Se indlæg
 Udskriv debat
Pensionister
Skeptikeren skrev:
Subject: SV: PENSIONISTER I UDLANDET

Kære ?????

Hermed bekræftes modtagelsen af din mail. Jeg vil se på den i løbet af i
dag.
Inden jeg svarer, vil jeg dog gerne vide tre ting:
1) Hvis en dansker har andre indtægter fra Danmark (kapitalpension,
indtægter på pantebreve, biblioteksafgift (som jeg), der udbetales en gang
om året i henhold til, hvor mange bøger den enkelte forfatter har stående på
danske biblioteker, osv.), betaler I så skat af det? Og hvilken?
2) Hvor mange danske pensionister skønnes at bo i Thailand?
3) Hvad er for dansk menigmand i thailand de MÅNEDLIGE omkostninger ved at
bo i Thailand (vi regner i kroner)?
Herlig hilsen
Erik Haaest

Skeptikeren

1
jeg mener at jeg engang i skatteaftalen imellem dk og thailand læste at
kunstere betaler skat i det land de bor i, så det må værre tahi skat.
2. de fleste tager hvis frem og tilbage, bla pga forskelsbehandling af staten.
3. man kan sagtens leve for grundbeløbet, men så skal man heller ikke blive syg

Skal man igennem med noget der kan give pote,hjælper det ikke noget med kommentarer fra nogle halvhjerner der skriver KUN for at gøre sig bemærket
Man starte på toppen med meget konkrete problemer og når interessen er vagt ,så kører man den derfra,
Kan der arb.på en aftale mellem dk, og thai at fuld pension beskattes i thai er meget opnået.

lindy

manse
Skeptikeren

Hvad mener du med, at man sagtens kan leve for grundbeløbet, så skal man da ikke have hus, lejlighed og bil, for så bliver der ikke til mad. Man kan da godt overleve hvis man lejer et lille værelse og ikke spiser for meget.Smile

Rayong Info
Cost Of Living In Thailand

Taget fra "Thai Visa Forum"

http://www.thaivi...27801.html

Many people from around the world consider moving to Thailand some come here looking for work others come here to retire, since I have retired here I will limit this discussion to the expenses I have experienced during my 30 month stay. I will use baht through out this document leaving the conversion to you.

Cost of Housing
Rent
I found rent can range from very little to very expensive depending on your location for a nice place in the Pattaya area I paid about 25,000 baht. But it is possible to find a place for 3000 baht a month and you would get what you paid for a very sub standard living condition. Also keep in mind rents can go up and they certainly will go up if the baht gains strength and your home currency weakens as the case of the USD.

Buy
After living in Pattaya for 6 months it became apparent that this was not the place for me and I began to search for a new location. I found a very nice place about 2 hours north east of Bangkok and rented there about 3 months to make sure it was to my liking during this time I paid 20,000 baht a month for a substandard house in a very nice development

At the end of these 3 months a 3 year old house came up for sale and I purchased it for 3.4 million baht which included furnishings.
There are advantages to buying in Thailand as there are in many countries, but in addition there are no property taxes in Thailand.

I feel very lucky to have found this house in this development, because I have looked at other houses that are extremely expensive and you still would not have a home like you would find at home. For instance I looked at a place for over 11 million baht and it had no kitchen and no place to park your car! In general a Thai house is not what you would expect to find in your home country and yet you can easily pay much more!

When buying there is also an important issue it may be difficult to purchase a home in your name. Thailand has strict rules about foreign ownership of property.

Cost of Food
Thai food
Thai food for the most part is quite inexpensive especially if you are cooking at home and buying from a Thai market. I find this to be a very small part of my budget.
Foreign food
Buying food that you would find in your home country is a completely different story, food can be very expensive and most probably you will have very little choice. Also if you live in a remote area of Thailand as I do you will have to travel to get to a market that sells food from other countries. This part of your budget will be more than you will find in your home country.
Alcoholic Beverages
If you are like me and enjoy a good beer you will have a problem Thailand’s brewery families have such a control on this market that they have imposed a hefty tax on beer from other countries for instance you can easily pay 5 or 6 USD for a Budweiser in a grocery store if you can find it! So what are you left with? No real choices. Near where I live I can buy a German beer for 150 baht. Singha will cost about 70 baht. Buying the local beer is still expensive when compared to USA. Where it might be cheaper is when you go to a bar since there is very little markup in most places.
Wine can also be expensive it is difficult to find a decent bottle of wine for 600 baht.

Transportation Costs
Car
I bought a truck here and paid about 800,000 baht which may be lower than you would pay in the USA but there are factors to consider. I have no air bag on the passenger side, I have no seat belts in the rear seating area and who knows what other safety features are missing when compared to a car bought from a car in Europe or USA? As an example are the doors reinforced? I doubt it!
Used cars and trucks just don’t seem like a good option here because the resale value is very high, after making comparisons I found it a much better idea to buy new.

Car rental
You can rent a used pickup for about 20,000 a month.
Gas
It is more expensive here than in the USA by about 40 cents a gallon but it is cheaper here when compared to Europe. For high test it is about 30 baht a liter.
Train
You can go many places by train and it is very inexpensive.
Bus
The same is true for bus.

Safety Issues
In all modes of transportation you will be putting your life in more danger here than in a developed country. There may be safety standards but if there are they are not enforced. Drivers on the road have no training and for the most part anything goes. Truck drivers and bus drivers are probably the worst. So it may or may not be cheaper here for transportation but there are many traffic deaths!

Medical Care

Hospitals and Doctors
The cost of medical care in the USA is the highest in the world so of course it is cheaper here, so the real factor to consider is the quality of care received.
If you are in a hospital you may receive quality care but it is dependent on the hospital. The quality of care can differ greatly between a government hospital and a private hospital and the same is true for doctors.
There is the Bamrungrad hospital in Bangkok and I believe it is the only certified hospital in Thailand. People come to this hospital from all over the world for its excellent care and reasonable cost. There are other very good hospitals in Thailand but they are few and far apart.
A month ago I was visiting a friend at a government hospital and watched the rats playing in the water as it flowed from the washing machines.

Medical Insurance
This can cost about 40,000 baht a year and will cover many expenses incurred in Thailand and other countries with the exception of the USA.

Emergency services
For the most part there are none if you don’t have anyone to take you to a hospital chances are you are not going to get there unless you are extremely lucky. There is a 911 type service here 1669 but if your condition is critical you will probably die waiting for help!
Utilities

Electricity
We average about 1000 baht a month which is very cheap but this is with very little air conditioning, we use fans mostly. Asia in general uses many energy saving devices such as fluorescent bulbs and on demand hot water units.
Water
Very cheap just don’t drink it! You will have to purchase potable water and it is quite inexpensive when you buy it in 30 liter bottles it is about 20 baht.
TV
If you receive every option via SAT the price is 2100 baht, but the TV is not very good HBO and the other movie channels are all edited you can not receive and unedited version, words are changed and scenes are eliminated for sex and violence. For the same money TV is much better in USA
Internet
For 512k ADSL service you will pay 769 baht, and you will never receive 512k maybe average about 300k. So far this year we have lost internet service for several days on 3 different occasions, do not even think about asking for a prorated bill you will have to pay the full amount every month whether you received the service or not.

Police and Fire Protection
Almost non-existent, I have to relate this story to give you an idea of what you might expect for police protection. A few years ago they passed a helmet law for motorbikes and my girl made sure that everyday we put on our helmets. This one evening we went out and I put on my helmet and she asked why was I putting it on she said the “police don’t work in the night”. In most cases this is true unless you live in one of the tourists areas.

I have another friend who owns a bar and a fight broke out between some farangs the police were called and they did arrive but only watched, when my friend asked why they did not help to break up the fight they said they did not like to get involved when it comes to farangs!

As far as fire protection is concerned for the most part your house will burn to the ground and again forget any emergency services.

If you live in Bangkok, Pattaya or a tourist area you may find better police and fire protection.

Entertainment
This varies greatly depending on what you are looking for, we all know the reputation of Thailand when it comes to this subject and again when in Bangkok or a tourist area you will find that it will live up to the reputation. But when you are away from these areas it can be a completely different story.

Here are a few examples of G rated entertainment:

Movies- 200 baht -English sound tracks are only in tourist areas.
Tennis court rental – 50 baht an hour
Bowling - 80 baht a game
Horse Racing 10 baht minimum bet 20 baht admission
National Park entrance fees 400 baht (with Thai driver license 40 baht)
Zoo -100 baht admission
Horse Riding 500 baht an hour
Elephant Riding 400 baht for 30 minutes
Banks
I can not say enough bad things about the Thai banking system. If you are not at the exact bank location where you opened your account you are will not have complete access to your monies. Every time you use the ATM you will be charged 20 baht. And maybe there are some farangs that receive interest in their accounts but I know of no one.

In conclusion the answer to this question really depends on your life style, one can stay here for very little money if you want to live as a Thai person, your housing will be Thai style your food will be Thai food and your life will be as a Thai person would live.

If you come here as a retired person that means you are over 50 years old and as we know the older you get the more important it becomes that you have good medical care. The average life expectancy of a Thai male is about 68 which is shorter than most developed countries. The lack of emergency services and good medical care in most parts of the country can certainly have a detrimental effect on your length and quality of life.

As an example take a look at a conservative sample monthly budget of a retiree who does not keep a house or vehicle in his home country. If you travel back home once a year the cost of a roundtrip ticket could add about 5000 baht a month to the following budget.

Housing 20,000
Car- 20,000
Food – 15000
TV – 1700
Electricity -1000
Internet 650
Medical Insurance – 3000

This comes to over 60,000 a month does not include alcohol, clothes, entertainment, travel etc.

Thailand visa requirements state that you must show at least 65,000 baht a month income which translates to about 1800 USD a month. Can you live on this amount? The answer is probably you can, but will your life style be better than in your home country? When everything is considered including the lack of choices of food and drink, the lack of quality parks and public recreation, the lack of police and fire and emergency services, the dangerous road conditions you just may be better to stay home!

I have tried to limit this discussion to cost and money and you may get the impression that I am looking to leave Thailand and you could not be more wrong!

In the next article I will talk more about the affairs of heart and less about the wallet!

MVH

manse
Hej Rayong

Dette lyder mere som det virkelig liv herude, så med de 24000 bath i folkepension er der jo intet at leve for andet end madAngry

thaikurt1
Det er ikke fordi jeg ikke kan klare med det jeg få i pension da jeg få en erstatning ved siden med det jeg er harm over at man gør forskel på udbetaling af pension når man bo i et EU-land og resten af verden jeg mener at det skal lavet.

Selv om at jeg så nok ikke få fordel er også ligeglad med så er der jo andre som kun har deres pension der få glæder af det. Wink
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
manse skrev:
Skeptikeren

Hvad mener du med, at man sagtens kan leve for grundbeløbet, så skal man da ikke have hus, lejlighed og bil, for så bliver der ikke til mad. Man kan da godt overleve hvis man lejer et lille værelse og ikke spiser for meget.Smile

Davs Manse

Det var nu ikke skeptikeren som skrev det,
men BKK
hehe

bamsen

manse
Hej Bamsen

Ja alderen er ved at indhente mig haha, sorry sorry for at jeg tillægger den kære skeptikeren udtaleleser, han aldrig er kommet medWink

Davs Manse

det var ikke for at være efter dig,
men for at få det på plads.
ja den alder kan gøre meget,
jeg kender det jo selvSmile

bamsen

manse
Hej Bamsen du er jo ung, så slap du bare af haha- Og kære Bamsen jeg har aldrig haft den opfattelse, at du er efter mig tværtimod, men jeg savner da JackD´s personlige bemærkninger, men måske vågner han igen... just jokingAngry

ohayo
Hej så er der kommet svar fra dansk folkeparti.
Kære Steen Kronborg,

Tak for din mail vedrørende dit ophold i Thailand. Den er naturligvis videregivet til Pia Kjærsgaards orientering.

Jeg kan dog supplere med følgende på vegne af Dansk Folkeparti:
Det er klart, at det kan føles urimeligt, når man som folkepensionist flytter til udlandet, at man ikke kan tage pensionstillægget med sig.

Sådan er det imidlertid ikke generelt. Som du selv er inde på, forholder det sig anderledes med EU-landene og i øvrigt også med lande som New Zealand, Marokko, Tyrkiet, Australien og Israel, men altså ikke Thailand, som vi kan forstå, du opholder dig i.

Dansk Folkepartis principielle synspunkt er, at man naturligvis skal have mulighed for at tage sin folke- og førtidspension med sig til udlandet. Derimod bør man naturligvis stadigvæk svare skat i Danmark af beløbet uanset at man har taget fast ophold i udlandet.

Med venlig hilsen
Kathe Andersen
Sekretær

manse
Tyrkiet er det samme, og jeg mener også for de andre lande der bliver nævnt uden for EU, kun grundbeløbet i pension, så jeg ved ikke hvorfor DF har en anderledes opfattelse, men det kan jo skyldes uvidenhed om det faktuelle.

Bjarne
Hej Manse
Ikke helt forstået. Mener du, at man kun får grundbeløbet med til de andre nævnte lande - inklusive Tyrkiet? Og altså ikke tillæg?
Bjarne

Bjarne
Nedenstående sendt til Folketingets medlemmer (naturligvis underskrevet med navn, adresse, tlf. m.v.):

Til Folketingets medlemmer

Jeg er bekendt med, at du har modtaget henvendelse(r) om samme sag fra anden side. Tag det som udtryk for, at det er en sag, der faktisk vedkommer mange:

Pension med til Thailand (og andre lande uden for EU/EØS samt konventionslande):

Det virker mildt sagt besynderligt og i høj grad uretfærdigt, at folk, der af den ene eller anden årsag vælger at tilbringe deres sidste år i Thailand (og adskillige andre lande), barberes for diverse pensionstillæg og altså må nøjes med at tage pensionens grundbeløb med sig.
Det er en klar opdeling i A- og B-pensionister.

Når jeg for mit eget vedkommende om nogle år bosætter mig i Thailand, hvor min kone kommer fra, og hvor jeg dermed nu faktisk har fået den største del af min familie, må jeg
• Nøjes med pensionens grundbeløb (med mindre der forinden kommer ret og rimelighed).
• Se dette grundbeløb beskattet i Danmark før udbetaling.
• Konstatere fradrag af 8 % sundhedsbidrag, selv om jeg ikke er berettiget til at benytte det danske sundhedsvæsen og selv må bekoste en sundhedsforsikring.
• Se mig diskvalificeret fra i øvrigt at gøre brug af øvrige sociale og andre goder.

Alt dette som resultat af, at jeg tillader mig at bosætte mig i et ”forkert land”. Hvis jeg i stedet vælger et EU-land, et EØS-land eller et af de lande, Danmark har indgået konvention med, vil jeg kunne
• Medtage pensionstillæg.
• Frekventere læger og sygehuse i Danmark eller det pågældende land, uden selv at skulle bekoste sundhedsforsikring.
• Gøre brug af diverse sociale ydelser i Danmark eller det pågældende land.

Ærligt talt: Virker det ikke underligt?
Svaret er naturligvis logisk: Jamen, Danmark har aftaler med disse lande. Derfor!
Men er det rimeligt, at jeg og andre skal reduceres til B-pensionister, fordi der er truffet aftaler med nogle lande og ikke med andre? Disse aftaler har jo ikke det ringeste at gøre med den enkeltes situation. Og jeg har altså betalt det samme i skatter m.v. til Danmark gennem noget, der nærmer sig et halvt hundrede år, uanset om jeg vælger at runde livet af i Spanien, Tyrkiet, Marokko eller Thailand. De tre førstnævnte – samt adskillige andre – er blandt de begunstigede.

Ifølge forlydender, som jeg ikke har tjekket, er situationen ganske anderledes i lande, vi ofte sammenligner os med. Jeg lader mig fortælle, at
• Svenskere får hele pensionen med, men skal fortsat betale skat til Sverige: 19 %!!! Begrundelsen for den reducerede skat skulle være, at man ikke belaster det svenske system, når man bor fast i Thailand (og andre lande)
• Nordmændene får hele pensionen med. For få kroner i kontingent kan de tillige tilmelde sig Utlandstrygde og dermed få en stor del af læge- og medicinudgifter dækket via den norske stats TrygdeUtland.
• Englænderne får hele deres pension ubeskattet med.

Foruden den pensionsmæssige urimelighed, finder jeg det foruroligende, at Danmark opkræver 8 % sundhedsbidrag af folk, som man samtidig diskvalificerer fra at bruge sundhedssystemet. Det ligner noget med at tage sig betalt for en vare, som man ikke agter at levere. I andre tilfælde er sådan noget kriminelt!

Jeg mener, at det minimale mål af retfærdighed vil være
• Pension incl. tillæg med til det nye land efter dansk beskatning.
• Valuta for sundhedsbidraget i form af mulighed for behandling hos læge og/eller sygehus i Danmark eller Thailand uden behov for privat sundhedsforsikring. Alternativt fuldt tilskud til privat tegnet sundhedsforsikring i Thailand.

Jeg håber, at du vil se seriøst på sagen. Den nuværende opdeling i første- og andenrangs pensionister rammer mange, som aldrig har sat spørgsmålstegn ved deres skattebetaling til Danmark. Og Danmark kan ærligt talt ikke være det bekendt.

For god ordens skyld: Argumenter om lavere leveomkostninger duer ikke. Dels skal en pensionist stille en garantisum på 800.000 thailandske Baht – p.t. ca. 135.000 kr. – for overhovedet at få opholdstilladelse i Thailand, alternativt dokumentere en månedlig indkomst på 65.000 Baht – ca. 13.000 kr.
Dels anvendes argument om andre leveomkostninger jo ikke, når der tales om EU-, EØS- og konventionslande. Jeg tvivler på, at leveomkostningerne i bl. a. Marokko, Pakistan, Rumænien, Slovakiet, Tjekkiet og Tyrkiet når dansk niveau.

Jeg er naturligvis til rådighed for uddybning i det omfang, jeg kan. I øvrigt kan jeg henvise til ganske megen debat om emnet på www.dansk-thai.dk under ”Pensionister – danskere i Thailand” under websitets debatforum.

På forhånd tak for din tid og indsats for rimelighed.

goldwing
Bjarne:

Denne skrivelse er kort og godt formuleret...

......................KANON.....................

flot indlæg bjarne:
jeg syntes dog at thai visa regler er dog ligemeget i denne her sag.

For god ordens skyld: Argumenter om lavere leveomkostninger duer ikke. Dels skal en pensionist stille en garantisum på 800.000 thailandske Baht – p.t. ca. 135.000 kr. – for overhovedet at få opholdstilladelse i Thailand, alternativt dokumentere en månedlig indkomst på 65.000 Baht – ca. 13.000 kr.

manse skrev:
Skeptikeren

det var naturligvis mit indlæg du mente,

alt er billigere i thailand, grundbeløbet + atp, er til at leve for, men det blir nogen med at gemme sig på 30m2, eller i en lille landsby. og sygeforsikringen er der ikke penge til, så når man virklige bliver syg må man tage hjem og så kan danmark betale. den danske stat har her alle tideres mulighed for at slippe for at betale for dyre plejekrævende ældre, men sjofler istedet folk som vil bo udenfor eu.
når man ser på det den danske stat kan spare, burde vi få en højre pension for at blive væk, fra det danske plejevæsen.

manse
Hej Bjarne

Ja, jeg kan ikke få andet end grundbløbet med til de lande der er nævnt. Se nedenstående regler for disse lande. Man kan i særlige tilfælde søge om et personligt tillæg, men jeg har aldrig hørt nogen der får det.

manse

Australien, Canada, Chile, Israel, Kroatien, Makedonien, Marokko, New Zealand, Pakistan, Schweiz, Tyrkiet og USA.
Danmark har indgået aftaler om pension med Australien, Canada, Chile, Israel, Kroatien, Makedonien, Marokko, New Zealand, Pakistan, Schweiz, Tyrkiet og USA. Aftalerne giver dig forskellige muligheder for at tage din pension med dig hertil fra Danmark, alt efter i hvilket land du er statsborger

Som dansk statsborger:
Du har ret til at tage din pension med til alle landene. Du skal ikke opfylde yderligere krav. Du kan dog ikke få udbetalt pensionstillæg. Hvis du får et løbende personligt tillæg eller varmetillæg i Danmark, skal du være opmærksom på, at det ikke vil blive udbetalt efter flytningen. Der er særlige regler i de enkelte aftaler, der evt. kan give mulighed for personlige tillæg.
Som statsborger i et EU-land, EØS-land eller Schweiz:
Du kan som hovedregel tage din danske pension med til de nævnte lande, hvis du ikke er dansk statsborger, men statsborger i et EU-/EØS-land eller Schweiz, og du tidligere har arbejdet dér eller i Danmark.
Som statsborger i Pakistan og Makedonien:
Du kan tage din pension med, hvis du har boet mindst fem år i Danmark og har arbejdet i mindst 12 måneder i Danmark. Du kan ikke tage pensionstillæg, bistands- eller plejetillæg, personlige tillæg eller invaliditetsydelse med.
Som statsborger i Australien, Canada, Chile, Israel, Kroatien, Marokko, New Zealand eller Tyrkiet:
Du kan tage din pension med, hvis du har boet mindst tre år i Danmark og:
- har arbejdet i Danmark i mindst 12 måneder
- har boet mindst 10 år i Danmark, og fem af årene er umiddelbart før din ansøgning om pension.
Du kan ikke tage pensionstillæg, bistands- eller plejetillæg, personlige tillæg eller invaliditetsydelse med.

Bjarne
Hej bkk
Visaregler nævnt for at gøre opmærksom på, at leveomkostninger ikke alene består af ris, sukkerrør og - som du selv skriver - 30 kvadratmeter i en landsby.
Bjarne

Rayong Info
Hej Bjarne

***KANON***

MVH
Redigeret af Rayong Info d. 19/11-2008 00:33

Spring til debat: