Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
loi kratong fest i dragoer
|
|
|
Lagt på d. 04/10-2007 01:25
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hej Jeg har faaet at vide at der kommer loi kratong fest ude i templet i dragoer jeg kan sgutte huske om der er d.28 oktober,eller november. ,em proev selv lige at holse jer orienteret,hvis i har de lyster til fest ![]() hilsen bamsen i thailand hos ole og lek |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 04/10-2007 01:28
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Bamse, jeg er sikker på det 28 oktober![]() ![]() 'Ellers er de en månede bagud i Dragør
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Henrik N B |
Lagt på d. 05/10-2007 19:24
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 69 |
UNDSKYLD! - Hvis I ved det i forvejen, men til alle dem som ikke lige ved det, har jeg fået denne beskrivelse af Loy Kratong direkte fra Thailand: Loy Kratong er en ceremoni/fest, hvor man viser sin respekt for vandet og siger undskyld! For mange, mange år siden levede der en prinsesse som holdt af og elskede vandet, men en dag var der ikke mere vand i hendes by og folket led. Da hun var af et godt hjerte besluttede hun at hjælpe folket og hun skar sig selv til hun blødte, og blodet blev til vand og til en flod og der var ikke længere tørke. Da hun døde blev hun vandets "skytsengel". Loy Kratong afholdes hvert år og handler om at sige undskyld for alt det dårlige mennesker gør ved vandet og floderne. MVH
Henrik *Lykken er hverken gods eller guld, men den ligner, for den som er fattig græder og den som har røven fuld går og griner. Lykken er ikke til salg, men umulig at få hvis du er flad, så hvis lykken hverken er gods eller guld så følges de oftest ad* |
|
|
|
| on og kent |
Lagt på d. 06/10-2007 02:53
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 185 |
må håbe vi har vand nok i danmark![]() ![]() kent |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 06/10-2007 15:04
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
Konen vil ud til templet I dragør til Loi Kratong, spørg mig ikke hvorfor men det kunne være sjovt for mig denne dag at møde andre fra DTW som jeg jo aldrig har mødt. Så kom med en melding her på siden hvis i kommer |
|
|
|
| quickmouse |
Lagt på d. 06/10-2007 18:59
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1412 |
bamsen skrev: Hej Jeg har faaet at vide at der kommer loi kratong fest ude i templet i dragoer jeg kan sgutte huske om der er d.28 oktober,eller november. ,em proev selv lige at holse jer orienteret,hvis i har de lyster til fest ![]() hilsen bamsen i thailand hos ole og lek efter hvad jeg er orinteret om så afgår der bus fra silkeborg den 27-10-2007 kl. 05,00 ( shell) med opsamling i horsens samt i vejle med retur fra dragør kl. ca, 18,00 ( samme dag ). men jeg vil selfølgelig gerne opdateres hvis det er den forkerte dato. quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 06/10-2007 19:29
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Den her fra "elmajo" i replikboksen Meddelse til dem som kunne være interesseret: Wat Pa-Dragør ahholder Loy Kratong d. 28-10.2007 IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| bimmelim |
Lagt på d. 06/10-2007 21:02
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 571 |
Kan det passe det er i Oktober det holdes i Dragør ????? Min kæreste har fortalt mig det holdes i November i Thailand ??? |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 06/10-2007 21:46
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Thailand's waterways rivers, klongs, even hotel swimming pools will be ablaze with dazing lights on the evening of Nov. 14, when the Kingdom celebrates "Loy Krathong" one of the year's most-awaited festivals. The annual festival, also celebrated in other neighboring countries, is held on the full moon day of the 12th lunar month. Thais place great importance in this event and while the best celebrations are said to be held in Bangkok, Ayutthaya, Sukhothai and Chiangmai, the event and while the best celebrations are said to be held in Bangkok, Ayutthaya, Sukhothai and Chiangmai, the event is marked with great funfair all over the Kingdom. The festival is believed to have its beginnings at least in Thailand in Sukhothai Province, north of Bangkok, almost 800 years ago. A stone inscription from the Sukhothai Period describes an ancient Loy Krathong festival : "There are four main gates in the city of Sukhothai. On festive occasions, people jam the city to witness the light festival in progress. It's as if the city would burst." When the ancient Sukhothai city was restored to its former splendor as the Historical Park of Sukhothai, efforts were made to bring back ancient festivals and their legendary festive atmosphere. This brought back the light festival of Loy Krathong. It has remained a major attraction since. "Loy" means to float, and "krathong" means a leaf cup. This moniker seems apt as most floating objects you see during Loy Krathong nights are flowers formed like cups, if not artificial petals that look like cups in many angles. It is a most colorful festival. In most areas where it is celebrated, you will see Thai women resplendent in colorful attire, hair festooned with flowers, and gaily-dressed men, also fully garbed, gather with floats in their hands wherever there's water. As the krathongs meander while making their way downstream, you'll often see little boys swim to them to retrieve the tiny cargo of coins before releasing them down the "river of no return". Explanation of the festival's significance vary. One belief is that as the floats embark on their journey, they take with it the owner's misfortunes. Most Thais also believe the floating of the krathong is a yearly sloughing off of all the sins and calamities that have befallen a person. On a lighter note, it's also believed that lovers can forecast the fortune of their romance by watching their krathong float downstream to gather. Krathongs that remain together into the darkness, promise life-long partnership. This custom's religious significance is somewhat debatable, though. Some say Loy Krathong is an act of remission to the goddess Mae Khongkha, the mother of water. Western psychologists say it symbolizes the egg's prenatal consciousness of its journey of the ovary down the fallopian tube to conception, a legend (for explanation) quite common to Eastern and Western cultures. The Biblical story of Moses in the Bulrushes is similar. Whatever its significance, you shouldn't fail to watch or join in a Loy Krathong festival for a once in a life time experience. Check out the hotels or your travel agent for a schedule. Loy Krathong Song Thai version Wan Pen Duan Sip Song Nam Koh Nong Tem Taling Rao Tanglai Shai Ying Sanuk Ganjing Wan Loy Krathong Loy Loy Krathong Loy Loy Kratong, Loy Krathong Gan Laew Koh Shern Nong Kaew Ook Ma Ram Wong Ram Wong Wan Loy Krathong Ram Wong Wan Loy Krathong Boon Ja Song Hai Rao Suk Jai Boon Ja Song Hai Rao Suk Jai Engligh version November full moon shine Loy Krathong Loy Krathong And the water high In the gold river and the Klong Loy Loy Krathong Loy Loy Krathong Loy Krathong is here And everybody full of cheer We're together at the Klong Each one with his Krathong As we push away we pray, We can see a better day Sakset fra : [url]www.sawadee.com[/url] IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 06/10-2007 21:59
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Ifølge Sawadees festival kalender er det korrekt at festivalen først er i slutninge af november: http://www.sawade...ival11.htm Her endnu et link, men nu er det først i november http://www.loikra... Så jeg er forvirret ![]()
Redigeret af jesperfrb d. 06/10-2007 22:17 IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 06/10-2007 22:15
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Ifølge konen er det "ork pan sare" fra gl. tid måtte munkene ikke forlade templet 3 mdr.(ikke rejse) det afsluttes her i oktober, og 15 dage efter "ork pan sare" er det Loi Kratong. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 18/10-2007 03:01
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Loi kratong fest findes sted i Dragør´s tempel, Lørdag d. 27. Oktober kl. 09:30 til kl. 17:30. KONKURRENCER: Miss Loikratong konkurrencer for både voksen og børn. Kratong konkurrencer - Den smukeste kratueng og den krativste håber I få nok info. Hvis I har spørgesmål...så bare spørge løs heheh Ja, så er det vel slået fast at Loi Krathung i DK bliver fejret i oktober, men det gør mig ikke mindre forvirret over "TAT", der 2 forskellige steder oplyser om først i november og sidst i november ![]()
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| MichaelS |
Lagt på d. 21/10-2007 02:04
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 29 |
Min kone der nu har opholdt sig 6 uger i Danmark for første gang vil meget gerne ud og fejre det her Loi Kratong halløjsa, og jeg synes det lyder som en kanon ide og chance for at hun kan få set og talt med nogle andre thaier og deltage i en ceremoni der er vigtig for hende. Men så er det jo at jeg bliver en anelse forvirret over oplysningerne her i tråden. Er der enighed om at det er den 27. okt. kl 9.30 i Dragør??? Og hvad kommer der til at foregå i alle de timer? Min kone siger at man skal ofre nogle palmebladstingester til vandet og at det foregår om aftenen, men det er jo ikke ligefrem årstid for vandplaskeri lige nu. (medmindre man er viking og det er hun ved gud ikke) Templets hjemmeside bliver jeg mildest talt ikke meget klogere af at studere. Enligthen me please. |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 21/10-2007 22:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
Min kone påstår hårdnakket at Loi Kratong først er d. 24-11,så hvad skal tro? |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 21/10-2007 22:42
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
hej kylling. din kone har ret, det er den 12 fuld måne i året,men det er forskeligt, fra sted til sted på jorden, men i thailand starter festen fra d 21 til den 24 november, er der andre der ved noget om dette. Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url] |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 21/10-2007 22:48
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
her i danmark er det fuld måne d. 26/11
Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url] |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/10-2007 08:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hej Michael, Selve dagen hvorpå Loy Krathong fejres bruges på at fremstille de "palmebladstingester" Dette ledsages sædvanligves under nedsvælgning af uhyrlige mængder mad. Fordøjelsen lettes ved hjælp af hyppige shots af Lao Khao, Lao Yaa Dorng eller Lao Seua sip et dtua. Risbrændevin.Forestil dig stammen fra en bananplante, denne skæres i ca 5 cm tykke skiver og danner bunden af fartøjet, som kaldes Krathong, (bogstaveligt en kop lavet af blade) Idag bruger mange styrofoam istedet, da man så i årtier fremover kan nyde synet af styrofoam spredt ud over hele landskabet. ![]() Derefter dekoreres fartøjet eller Krathong`en om du vil med kunstfærdigt foldede palmeblade, blomster, 3 røgelsespinde, et stearinlys og evt. nogle mønter. Om aftenenen sendes den så ud at flyde = Loy, efter at røgelsespindene og stearinlyset er antændt. Ideen bag ceremonien er at man takker eller undskylder Jao Mae Kongkla, vandgudinden for det forløbne år, at at man qva de fremstillede Krathongs sender sine synder og bekymringer bort. Af samme årsag er det hensigtsmæssigt ikke at sende disse fartøjer afsted i pålandsvind ![]() Dette er også en dag hvor det er klogt at medbringe såvel sikkerhedsbriller som høreværn, da der bliver skudt krudt af til den store guldmedalje, og det er sjældent en-øreskinesere der er mest populære ![]() |
|
|
|
| hansi66 |
Lagt på d. 22/10-2007 12:56
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 33 |
Er der nogen der ligger inde med en hjemmside adresse på templet, hvis og så ifald de har en, min kone er nemlig også en af dem der vil derind, selv om det er lidt af en køretur for os herude på bøhlandet, hvis all jer herinde inde fra ikke kan kende os, så kig efter halmen i gummistøvlerne vi ses Hansi66 ![]() |
|
|
|
| Philo |
Lagt på d. 22/10-2007 14:49
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 124 |
Her er templets hjemmeside www.watpa.dk/ men bemærk, at deres hjemmeside ikke har været opdateret siden 2004 så prøv evt. at lade fruen ringe til dem på: Tlf. 32 94 25 22 De hedder i øvrigt: Watpa Copenhagen Rytterager 100, 2791 Dragør De er meget flinke, vi var der en enkelt gang sidste år, hvor vi fik en lille rundvisning. Men jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan man vil holde Loi Kratong derude. Det har dog før været afholdt på stedet, så det må jo kunne lade sig gøre. Vi regner i øvrigt også med at tage derud ![]() |
|
|
|
| ian |
Lagt på d. 22/10-2007 22:29
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 8 |
Så vidt jeg er orienteret fra min familie i Thailand, holdes der loi kratong d. 24 Nov i Pattaya. jeg har med vilje forlænget min ferie, så jeg kunne opleve det... Håber ikke familien har kigget på sidst års kalender.. hehe..! Men det skulle jo ikke komme bag på en. ![]() ![]() ![]() God fest til jer ude på Dragør! ![]() Ian
Job samtale i Bangkok d. 15 Nov
![]() |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 




















Dette ledsages sædvanligves under nedsvælgning af uhyrlige mængder mad. Fordøjelsen lettes ved hjælp af hyppige shots af Lao Khao, Lao Yaa Dorng eller Lao Seua sip et dtua. Risbrændevin.
