Se indlæg
 Udskriv debat
At have hund i Thailand.
LF
Hej alle, Smile
Nu fik jeg sådan nogle fine svar i min sidste tråd, så jeg prøver lykken igen.

Min kæreste og jeg påtænker at flytte til Thailand, sandsynligvis Ao Nang, om et års tid til halvandet. Vi vil medbringe vores hund, en lille pudel.
I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre, om nogle af jer har råd eller erfaringer, som I vil dele. Jeg har en del tanker omkring det;
-Findes der nogen ordentlige dyrlæger/dyrehospitaler i Krabi, eller skal man måske til Phuket for det?
-Kan man komme rundt i Thailand med en hund, indenrigsflyvinger og anden offentlig transport?
-Er de løse hunde et problem; er de arrige overfor andre hunde, er de meget syge og smitter?
-Kan man købe hundekiks/guf i god kvalitet? Evt. tørret kød/fisk.
-Jeg fodrer min hund med BARF (Biologicly Appropriate Raw Food/ Bone And Raw Food). Er det svært og/eller meget dyrt at skaffe forskellige slags kød? Jeg er især interesseret i indmad som rå komave, som er en vigtig bestanddel i min hunds kost.
-Er der andre ting, som jeg skal være opmærksom på?

Jeg håber at nogle af jer har svar på bare et par af mine spørgsmål. Det ville være til stor hjælp.

Mange hilsener,
Sofie

xxxx
Hej sofie..

Glem alt det gejl med hunde mad osv.. giv hunden hvad i levner.. Hvis i spiser sundt, så gør hunden det jo også.. Så kan i supplere med hundemad, når i ikke er hjemme..

Og lad hunden blive hjemme når i tager nogle steder, det kan godt være i syntes den er jordens bedste skabning, men det er altså ikke sikker alle andre gør.

Men ellers jo så er der ganske udemærkede dyre klinikker / hunde foder i thailand. Kalun, det ved jeg dog ikke og vil ikke selv have en hund i huset som stinker af helvede til ud af munden.
Det kan godt være det er hundens natur at æde rådent kød / indvolde.. men de behøver det altså ikke.......

Div indenrigs transport.. ved det ikke........ Da min / mine bliver hjemme når jeg tager nogle steder...

Thai hunde.. JA de er et mega problem, både som hunde i det hele taget, men også vedr sygdomme etc. men bliver de for syge, kører man ud og sætter dem af et sted eller afleverer dem til et tempel, så kan andre tage sig af problemet. Om de er arrige overfor andre.. he he bare lær din puddel ar samle en sten op, så skal du se hvor de spæner... Grin men ellers jo når de er i flok kan de være ret så irriterende, med mindre man har en lille vapse som kan tryne dem.. så anskaf en Rott.. til at være vagt for din puddel og du ser kun møg køterne på afstand.. Grin

kvindemin
indenrigsfly bangkok-phuket 300 baht op til 5 kilo.derefter 60 baht pr. kilo
med one2go. buret skal være godkendt af flyselskabet, ellers kommer hunden ikke med. pris for bur ca. 800 baht
en normal stor pet shop, ved hvad bur der kræves
ang. de vilde hunde, har vi endnu ikke oplevet de store problemer, vores små hunde skal altid lige hilse på dem, nogle gange kommer den vilde hund med et ordenligt bjæf, så kalder vi bare på dem, og så er den skid slået. her i patong får ingen syg, rabies ramt hund, der tillige med er agressiv lov til at leve ret længe.
med hensyn til hundefoder, tror jeg udvalget her i landet, er mindst lige så stort som i danmark
håber det løser nogle spørgsmål, ellers spørg bare igenSmile

LF
le-si:
Tak for dit svar, selvom jeg fandt det noget kontant. Jeg skal forsøge ikke at være for pylret, men det er altså vigtigt for mig at undersøge, hvorvidt jeg med min hund kan komme fra Bangkok til Krabi, hvor jeg har tænkt mig at bo. Hvis hun skal på hundehospital, og der ikke er et i Krabi, så skal jeg have hende med til Phuket på en eller anden måde. Det er derfor jeg spekulerer på, om man må medbringe hunde rundt omkring.
Jeg ved også godt, at hunde ikke behøver at leve af en naturlig kost, men at jeg går op i det, det er jo min sag. Tørkost giver tandsten og dermed dårlig ånde. Min hunds rå kost lugter ikke altid lige rart, men det er trods alt kun de 10 sekunder mens hun æder det, og så 5 min efter. Resten af tiden lugter hun bedre ud af munden end de fleste mennesker, og har helt rene tænder.

kvindemin:
Mange tak for dit svar. Min hund vejer ca. 5kg, så det er nemt. Da jeg rejste til Paris med hende havde jeg hende i en blød taske med hul til hovedet. Jeg må vist heller anskaffe mig et bur. 800baht lyder vildt billigt. Måske skulle jeg købe det i Bangkok så.
De hunde jeg har mødt i Thailand har virket venlige. I hvert fald overfor mig. Heldigvis er min hund selv meget venlig og nem, så jeg tror det bliver ldt ligesom med dine hunde.
M.h.t. foderet, så må jeg jo nok bare vente og se, hvad jeg kan skaffe af råt, og ellers må jeg revurdere hendes kost. Men hvis de slagter køer i Thailand, så findes der vel kallun (komave).

kvindemin
ja, vi prøvede osse først med en blød taske med hul til hovedet, da kræet kun vejede 1,5 kilo. men den gik ikkeSmileden kostede ellers kun 100 baht.
jeg havde dog en ide om, at den ikke duede, så jeg foreslog, at vi tog til lufthavnen i god tid, hvilket var en god ide. nå, men det bur vi købte er af hård plastic, med et gitter foran, måske grunden til det er, buret (og hunden) ryger på transportbåndet sammen med kufferten

LF
kvindemin:Øv at den bløde taske ikke duede! På transportbåndet siger du? Må den ikke være med i kabinen? Den bliver vel forhåbentlig ikke pakket sammen med kufferterne i flyets baggage, vel?
Havde du hunden med hjemme fra DK? I så fald, er det ok med blød taske der, ved du det?

xxxx
Hej igen..

kontant, he he er der nogen grund til at pakke det ind. ? Wink om du er specielt mere pylret med din hund end så mange andre .. hmmm
Nogen påstår også min dengse er lidt forkælet.. forstå det hvem som kan.... Men den lever ganske fortrinligt af den samme slags mad som jeg spiser.
Og jo da der slagtes masser af køer, men her ude spiser mennesker altså det hele også indvolde. Og ja indholdet i mavesækken bliver kogt med... Shock
Go appetit... Grin men bare det er fyldt godt med chili - basilikum koriander, så smager det sikkert ikke så meget anderledes..
Men så bliver jeg nu hellere vegetar.

Jeg havde min puddel med fra DK her ud, den vejede dog lidt ( en hel del ) mere.. ok den var krydset lidt med en cookerspaniel.
Der krævedes også godkendt bur ( som beskrevet af kvindemin ) om de kommer sammen med kufferten, nej der er et specielt rum til dem. Om den var på transport båndet, ved det ikke for da vi nåede frem, stod den ved siden af...

Ja men der er nok forskel på det med de syge hunde, her ude på landet og så i byerne.. ( turist stederne )
Men her ude er det næsten mere alm at se en halv skaldet hund, med masser af sår end en rask..

LF
le-si:
Næ, det er der jo ikke.
Ih de satens Thaier! De skal da ikke spise kallunen, når min hund skal have den! LOL! Jeg må ud og rive den op af gryden hos dem.

Min hund er lille nok til at komme med i kabinen, i hvert fald de selskaber jeg har rejst med, men det kan jo godt være, at det ikke er tilfældet med Thai-selskaber. Nu var din jo en stor vaps, så naturligvis måtte den i dyre-bagagerummet. (Har de også dyre-bagagerum på indenrigsflyvinger?).

Hvor bor du henne af? Pyha, det lyder klamt med de syge hunde! Jeg er bange for, at mit hjerte ville bløde så meget, at jeg endte med et kæmpe internat. Ej, føj. Det kan jeg slet ikke! Jeg må være hård. Men jeg tror nu ikke, at jeg kan køre dem ud i skoven og sætte dem af som du. Hvad koster det at få en hund aflivet? Hvis de lider, så er det bedre at de dør. Jeg ser bare mig selv rende til dyrlægen konstant med syge dyr, der skal en tur til de evige jagtmarker.

Lider dine hunde under varmen?

Cxxxxsxxr
[quote]LF skrev:

Hej.

Lige så lidt som der kan gives altomfattende svar om hundehold i Danmark, kan der gives altomfattende svar om hundehold i Thailand.

Nedenfor har jeg for det første slettet dem af dine spørgsmål, jeg ikke ved een pind om, og for det andet cencureret mine svar så de ikke burde kunne fornærme andre, der har erfaring med hundehold i Thailand

-Er de løse hunde et problem; er de arrige overfor andre hunde, er de meget syge og smitter?

Hvor befinder dine hunde sig henne. Er de byhunde, der skal tilkæmpe sig pisse-skidested i kamp med andre (måske større hunde) i omegnen ... eller får de frit leveret 5 rai pisse-skide sted, de har for dem selv?

-Kan man købe hundekiks/guf i god kvalitet? Evt. tørret kød/fisk.

Ja. Du kan formodentligt købe alt hvad du nogensinde har hørt om (på engelsk).

-Jeg fodrer min hund med BARF (Biologicly Appropriate Raw Food/ Bone And Raw Food). Er det svært og/eller meget dyrt at skaffe forskellige slags kød? Jeg er især interesseret i indmad som rå komave, som er en vigtig bestanddel i min hunds kost.

Puuh ha. Hvis det der er vigtigt for dig - bliv derhjemme eller flyt vest på.

-Er der andre ting, som jeg skal være opmærksom på?

Vaccinationer - såvel de lovbefalede som de nødvendige.

ebeth
Hmm. Vil det sige du har taenkt dig at slaebe en syg hund ombord paa en flyver for at flyve den paa dyrehospital? Det kan man da ikke.

Tal med din kaereste for maaden man holder hund paa i Thailand er meget anderledes end i DK.
Dyrlaeger findes der gode og daarlige af baade her og i DK. Anderledes sygdomme, bl.a. diverse orm skal man vel vaere opmaerksom paa.
At barfe en hund kan vel ikke blive et problem, du kan da bare gaa paa marked efter hvad du har brug for.
vh

claus31130
Dyrlæger.....ja de findes hernede....både gode og dårlige sikkert....der er de der distrikts dyrlæge steder(ved sku ikke hvad det hedder hernede,og konen er ikke lige hjemme så jeg kan spørge hende)...men det er bla dem der inseminerer køer osv....har hørt set flere der kom der med deres syge hunde...fik selv aflivet min tæve derinde
Men mon ikke der er "klinikker" hvor læger fra ovennåævnte arbejder i deres fritid,kunne forestille mig at det er sådan på turist stederne

Claus

Claus

http://www.cs-web.in.th/
xxxx
Der er både gode og dårlige klinikker.Helt klart.
Man kan ikke gøre andet end prøve sig frem.

I lopburi er vi så heldig at have en virkelig dyre ven, hun er Thailands mest kendte dyrlæge i øvrigt.. Og nej det er ikke dyrere at tage til hende end kvak salverne.
Hun er kendt fra bla tv og tiger templet...

Den første dyre klinik jeg kom på med min gamle puddel, fordi den havde problemer med ørerne.. Frem med 2 store sprøjter, uden så meget som at have kikket på hunden..
Da skred jeg godt nok selvom de blev sure.. Sådan nogle halv aber..

Nogen vil selvfølgelig sige det er bare en hund... Men de dyr jeg har.. har ikke selv bedt om at være her, så det er mit ansvar de får et godt liv..

Og dem som siger bare en hund etc etc.. de skulle sgu ikke have dyr efter min mening.
Man skal så til gengæld heller ikke køre over i den anden grøft og over pyldre... Men man må godt forkæle lidt... Ik ? Wink

Trist med din tæve claus.
Jeg ved godt hvad det vil sige at skulle den tunge tur... håber du får masser af glæde af hannen....

claus31130
hej le-si

Hannen har jeg og har haft meget glæde af han er jo en ældre "herre" på omkring 7 år efterhåndern........og han nyder at være flyttet på landet...hvor han er "fri"...ikke fordi han render nogen steder medmindre jeg eller konen gør....men man kan se han nyder det

ClausGrin

LF
ebeth:
Nej, umiddelbart har jeg ikke tænkt mig at flyve med en syg hund. Jeg skal helst flyve med min raske hund fra Bangkok til Krabi. Derfor spørger jeg om hunde må komme med på indenrigsflyvinger. Udover det, så ville jeg dog ikke betænke mig ved, at flyve med min hund på dyrehospital, hvis det blev nødvendigt. Det håber jeg dog ikke det bliver. Hun skal helst ikke blive syg eller komme til skade, og hvis det skete, så ville detjo være bedst om der var en dyrlæge i Krabi.
Hvad var det jeg skulle tale med min kæreste om? Den forstod jeg ikke...
Men du har ret i, at jeg sikkert kan finde det meste på et lokalt marked, hvad angår hundemad. Dog er jeg i tvivl om, om man kan få andet kød end kylling, gris og okse?

(Til dem som evt. synes det er ulækkert eller mærkeligt at fodre sin hund med BARF; meget vel, men det var ikke det jeg spurgte om.)

le-si:
Uh, det lyder godt med sådan en god dyrlæge i Lopburi! Så føler man sig i trygge hænder. Vi er helt enige hvad angår det ansvar, man påtager sig ved at anskaffe en hund. Min hund er heller ikke "bare" en hund. Wink

xxxx
andet kød end.. kylling - gris - okse.
nå ja fisk / seafood / and.
Hmmm den hund bliver vist lidt mere end forkælet.. Grin

I sydthailand, vil jeg tro du også kan få gedekød.

der er godt nok gede farme her oppe, men kødet bliver sendt til syd hovedsagelig. ( muslimerne ) da de jo ikke spiser gris.. officielt i hvert fald.

ebeth
LF
Det er sikkert bare mig der har misforstået noget, troede din kæreste var Thai. Glem det. På lokale markeder kan man få meget andet end kylling, svin og ko.
Held og lykke med din hundetur!

claus31130
LF.....hvis man så tager i bigC eller Makro har de osse strudsekød,krokodillekød og nogle andre eksotiske dyr...
på markedet kan der ose nogle gange fås rotter jo,og ikke at forglemme insekter i alverdens afskygninger....så hvis din hund ikke kan få noget ordentligt føde ud af det man kan få hernede siger jeg tak skæbneGrinGrinGrinGrin

Claus

rogne
hej sabel velkommen tilbage held og lykke med din nye hund har selv tænkt at købe en hvid mus mon man må have den med i kabinen vil næsten ikke kunne bære hvis den skal i lasterummet ShockShockShock

LF
le-si:
Haha, ja, den mangler i hvert fald ikke varieret kost. Hvis du spørger den, så bliver den dog mishandlet hver dag, når den ikke får sin vilje. ;o) ... den får alt fra hjort til krabbe hos mig, og det er mere end hvad jeg selv gør. Jeg synes det er sjovt at se, hvordan den griber det an og hvor godt den trives med det.

ebeth:
Det er iorden. Smile Men tak for svaret. Jeg må på marked.

Claus:
Haha, det lyder da som om min hund kan opretholde sin overdådige livsstil og måske endda avancere lidt med eksotiske retter! Wow! Den skal da i hvert fald prøve insekter! Det må være godt, og thai-hundene æder sikkert også den slags, så det kan min også. Lækkert!

GrinGrinGrin

hamster01
hvide mus kommer af sag selv hvis man får for mange sjusserGrinGrin
mvh
hamster

www.lapetitbankok.dk
Spring til debat: