Se indlæg
 Udskriv debat
Er Thailand et dejligt land at bo i ?
n_p
Jeg har fulgt debatten her på Dansk-Thai et stykke tid, og kan nu tænke mig at spørge om, hvad der ligger bag følgende udtalelser (og andre lignende), som jeg har set her på siden:

"dette så dejlige land (Thailand)"

"hold fast hvor jeg elsker thailand!"

"De har meget at lære sig i Dannevang og resten af Europa for den sags skyld.
Har aldrig fortrudt at jeg flyttede til LOS"

Det undrer mig lidt, hvad der menes, for er Thailand virkelig sådan et dejligt land?
Nu har jeg snart boet i Thailand i to år, og jeg synes egentlig ikke, at landet vinder ved nærmere bekendtskab.
Selvfølgelig er der ting herude, jeg kan lide, maden f.eks., de lave leveomkostninger og også klimaet, men det sidste er jo noget der følger af Thailands geografiske beliggenhed og ikke noget, der skyldes Thailand eller thaierne.
Jeg vil ikke starte med at skrive om de ting, jeg finder er dårlige i Thailand, jeg vil hellere spørge, om nogen af jer kan fortælle, hvorfor Thailand er så dejligt et land at bo i. ( og måske meget bedre end Danmark ?)
mvh. n_p

Hejsa n_p

Jeg forstår godt dit spørgsmål, og jeg må give dig ret i noget af din tankegang.

Jeg er der kun som turist og jeg må da indrømme jeg elsker at være i thailand, meeen noglegange så kan jeg sgu også undre mig over hvad det er der er så skønt med thailand eller skal man sige thailændere. Genelalt synes jeg da thaierne er søde og rare, det er ikke det. Men for satan jeg kender ikke nogle der er så selvglade og egoistiske, bare tag et eks. Du skal ind i en forretning og en thaier går ind først! Jeg tror 9 ud af 10 tilfælde de kikker sig ikke bagud for at se om der er andre der skal ind og selvom de gjorde ville de ikke holde døren for dig. Så det gør gør jeg heller ikke mere i thailand når jeg ser det er en thaier der kommer efter mig.

I trafikken er den helt hen i vejret, der tror de kun det er dem der må være der, for satan man skal sgu være på tæerene ved hvert et gadehjørne, de kommer fra højre og venstre og det er aldrig og jeg gentager aldrig dem der gør noget galt.

Suk Rak Ning
Noget af det jeg ikke bryder mig om ved Thailand, er at det meste af landet, restaurenter, markeder osv. er moegbeskidte...FOEJ. !!!Frown

Hvis der blev ryddet lidt op i " svinestien " og 99 procent af alle huse og bygninger fik en gang maling, ja saa ville det goere undervaerker, men det er nok for meget at forlange..........

Thai'erne koeber et hus, bil, scooter eller hvad ved jeg, men naar det saa er koebt, saa op i roeven med om det gaar stykker, malingen falder af, skaeldespanden er fyldt osv. osv......Det gaar jo nok, der er for meget " lal " her i landet.......................
Redigeret af Suk Rak Ning d. 03/03-2008 11:30
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

manse
Jeg er ikke helt enige i de forrige indlæg. Jeg synes Thailand er vidunderlig fordi det har sine særpræg som beskrevet før her i tråden. Man går ikke så meget op i maling og andet materiel.. hov hov her jo mobiltelefoner og biler, det er status og betyder meget for dem. Den med at holde dør vil jeg nu ikke helt give vedkommende ret i. Jeg har flere gange været ude for at de har gjort det, men det er måske fordi de lige vil sige hello til den store Viking, ja hvem ved. At markederne er beskidte ja, men sådan har det jo altid været, og jeg må sige at når vores dtore marked her i Nakhon Sawan om søndagen er færdigt, er der 2 dage efter om ikke pænt så nogenlunde. I begyndelsen jeg var her havde jeg det svært med alt det som Suk skriver, men jeg er sgu blevet en del af det nu, og jeg vil ikke sige jeg acceptere det, men jeg ser det ikke så meget mere. Thailand er et vidunderligt land, f.eks. elsker jeg at tage min motorcykel på nakken og mit kamera over skulderen og så tage ud de små steder, hvor er det dog befriende, specielt befriende når man ved, at mange disse steder kæmper de dagligt for den daglige føde, og så har overskud til at smile og være venlig over for en falang som mig... Ja livet er bare herligt herude.GrinGrinGrin lige nu sidder jeg i mit lille lysthus ved huset. Konen har serveret en iskold Singha og solen skinner med de 30 grader. Ja livet er ikke det værste vi har.WinkWink

n_p
Jeg er enig med jsh71 og Suk i det, de skriver.

Manse forstår jeg ikke helt, da han tilsyneladende netop kan lide de ting, som de to andre nævner. Han kalder det for særpræg. Ja det kan man sige, og det findes sikkert i andre asiatiske lande, personligt har jeg bare svært ved at vænne mig til den lave standard herude.
Det er da rigtigt, som manse skriver, at folk smiler en del, men dem af os, der ikke forstår thai ved så ikke, hvorfor de smiler ?

Men noget af det, jeg også tænkte på, da jeg startede tråden er, hvordan det officielle Thailand ser på os.
I deres øjne er vi jo ikke og bliver aldrig fastboende, vi er kun langtids turister, og jeg har også svært ved at føle mig tryg og bofast i et land, der kun tillader mig at se et år frem i tiden.

De evigt skiftende regler for ophold i Thailand og skiftende tolkning af reglerne, som finder sted på landets emigrationskontorer, er jo også med til at farve mit syn på Thailand.
Hvem ved, det kunne nemt gå hen at blive sådan om få år, at danske folkepensionister har for lav en indkomst til at kunne få den årlige forlængning af visumet, andre har jo her på siden fortalt, hvor lidt man kan få udbetalt i folkepension, når man bor i Thailand.

Den usikkerhed, jeg her beskriver, er det slet ikke noget, i, der bor i Thailand tænker på ?

mvh. n_p

manse
selvfølgelig tænker man over det, men hvis man regner med, at man leve fedt af sin folkepension, tror jeg man skal finde et andet sted, for lige nu er det okay, men hvad der sker om 1 år eller 5 år er der ingen der ved, så jeg har besluttet mig at leve i nuet, den tid jeg har tilbage her i livet, og har forresten altid gjort det uanset hvor jeg har boet i verden igennem mit lange liv. Jeg lever endu og har besluttet mig at blive her en rum tid endnu, uanset om markedet er beskidt eller huset ikke er blevet malet eller for den sags skyld om en eller anden holder døren for mig eller ikke. Jeg har svært ved at se logikken i, at være utilfreds i et sted hvor man har besluttet at slå sig ned. Det er næsten som sætningen at over på den anden side af vandløbet er der bedre, og jeg er af den mening, at kan man ikke lide lugten i bagerriet, ja så må man jo finde en lugt man kan lide. Dette ikke sagt for at være negativ, men jeg har sgu mødt så mange rundt i verden specielt os danskere, der siger.. det er ikke som i Danmark, og som jeg altid har sagt, Danmark vil altid bestå, så tag dog rygsækken og pak, og tag tilbage til det dejlige Danmark. Jeg synes stadig og har altid synes ar Danmark er verdens bedste land, men det har aldrig, ja de sidste 30 år ikke bevirket at jeg har overrendt det ud over mine ferier des lige. Jeg vil altid elske mit Danmark, og har næsten altid betalt min skat med glæde. Jeg kan ikke rigtig forstå meningen med dette emne udover, at man vil skabe en debat om, hvor forfærdeligt der er herude.. Jeg siger bare... glem dette... for her er dejligt... og det er derfor jeg personligt har valgt det... og må så tage konsekvensen af mine handlinger... og det regner jeg så sandelig også med andre gør.. eller hvad????????

n_p
manse skrev:
selvfølgelig tænker man over det, men hvis man regner med, at man leve fedt af sin folkepension, tror jeg man skal finde et andet sted, for lige nu er det okay, men hvad der sker om 1 år eller 5 år er der ingen der ved, så jeg har besluttet mig at leve i nuet, den tid jeg har tilbage her i livet, og har forresten altid gjort det uanset hvor jeg har boet i verden igennem mit lange liv. Jeg lever endu og har besluttet mig at blive her en rum tid endnu, uanset om markedet er beskidt eller huset ikke er blevet malet eller for den sags skyld om en eller anden holder døren for mig eller ikke. Jeg har svært ved at se logikken i, at være utilfreds i et sted hvor man har besluttet at slå sig ned. Det er næsten som sætningen at over på den anden side af vandløbet er der bedre, og jeg er af den mening, at kan man ikke lide lugten i bagerriet, ja så må man jo finde en lugt man kan lide. Dette ikke sagt for at være negativ, men jeg har sgu mødt så mange rundt i verden specielt os danskere, der siger.. det er ikke som i Danmark, og som jeg altid har sagt, Danmark vil altid bestå, så tag dog rygsækken og pak, og tag tilbage til det dejlige Danmark. Jeg synes stadig og har altid synes ar Danmark er verdens bedste land, men det har aldrig, ja de sidste 30 år ikke bevirket at jeg har overrendt det ud over mine ferier des lige. Jeg vil altid elske mit Danmark, og har næsten altid betalt min skat med glæde. Jeg kan ikke rigtig forstå meningen med dette emne udover, at man vil skabe en debat om, hvor forfærdeligt der er herude.. Jeg siger bare... glem dette... for her er dejligt... og det er derfor jeg personligt har valgt det... og må så tage konsekvensen af mine handlinger... og det regner jeg så sandelig også med andre gør.. eller hvad????????

Hvad er den nu af manse, fordi nogen ikke synes som du så bliver du personlig og beder folk om " at skrubbe af"
Helt ærligt, hvis du ikke kan holde en ordentlig tone bare fordi andre kan være uenige med dig, så er mit råd til dig at lave noget andet end at debattere.
Jeg vil gerne frabede mig dine "gode råd", jeg skal nok finde ud af hvad jeg skal uden din hjælp!

Og så synes jeg, at du skulle læse indlæggene igen, ikke mindst det første, så kan det være, du forstår lidt mere, og forstår du stadig ikke noget, hvad dit sidste indlæg mere end antyder, så er det vel ikke en pligt at svare på alt, hvad man læser !

mvh. n_p

manse
Sorry sorry Det var egentligt ikke ment negativt, men bare ment som et, ja som et lille vink om, at verden nu engang er skruet sammen på en sådan måde, at forskelligheder eksistere. For at være helt ærligt. Deres affaldssystem er noget lort. Det fungere i nybyggeri som vores, fordi alt jo er nyt, og lige nu ser det ud til, at alle på vejen er med, så langt så godt, men jeg er da ikke blind for at indrømme, at når jeg tager rundt på min motorcykel, ja så er verden en anden. Jeg tænker da også som Suk, kunne de ikke for fanden ikke ofre en bøtte maling engang imellemg maling, så huset bare så nogenlunde ud, men jeg har da lov at mene, at jo længere man bliver her jo mere acceptere man, eller ser man idet kke, fordi det er en del hverdagen, og jeg vil da give jer ret i, gud hvor er der beskidt mange steder, når dette er sagt ville jeg stadig have lov til at sige, hvor er det dog et smukt land, hvis man giver sig tid til at tage rundt de rigtige steder. n_p du må undskylde hvis jeg på nogen måde er kommet til at fornærme dig. Dette var ikke meningen, men somme tider kommer djævlen op i en, så man glemmer det egentlige emne.

Håber du må have en fortsat god dag.

manse og familien

mattidk
um.. men hvis thailand er så dejligt.. hvorfor mange Thai'er vælger at bo i udlandet fx i DK Wink
jeg kender nogle Thai'er som pisser træt af deres velfærd system son fugerer ikke, en klasse forskels på folke - sten rige vs sten fattige, venlige folk..ja men, ikke altid ved, og heller ikke når vi snakker om Thai'er er venlige over hinanden ift. farang og mange mange andre tinge...
men det er sjovt nok IMHO at være der som turister og oplever disse ting selv. Wink

ebeth
Nogle ting ser man med det samme andre kommer ad åre! Lige nu er jeg ved at gå bananas -store sydamerikanske bananer- over at jeg på 10ende år åbenbart ikke kan få nogen til at få taget i mit køkken tæt! Det er ikke godt for frikadellerne!
Thailand er godt! At stå op om morgenen og kigge ud over markerne på bjergene uden at man behøver at have strømpebukser på- tøhø ...det er da fedt! Men at skulle diskutere x antal timer med en thai om at få udskiftet en smadret rude, er bare sådan det er her!
Det er lidt tungt....at have så laaangsom internetforbindelse er også hådt.
vh
ps.Nu er jeg blevet meget venlig, det bliver man i Thailand ad åre! DET TAGER MANGE ÅR! men hvorfor kæmpe mod vejrmøller.
pss...Kom nu for hulan og skift den rude!

Kaosangangsteren
men det er nu dejligt at se børn lege med et kasseret knallert dæk og en træ pind, frem for herhjemme hvor det vælter med plastikskrammellegetøj på et hvert børneværelse fattig som rig, og det med traffikken ja for meget ja,, men hvor er de dygtige til at få den til at glide uden at bruge langefinger, som man så ofte ser herhjemm over den mindste bagatel, og det med husene mangler maling er jeg personlig ligeglad med, men jeg er der også kun 4-6 uger om året jo, her i Vejle bygger de et nyt shoppingcenter i midtbyen, facaden er lavet af "rustnejernplader" som kan ses fra bakkerne, DET ER SATME GRIMT også selvom det er spritnyt, der er meget grimt i thailand men ligeledes meget smukt og overdådigt og med masser af former og kultur. derfor kan jeg lide det som det er Smile
Skønhed kommer indefra men det gør bræk' også

n_p! Et virkeligt godt spørsmål, eller rettere mange gode spørgsmål.
Det kan vel egentlig ikke besvares sådan uden videre. Alt beror jo på med hvilke øjne du ser på et givent lands befolkning, incl. dine egne landsmænd.

Jeg har rejst verden tynd i de sidste 35 år, har været i mere end 120 lande i kortere eller længere tid. Og jeg kan sige med bestemthed at intet land har givet mig mere en Thailand. Og det på alle måder. Mad, kultur, mennesker, klima. At så der er vrøvl med politi og politikere er en hel anden historie. Og da må man bare sige: "Take it or live it."

Man er her som gæst og uanset hvor tæt du bliver integreret så bliver du aldrig andet end gæst i et givet land. Ikke før du er mange generations integreret kan du påberåbe dig tilhørsforhold, hvis du vel at mærke har assimileret dig fuldt og helt.

Jeg selv er her på 8. år, og har ikke været hjemme siden sommeren 2003, og er fast besluttet på at det vil heller aldrig ske. Dertil er jeg blev alt for hooket på thaier og Thailand.

Som jeg læser dit spørgsmål så undrer du dig selv over hvad det er der er så skønt - jamen hvor tilbringer du din tid kan man så spørge? Har du tæt tilknytning til en thaifamilie, er du gift/forlovet eller på anden måde personligt knyttet. Dette er efter min mening det helt afgørende for ens opfattelse af et land og dets befolkning.

Nogen har i din tråd f.eks. givet udtryk for at de ikke kan klare at huse mangler maling. For mig er det noget så inderligt ligegyldigt, når man ved, at for en thai er det at overleve (at få sine daglige måltider til hele familen) vigtigere end en spand maling, og når man ved at en hårdarbejdende thai højest får 200 Baht om dagen, så skal der ikke meget fantasi til at forestille sig hvad de hellere vil bruge pengene til: Mad, benzin, tøj, skolepenge, skolebøger m.m.m.

Nogen skriver om det utrolig svineri på gader og stræder. Ja, frygteligt, men sådan er thaier, og det vil tage endnu en generation eller to før de lærer det. Skolerne er jo begyndt med meget streng undervisning i de dele. I hvert fald her i Pattaya. Gaderne bliver fejet hver dag, over hele byen, men hvis det så bare var thaierne alne der var nogle svin så kunneman måske acceptere, men når man ser faranger komme kørende og så smide deres skrald måske direkte på gaden eller i vejkanten. Men hvad med det jeg læser i de danske aviser hver dag, om svineret på de Københavnske gader og stræder. Vi er ikke en skid bedre selv. Se på alt det lort der smides ude på skovstier i DK, eller langs strandene!

Ja Ebeth du har så evig ret i det med langsomt net. Møj irriterende søndag efter søndag når man har glædet sig til at se børn og børnebørn på webcam og så er forbindelse lige netop på den tid så langsom at jeg ligeså godt kunne sende billederne med skib eller en robåd. Ved ikke rigtigt hvor du bor, men vi har efter flere års mareridt med håndværkere fundet teamet. De kommer som lovet, de laver det der skal laves og til den pris han har givet. Og alt i en superkvalitet. Så de findes altså. Men husk på, herude har man ikke som hjemme haft omkring 100 år til at etablere håndværkeruddannelser, alt er selvlært. det er først for få år siden at udannelsen som elektriker blev lovpligtig.

n_p! Dit spørgsmål er vel også rettet til ikke bare os fastboende, men vel især til de der kommer her som "turister", måske godt nok flere gange om året. Og hvad kan de fleste af dem så svare på det: Meget lidt tror jeg.

Jeg kan stadig undres, når jeg i min dagligdag rundt i byen gennem 8 år, ser danskere, men så sandelig mange andre nationer også, leve et liv i getthoer. Og jeg mener det. Vi/de er ikke en dyt bedre end dem vi bebrejder så meget i gamlelandet der nu i 3-4. generation stadig lever indesluttet i deres hjemlandes traditioner.
Danskere sidder på danskersteder, svenske på svenske, nordmænd på norske o.s.v., o.s.v.

Hvor jeg vil hen med det? Tjah! De utallige der kommer her, gang efter gang. Har brugt 10 tusindvis af danske kroner på fly og hotel. Op til 20 timers rejsetid alt incl. og så som det første de gør er at indlogere sig på et dansk guesthouse, spise dansk mad, sidde og drikke med de gamle gutter hjemme fra den lokale bodega, snakke dansk. Noge går sågar til bankospil een til 2 gange om ugen - med danskere.

ER det bedre end thaiernes kortspil og gambling, som bliver ilde omtalt i utallige tråde???

Når de tager til stranden sidder de det samme sted år efter år, hvor alle de andre danskere sidder. Tænk hvor mange bajere de kunne købe for de samme penge hjemme i brugsen eller på den lokale, uden at skulle tage den lange rejse.

Selv på tirsdag/fredags markedet er de nu igen (efter at der er kommet dansk jer af stedet) begyndt at sidde i klynger/kliker. Dem der bor i Soi White House kunne ikke drømme om at sætte sig sammen med andre fra en anden del af byen og vise versa. Ja jeg kalder det gettho.

Når man så en gang imellem drejer ind på sådan et sted så er samtalerne fuldstændig analoge med dem du hører på "Den Klukkende Høne" i Neder Opperup, eller hvor i DK de nu måtte komme fra.

Værst af alt er dog at overhøre, som nu sidste fredag, 3 danskere med deres thaipiger, så uforskammede, nedladende tale om pigerne og Thailand. Direkte ulækkert at høre på. Sad sammen med et dansk ægtepar, til sidst måtte vi gå, så slemt var det. De kan være evig lykkelige for at thaierne ikke forstod hvad de talte om for så var de helst sikkert blevet både en hvis legemsdel kortere samme nat, men også sikre på at få en gedigen thairøvfuld af en flok thaier, ved først givne lejlighed.

Jeg mener, hvad kan de selvsamme mennesker nå at opfatte og bidrage med af positive eller negative ting om Thailand, og dermed være med til at besvare dit meget vigtige spørgsmål. For det er da vigtigt for brugerne af denne udmærkede side til at få belyst ikke bare hvad en flybillet bør koste og alle de andre ting der rejses og besvares her.

Men det er måske derfor at tråden døde så hurtigt?

De fleste af disse turister har aldrig været ude på landet, de aner ikke hvordan thaier overlever på eksistensminimum. Nogle, eller rettere mange, bryder sig overhovedet ikke om thaimad. Da Carlsberg stadig kunne købes herude, drak de Carlsberg, nu drikker de kun Heineken. Hvorfor i alverden ikke drikke det lokale øl, som jeg personlig syntes er noget af verdens bedste. Der er sku da ikke noget der så tyndt og uden smag som en Heineken eller en Hof.

Jeg nyder da en gang i mellem, når jeg ikke selv orker at lave dansk mad, at gå ud og blive serveret for på det bedste danske spisested i byen: Kongens Bar. Her kan du også sidde uden at du behøver at blive "overfaldet" med fordrukkent sludder.

Nåh, det var en masse sidespring, men det er vel grundlæggende dette der får dig til at rejse spørgsmålet. Jeg for min part vil aldrig mere hjem, dertil har jeg det for godt. Her bliver jeg behandlet ligeværdigt med den øvrige thaifamile. Her har jeg mine elefanter som jeg kan hygge mig med, jeg kan køre rundt i let sommerbeklædning året rundt. Har ikke haft sokker på i 5 år nu. Bare tanken om det giver mig "kuldegysninger". Ingen halstørklæder eller tykke sweatre.

Hverken min kone eller jeg vil underlægge os de nye regler Danmark byder thaigifte, så derfor siger hun også blankt nej til at komme tilbage selv om hun nød at opholde sig derhjemme. Hvorfor i alverden skulle vi udlevere hele vores privatliv og økonomi til nogle selvbestaltede skrankepaver i US, bare for et par ugers ophold? Selv om hun har dansk personnr. så skal vi efter så mange år herude, søge på de nye regler.

Jeg ved med mig selv, at havde jeg blevet hjemme, så havde jeg levet på et herberge, eller en anden institution, hvor børnene i deres travle hverdag højest ville komme på besøg 2-3 gange om året. Her har jeg min familie om mig døgnet rundt. Bare jeg fiser eller hoster så kigger de bekymret om gamlingen nu også har det godt. Jeg siger som ham i sangen: "Jeg ville ikke bytte for en million!"

Håber der er andre der vil være med til at tage denne vigtige tråd op igen, så den ikke bare dør ud som så mange af de andre med vigtige spørgsmål.

Med varme thaihilsener fra Skeptikeren i Pattaya

PS! Men hvor er det befriende når man så en gang imellem møder nogle positive danskere rundt i byen, for de findes skam, men man skal lede længe!

claus31130
Kan kun tilslutte mig skeptikerens meget godt rammende indlæg...
Den er jo svær......ikke at svare på om thailand er et dejligt land at bo i.....men mere at sætte ord på hvorfor det er dejligt at bo herude.....
De negative ting er jo altid nemmere at huske....men det meste af tiden herude er det jo gode stunder....
Vi der har valgt at bo herude må jo tage det sure med det søde....det må jer der bor i dk jo osse....
Af gode ting kan man jo feks. nævne vejret , maden ,thaierne , og alt efter ens økonomi er leveomkostningerne lave herude (billigere end dk ihvertfald) , man kan gå i fred på gaden(det er der mange lande man ikke kan det i pga krejlere eller tiggere....)
negative ting man kan nævne er som i andre osse har skrevet lidt om...
at det er beskidt herude,det er dog blevet bedre de sidste åringer heroppe omkring,trafikken siger nogle,tjae ikke mig (tror jeg ville miste mit kørekort i dk ret hurtigt)..noget af det der tager lidt tid at vænne sig til er det der med det når vi nok ,måske ikke i dag så en anden dag...
det sidste er nok det jeg har det sværest med,da jeg stadig arbejder som sømand,hvor jeg er vant til at tingene skal gøres til rette tid,så når jeg kommer hjem går der lige lidt med at komme ned i gear...og omvendt når jeg kommer på arbejde igen....

Men når man summerer det hele op,er thailand jo et ganske dejligt sted at leve der er heldigvis flere positive oplevelser herude end negative....
.....Jeg lever nu herude i en lille landsby,hvor jeg ikke har kontakt med andre farangs end min familie i dk.....(og så lige nogle andre på msn og skype)..Da jeg boede i buriram så jeg osse mange gange den "ghetto" dannelse som skeptikeren omtaler her var det bare lidt mere på tværs af nationaliteter,så det er ike bare et pattaya "problem"....ok det kan da måske godt være fint at snakke med nogle andre farangs sommetider men at hænge sammen hele tiden ....nej tak fra min side.....
Det var lidt af mit bud på hvorfor thailand er DET dejligste sted at være...
.....Men igen alt afhænger af de øjne der ser......
Hilsen

Claus

http://www.cs-web.in.th/
Hejsa skeptikeren.

Det var et fint indlæg du fik lavet der, men har jeg forstået det rigtigt du har boet 8 år i pattaya? Så håber jeg da for dig du kommer væk derfra engang imellem, for det må godt nok være kedeligt at være der for lang tid af gangen. GrinGrinGrin Ikke fordi jeg kan sgu også lide at være i pat, men sørme ikke meget længere end 14 dage ad gangen. Der er for mange turister, og pattaya og alle de andre turiststeder har ikke meget med thailand at gøre andet end at tjene penge på dig og mig.

Så kan jeg bedre lide og komme op i landsbyen, ok der sker ikke en skid, men hold op der er sindsygt flot og alle menneskerne er søde og rare. De bliver sgu ikke sure hvis de kun får 10 baht i drikkepenge, de bliver nærmest lykkelige, for de er ikke vant til at få det. Men man får en dejlig rolig måde og leve på når jeg er oppe i landsbyen oppe ved chum phae der er mange bjerge og hvergang de ser en farlang bliver man nærmest overbekloet.

Selvfølgelig er der også ulemper i thailand, det vil der altid være, men fordelene er sgu flere end ulemperne. Mange af de ulemper der er gør det faktisk mere sjovt at være der, men selvfølgelig er der da noget der er helt hen i vejret.

Nu må jeg hellere stoppe inden det bliver en stor roman GrinGrin jeg vil også lige sove lidt efter en hård nattevagt.

thaikurt1

Jeg er så en af dem leve i gettho i det jeg har valgt at bo i en condoel hvor der bo danskerne og lige over for har vi den Danske kro ikke langt fra Soi White House hvor jeg kunne ikke drømme sætte min ben.

Jeg nyder at bo hvor der er andre danskerne her bytte vi danske film og musik og bøger hvis der nogen der har brug for hjælp så prøve man hjælp med gode råd.

Selvfølgelige kan det også slemt nogen gang at skulle høre på deres nedladende måde at tale om andre danskerne eller om thai med gudslov kan jeg så gå op og lukke min hovedør og så hygge mig med min kone og mine børn og så blive hjemme et par dage uden at havde kontakt med andre danskerne.

Jeg har så prøvet at bo på landet i den by min kone kommer fra har vi et hus vi boede der i to år og hvad kun ude for byen når vi tog til Pattaya for at få min 3 mld visa og købe det vi ikke kun få i byen
men det var ikke lige mig at bo på landet selv og det har hyggelig og lære noget om hvordan thai levemåde men jeg er og bliver et
by menneske så ind til vide bliver jeg i Pattaya da jeg her har mulighed for at give min to børn er god skoleuddannes da der her er gode skole selv og det for er nok er langt tid til min datter skal i skole (8 mld ) med min son skal til næste starte i skole lige nu gå børnehave med både fanlang og thai børn.

Jo længe tid man bo her jo mere glad bliver man for at bo her og jo mindre har man lyst til at rejse til Danmark.

http://nej
Skønt at se at i hvert fald tre er interesseret i en fortsat udveksling af information. Sådanne ting er da umådeligt glædeligt, især når det er positive meldinger. Nu er det jo ikke min tråd så jeg håber da at n_p dukker op igen med nye input.

Til dig claus 31130, så rører du ved noget som jeg ikke fik med, også fordi jeg syntes jeg havde skrevet nok for i dag, men den der med tempoet. Det tog mig vel et par år at komme ned i fart. I dag er det en velsignelse at kunne læne sig tilbage og sige til sig selv: "Op i r.... med det, der er i morgen atter en dag." Vi skal jo ikke herude, i hvert fald som husejere tænke på klargøring til vinteren, sørge for at sætte havemøbler ind og ud, have brændsel til brændeovnen og olie i fyret, og alt det der møj irriterende. Den største bekymring - lige nu - er om vi ikke snart får regn. alting tørrer ud.

Ja jeg vil hellere køre på min motorcykel herude end i bil hjemme. Trods min alder føler jeg mig sikker nok. Det er med til at skærpe mine små grå hele tiden at skulle kigge sig omkring. Og er du bare opmærksom nok så er faren for uheld umådelig små.

Når man ser på antal af trafikmidler herude målt op på uheld så er det promiller vi taler om. At det så er alle drukrøvene der kommer galt af sted, det er jo selvforkskyldt, har ingen medlidenhed. Kun med en evt. familie og evt. andre implicerede. Ja jeg kune blive ved med positive input, men vi skal videre.

jsh71, ja jeg har boet her i 8 år, de første år mere eller mindre indtil vi i 2003 solgte alt i Dk opmagasinerede indbo og fik det sendt herud i 04.

Også jeg elsker at komme op i landsbyen, ikke blot til familien men så sandelig også alle de andre søde mennesker der bor der. Jeg kan klare 3-4-5 dage så må jeg tilbage til byen. det er for stille, men jeg har da hver gang prøvet at combinere det med at vi skulle gøre noget praktisk. jeg har da præsteret i min alder både at plante og høste ris. En vidunderlig fællesoplevelse som jeg husker den på min bedsteforældres gård med gammeldags selvbinder og brug af leer og pigerne der gik bagved og bandt.

Turen er desværre på min. 10 timer og selv om vi holder rimelige pauser så får jeg stort ubehag i ben og hofter og ryg, så jeg er dårligt gående i lang tid efter. Så det bliver ikke så ofte mere jeg tager med derop. men jeg savner det helt besteemt.

Men så er familien mere end villig til at komme til Pattaya, de bor hos min svigerinde og så laver jeg dansk mad. De nyder alt hvad jeg frembringer af danske specialiteter. Mama har lige været her i 8 dage sammen med vort barnebarn. Sikke en nydelse, hun kom bare fordi hun ikke havde smagt frikadeller og hakkebøf så længe.

Så jeg er helt uenig i dine betragtning om det hektiske liv her i Pattaya. Men heldigvis er vi mennesker jo så forskellige. Der er så at sige ikke en dag der er ens for mig, selv om jeg kører mine runder i byen, så er der hele tiden noget nyt at se på. Og så alle de vidunderlige smil man får når man tuller rundt. Bare det at gå ud og handle, når jeg tænker på de møjsure og uhøflige ekspedienter hjemme i DK så er det her jo himmerige. I aften skal fruen og jeg ind på Walking Street, på en rigtig god fransk restaurant og ahve en af verdens bedste peberbøffer. bagefter skal vi hen og sidde på vores ynglingsbar og lytte til god 60'er rock, og se på alle "idioterne" der skridter gaden af i deres outfit udstyr. Mangen en sund latter at få bare ved at sidde der et par timer, formedelst et par Gin & Tonis a 95 Baht stk. Tænk hvad du skulle betale i DK for den samme oplevelse. Og sådan kunne jeg blive ved med superlativer.

Jamen thaikurt1, så har jeg da sikkert set dig et eller andet sted. har da spist et par gange på Den Danske Kro, men maden slår nu ikke den på Kongens Bar. Selv om Henrik er rejst så tror jeg at Niels let kan videreføre arven.

Jeg har da med mine lyttebøffer slået ud for længst opfattet forskellen mellem danskerne i White House og så Soi 7 ( er det ikke det den hedder?). De gange jeg har været på Kroen er det da et helt andet klientel end i den anden gade. Mere afdæmpede må jeg sige.

Jeg personlig kunne ikke leve så tæt op ad andere landsmænd. Nyder at tale mit sprog en gang imellem, men ikke nødvendigvis hver dag. Dertil syntes jeg Pattaya rummer mange muligheder for at få lov til at tale andre skandinaviske eller europæiske. Har sågalt mødt nogle fra Kenya, så jeg fik opfrisket mit Swahili.

Og det er jo netop det med den nedladende tone der er så ubehagelig. Jeg kunne i mit indlæg godt have beskrvet det der blev sagt, men er sikker på at WebKim ville have lukket tråden omgående. Det var så slibrigt, så nedladende, så ubehageligt, og så så højlydt, ingen tvivl om at vedkommende nød at kunne fyre alt det l... af. Mødte ham for øvrigt for 8 år siden som en af de første danskere jeg så ude på Jomtien Strand. Da talte og førte han sig frem på nøjagtig samme måde, der ergodt nok blevet lidt mere af aham siden den gang, men det er vel naturligt med det ølindtag. Så han er en af dem der intet har lært af sine ophold herude.
Han hører til det klientel der burde have 3x rødt kort.

Og jeg giver dig helt ret i det med skolegangen. Pattaya har jo så mange muligheder for videregående. Det er kun et spørgsmål om økonomi. Vor datter blev færdig på Universitetet i Chonburi med en Bachelor i nationaløkonomi, Hun var startet oppe i landsbyskolen, flot syntes jeg. Min hustru hører til de årgange der højst fik 4 år i skolen. I dag kan hun læse engelsk og dansk, forstår til dels norsk og svensk og er en ørn på en PC. Jeg er meget stolt af hende.

Man kan gøre meget med lidt danske kroner på kistebunden og så tilsætte det en god del kærlighed og respekt. Jeg har i hvert fald fået mine "investeringer" mere end tifold igen.

Nu har jeg en større bogsamling på vel omkring 2000 bind, som jeg stadig forøger fra boghandlen ude på 1.sal af Tops, selv om jeg har dårlig erfaringer med at låne bøger ud, vil jeg da ikke være bleg for at indbyde dig til et besøg. Men det skal ikke være udlån til resten af den danske koloni. Dertil har jeg samlingen for kær. Vi bor trods alt ikke langt fra hinanden. Jomtien Nivate nærmere bestemt, men send mig en PB så finder vi ud af noget.

I håb om fortsat mange gode input.

Thaihilsen fra Skeptikeren i Pattaya.

Måtte Buddha stænke velduftende vande på jeres vej.

Sorry - jeg glemte at jeg trods alt havde noget negativt om Thailand. Specielt Pattaya.

Songkran

11-12 dage med fordrukne faranger der opfører sig som børnehavebørn. Over alt i thailand har denne smukke tradition udviklet sig til et mareridt over 3-4 dage. Men i Pattaya, sidste år 11 dage. Fra faranger vågner fra gårsdagens brandert står de uden for deres yndlingsbar, iført det obligatoriske vandkæmperudstyr. Kæmpe vandkanoner og svømmebriller og små badeshorts. Hængebug og blege fedtdeller fuldender billedet. Der står de så til de segner om af den ny dags indtag af øl og diverse.

Du kan ikke køre ud i byen i 11 dage fra klokken ca. 10 til 18 uden at blive sprøjtet til. Var det så bare vand, men de kloge hoveder syntes jo det er umådeligt sjovt at fylde vandtønden med isklumper og rismel, det sidste nye er at tømme askebægre i vandet. Kan i forestille jer hvordan det er at få sådan en ladning over sig når man kommer kørende på sin motorcykel. Sjovt? Ikke for mig!!!

Og de stakkels thaipiger/mænd der skal på job iført deres eneste uniform, de kommer på arbejde og ligner druknede mus og skal så sidde hele dagen i den mundering. Tror faranger virkelig at de nyder det? At det er morsomt? De kan bruge hele natten til at rense, vaske, tørre og stryge uniformen, for så at få samme oplevelse dagen derpå. I 11 dage!!!!!!!

For dem der gør det: En barnagtig glæde som er en 4 årig værdig.

Hvor fanden skal jeg tage hen i 11 dage???

Skeptikeren fra Pattaya

Song kran
er da bare for dejligt
Jeg nyder det i pattaya når jeg kan
bamsen

John
Jeg opfatter lidt det du skriver Skeptiker, som at du mener at det er et falang skabt problem, du har måske ret i den med de 11 dage - meenn.

De sidste 10-12 år har jeg holdt Songkran forskellige steder i Thailand, dog aldrig i Pattaya og aldrig i 11 dage.

På Samui er det kun 3 dage, i Udon Thani kan det godt strække sig over 7-8 dage, lidt længere tid ude i landsbyen.

Den med isvand og forskellige andre "urenheder" i vandet er ikke noget falang har patent på, Thaierne gør det til deres store morskab, selv ude i landsbyen.

Og der er absolut INGEN der er fredet, heller ikke af Thaier, det er ihvertfald min opfattelse.

Om man så bryder sig om det eller ej.... det er en del af Thailand
Redigeret af John d. 08/03-2008 12:58
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Davs

Ja vi starter oppe i landsbyen d. 13 april med songkran og fester hygger,og det er slut d.15Grin
så plejer jeg at tage bussen til pattay,og hygger videre
Jeg kan godt li den stemning bland thaierne de dage.Grin
Ja man er godt våd den uge,men pyt med det ,det er sjovtGrin

bamsen

Spring til debat: