Se indlæg|
Golden Triangle
|
|
| amazing |
Lagt på d. 07/07-2008 02:42
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 141 |
Tak for dit fine indlæg, Ebeth og tak for de flotte billeder I andre har lagt ind. Jeg er ikke helt uenig i beskrivelsen af selve området ved Den Gyldne Trekant, det er også derfor jeg påpeger, at det er selve floden Mekong, der er hovedattraktionen. Sidst på regnsæsonen, når der er mest vand i den, er den da imponerende, synes jeg. Der er jo også kommet et ret særpræget "Buddhaskib" med en masse glasmosaikker, der ligger halvt ud i floden, som thaierne og andre asiater ihvertfald finder spændende. Jeg har et billede af det, som jeg har fået tilsendt, men skal lige have styr på Photobucket først. Jeg vil også stærkt anbefale, at man kører selv eller lader andre køre for sig. Det er jo ikke ret mange der er trygge ved at køre selv i bjergene, bl.a. pga. venstrekørselen. Fra Chiang Mai vælger jeg altid vej 118 op forbi Doi Saket, da den er langt hurtigere. Det tager ca. 3 ½ time sammenlagt fra CM. På hjemturen vælger jeg for det meste også turen vestpå over Fang, da bjergene her er helt fantastiske, specielt ved Doi Mae Salong og ikke mindst bjergene og dalene ved Chiang Dao. Til gengæld tager denne naturskønne tur næsten den dobbelte tid tilbage til Chiang Mai, ihvertfald hvis man gør et par stop undervejs for at se nogle af de steder Ebeth anbefaler. vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
Website: [url]www.amazingchiangmai.dk[/url] |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 07/07-2008 08:01
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 355 |
Thaton:![]() Kalasi |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 07/07-2008 10:50
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Jamen vi må vel hellere køre videre, så efter lidt morgenkaffe går turen videre, vi skulle jo gerne nå den gyldne trekant i dag. Fra Thaton kører man mod MaeChan, her har vi lidt længere,stejlere stigninger, men vejen er god, så det går. Vejen over MaeSalong er ikke for tøsedrenge, den er stejl og smal, men man kan gerne se langt frem, så overraskelserne er få. Jeg sprang over sidst, fordi bilen var noget hø! Man kan stoppe ved diverse landsbyer, hvis man er nysgerrig, der ligger både Lisu, Yao og Akha byer helt ud til vejen. Ude af bjergene kører man mod ChangSaen, her har vi så endelig MaenamKhong/Mekong, med dens trafik af alle mulige størrelser både. Er man historisk interesseret kan man få baggrunden for byens grundlæggelse på byens museum, før man trasker ud for at kigge på ruiner og templer. Hele flodbredden er fyldt med restaurenter og folk der sælger barbequed kød og fisk fra de sædvanlige vogne. Er det sæson for kinesiske æbler kan man gøre en god handel ved en af de mange flodpramme der tømmes for deres last her. Det er også muligt at tage en halvdagstur på floden til ChiangKhong eller leje både for kortere eller længere perioder. Ellers kører vi nordpå, nærmest langs floden, til SopRuak og her er så den berømmelige trekant hvor man foruden at få taget sit billede under skiltet, kan besøge stedets Opiummuseum, gå en tur på det lokale marked, som er for dyrt i forhold til den samme slags markeder i ChiangRai og ChiangMai, men altid sjovt at se, for der kan jo være lokale ting i mellem som ikke findes de andre steder. Vejen fører videre mod MaeSai, man kan enten blive ved SopRuak på en af resorterne eller køre til MaeSai hvor der er hoteller, guesthouses, resorter og restaurenter /barer. Jeg foretrækker MaeSai fordi der er liv. Hvad kan man sige om den by? Det er en markedsby, hvor alt det ragelse der kommer fra Kina kan købes, enten på den ene eller den anden side af grænsen. Tørrede frugter, tørrede svampe, tøj, ure, briller, dvd'er(piratkopier sæ'fø'li)... alt muligt og umuligt mellem hinanden. Træskærerarbejder har de en hel del af på den burmesiske side. Kort sagt der er noget for alle, bare man husker på at pris oftest følger kvalitet. Mæt af indtryk kører man sydpå ad motorvejen mod ChiangRai, her er det at jeg godt kunne klare lidt stilhed, god mad og noget ordentlig lokal vin, så jeg drejer fra i Pasang og kører ud til MaeChan Winery hvor man også kan sove om natten. Husk smøger, for der er langt til alting der. Ellers kører man til ChiangRai ad den store adskillige spors motorvej, finder et hotel der og sover mæt af indtryk. Redigeret af ebeth d. 07/07-2008 10:58 |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 07/07-2008 13:58
|
|
Jamen, det er jo fantastisk Ebeth, man føler næsten man er med på turen. Du fortæller utroligt malende og beskrivende, og gør dig fantastisk mange iagttagelser. Man skulle næsten tro det var dagbogsnotater eller udkast til en bog. Hvornår fandt turen sted? Du skriver i nutid, men jeg går ud fra at det er en tidligere tur, du beskriver. Jeg vil godt lige understrege overfor udenforstående, at jeg overhovedet ikke kender Ebeth, og på ingen måde har opfordret hende til at komme med denne fantastiske rejsebeskrivelse i min tråd om Den Gyldne Trekant. Jeg håber der kommer mere fra Ebeth. Nu vil jeg få lidt aftensmad og derefter skrive mit næste indlæg. Men det er svært at leve op til Ebeths viden og erfaring. vh. Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 07/07-2008 15:04
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg har ført dagbog på min længerevarende ture. Her er et dagbogsudsnit af turen fra Tha Ton til Chiang Rai som jeg kom til lige efter et trek i Chiang Mai. Håber det kan inspirere og jeg undskylder på forhånd hvis man synes det er for langt OG for den politiske ukorrekthed ![]() Vi ankommer trætte og mørbankede til Chiang Mai efter 5-6 timers kørsel. Jeg er dog ikke mere træt, end at jeg hanker op i rygsækken og videotasken og trasker 5 kilometer ud til busstationen - nu er jeg jo i træning! Jeg skal til Fang 150 nord for Chiang Mai. Jeg indfinder mig glad og fro i bussen iført korte bukser og T-shirt, men efterhånden som vi kører op i bjergene og det bliver hen ad ved 22-tiden, har jeg lidt svært ved at finde en grimasse der kan passe. For det bliver - selvfølgelig - igen hundekoldt. På vejen gennem skovene mærker jeg en skarp lugt af røg, og i den kulsorte nat kan jeg se hvorledes tunger af ild æder sig op ad bjergskråningerne. En mærkelig form for landbrug de bedriver heroppe. Jeg ankommer til Fang ved 23-tiden, får et lift af en motorcykeltaxi og bliver kørt rundt i en labyrint af små, bælgmørke gader inden jeg endelig stiger af ved et lille Guest House. Jeg trænger noget så eftertrykkeligt til et bad, men der er kun koldt vand i hanerne, så jeg kravler møgbeskidt i seng. Det vand er simpelthen lige til en lungebetændelse, så det må vente til imorgen. Den 21. februar 1995 Fra Fang skal jeg til Tha Thon som ligger ved Kok-flodens bred. Tha Thon er udgangspunktet for vidt berømmede bådture til Chiang Rai, som ligger 70 kilometer længere mod øst. Jeg indfinder mig tidligt om morgenen i Tha Thon og bruger den første times tid på at daske rundt og checke et flot tempel Wat Tha Ton, der ligger på en høj med nysseligt udsigt udover Mae Narm Kok, Kok-floden, der ligger smukt draperet i en florlet morgentåge. Det er lige til et postkort! Templet rummer udover klassiske buddha-statuer med en fornuftig livvidde også statuer af buddhaer, der givet har opholdt sig for længe i fastfood-restauranter. De er angiveligt af kinesisk oprindelse, får jeg at vide af en Nain, en munkenovice, der yderligere fortæller at der lever en del kinesere i dette område, efterkommer af Khuomintang flygtninge fra Kina, kendt som Djin Haw i Thailand. Som altid i Thailand er det ikke vanskeligt at booke turen til Chiang Rai. Nu lyser jeg selvfølgelig også på lang afstand af at være turist med rygsækken og de korte trekkingshorts, så det kan ikke undre at jeg bliver passet op af en bådfører ligesåsnart jeg indfinder mig ved broen. Han taler Kham Muang så det batter, så jeg har temmeligt svært ved at forstå ham, men prisen kan jeg da forstå, 80 baht, det er jo det rene optrækkeri ![]() Turen foregår i en Ruea Hang Yao, longtail som bliver proppet til bristepunktet med 10 europæere med alt for lange ben. Derefter sørger den overdimensionerede og øredøvende motor for at transportere os ned ad floden i et hæsblæsende tempo. Ikke den mest kulturelle fornøjelse! På de første 10 kilometer virker floden ret kedelig, da den er lavvandet og mudret og løber gennem en tør slette. Adskillige steder står de lokale i vand til livet og fisker sten op ad floden, som ifølge guiden bruges ved konstruktion af nye veje. Det synes jeg nu nok lyder som værende noget langt ude, men manden må vel vide hvad han taler om. Rigtige fiskere er der også; i ly under den obligatoriske sivhat og med en snor for enden af en lang pind sidder de ubevægelige og venter på at lykken tilsmiler dem. Efterhånden nærmer vi os bjergene, som vi kan skimte i horisonter, og så bliver sejladsen anderledes interessant. Her er strømhvirvler, klipper og strandede træer i floden, og skipper anlægger til benefice for turisterne sin alvorligste mine, mens han med sammenknebne øjne stirrer koncentreret frem for sig. Jo, det er skam farligt det her! Et par hvin fra de kvindelige passagerer udebliver heller ikke når vi passerer strømhvirvler og en skvat vand skyller ind i båden. Vi passerer adskillige bjergstammelandsbyer på vejen og et par arbejdselefanter der sendrægtigt krydser floden mangler heller ikke. Det er ikke småting de gør for turisterne heroppe Men vor akavede "sidde"stilling - vi ligger nærmest på tværs nede i bunden af kanoen - og den høje fart i forening med skumsprøjtet for boven gør det til noget af en opgave at få filmet. Jeg skulle måske alligevel hellere have taget turen på en af de adstadige bambusflåder hvoraf vi passerer flere på vejen, men det ville tage en 3 dages tid, og så meget tid synes jeg ikke at jeg vil bruge. Ved siden af mig i båden sidder en schweizer eller sydtysker, en rigtig bogholder type, pakket ind til op over begge ører med kasket, jakke med høj krave behørigt slået op, lange bukser, knæstrømper osv. Og om ikke kvajet sidder og fedter med en faktor 20 solcreme, som han gentagne gange pertentligt smøre sine blege bogholderfingre ind i, for at de ikke skal blive tilintetgjort af det øjensynligvis dødbringende sollys. En læbepomade haler han ustandseligt frem og smører fobisk en tyk plamage af lotion på sine mimrende læber, mens han med pibende fistelstemme "underholder" de andre passagerer. En rigtig nutcase - oplagt tilfælde for en psykiatrier. Ja, jeg får - som det ses - også tid til at studere medpassagerne; men det er næsten ikke ulejligheden værd, da de er tyskere allesammen. Vi lægger til ved en bjergstammelandsby - Hmong tror jeg - for at få et måltid mad og får samtidig lejlighed til at bese og købe deres husflidsarbejder. Halskæder, armbånd og så videre forarbejdet af lokale naturprodukter. Jeg køber et par nydelige armbånd og ankelkæder lavet af noget jeg først tror er små muslinger, men får at vide at det er små glinsende hvide frø fra en plante jeg ikke kender navnet på. De vækker efterfølgende stor lykke hos min bedre halvdel. Vi skal desuden skrive os ind i en bog der tjener til at registrere, hvilke passagerer der passerer dette punkt. Angiveligt har der førhen været episoder hvor turister blev udsat holdups og det der var værre. Tror dog vi skulle være udenfor al fare hvad det angår med den fart vi bevæger os med. Efterhånden flader landskabet igen ud og vi kan se bygninger forude, Chiang Rai nærmer sig og turen går mod sin ende. |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 07/07-2008 16:54
|
|
Ebeth - jeg vælger at overnatte i Chiang Khong:![]() Næste dag fortsætter jeg mod syd og holder mod øst for at nyde udsigten: ![]() Og lidt længere mod syd: ![]() Kalasi |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 07/07-2008 16:59
|
|
Wow, mand, hvor det rykker. Jeg er helt bovlam. Fantastisk, Rinpoche. Helt igennem enorme dagbogsnotater. Lang tid du har gemt dem, har de tidligere været lagt ud på DTW? Jeg skal lige kapere dagens indlæg, inden jeg kommer med flere. Der er lagt fantastiske billeder ind på tråden og foreløbig to, Ebeth og Rinpoche, har bidraget med vildt gode rejsebeskrivelser. Det her er langt over forventning og bekræfter kun, at andre synes at nordthailand er en perle, og det er jeg megastolt over. Next stop: Mae Hong Son vh Peter Redigeret af amazing d. 07/07-2008 17:07 Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
|
Lagt på d. 07/07-2008 17:03
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Ja stort tak for billederne og rejsebeskrivelserne, det er en ren fornøjelse at se og læse STORT TAK for det. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 07/07-2008 18:28
|
|
Ja, det er en rigtig god og oplysende tråd med mange rigtig gode billeder af området taget af medlemmerne til gensidig inspiration og selvfølgelig ebeth`s aktuelle rejseberetninger. Min er jo helt outdated ![]() Til Peter, Jeg har utvivlsomt forherliget kystregionernes lyksaligheder lidt vel meget i andre indlæg, så jeg syntes det var passende at komme med en beretning fra en af mine ture til Nordthailand. ![]() Jeg har ikke tidligere bragt uddrag fra mine dagbøger fra adskellige ½ års ophold, de er mest interessante for mit mødrene ophav, der har fået den fulde historie om barnebarnets første tand, første skridt i den store verden osv. ![]() Ser ligeledes frem til next stop: Mae Hong Son! I denne tråd viser dtw virkelig sin "styrke" i kraft af alle de rejselystne medlemmer og deres mangfoldige input. mvh rinpoche |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 07/07-2008 19:41
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 873 |
amazingchiangmai skrev: Der er jo også kommet et ret særpræget "Buddhaskib" med en masse glasmosaikker, der ligger halvt ud i floden, som thaierne og andre asiater ihvertfald finder spændende. Jeg har et billede af det, som jeg har fået tilsendt, men skal lige have styr på Photobucket først. vh Peter jeg har et billede ![]() ![]() |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 08/07-2008 14:55
|
|
Flotte billeder, Kalasi fra sy'fyn, tak, og fra Roald. Du har allerede bragt billedet af "Tempelskibet" fra Golden Triangle, så behøver jeg ikke have så travlt på Photobucket. Og det andet er åbenbart taget nogle timer senere, virkelig flot. Blev I og overnattede, i givet fald hvor? Nu får jeg lige lidt aftensmad, hvorefter jeg skriver mit næste indlæg til tråden. vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 08/07-2008 20:21
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Ja en tur op af Mae Kok til Tha Than i Long båd er skam også spændene. Men anstrængene for de gamle stive lemmer. Jeg kan ikke hitte ua (som de sir på fyn ) med de billeder så ingen af dem men der er jo også mange flotte fra det dejlige område. mvh |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 09/07-2008 15:57
|
|
[i]Så har den aftensmad da vist taget rigelig lang tid, nu er jeg tilbage.[/i] Hvis man ønsker at besøge en af verdens største floder (og den suverænt største i Thailand) med historien om heroindyrkning som baggrund for navnet, måske besøge det lille museum, som der er vist fremragende billeder af her på tråden, og ikke ønsker at overnatte i Sop Ruak ved Mekong Floden, så kan man enten vælge at tage videre til Mai Sai eller Chiang Rai eller tilbage til Chiang Saen. Chiang Saen ligger ved Mekongfloden, er distriktshovedstad og byder på en del gamle ruiner og bymure. Bortset fra den gode beliggenhed og de historiske traditioner byder Chiang Saen måske ikke på så meget underholdning. Underholdning er der til gengæld mere af i grænsebyen Mai Sai. Om dagen er der et væld af souvenirsbutikker og enkelte gode restauranter, som har åbent. Tidligere var byen hovedmålet for allle farangers visumrun fra hele nordthailand, men nu om dage er der nok større trafik af burmesere, der tager til Thailand for at købe "lukusvarer", end der er af turister den anden vej. Den politiske situation i Burma har selvfølgelig medvirket markant til faldet af thaier/faranger, der tager til Burma. Min anbefaling efter turen til Den Gyldne Trekant, er at at tage et par dage i Chaing Rai. Byen har slet ikke Chaing Mais charme og tilbud, den er langt mere provinsiel, men den er dog norøstthailands hovedstad og har et udmærket handelsliv, enkelte gode restauranter og hoteller og en meget afslappet stemning sammenlignet med CM's nogengange støjende liv. Turen tilbage til Chiang Mai bør foregå ad ruten over Fang, hvor Mae Salong (kineserlandsbyen på toppen af bjerget) og Chiang Dao er højdepunkterne, hvis man har tid til at stoppe. Et muligt udflugtsmål i Chaing Rai, hvis man bliver der i flere dage, er Doi Tung på 2.000 m, men vejene derop er meget stejle, udsigten og freden til gengæld turen værd. Desuden er en tur på Kok River på longtailboat eller en trekkingtur i bjergene omkring Chaing Rai absolut ikke at forglemme. Muligherne herfor er mange i Chiang Rai. Besøg i Long Neck Karen landsbyer er en af de lokale attraktioner. Man kan beslutte sig for at booke fra Chiang Mai eller vente til man kommer til Chaing Rai. vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 25/07-2008 15:24
|
|
En ellers udmærket og oplysende tråd har været "død" i over 14 dage, så nu gør jeg et forsøg på at genoplive den for en stund. En del danskere må formodes at befinde sig i området eller at være på vej dertil. Nogle overvejer om Mekong og Den Gyldne Trekant skal indgå i deres rejseplaner. Endnu flere har tidligere været i nordøstthailand, Chiang Rai, Den Gyldne Trekant, Mai Sai mv. Det jeg især godt kunne tænke mig at høre medlemmernes vurdering af er: Chiang Rai's gode og mindre gode sider. Er byen i sig selv interessant eller uinteressant, hvordan er trekkingerfaringerne fra CR og på Kok-floden, er Golden Triangle et "flop", Mekong bare en udtørret å, Laos en ligegyldig oplevelse og Mai Sai en "bordershop" af værste karat? Hvad mener I om nordøstthailand? vh. Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/07-2008 21:26
|
|
Nordøst-thailand er oftest kendt som Phaak Isan, hvor ingen af de provinser du nævner er beliggende, de ligger i Phaak Neua, nordthailand. Den nordlige grænseregion mellem disse 2 landsdele er den fantastisk smukke provins Loei. Billede fra Tha Thon med udsigt ud over Kok Floden, december `95 [img] [/img] |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 25/07-2008 23:08
|
|
Det hvide tempel i Chaing Rai, det bør man se![]() ![]() |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 25/07-2008 23:29
|
|
Manden med blå skjorte og mikrofon er ham der har lavet det hvide tempel.![]() ![]() |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 26/07-2008 06:10
|
|
Fint nok, Rinpoche, med den lille belæring. Rettelig er ordet Nordøstthailand normalt forbeholdt Isaan. Det var en tanketorsk, jeg skulle have kaldt overskriften for "Nordøst for Chiang Mai" eller noget i den retning. Men lidt til min undskyldning tjener vel, at det nordøstligste område i Thailand (provins om du vil) rent geografisk faktisk er Chiang Rai-området. Under alle omstændigheder meget fine billeder I begge har lagt ind. vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 27/07-2008 02:48
|
|
Hej Roald Nu har jeg spekuleret i et døgns tid på, hvor i Chiang Rai "Det Hvide Tempel" skulle ligge og hvad det hedder. Jeg har også tjekket mine (halvgamle) rejsebøger, og jeg kan stadig ikke rigtig blive klog på det. Men så kommer jeg i tanke om et tempel på indkørselsvejen sydfra til Chiang Rai, ca. 10 km før byen, på vej 118 hedder den vist, som jeg har passeret flere gange, men jeg har aldrig stoppet og studeret templet. Til oplysning for mig og andre, kunne du så ikke lige fortælle, om det er det tempel, hvad hedder det iøvrigt og hvad du ellers ved? vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 27/07-2008 07:27
|
|
Også et billede fra det hvide tempel, som ligger tæt på Superhighway 1 - ca. 15 km. syd for Chiang Rai, på en lille vej som fører vestpå til Khon Korn vandfaldet:![]() Khon Korn. ![]() Kalasi |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

men der er jo også mange flotte fra det dejlige område. mvh