Se indlæg
 Udskriv debat
På min hjemmeside har jeg prøvet at lave en simpel gloseliste
ncmohr
Hvordan udtaler du det?

Pla -tin eller skal d'et med? Smile

Flot billede!! Smile

Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.

thai.mbuna.dk
rinpoche
ตีนตีน Plaa Dtiin, uha, den er ikke så nem Smile Det er med et hårdt P og med et tilsvarende hårdt D, lidt svært at forklare siden vi ikke har tilsvarende konsonanter på dansk. Begge ord med lang vokallyd.

ncmohr
Jeg prøver at sige det når jeg kommer ned og håber jeg ikke sviner en eller andens familiære relationer til når jeg prøver at udtale det Smile
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.

thai.mbuna.dk
rinpoche
GrinGrinGrin

Det skulle der vist ikke være nogen fare for Smile

[img]i118.photobucket.com/albums/o90/rinpoche/MonitorLizzard.jpg[/img]

Det er noget andet med denne her svend: Hedder Hia på thai, det er også et groft skældsord Wink

cesse
ord jeg har brugt meget er mai pet
ved ikke om det er stavet regtigt men udtales som mit kæledyr på englesk
det betyder ikke stærkt i forbeddelse med mad (man spørger om maden er stærk)
Redigeret af cesse d. 09/02-2008 03:23

xxxx
Hej cesse

Nej det gør man ikke.. Smile
men rigtig du siger..... ikke stærk..

pet mai ? = er det stærk.
Aloy mai = smager det godt
Aloy kap = det smager godt
mai aloy kap = det smager ikke godt

Phum gin aharn (mai) pet. = jeg spiser (ikke) stærk mad.

En lille pingerpeg i udtale.. det er det engelske alfabet / ordlyd

Og så spiser Thaier alting, selv drikke varer... det er yderst sjælden at høre dem sige drikke.. djoem.. ( djøm )

ncmohr
Dem snupper jeg lige hvis det er ok Smile

thai.mbuna.dk
ncmohr
Jeg kan huske vi brugte en vending i krabi som de lokale synes godt om når vi havde spist på deres restaurant.

Jeg skriver der som de sagde det. Aroi Mak Mak

Men den holder vel ikke vand eller hvad? Smile

thai.mbuna.dk
dr_dem
ncmohr skrev:
Jeg kan huske vi brugte en vending i krabi som de lokale synes godt om når vi havde spist på deres restaurant.

Jeg skriver der som de sagde det. Aroi Mak Mak

Men den holder vel ikke vand eller hvad? Smile

Efter min ordbog skrives det sådan
aròj mâag mâag hvor r: udtalen er blødt r, rullende r

1000 =phan hvor ph: udtalen er p aspireret

dr.dem
Redigeret af dr_dem d. 09/02-2008 10:20

cesse
resultatet er det samme le-si nemlig ikke at få stærk mad
og husker man på at det er (mit kæledyr) så går det

xxxx
det er rigtig det er aroi, men de fleste udtaler det Aloi.
Aroi mak mak = smager meget godt.

Samme med nyng loi - nyng roi = 100

ja de forstår sikkert hvad du mener cesse..
Fordi der nok er mange som ikke vil have det så stærkt..
Det var bare lige for at pointere forskellen på at det ene er en konstatering, det andet et spørgsmål, som du skrev i ( ) og rigtig det hjælper at have et eller andet at sætte det i forbindelse med..
Jeg har en blomst og jeg kunne sgu aldrig huske hvad den hedder Chumpoo xx, indtil jeg kom i tanke om ligheden med at vaske hår.. hæ Grin

Det er muligvis forkert at skrive det som det siges, men det gør det om ikke andet nemmere at fange lyden...

Hvor meget der er om det. ??? men nogen påstår det mest er i de højere kredse man bruger korrekt udtale med ...R... og ikke ..L.. men bla i TV vil man høre det udtalt med ..R..

dr_dem
Samme med nyng loi - nyng roi = 100

På dansk vil jeg nok skrive nøng lroi i bogen ser det sådan ud

nø`ng roo´j og r skal med da det rullende bliver udtalt sammen med l selvom thaier ikke kan udtale r.

dr_dem
Når en Thaier skal sige ØL siger personen OL, og det samme med FØTEX hvor de siger FOTEX, såde kan ikke udtale Ø lyde og det passer så heller ikke for de kan godt sige Chøø araj ( tjøø araj) men Ølyde der starter med Ø kan de ikke udtale

dr.dem

dr_dem
Jeg er saa gaaet over paa en Thai computer.
I 1991 koebte jeg LINGUAPHONE med boeger og lyd baand Thai/ENGELSK og ja det skulle oversaettes til dansk og det blev gjort over 10 aar og jeg oversatte som det bliver sagt i Thailand og som dansker udtaler det

phõm chûu thawát khráp naam sakun sãaybua pen khon thay pen khon khàp rót tham ngaan thîi krungthêep
Jeg navn Tawat efternavn Saibua er person thai er person chaffør arbejder i Bangkok
(mit navn er Tawat mit efternavn er Saibua jeg er thailænder jeg er chaffør og jeg arbejder i Bangkok)

saa en god ting er at over saette som de udtaler og siger og skrive det ned, bagefter skrive det som vi udtaler det saa gaar det hele meget nemmere

rinpoche
dr_dem skrev:

nø`ng roo´j og r skal med da det rullende bliver udtalt sammen med l selvom thaier ikke kan udtale r.

Thailændere kan udmærket udtale Ror Ruea, mange gør det blot ikke i dagligdags tale af bekvemmelighedsårsager. Prøv at lytte til medierne så vil du høre R så det batterSmile Eller prøv at spørg thai bekendte hvorledes Ror Reua rigtigt udtales, så vil du høre at det kan de udmærket godt.

Det er Lao, der ikke har R i alfabetet.

mvh
rinpoche

dr_dem
Og ja har hele bogen med lyd over sat til dansk paa CD

dr.dem

dr_dem
Det er Lao, der ikke har R i alfabetet.

det har de saa heller ikke i CHAINGMAI hvor min kone kommer fra og hendes familie ogsa er, DE KAN IKKE UDTALE DET naar man siger kan du sige R

dr.dem

xxxx
ja som jeg hører det er der en tydelig forskel på om de bruger L eller R og en god udsendelse i Tv at lytte til er.. Dii Poop på ITV i gætte konkurrencen, han har en meget klar tale og mange ord gentages, så man kan huske dem.

hæ hæ rinpoche. det er lidt ligesom rød grød med fløde,
og man er ved at brække tungen i starten for at sige ror ruea..Grin

Hvordan man skal sige lroi hmmm såen kan jeg ikke bøje tungen, uden L kommer til at stå solo foran roi..
den var ny. Wink Har i hvert fald aldrig hørt thaier forsøge sig med det.

rinpoche
dr_dem, jeg går ud fra at du mener Chiang Mai, heroppe taler de Kham Meuang dialekten som har mange ord til fælles med Lao.

Du skal ikke spørge om de kan sige R, du skal spørge om de kan udtale Ror Ruea.
Undrer mig såre at de ikke kan det.
Min familie er fra Isan og taler en Lao dialekt, på trods heraf kan de udtale ror reua så der ikke er et øje tørt. Smile

rinpoche

dr_dem
Ååå ja der manglede et mellemrum og der var for mange store bogstaver.

Meeen prøv så om de kan udtale ordet Rugbrød, Øllebrød

dr.dem

Spring til debat: