Se indlæg
 Udskriv debat
Nogen som gift eller kæreste med thai sygeplejerske?
Iceman40
Hej..

Jeg er i den lykkelige situation at være kæreste med en dejlig kvinde som nu har fået visum til Danmark, men nu for at hun kan forlade sit job, kræver hospitalet at hun betaler næsten 600000 bath for at hun kan sige op.
Hun har ikke selv de penge og det er en hulens masse moneter osse for mig.
Kender nogen til de samme problemer? og hvis ja, hvordan løser man dem så bedst muligt?

På forhånd tak..

FCKdk
Det har man hørt før!!!!
Men hospitalet har jo bidraget med erfaring og evt.
en del af uddannelsen!!!!

CoolPfftCoolPfftCoolPfftCoolPfft

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

Locturian
600.000 for at kunne sige op? Det lyder da mystisk? Hvad nu hvis hun havde fået tilbudt et bedre job?

Jeg skal ikke kunne sige om der ligefrem findes sådanne regler, for det er jo Thailand, men jeg har svært ved at se følgerne hvis hun "nægter" at give dem noget som helst, og bare siger op. Hernede har man også ansættelseskontrakter, men har aldrig hørt om, at man skal betale penge...
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
lols
Nogle gange kan thaierne låne penge af deres arbejdsgiver har jeg erfaret. I de tilfælde har arbejdsgiveren en lille klemme på medarbejderen som vil skulle betale sin gæld tilbage ved opsigelse. Om gælden på den måde er større end det lånte skal jeg ikke kunne sige.

Iceman, det her absolut ikke for at sige det er tilfældet for din kæreste! Men du spurgte om erfaringer og derfor svarer jeg helt generelt.

Lols

mr tirak
Sådan er det her.

Min gode ven Al, er gift med en sygeplejrske, og arbejder lige nu på hospital for at betale tilbage for sin uddannelse.

Mr tirak
Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker

Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje.

Blue Top Coffee Shop
Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand.
Koh Pha Ngan.
Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak

WWW.thebeachhouse.asia
600.000 lyder jo umiddelbart af mange penge, men hvis man tænker over hvad en sygeplejerske koster at uddanne hjemme i Dk, så er det måske ikke så slemt.

Vores datter arbejder på Pattaya International, som økonomichef. Hun blev antaget til en begyndelsesløn til 9.000 men fik de første 6 mdr. så lidt udbetalt hver 14 dag at jeg syntes det lød som plattenslageri.

Det viste sig at hun skulle betale 60.000 i garantisum af egen lomme da hun ikke ville "låne" af hospitalet. Efter 6 mdr. fik hun så de 9.000.
havde hun forladt jobbet inden de 6 mdr. havde hun mistet dem.

Nu står de så som en slags opsparing til den dag hun rejser. Smart måde for en virksomhed at holde på medarbejdere og en dejlig masse penge for virksomheden at arbejde med til investeringer. Hun får jo sikkert ike renter når hun stopper.

Men undskyld mig - 600.000? Jeg tilslutter mig "lols" kommentar. Check lige med hospitalet endnu engang. Der må foreligge en kontrakt der siger noget om opsigelsesfrister m.m., ellers ville hun ikke have fået jobbet i sin tid.

Og i Thailand kan ingen få job hvis ikke man selv eller et familiemedlem eller en bekendt har en adresse (blå bog) i byen hvor man skal arbejde. det skal være en ejerbolig ikke et rentet room. Een eller anden har i sin tid skrevet under på at vedkommende garanterer for hende, således at hvis hun var løbet af pladsen så ville vedkommende garant have blevet hængt op på gælden.

Selv vores niece som arbejder som serveringsdame på et hotel i Pattaya har min kone måtte garantere for. Vi har i husets blå bog opført adskillige navne på familie og venner. På den måde kan de også få lov til at afgive stemme til valg, oprette bankbog m.m. på en meget nemmere måde end hvis de kun fremnviser ID-Card.

Med hilsen Skeptikeren i Pattaya

xxxx
Den blå bog.. = Adressebog /ThabianBahn...

Hvor de er tilmeldt er nok lidt ligegyldigt, for jeg tror ikke loven håndhæves. Men det er faktisk ulovligt at være opført i en adressebog, hvor man ikke bor.

Der skal ikke garanteres for noget som helst af familie etc etc.
Om der findes arbejdsgivere som kan få den lystige ide.. jamen det er da muligt...

Normal fremgangs måde er.. At aflevere xx antal kopier af første side og den side man selv står på i Tabianbahn / kopi af id kort / kopi af div uddannelses papirer. samt oplyse hvor man rent faktisk bor.

Ulempen ved at være tilmeldt mors adresse bog er, hvis mor bor i NongKhai og man selv bor på Pucket, så er der hulens langt hver gang der skal stemmes eller ordnes andet vedr. det offentlige.

Som lols skriver er det meget alm at de låner fra arbejdsgiver, men at hospitaler var med i den pulje vidste jeg ikke.
Og der har været nogle stats lån de kunne optage i forbindelse med uddannelse.. Hende her i huset lånte 250.000 til at have det sjovt for da hun læste til lærer. (12% pro anno)

Og 600.000 ja der har været fest i gaden..
rente 72.000 pr år... der er ikke meget tilbage når der er betalt mad/husleje.

Anonym Bruger
Det er noget af det mest tåbelige jeg længe har hørt 600.000 baht
Det plejer at være 3 måneders løn
Så hun har åbenbart en rigtig god lønGrin
Og i er ikke gift endnu ,,uha det kan blive en hurtig,
skilesmisse,hvis i når at blive gift,det er sikkert ikke den sidste store rgning som hun vil komme med.Grin

Problemet er ret udbredt indenfor hospitalsbranchen. Hospitalet bataler en laengere uddannelse som sygeplejeske og betinger sig i kontrakten, at man ikke mister en person man lige har uddannet i 6-7 aar. 600.000 Bath lyder ikke urealistisk, da det som regel indbefatter uddannelse, boeger, samt kost og logi, men det kommer an paa, hvornaar i uddannelsesforloebet vedkommende oensker at frigoere sig.

Bo
Hej Iceman40

Jeg er gift med en sygeplejrske, og hun arbejder på hospital, hun skal ikke betale noget fordi de har givet en uddannelse, efter endt uddannelse har hun været på det samme hospital i 9 år.

Jeg kunne tænke mig at det har noget at gøre med hvor lang tid hun har været på det hospital efter endt uddannelse.

mattidk
jeg mener at fx hvis man studerer fx. læge i Thailand, man skal arbejde for 3 år efter færdige uddannelse, hvis man siger op før indenfor de 3 år, skal man betale penge tilbage... jeg gætter på at det gælder også til sygeplejsker.

lols
Hvid hospiotalet kræver de 600.00 må der være en kontrakt der viser dette? Der fortæller at det koster 600.000 at sige op efter så og så mange år.

Har du set denne?

Hvis der ikke er nogen uderstrevet aftale? Hvad så?

Spring til debat: