Se indlæg
 Udskriv debat
Pensionister
ohayo
Hej, så er min skrivelse til socialudvalget kommet på folketingets hjemmeside, kan ses her.
http://www.ft.dk/.../index.htm

Jeg ved godt det ikke er så godt skrevet, men jeg håber de forstår budskabet.
Som jeg skrev her på tråden igår, får svenskere, som jo også er medlem af EU, hele deres pension med, hvis de flytter til udenfor EU, og betaler kun 19% i skat da de ikke belaster det svenske system.

Bjarne
Glimrende, ohayo! Budskabet er klart. Så det er vel kun et spørgsmål, om de VIL forstå det.
Nu skal vi andre så også bare i omdrejninger. Angry
Bjarne

thedaneman
lige en forespørgelse hvad med at man skriver til syddansk universitet søren friis hansen og får ham med på banen det gælder også om man kan få advokat jeppe stokholm til at undersøge regler og love og evt også tage kontakt til lektor i skatteret ved københavns universitet jacob graff nielsen det er da kompetente folk som kan lægge meget til jeres sag

Glimrende thedaneman, sad lige og formulerede nøjagtig samme budskab da dit kom på, så hermed bare en opbakning til dit forslag.

Jeg har i dag fra Bjarne modtaget mit skriv (som jeg havde mistet), han har lavet nogle korrektioner/forslag som jeg lige skal tygge på. Dette skriv kunne, når vi har diskuteret det i fællesskab her på sitet, sammen med en en introduktion af dette forum og vores intentioner bruges til en kontakt til disse tre.

Den største risiko vi kunne få, er at de takker nej til opgaven, men det tror jeg nu ikke. De er jo lønnet af staten og skulle dermed være uvildige rådgivere, og burde være interesserede i at undersøge den vinkel.

Skeptikeren

benchiangmai
Hej, jeg har idag i samarbejde med ohayo, sendt er mail til ældresagen, som hermed følger til almindelig orientering.

Kære venner lad os nu prøve seriøst at stå sammen og i fællesskab sætte vores fælles problemer i kokus overfor myndighederne og ikke mindst pressen hjemme i DK som vil være fantastisk vigtig at få med i diskutionen omkring disse vanvittige regler for pensionisters ophold uden for EU

De bedste hilsner
benchiangmai
Ældresagen
Nørregade 49
1165 København

Att.: Direktør Bjarne Hastrup

Vedr.: ”Tyveri” af førtidspensionister (før 2003) og folkepensionisters pensionstillæg på kr. 5.130 pr. md. før skat!,

Kære Bjarne Hastrup,

Jeg har ved tidligere lejligheder skrevet indlæg til Ældresagens medlemsblad omkring folkepensionisters trange og triste kår i dagens Danmark, med fokus på
såvel enlige som ægtepar, der kun har pensionen fra det offentlige at leve af.

Det er dig sikkert bekendt at der gennem de senere år har været meget fokus på pensionister som vælger at tilbringe deres alderdom uden for EU/EØS og hvor ”misundelsen”
fra staten er kommet til udtryk gennem hårdere beskatningsregler og regelrette påbud om hvor længe man har lov at være væk fra Danmark o.s.v. o.s.v.

Jeg vil gerne her i dette indlæg rette fokus på de danskere der – af mange forskellige årsager, ønsker at bosætte sig uden for EU/EØS enten i kortere eller længere tid.

De følgende punkter viser hvor vanvittig uretfærdigt og skævvridende den danske stat behandler sine borgere;

1) Førtidspensionister (før 2003) og folkepensionister:
Får fratrukket hele pensionstillægget på kr. 5.130,- såfremt de ønsker at bo i et givet land uden for EU
Af det resterende pensionsgrundbeløb skal der fortsat betales normal indkomstskat!
Det betyder at hvis man ønsker at bo i et land uden for EU vil det ganske enkelt være umuligt at kunne leve af sin folkepension i et 3`land

2) Fastlagte ”strafferammer” for hvor lang tid folkepensionister ( i et såkaldt demokratisk frit system) kan opholde sig i et land uden for EU
Max 6 mdr. om året (kalenderår) og max 4 mdr. ad gangen gives der tilladelse til at opholde sig i et land uden for EU!
Det er jo ren og skær overformynderi fra statens side!

3) Efterlønnere:
Er endnu værre stillet, de har ”ret” til at opholde sig max 3 mdr. om året uden for EU.

For nu at sætte ovenstående rigtig i relief, kan jeg oplyse, at i vore nordiske brødrelande er der en helt anden fleksibel indstilling til såvel beskatning og tids ophold i udlandet
f.eks. kan man i Norge og Sverige tage hele sin folkepension ubeskåret før skat med til udlandet! og for at gøre ond værre betaler svenskere der flytter til udlandet kun 19% i
skat som en ”belønning” for at de ikke belaster systemet i hjemlandet.

Hvad gør man så i Danmark; stjæler med arme og ben og sætter borgerne i spændtrøje og gør det stort set umuligt at leve et blot nogenlunde anstændigt liv i det land man som
Fri borger burde have lov til at bosætte sig i efter eget ønske, og uden løftede pegefingre og en mængde lovregler og krims krams der blot har til formål at tage modet fra folk
der måtte tillade sig at drømme om en alternativ tilværelse, langt væk fra jantelov og misundelsesparagraffer.

PS Det er i øvrigt nu om dage ikke beskåret mange at kunne vælge at flytte til et land inden for EU, da leveomkostninger i de fleste EU lande efterhånden er på højde med Danmark.

Håber Ældresagen vil bringe nærværende indlæg i medlemsbladet og at dette forhåbentligt vil medvirke til at få sat mere fokus på den helt uretfærdige behandling af pensionisternes
Manglende rettigheder i forbindelse med fraflytning fra Danmark.

Med venlig hilsen
Preben Skovgaard

PS der er pt meget fokus på ovenstående bl.a. gennem Dansk Thai hjemmeside: http://www.dansk-...k/news.php

hugoboerge
Excellent skriv.

Maaske vill det vaere en god ide at naevne endnu en uretfaerdighed. Udover at man faar lov til at betale alm indkomstskat til Danmark har man ikke ret til sygesikring, og man har dermed en forholdsvis stor udgift til health insurance som skal afholdes via en mindre pension.

Bjarne
Nej, man har ikke ret til sygesikring. Men så vidt mig bekendt, skal man alligevel betale 8 procent sundhedsbidrag af sin bruttoindkomst - altså den i forvejen barberede pension.
Det er blandt andet på sådan et punkt, jeg tvivl på, at dansk praksis er i overensstemmelse med EF- eller EU-lovgivning. Det virker mere end krejleragtigt at opkræve penge for en vare, som man udmærket véd, at man ikke kommer til at levere. Nogle kunne formodentlig finde på at kalde det svindel og bedrag.
Tag det lige med i jeres overvejelser, når I skriver rundt.

I øvrigt: Godt gået. Og herligt at der er kommet gang i tingene.

VIP
Glimrende Ben......Glimrende.......
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

thedaneman
der er også jo også en anden hjemmeside som man også kunne drage ind i forberedelsen til at få noget op at køre det drejer sig om www.filippinerne.dk der må også sidde nogle som er i samme båd som os og hvad med venskabsforeninger udenfor eu det var da også noget at få dem i tale bare et foreslag
Redigeret af thedaneman d. 12/11-2008 13:27

ohayo
Kom så venner, denne debat må ikke gå i stå, der må sidde nogen med nogle guldkorn der kan bruges til noget, jeg håber det er stilhed før storm.

Hermed det svar jeg modtag på mit spørgsmål til Folketingets EU-oplysning

Tak for dit spørgsmål.

Forhold vedrørende pension og valgret for EU-borgere bosat udenfor EU reguleres af medlemslandene selv og eventuel diskrimination af egne borgere på disse områder er ikke noget, der er reguleret af EU-retten.

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Jens Kasper Rasmussen
Studentermedarbejder
EU-Sekretariatet

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 33 37

www.eu-oplysninge...
www.ft.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: www.eu-oplysninge... [mailto:]
Sendt: 8. november 2008 03:33
Til:
Emne: Spørgsmål fra ?????
ET SVAR PÅ DETTE BREV SENDES TIL SPØRGEREN.

Spørgsmålet lyder:

------------------------------------------------------------------------
Den danske lov om forskelsbehandling af danske pensionister der er bosat uden for EU/EØF koster den enkelte pensionist mere end 5.000 DKK netto om måneden + de ekstra omkostninger til medicin/læge/sygehus behandling som også er skåret væk.

Det skal pointeres at vi stadig er danske statsborgere og vi alle betaler skat til det danske samfund. Ydermere har vi som udlandsdanskere med adresse i diverse lande uden for EU/EØF ingen ret til at afgive stmme til valg i Danmark.

Kan oplysningen venligst hjælpe med love og regelset der fortæller hvad EU-lovene siger om disse spørgsmål?

Med venlig hilsen

Det var jo ret så nedslående at læse.

Men kære ABEKAT kan du ikke som advokat via dine kanaler finde evt. genveje for at komme videre i EU-systemets jungle?

Er der ikke en eller anden her der kunne finde tid til af finde adresserne på thedaneman's forslag om kontakt til de tre personer?

Skeptikeren

Davs
Da jeg kunne bruge newgrupperne
da brugte jeg en gang den gruppe med advokater
men jeg kan desværre ikke bruge newsgrupperne mere,da jeg bruger fullrate som udbyder.
Men hvis der er en /flere som bruger tdc.sonofon:jeg mener også at telia brugere kan bruge de newsgrupper
Så kunne man tage spørgsmålet op der.
Og hvis de ikke selv kan klare det har de vist nok hjælp på universiteterne.
Så til jer som kan bruge de NEWSGRUPPER. gå ind med en forespørgsel

bamsen

thedaneman
hejsa her er lidt at gå videre med

Syddansk universitet
campusvej 55
DK 5230 odense M
ATT Søren Friis Hansen

Telf. 0045 65501000 lokal 3078
Mobil. 0045 40632618

Det juridiske fakultet
Skt.Peders Stræde 19 st
DK 1453 København K
ATT Jacok Graff Nielsen

Telf. 0045 35323158 0045 35323149
Mobil. 0045 51489357

kunne ikke finde advokat jeppe stokholm desværre men der er da lidt at gå i gang med evt vedlægge svar fra oplysningskontoret for eu
Redigeret af thedaneman d. 14/11-2008 10:23

Er det den jeppe stokholm du mener.
http://www.sam.sd.../staff/jes

lindy

thedaneman
ja for søren du har ret lindyras tak for at du kunne finde det pinligt når jeg har været på den samme hjemmeside Cool

Ja...GOOGLE ---GOOGLE---GOOGLESmileSmileSmileGrin

LINDY

manse
Jeg har lige været inde på dette med at starte en EU sag, men kan nu forstå at alle klageinstanser i det pågælden land (her Danmark) skal være opbrugt førend en sag kan fremstilles i EU, så vi må jo egentligt bare igang med at klage og få brugbare svar, men her er jeg ikke dygtig nok til at finde ud af, hvad man skal gøre.

ohayo
Nej det ser ikke ud til det er en EU sag, da de urimeligheder foregår uden for EU.
Jeg har idag sendt denne skrivelse til nyt fra Danmark, magasinet for udedanskere, nogenlunde enslydende med det der blev sendt for et par dage siden til ældresagen.

Det er jer sikkert bekendt at der gennem de senere år har været meget fokus på pensionister som vælger at tilbringe deres alderdom uden for EU/EØS og hvor ”misundelsen”
fra staten er kommet til udtryk gennem hårdere beskatningsregler og regelrette påbud om hvor længe man har lov at være væk fra Danmark o.s.v. o.s.v.

Jeg vil gerne her i dette indlæg rette fokus på de danskere der – af mange forskellige årsager, ønsker at bosætte sig uden for EU/EØS enten i kortere eller længere tid.

De følgende punkter viser hvor vanvittig uretfærdigt og skævvridende den danske stat behandler sine borgere;

1) Førtidspensionister (før 2003) og folkepensionister:
Får fratrukket hele pensionstillægget på kr. 5.130,- såfremt de ønsker at bo i et givet land uden for EU
Af det resterende pensionsgrundbeløb skal der fortsat betales normal indkomstskat!
Det betyder at hvis man ønsker at bo i et land uden for EU vil det ganske enkelt være umuligt at kunne leve af sin folkepension i et 3`land

2) Fastlagte ”strafferammer” for hvor lang tid folkepensionister ( i et såkaldt demokratisk frit system) kan opholde sig i et land uden for EU
Max 6 mdr. om året (kalenderår) og max 4 mdr. ad gangen gives der tilladelse til at opholde sig i et land uden for EU!
Det er jo ren og skær overformynderi fra statens side!

3) Efterlønnere:
Er endnu værre stillet, de har ”ret” til at opholde sig max 3 mdr. om året uden for EU.

For nu at sætte ovenstående rigtig i relief, kan jeg oplyse, at i vore nordiske brødrelande er der en helt anden fleksibel indstilling til såvel beskatning og tids ophold i udlandet
f.eks. kan man i Norge og Sverige tage hele sin folkepension ubeskåret før skat med til udlandet! og for at gøre ond værre betaler svenskere der flytter til udlandet kun 19% i
skat som en ”belønning” for at de ikke belaster systemet i hjemlandet.

Hvad gør man så i Danmark; stjæler med arme og ben og sætter borgerne i spændtrøje og gør det stort set umuligt at leve et blot nogenlunde anstændigt liv i det land man som
Fri borger burde have lov til at bosætte sig i efter eget ønske, og uden løftede pegefingre og en mængde lovregler og krims krams der blot har til formål at tage modet fra folk
der måtte tillade sig at drømme om en alternativ tilværelse, langt væk fra jantelov og misundelsesparagraffer.

PS Det er i øvrigt nu om dage ikke beskåret mange at kunne vælge at flytte til et land inden for EU, da leveomkostninger i de fleste EU lande efterhånden er på højde med Danmark.

manse
Nu er der en der nævner sundshedsbidraget, som jo trods alt er 8%. Jeg har tidligere gjort opmærksom på dette bidrag med hensyn til Christiansø, for her er man fritaget for dette, upåagter af at man får del i alle goderne, såsom helikopter transport samt fri hospitalsophold m.v.. Denne har jeg altid opfattet som noget der kan bruges, også selom øen er under forsvarsministeriet. Er der nogen der kan bore lidt mere i dette med jeres eventuelle kontakter i folketinget, ja så kan man måske få noget positivt ud af dette.

Davs
Måske man kan få lidt hjælp herinde

http://hjem.get2n...ensionist/

bamsen

Spring til debat: