Se indlæg
 Udskriv debat
stemmepligt i Thailand.
clydehaumann
Surin har i en replik bedt mig uddybe stemmepligt i thailand.
Der er saadant at der i Thailand er stemmepligt i modsetning til i Danmark. Du skal mode op paa valgstedet, og afgive din stemme. Du kan selvfolgeligt stemme blankt, men du skal stemme. Stemme berettigede der ikke stemmer vil blive frataget visse borgerlige rettigheder. De vil ikke kunne blive valgbare eller beside en offentlig tillidspost og der er visse offentlige stillinger de ikke kan besette,
Da langt de fleste Thaier der er i udlandet aldrig har meldt sig fra her i Thailand er de i teorien blot vek paa ferie og har detfor stadigt stemmepligt
Der er mulighesd for Thaier i udlandet for at stemme paa ambassader og konsulater. Jeg mener det var indtil den 28 i sidste maaned.
Loven er ret ny og blev forste gang benyttet ved det forrige valg.
Der er tale om at konsekvenserne for ikke at stemme skal udbygges.
Clyde

http://thaidanishservice.com
surin
tak for infoen clyde jeg håber du følger op hvis der kommer yderligere begrænsninger hvis de ikke stemmer

bahtman
pga et underligt system med en familiebog kan de fleste thaier slet ikke stemme da de opholder i en anden provins end den de er tilmeldt i.

derfor henvender politikerne i fx. bangkok sig til de rige som ejer grund/condo i byen og ikke til mange fattige som bare bor der.

men thaierne er glade for systemet

og det er jo det vigtigste ! Grin

clydehaumann
Der er ingen der ikke kan stemme. Alle skal stemme. Der er stemmepligt.
Du vil her i dag og i morgen se folk rejse fra den ene ende af landet til den anden for at stemme.
Der er ingen der forbyder en at flytte sin adresse til hvor man bor, De fleste Thaier vil blot ikke da de foeler sterk tilknytning til deres fodested.
Det er ikke en familiebog men en husregistreringsbog. Lidt son det danske forkeregister.
Clyde.

http://thaidanishservice.com
bahtman
min kone stemmer ikke, hun har 500 km hjem.

jeg viste ikke at man bare kunne anmelde en adresse i thailand, uden at eje, skal man skrives op hos mor og far.
det er da ihverfald den maade jeg har forstaaet det paa

Spring til debat: