Se indlæg
 Udskriv debat
Kom til Chiang Mai
Cxxxxsxxr
Her er et par tilfældige clips - allesammen fra "Den Sorte Firkant" midt i centrum af Chiang Mai City. Ret repræsentative for området indenfor voldgravene. Man må ikke bygge i højden p.gr. af templerne (som jeg måtte sno mig for ikke at få med på billederne) - så byudviklingen går heldigvis udenom.

[img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity01.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity02.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity03.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity04.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity05.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity06.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity07.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity08.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity09.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.cyberstarasia.com/img/cmcity10.jpg[/img] is not a valid Image.

Redigeret af Cxxxxsxxr d. 25/07-2008 13:24

amazing
På en anden tråd foregår en diskussion om, hvorvidt Pattaya skulle have vokset sig større end Chiang Mai og derved være blevet Thailands næststørste by. Korat har også været nævnt som en mulighed.

Den diskussion vil jeg ikke blande mig i, blot påpege, at vi her diskuterer om CM rettelig bør være anført som havende 1 mill. eller det dobbelte af indbyggere i virkeligheden.

Antallet af illegale indvandrere fra Laos og ikke mindst Burma kan vist sagtens mache det tilsvarende i Pattaya. På området antallet af barpiger bliver Pattaya en helt suverænt nr. 1.

Men nu gælder det jo ikke blot om at være størst, men om at få de præcise tal til at fremgå i rejsebøger mv. Det lader ikke til, at vi kommer tallet meget nærmere, så i min fremstilling af Chiang Mai's størrelse på min hjemmeside vil komme til at stå tallet 1 mill. i området Chiang Mai, hvordan det så ellers defineres.

Flotte billeder fra "Firkanten", Cyberstar. De dokumennterer på flot vis, hvordan bybevarelsen i det indre, gamle CM sikrer, at CM bevarer sin charme og oprindelse. Det er der vist ikke mange moderne byer, som kan hamle op med.

vh. Peter
Email: psoegaard@hotmail.com
Website: [url]www.amazingchiangmai.dk[/url]

www.amazingchiangmai.dk
Rayong Info
Hej amazingchiangmai.

Jeg giver dig helt ret.
Chaing Mai er den 2. storste by i Thailand.
Khon Kaen er den 3. storste by.

Og begge byer's universitet paastaar at vaere det bedste efter Chulalongkorn Universitetet i Bangkok.

Thai'er er ofte tilmeldt i deres "hometown" selvom de bor et andet sted i Thailand.
Man kan ikke tilmeldes et sted hvor man ikke ejer sin bolig eller uden sin udlejers tilladelse.

Derfor er mange fabriks arbejdere m.m. ikke tilmeldt hvor de pt bor.
Som f.eks. i Rayong hvor der er ca. 2.000 fabrikker.
Provinsen hvor indbyggerne har den storste gennemsnits indkomst i Thailand.

Hvis du mener Wikipedia DK giver forkerte oplysninger, kan du bare tilmelde dig og redigerer.

MVH

amazing
Tak for oplysningen, Rayong Info, selv om du ikke nævner noget om de eksakte indbyggertal.

Jeg har lige skrevet et længere indlæg om udviklingen i CM, som på mystisk vis forsvandt. Jeg orker ikke at skrive det om lige nu, men det gør jeg så til gengæld i morgen.

vh Peter
Redigeret af amazing d. 29/07-2008 15:40

www.amazingchiangmai.dk
cesse
Til Amazingchiangmai

Det er sikkert fordi at du har skrevet så lenge at du er blevet logget af siden inden du var ferdig
Løsning gem dit indlæg inden du poster "tryk på ctrl C"

rinpoche
Det var ærgerligt Peter. Frown
Næste gang tag forbehold og gør som cesse siger.
Marker hele teksten med cursoren, tryk Ctrl og C, hermed bliver det kopieret til udklipsholderen i windows. Så er det gemt (indtil du slukker computeren) og du kan sætte det ind igen ved at trykke Ctrl og V i tekstboksen, eller for den sags skyld højreklikke i tekstboksen og vælge "sæt ind" eller "paste" afhængigt af din sprogversion af windows.

mvh
rinpoche

amazing
Tak for de gode råd om at gemme indlæg.

Nu er det jo ikke altid størrelsen og ekspansionen i et område eller en by, som afgør om den er interessant. Men udviklingen i Chiang Mai de sidste par år fortæller vist lidt om, hvad investorer og lokale beslutningstagere har af forventninger til Chiang Mai.

Indenfor de sidste 2 år er en udvidelse af lufthavnen til dobbelt størrelse taget i brug. CNX er dog stadig en lilleput i sammenligning med Suwarnabhumi.
Samtidig er de 5-stjernede luksushoteller skudt op som perler på en snor. CM havde kun få luksushoteller før, men nu har Shangri La, Le Meridien, Chedi, Sofitel (nu Ratilanna), D 2 og Oriental Dhari Dhevi alle etableret sig i byen.

En stribe nye golfbaner er blevet åbnet indenfor de sidste 5 år, så der nu er mindst 9 golfbaner (18 hullers) indenfor en radius af 1 times kørsel fra byens centrum.

I øjeblikket forhandler lokalstyret med den centrale regering om finansieringen af et større kongrescenter, så CM kan "stjæle" nogle af de større arrangementer, som idag fortrinsvis afvikles i Bagkok.

Men mange lokale miljøaktivister og herboende farangere mener ikke, at denne "udvikling" er af det gode. Byens centrum og infrastruktur (veje mv.) kan slet ikke matche denne udvikling uden at det får alvorlige miljømæssige konsekvenser, i form af øget forurening, trafikpropper mv.

I øjeblikket er turistindustrien pudsigt nok ramt hårdt af konjunkturerne i Thailand og på verdensplan, så der er tale om et regulært fald i turismen, og hvem ved, hvornår udviklingen vender?

Hvad er jeres mening om denne "udvikling"?

vh Peter
Redigeret af amazing d. 30/07-2008 02:48

www.amazingchiangmai.dk
Rayong Info
Hej amazingchiangmai

Her et link med befolknings antal i de forskelige byer / omraader i Chiang Mai :

http://www.fallin...orld/TH/2/

MVH
Redigeret af Rayong Info d. 30/07-2008 06:04

amazing
Tak Rayong Info

Præcise og kontante indslag du bringer, men siden skal vist lige studeres lidt nærmere for at få hoved og hale ud af det.

Jeg har dog mindre og mindre tillid til, at der overhovedet findes realistiske tal for indbyggertal i Thailand i det hele taget. Mange gode forklaringer er efterhånden bragt til torvs om årsagen til dette.

Hvor bliver alle miljøforkæmperne af, som ser udviklingen i Chiang Mai som et skræmmebillede? Kommer I ikke ud af busken snart?

vh Peter

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Der er tilsyneladende ikke nogen, som har kommentarer til de trafikale og forureningsmæssige problemer i Chiang Mai lige nu, så jeg har lige en kommentar mere selv, inden vi skifter emne.

Hvis man får den tanke, at det er turisterne, som belaster miljøet i form af at drøne rundt på knallerter og i biler, så er dette faktisk kun delvist sandt. Først og fremmest benytter turisterne taxier og tuk tuk'er, når benene ikke længere rækker.

Chiang Mai udmærker sig faktisk ved at have et ret stort antal cykelturister, som ofte ses cykle rundt i større grupper behørigt iklædt cykelhjelme osv.

De fleste turister afholder sig fra at leje knallerter, motorcykler og biler, når de ser, hvor massiv trafikken er især i myldretiderne, og måske også pga. venstrekørslen. Derfor går turisterne utroligt meget, især i den indre by, i modsætning til thaierne, som dårligt nok kan krydse gaden uden brug af et motordrevent køretøj.

Men altialt er forureningsproblemerne i CM efter min mening heller ikke større, end i alle andre storbyer verden over - apropos størrelse.

vh Peter

www.amazingchiangmai.dk
waree
hej overvejer at flytte til Chiang Mai 01-12-2008 ca 4mdr. er der nogle som har adr. på lejligheder der
med venlig hilsenCool

Cxxxxsxxr
amazingchiangmai skrev:
Hvor bliver alle miljøforkæmperne af, som ser udviklingen i Chiang Mai som et skræmmebillede? Kommer I ikke ud af busken snart?
vh Peter

Jeg tror de ihærdige miljøforkæmpere har for travlt nede sydpå til at bekymre sig om den stille og rolige udvikling i Chiang Mai. Kikker vi på de seneste års udvikling omkring beach-resorts såsom Pattaya, Jomtien, Hua Hin, Cha Am, Koh Samui, Koh Chang, osv. og forestiller sig tingene fortsætte i samme tempo 10-15 år, hvad har vi så? --- Vi har en Thailandsk kyststrækning blokeret af 200 meter høje beton condos og 2,5 meter højt security pig-tråd, de få steder der måtte være et hul i condo beton muren.
Redigeret af Cxxxxsxxr d. 03/08-2008 20:41

Cxxxxsxxr
waree skrev:
hej overvejer at flytte til Chiang Mai 01-12-2008 ca 4mdr. er der nogle som har adr. på lejligheder der
med venlig hilsenCool

Efter min mening er den bedste måde at leje sig ind på et guesthouse (5-8,000 Baht) i den gamle, centrale bydel for den første måned, mens du stikker en finger i jorden med hensyn til den bedste løsning for de resterende 3 måneder,

Selvfølgelig - sku' nogen af de andre stedkendte kime ind med en specifik anbefaling, lyt til dem.
Redigeret af Cxxxxsxxr d. 03/08-2008 20:35

cesse
Jeg kender et sted med aircon og internet til 3200 bath forholdsvis nyt byggeri hvis du er interesseret så send mig en PB så kan jeg sige mere

Hilsen Cesse

goldwing
amazingchiangmai skrev:
Der er tilsyneladende ikke nogen, som har kommentarer til de trafikale og forureningsmæssige problemer i Chiang Mai lige nu, så jeg har lige en kommentar mere selv, inden vi skifter emne.vh Peter

Nu skriver du godtnok om trafikale forureningsproblemer, men jeg har været i Chaing Mai 2 gange hvor forureningen var meget slem... skrives meget.
Men det har været tidsrummet hvor de brændte deres rismarker ned, så denne forurening har selvfølgelig ikke noget med trafikken at gøre.

Kan ikke forstå man ikke har andre/ billigere løsninger end brand, og jeg ved også at der er forbud mod afbrænding, men bøderne er nok for lille.

Ellers er jeg varm tilbeder af Nordthailand, men sandelig også af Pattaya området som byder på helt andre ting, som ´hav og strand og dejligt vejr.
Og sidst men ikke mindst et fantastisk natteliv for de som godt kan lide en kølig Singha om aftenen i Walkingstreet og se på et menneskehav vandre frem og tilbage.
Jo efter en måned eller 2 der, ja så tager jeg turen Nordpå for at få fred og ro, og bare nyde stilheden og de kølige nætter.

Jo Thailand har alt hvad hjertet begærer, så bare nyd det....

amazing
Hej waree

Hvis det er specifikt en lejlighed i byen du ønsker, så har jeg ikke pt. nogen bud. Det er nok et godt råd at gøre, som Cyberstar foreslår.

Men hvis du skal være her i 4 mdr. eller mere og evt. ønsker at leje et fuldt møbleret hus, så kender jeg flere "real estate"-folk (ejendomsmæglere).

Der er rigtig mange huse til salg/leje i øjeblikket, så det er lidt købers marked - priserne kan trykkes.

Jeg sætter dig gerne i forbindelse med en mægler, når du kommer.

vh Peter

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Hej Goldwing

Din passion for Pattaya deler jeg absolut ikke, jeg er nok blevet for gammel til det barliv og hurlumhej. Det er efterhånden 7 - 8 år siden, jeg var der sidst, og det var kun for at leje en jeep og køre ned til Koh Chang.

Afbrændingsproblemerne er jo kun aktuelle i marts-april. Mange af problemerne kommer fra afbrændinger i bjergene hos de fattige bønder, som rydder junglen for at plante afgrøder. Nogle af afbrændingerne kommer så ud af kontrol og udvikler sig til regulære skovbrande.

En del af problemerne kommer fra Laos og Burma-afbrændinger, og er således ude af thailandsk kontrol. Men det skal indrømmes, at det er de mest tåbelige steder også omkring CM, at ukrudtsområder o. lign. afbrændes i en periode med total afbrændingsforbud.
Men du har nok ret i, at bøderne er for små og derfor ikke afholder folk fra at brænde af.

vh Peter

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Det er absolut meget prisværdigt af webmaster at lave den afstemning om Chiang Mai på forsiden, men desværre tror jeg ikke, at den fortæller ret meget.

Iflg. stemmerne hidtil, så ser det ud til at ligge på små 60 %, som angiver, at de har været i CM. Efter min bedste overbevisning, så har max. 10 % af de danskere, som har været i Thailand, været i Chiang Mai og nordthailand.

På dette område er DTW's medlemmer på ingen måde repræsentative for danskerne generelt, og hvis alle DTW' s medlemmer havde deltaget i afstemningen, vil jeg gætte på, at omkring 1/3 maximalt har været i Chiang Mai.

Så derfor mener jeg ikke, at afstemningen kan bruges til ret meget.

vh Peter

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Jeg har nu fået ændret tekstfarven på min website, som flere har antydet ikke var så læselig. Samtidig er der foretaget andre mindre justeringer, bl.a. af telefonnumre.

Flere ændringer er undervejs.

vh Peter

www.amazingchiangmai.dk
claus31130
Hej ....Er det kun mig der ikke kan komme ind på Peter's webside?????

[url]www.amazingchiangmai.dk[/url]

ClausSad

http://www.cs-web.in.th/
Spring til debat: