Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad vil i sige til det
thaikurt1
Der bliver bakke på vores dør her til aften og uden for stå en at min kone familiemedlem det vise sig saa at hun skal sover her en nat.

Da jeg så få det at vide bliver jeg lidt sur over at man ikke har sagt noget til mig om det men bare at det er en selvfølgelig at hun skal sover her hore til familien.

Jeg har så en samtale med min kone og det , og sige så min menig om det og at jeg ikke synes at en Måde at gore det på over for mig , selv og jeg aldrig har sagt nej til at hjælpe familien. hvis jeg kan.

Min kone forstår ikke at jeg mener at hun er gået bag min ryg og forstå hele ikke at jeg bliv negativ. da det jo for hende er en selvfølgelig at man hjælpe familien.

http://nej
quickmouse
tjah det er nok en thai famillie svaghed, det der med at glemme at orienterer hvad der skal ske eller sker, har sgu´ efterhånden prøvet det nogle 100 gange, men det bliver nok ikke bedre, er det den anden vej rundt, hvor jeg f.eks. glemmer at orinterer så skal i bare høre nogle thai eder & forbandelser konen kan komme med, men hvad livet går jo vidrer aligevel Smile Wink indtil vidre da.
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

ubon lynge
quickmouse kan give dig 100% ret i det du skriver. Tror det er sådan mange steder i en dansk/thai familie, men man kan leve med meget eller man bliver nød til det, for ret op eller lave om på Thai konen er bestemt ikke let Grin Hygge
Ubon.

Pibe

quickmouse
ubon lynge skrev:
for ret op eller lave om på Thai konen er bestemt ikke let Grin Hygge

den dag der er en kommer med opskriften, køber jeg den gerne Smile Wink
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Jamen, Jamen, nu mangler vi jo Manse, han havde sgu da smidt familien på porten straks, nå, spøg til side.
Der fik du lært det også, konen skal vide at det ikke kun er thai-tradition, når man er gift med en falang, ellers går det helt galt.
Kurt, vi kender udemærket hinanden gennem mange år, der er kun een vej, fortæl konen, at det var denne ene gang uden først at spørge dig.Sad

Johnson
tillad mig at forholde mig lidt kritisk Shock)..livet i Thailand er åbenbart rosenrødt hvis det er sådanne små problemer i roder med derude hehe.

Normalt bryder jeg mig da heller ikke om når man ikke bliver informeret om hvad der sker, det gør mig ikke sur, men en smule "aaaahh" indeni, så jeg forstår dig dog godt lidt. Men det er nok noget man skal vænne sig virkelig til hvis man flytter til et andet land med andet sprog og kultur. Så det er mit råd.

Og lige netop i dette tilfælde med "uanmeldt besøg/overnatning" er jeg ikke enig..slet ikke når det drejer sig om et familiemedlem.

Jeg synes ikke der er grund til at blive sur, jeg ville elske at få besøg af familien (min side/hendes side) uanset tidspunkt og varighed. Og synes det er kedeligt og "typisk dansk" hvis det hele skal arrangeres i god tid osv..du må åbne dit hjerte og ikke tænke så "dansk". Undskyld jeg bruger det udtryk "typisk dansk" for jeg hader det egentligt selv, for hvad er typisk dansk? men alligevel synes jeg det beskriver det hele meget godt i denne sammenhæng..

Med det mener jeg den mentalitet som præger os, den mentalitet som vi altid får af vide af folk udefra, nemlig at vi er en smule indelukket folk, har nok i os selv og egentlig bare sidder og hygger os alene derhjemme og næsten kun ser familien ved fødselsdagsfester e.lign. Men igen, vi er forskellige..og det skal der være plads til.

Men da jeg læste det, tænkte jeg med det samme på min mormor, hun plejede at blive lidt irriteret/stresset når jeg kom på besøg uanmeldt...jeg skulle næsten ringe mindst 1 uge før og sige det...helst en måned hvis jeg skulle overnatte der...og den mentalitet synes jeg er trist og har selv gjort alt for at prøve at komme af med...for som gæst føler man sig ikke skide velkommen...

Jeg ville synes det var cool hvis du viste din glæde over familiemedlemmets besøg og ellers forholder dig åben og positiv. Hvis det fordi du ikke kan lide personen, så sig det til din kone. Måske har din kone vidst at i fik overnattende besøg i en uge, men lad os antage at det var noget de lige fandt på, ville de ændre noget?? Det synes jeg ikke, da vi stadig har med en overnattende gæst og gøre og det ville du nok aldrig sige nej til alligevel.

Derfor synes jeg ikke det er et problem el. grundlag for at blive sur, selvom jeg godt ved at det som går dig på er princippet i at du ikke får alt ting af vide hele tiden..måske er det din indre "kontrolfreak" der hæmmer dig heheh..let it go..løs selerammen lidt...lev i nu'et..

Jay-Jay

bimmelim
Hej Thaikurt1
Jeg ville ikke blive sur over at en fra min kærestes familie skulle sove hos mig mm. hun skulle sove i vores seng.
Hvis man har plads til at personen sover i et andet rum ville jeg være meget ligeglad.
Selvfølgelig skulle din kone sige det til dig eller spørge hvis de har aftalt det men jeg ville ikke blive sur over at hun evt. havde glemt at spørge mig.

www.kgi.dk
ebeth
En nat! Herregud,hvor småt kan det blive. Eller er det kun fordi, der ikke blev spurgt om lov.
Kommer vi til en Thaiby, hvor der er familie eller kommer der folk fra vores umådelig store udvidede familie til vores by...ligger man på række nærmest og overlader glædeligt soveværelset til gæsterne.
vh
... det samme scenarie har vi også i DK, men her melder folk måske oftere deres ankomst på forhånd!

jesperfrb
Hej Thaikurt!

Kan da godt følge dig lidt hen af vejen, men er man sammen med en Thai, er man med på "need to know" ikke "nice to know" basis! Dette er ikke ment negativt.

Men det er ikke en del af Thailansk kuktur at snakke om den slags "selfølige" ting, som det jo netop er, altså en selvfølige ting at man hjælper hinanden. Så vær du glad for at du har en kone som hjælper andre, og se det som en del af den Thailanske hverdag!

Har selv oplevet det et utal af gange, og er engentlig blevet glad for det spontane idet, for det virker begge vejeWink

Og kan gode medgive "Johnson", vi i DK er ikke særlige spontane og har måske nok i os selv, det ville jeg også gerne ændre på!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

thaikurt1
Kære venner
Der er hele ikke der har sagt det skulle være nemt i et dansk/thai forhold og der kommer hele tiden ny tid op som man maa lære.

Mange tak for jeres svar

http://nej
jesperfrb
Takker for din tilbagemeldning, håber du kune bruge vores svar til noget positivt, for jeg er sikker på de var ment sådanWink
Redigeret af jesperfrb d. 09/02-2009 04:30
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Lung Yao
ThaiKurt 1,
Har tanken måske strejfet dig om: Hvad var årsagen til den ovenatning hos jer ? (ikke for at det rager mig/os).
Var det almindeligt "høfligheds visit" eller var det fordi hun var raget uklar med "Høvdingen" derhjemmeSad ?
Så kan du risikere at blive "uvenner" med ham fordi du har taget parti(selv om det var din kone som sagde Ja, uden at orientere dig i forvejen). Har det være noget vold indblandet, så var det OK ( og alligevel skal man pas på med at blive indblandet i familie fejde).

Bare en tanke. Wink
Redigeret af Lung Yao d. 09/02-2009 12:36
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

JCL
Hvad jeg ville have gjort?

Jeg ville have budt dem velkommen, som jeg selv er blevet når jeg kom i thailandske hjem.
Min kone ville have begyndt at stege fisk, og koge ris, eller hvad de nu kan finde på.

Og sådan er det bare.Smile

rinpoche
Jeg ville personligt ikke have skænket det en tanke.
Det gør jeg heller ikke i DK. Men sådan er vi jo så forskellige.
Og når din kone nu kender dig, så ville det da have været klædeligt at have advertiseret dig forlods for husfredens skyld.
Hvis der som Lung Yao antyder, at der er problemer i familien, det ville jeg slet ikke gide at beskæftige mig med. Det må de selv finde ud af. Og jeg tvivler alvorligt over at det kunne blive lagt dig til last.

mvh

Payanak
Hvor tit sker det at der dukker nogle overnattende gæster op?
Hvor stor er din bolig? En etværelses eller et 300 kvm hus???
Hvor langt væk bor denne person?

Der er mange ting, der spiller ind når man skal tage stilling til trådens emne.
Personligt har jeg ikke noget imod overnattende gæster EN GANG IMELLEM, men hvis de bor lige rundt om hjørnet, så behøver de squ ikke at sove her... Angry
Og slet ikke hver weekend Sad

jpo
alt lige nar man flytter til thailand og bor lige ved siden af familien, uha-uha
Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url]

http://www.nonsunghomestay.webs.com
Suk Rak Ning
Hvis vi har gaester til overnatning.........saa faar jeg altid lige et praj inden de kommer af Ning.........Saa kan jeg jo ogsaa lige naa at fjerne de tomme oeldaaser.......Wink

Lidt pinligt hvis man sidder og surfer paa nettet omringet af oeldaaser og kun ifoert underhylere........Grin
Redigeret af Suk Rak Ning d. 11/02-2009 05:37
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

anton0503
Det må jo være et spørgsmål om gensidig respekt (uventet overnatning-spisning osv.). Her i huset blev der også lavet om. Donna (min kone) havde det også med at "overraske" med familie og venner/bekendte, samt at undlade at give besked, hvis hun kom meget sent hjem.--Lige indtil den dag jeg havde fået nok, og forklarede hende venligt men meget bestemt, at nu var det altså slut!-Hun måtte have besøgende og overnattende/spisende venner eller familie alt det hun lystede. Jeg ville bare gerne først have et praj, så jeg kunne lave mad derefter.(Her er det mig, der for det meste laver maden og bager brød, da hun passer sit arb. som skolelærerinde).---Hun forstod det, da jeg spurgte, hvad hun ville sige til, hvis hun en dag hun kom hjem og jeg var taget på hotel, uden at give besked. Nu kommer der heller ikke uanmeldt besøg ½time før spisetid. Donna er også rigtig glad for ordningen, for nu er der ro til alt.
-Men rigtigt, Thai´er er vant til bare at komme og gå hos hinanden uden forudvarsel.--Det kan være charmerende, men også MEGET trættende.
Mvh AntonAngry
Winkanton0503

The Missing Link
Thaikurt1 skrev:
Der bliver bakke på vores dør her til aften og uden for stå en at min kone familiemedlem det vise sig saa at hun skal sover her en nat.

Da jeg så få det at vide bliver jeg lidt sur over at man ikke har sagt noget til mig om det men bare at det er en selvfølgelig at hun skal sover her hore til familien.

Jeg har så en samtale med min kone og det , og sige så min menig om det og at jeg ikke synes at en Måde at gore det på over for mig , selv og jeg aldrig har sagt nej til at hjælpe familien. hvis jeg kan.

Min kone forstår ikke at jeg mener at hun er gået bag min ryg og forstå hele ikke at jeg bliv negativ. da det jo for hende er en selvfølgelig at man hjælpe familien.

Hi Hi ShockShock Jeg havde en lignende problem med min kones søster hun kom bare uanmeldt og ville overnatte heletiden, til en dag hun spurgte om et lån på et par tusinde bath, en billig betaling for ikke at se søsteren komme og spørge om husly i 4 år.

en gang kom der 24 uanmeldte familiemedlemmer på to pic-up og ville til stranden og bade, sikke oplevelse, Men jeg var heldig de sov ikke på badeværelserne CoolCoolCool

Svigermor komme og går som om hun ejer huset,
Redigeret af The Missing Link d. 11/02-2009 07:45
The Missing Link

fin dig i det eller rejs hjem GrinGrinGrin

I får den lige én gang til: Når man gifter sig, flytter sammen med en thai- kvinde, følger der en hel familie med.

Sådan er det bare, hvis der da ellers e r en familie.

Stakkels thai kvinde, som placeres mellem en sten og noget meget hårdt, når familien vil det modsatte af hvad kvindens farang partner vil.

Kig lige på den her: Kan man ikke nyde at se den man elsker, være glad, guffe som tam med familien? Ok, det skal være til en hvis grænse, men alligevel. Er det altid negativt hvis familien møder op.

Skal de asiatiske kvinder vi elsker, være som danskere? Ellers tak, vil de fleste af os vel sige, eller skrige? Eller hvad?

Spring til debat: