Se indlæg
 Udskriv debat
Koerekort i Thailand..
Suk Rak Ning
Ajarn skrev:
Det er da fed reklame...
En enarmet mand med stok...en sand attraktion i sig selv Pfft
Maaske de skulle proeve at fodre dyrene der i Phuket Zoo!


Rart at nogen som dig Ajarn kan se tingene fra en lidt anden vinkel.

Ved naermmere efter tanke er den reklame sq da noget blaeret..

Suk........Grin
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original
 
Ja den mand
'Viser jo også at de kan li dyrene og fodrer dem
selv i dårlige tider Grin
bamsen
 
ben
Den officielle regel er at man skal have et non-emmigrant visa (kan vaere O/B or andre versioner) , MEN dette er jo Thailand saa som Suk fandt ud af er der ofte huller eller blot staf der ikke kender reglerne. Smile

Reglen for internationale koerekort er lidt besvaerlig: JA - det er gyldigt 1 aar (som er skrevet paa DANSK i passet med text "et aar" saa man kan altid prove at sige at det er gyldigt 4 aar til politimanden her Wink). MEN; reglen er at man kan kun bruge det paa et besoeg paa max 3 mdr....Dvs. at man egentlig skal paa "koerekortvisa-run" hver 3 mdr for at overholde reglen - alternativt bruge kortet til at ansoege om Thai koerekort i de foerste 3 mdr man er her.

I realiteten brugte jeg selv internationalt koerekort det foerste aar uden problemer - derefter Thai 1 aars koerekort, efterfulgt af 5 aars koerekort. (Jeg har non-em B visa).

Det internationale koerekort kan blive lavet ved danske ambassade for ca. 50 kroner (i THCool. Men tager nogle uger da sendes fra DK.

Jvf. loven er Dansk koerekort er IKKE gyldigt her alene - men skal fremvises SAMMEN med internationalt koerekort(der reelt blot er en oversaettelse af Danske koerekort).

I realiteten vil de fleste betjente acceptere et Legoland koerekort med et billede af din hamster - problemet er naar foerst et serioest uheld er ude og forsikringsselskaber/retssag Etc. er resultatet - saa er det sku' rart at have papirerne i orden - I.e. DK kort+internationalt hvis her max 3 mdr af gangen, eller Thai koerekort hvis her laengere perioder.

Suk; tip: naar du fornyer skal du komme EFTER kortet er udloebet (ikke FOER!) - og bede om et 5 aars koerekort (som jeg har nu 505 Baht). Ansoeger du om fornyelse FOER udloeb giver de kun 1 aar... TIT!

Skaal!
 
xxxx
tråden er godtnok ikke helt ny, men.

Thai kørekort ja som nævnt er det afhængig af det kontor man havner på.
men ellers.
Non O visa / adresse attest- tabianbahn-læge attest som de fleste steder kan købes uden for døren til 50 thb.
Så kan man få et kort gyldig for 1 år efter 3 gange kan man få for 5 år.
Men som sagt alt det er teori anden gang fik jeg et 5 års.
Kørekort til lastbil, det kræver en arbejds tilladelse så den er på ingen måder gyldig, da vi ikke kan få arbejds tilladelse som chauffør. En bekendt, som desværre døde fornylig skulle være smart og købte en 6 hjuler som de kaldes, men måtte hyre en chauffør for at bruge den da han ikke kunne få kørekort til den.. Han forsøgte både i bangkok og i Lopburi.
le-si
 
ben
Le-si; det er almindligt nu at man faar sit 5-aars koerekort umiddelbart efter at have haft et enkelt 1-aars koerekort. Jeg fik mit paa hovedkontoret ved weekendmarkedet og de spurgte ikke engang om jeg ville have 1 aars koerekort igen (hvilket man kan bede om) - men udstedte 5 aars med det samme.

Adskillige venner og kekendte samt Thaivisa.com kan bekraefte det. Jeg tror du mulivis referer til nogle gamle regler.

Skaal!
 
huratho
Hej
Jeg kan stadig ikke forstaa, at alting er betydeligere dyrere sydpaa end her i nord. Jeg gav THB 30.00 for laegen. Adressen paa imigrationskontoret var gratis. Koerekort til MC THB 55.00. Koerekort til bil THB 55.00. Jeg havde koerekort paa 1 dag.
Det er noget sludder det som Leo siger, forsikringen daekker bare med dansk koerekort.
Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.
 
huratho
Hej
Jeg glemte at fortaelle, at jeg har en bekendt, her i Chiang Mai, han koerte ind i en bil paa MC. Skaden paa bilen loeb op i THB 20000 og MCeren THB 5000. Min bekendte har slet ikke koerekort, forsikringen daekkede alligevel, dog ikke hans hospitalsophold.
Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.
 
ben
Hej Hugo!
Heldige asen - jeg maatte hoste op med 100 Baht for mine laegeattest her i BKK de par gange jeg har haft brug for det. Laeger kan bede om hvad de vil - da ingen officiel pris for det. Det overrasker mig dog overhovedet ikke at Changmai er meget billigere en Bangkok da det ogsaa er min erfaring naar jeg har vaeret paa besoeg i "nord".

Koerekort koster 55 Baht her ogsaa (1 aars) og 505 Baht (5 aars) saa det er det samme.

Jeg har naerlaest forsikrings-policies (paa engelsk/for bil) og jeg har endnu ikke set en der ikke kraevede at man havde Thai eller internationalt koerekort. At din ven var heldig var fint for ham. Jeg vil tro at forsikringsselskaber der saelger til MC udlejere selv vaelger at vaere mere "tilgivende" saa de kan bevare forretningen paa maaske 30 MC og biler.

Men hvad nu hvis din ven paa MC tvang en ny 4x4 Lexus til at undvige og totalskades for 15 mill Baht? Og bigshot/hiso i bilen ogsaa blev kvaestet med sagsanlaeg Etc. ogsaa? Saa er det sgu godt at vide at forsikringsselskabet ikke bare siger;"hej,hej - du har intet gyldigt koerekort".

Anyway; hellere have papirerne i orden end risikere problemer. Skaal!
 
ingolf
Hej Ben..
Det er godt nok en gammel tråd, men derfor kan man vel godt skrive på den??
Jeg tror at dit råd til Suk om at vente til efter et år er gået med at bytte kortet er forkert ,men man ved jo aldrig, det er jo Thailand Grin
Min pige var ihvertfald inde med et kraftig overskredet körekort i september 07, og fik beskeden, at den gik ikke. Hun blev nödt til at starte om med et 1 års, selv om hun ville have et 5 års. Men som sagt, det er jo Thailand!!!!
God jul på jer Ingolf.
 
Suk Rak Ning
Go'dag

Nu er det jo blevet moderne at tage gamle traade op, og man er vel med paa moden...Wink

Fik mit koerekort ( TH ) for ca. 15 md. siden, dvs. at jeg har koert i ca. 3 md. med et ugyldigt kort, jeg var saa inde og faa det fornyet idag.

Laegeerklaering 30 THB

Ny adresseatest 0 THB ( normalt koster den 800 THB, hvis man ikke har skiftet inden 24 timer fra man er flyttet ) men kendte en der kendte en.

Selve kortet ( 5 aar ) 555 THB + 100 for billede ( billedet er trykt ind i kortet og altsaa ikke som det gamle, hvor det bare er et foto der er limet paa...

TAK.Smile


PS. Koere stadig paa turist-visa........
Redigeret af Suk Rak Ning d. 03/09-2008 09:10
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original
 
Conrad
Her kan I se en artikel i Phuket Gazette for idag, den omtaler hvor mange turister der kører galt på motorcykel og at de fleste kører uden gyldigt kørekort til MC. Shock



Friday, September 26, 2008

Unlicensed foreigners in 60% of Patong motorbike accidents


RENT-A-RISK: Foreigners who have never ridden a motorbike before can rent one for as little as 150 baht a day in Patong, where a 10-minute tuk-tuk ride also costs about 150 baht.


PATONG (TNA, Gazette): The poorly-regulated “motorbike for hire” industry in Patong has contributed to an alarming number of motorcycle accidents in Kathu district, where more than half of the 500 accidents reported to Kathu Police involved unlicensed foreign motorcyclists, the government’s Thai News Agency (TNA) has reported.

With many motorcycle rental shops in Patong, foreign tourists and expats can easily rent a motorcycle without having a license, as this is not strictly monitored by the authorities, TNA reported.

For many tourists, renting a motorbike in Patong is an attractive option as a single ride in a tuk-tuk in the resort town, which charges the most expensive tuk tuk fares in the country, will cost about the same or less as the rental of a motorbike for a 24-hour period – about 150 baht.

Kathu Police Superintendent Col Grissak Songmoonnark was quoted as saying, “About 60% of motorcycle accidents are from unlicensed foreign motorcyclists, but there are so many unlicensed foreign motorcyclists that we can’t check the exact number. We can count only when accidents occur.”

Local residents have also expressed their concern about some foreign motorcyclists whose reckless riding has tarnished the image of one of the world’s top tourist destinations. Some foreigners simply do not even know Thai traffic rules. Many like to ride fast, frightening local people and other foreign tourists seeking a peaceful holiday, the TNA report read.

“They always ride fast and crosscut other cars. I’m so scared I will crash one day,” one local resident was quoted as saying.

However, the Land Transportation Department on Phuket insists tourists and expatriates can ride motorcycles in Thailand only when they have been issued a motorcycle license by the department.

Motorbike licenses are obtained by submitting identification documents and a work permit or an address guaranteed by the Thai Immigration Office, then passing written and practical tests. The process can be done in a day.

There was no mention in the TNA report of any impending crackdown of the many outfits who rent motorcycles to foreigners without a license.

In most cases, all the renters need to do is hand over their passport as a form of surety.

Motorbike rental is also popular among some Thai criminals, who use the vehicles when carrying out crimes such as “snatch and runs” thefts.
 
Spændende læsning, men naiv som jer er, troede jeg at det kun var i Pattaya sådanne ting skete!!! Grin

Lige nu er turisterne ved at komme her til byen. De sidste 2-3 år er det blevet meget populært at leje de små scootere/knallerter/bikes (kært barn har mange navne). Nogle lejer så også de meget store maskiner fra 650 kbm og op. Det er dem man læser om der er slynget elegant omkring en lygtepæl, dekoreret med lidt hjernemasse og mængder af blod.

Det er så tydeligt når du møder disse lejere at det er trafikanter der i hjemlandet enten kører på cykel eller i bil. Du er ikke i tvivl når du møder en erfaren motorcyklist.

Specielt dem fra de arabiske lande, der aldrig bevæget sig andet end i ørkensand på en kamelryg, nu tror de at de kan styre sådan en væltepeter. Når man ser dem sætte sig op på dyret, dirrer deres krop af adrenalin, de speader up, og udlejer må så lige snuppe nøglen, og uddele et par formanende ord, inden de får lov til at prøve igen. Utallige er de gange, det er mest nede på beachroad det sker, da det er der de udlejer de store maskiner, så er deres første tur, en tur på røv og albuer hen ad asfalten fordi de ikke kender de kræfter de er oppe imod, så dyret stejler og smider kamelføreren af, og fordi der skal spille KONG SMART, så har de selvfølgelig hjelmen hængende i remmen på gashåndtaget eller på koblingssiden. Remmen glider ned og låser hånden og - ulykken er der.

Går det så godt, så skal de lige en tur ud på Sukhumvit, som er hullet som en skomagers træsko, her får den så håndtaget i bund og dekorationen på lygtepælen er i hus. Det værste er, at de lige har været inden om og hente en lille smuk thaipige for at dupere hende. Hun sidder der, højt hævet over føreren og klamrer sig uskønt til hans brede araberrøv og er synlig nervøs. Hun får så en sidste flyvetur i denne verden, hen over hovedet på idioten. De mødes så aldrig mere, han ender som martyr hos Muhammad og hun som genfødt jomfru hos Buddha.

Barsk historie, tja, men hverdag her. Udlejning skulle simpelthen forbydes uden at der først var aflagt køreprøve. Når de finder idioterne så har de sjælden legitimation, den ligge som garanti hos udlejeren. Ja hvor dum kan man være. Faranger er ikke en skid bedre, de lejer blot de små maskiner, men til gengæld kører de så helst i en brandert eller to. Sæt jer på en kafe/bar og se så dem der har siddet og raflet/spillet kort - og drukket - komme ud i en skævert der vil noget, finde nøglen - besværligt, men ikke umuligt, finde nøglehul og det rette gear - besværligt men ikke umuligt, finde køreretning og balance, se det er straks meget sværere, men det går, indtil....

Derfor, jeg kører aldrig ude efter kl. 12 middag, tør simpelthen ikke. Før i tiden var det thaier der var de farlige nu er det faranger. De har set hvordan thaier kører og så vil de prøve det samme, men kender ikke "kørselskulturen" her, så derfor alle de ulykkeshistorier.

Skeptikeren, som er billist og motorcykelkører siden 1957 med kun et eneste uheld, en bondemand i en brandert oppe ved Års i 1962.
 
Kaare
Nu kan 200 THB jo gøre meget ved sagen, hvis man bliver stoppet. Så er det for den sags skyld ligegyldigt, om kørekortet er lyserødt, hvidt eller grønt.
Jeg har taget Thailandsk kørekort til både motorcykel og bil. I DK har jeg kun til bil.
::: Kaare :::
::: Easy does it! :::
::: One step at a time! :::
::: Don't worry, be happy! :::
 
http://www.vildmanden.dk
Spring til debat: