Se indlæg|
Bygge priser
|
|
| gg |
Lagt på d. 01/03-2009 06:12
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 141 |
Jeg har set flere steder på DTW at bygge prisen ikke kommer over 5.000 Baht per m2. Jeg har kontaktet flere byggefirmaer og de taler om priser der er en del højere. F.eks. gav dette firma www.alanthebuilde... et overslag på et 1-plans hus på 100m2, på 1.2-1.4 mio. Baht. Det giver min. 12000 Baht per m2. Og grunden er i Isaan (Ubon). Er der noget jeg er gået fejl af? |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 01/03-2009 07:00
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
vi er ved at bygge 126 m2 pris 1.597.500 bath. men vi for også huset som vi gerne vil have det. har selv valgt vinduer, døre, tagbelægning, trægulve, fliser, sanitet, i prisen er køkkenet ikke med da vi ikke nåede at finde et fornufting køkken sidst vi var dernede. så hvis der er sådan at du selv kan bestemme hvad for nogle materialer der skal bygges med er prisen ok, men er det sådan at firmaet bestemmer så er det for dyrt. prasat |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 01/03-2009 09:22
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
vores hus bliver paa lidt mere end 300 m2 i udon, pris jeg ved det sku ikke. Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url] |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 01/03-2009 13:11
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
jpo skrev: vores hus bliver paa lidt mere end 300 m2 i udon, pris jeg ved det sku ikke. Okay okay - skal nok komme forbi en dag og spise og sove! ![]() |
|
|
|
| sn |
Lagt på d. 02/03-2009 10:29
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 92 |
10-12.000 THB / m2 er prisen på thai standard hus, du skal op på 15-17.000 THB /m2 hvis du skal have en ordentlig standard/kvalitet. Hertil kommer sanitet, air-con m.v. Kan kun anbefale du bruger gode kendte byggefirmaer incl. arkitekt hvis du bruger de 15-17K. Husk at skrive alt ned som er incl. i byggeprisen....termitsikring, dobbetmure samt ordentlig isolering af tag vil du blive glad for i det lange løb NB. Priserne kan bruges som tommelfinger regel...men det er ikke så billigt mere som i gamle dage sn
|
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 03/03-2009 18:31
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
sn skrev: 10-12.000 THB / m2 er prisen på thai standard hus, du skal op på 15-17.000 THB /m2 hvis du skal have en ordentlig standard/kvalitet. Hertil kommer sanitet, air-con m.v. Kan kun anbefale du bruger gode kendte byggefirmaer incl. arkitekt hvis du bruger de 15-17K. Husk at skrive alt ned som er incl. i byggeprisen....termitsikring, dobbetmure samt ordentlig isolering af tag vil du blive glad for i det lange løb NB. Priserne kan bruges som tommelfinger regel...men det er ikke så billigt mere som i gamle dage 10.000-12.000 baht/m2 ![]() Vor nabo i Thailand (Kalasin) har bygget til 6.800 baht/m2 for 1½ år siden. Og det er absolut af højere kvalitet end de normale huse i området. Så jeg tror og navnlig håber, at din pris ikke er slået igennem der, idet vi snart skal igangsætte husprojektet. Jeg er enig med dig i det med at nedskrive alt. Men det er konen ikke - hun siger at der laver man aftalen med entreprenøren med håndslag som i Jylland. Nå men entreprenøren har lavet et par fine huse i området på den måde, så det går nok. Men jeg er lidt klogere på m2 prisen om 90 dage og det med aftalen om 270 dage. Redigeret af Frank d. 03/03-2009 18:44 |
|
|
|
| Jake |
Lagt på d. 03/03-2009 19:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 380 |
Med de byggepriser, der nævnes, og de lønninger, bygningsarbejdere får, må det siges, at lejligheder i fx Bangkok er MEGET dyre. Jord er naturligvis dyr i hovedstaden, men alligevel.... |
|
|
|
| Pratunam |
Lagt på d. 03/03-2009 20:23
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 48 |
Vi byggede 35 km udenfor Korat for 3-4 år siden, huset er på 280m2,afvalmet tag, fuldmuret og med 2 badeværelser. Arbejdsløn 350.000 baht, vi lavede selv aftale med trælast med materialerne og fik dermed rabat på disse. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 03/03-2009 20:26
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
gg skrev: Jeg har set flere steder på DTW at bygge prisen ikke kommer over 5.000 Baht per m2. Jeg har kontaktet flere byggefirmaer og de taler om priser der er en del højere. F.eks. gav dette firma www.alanthebuilde... et overslag på et 1-plans hus på 100m2, på 1.2-1.4 mio. Baht. Det giver min. 12000 Baht per m2. Og grunden er i Isaan (Ubon). Er der noget jeg er gået fejl af? Som nævnt ovenfor er det muligt, at jeg bliver klogere. Men det ser ud til at der er tale om en brite. Det muliggør en detaljeret, meningsfuld aftale - også uden at du kan et ord thai. Desuden er han en af de få, som man falder over ved søgning på internettet. Jeg kan ikke forestille mig, at han har nogen rent thailandske kunder. Der kan i mine øjne kun være tale om kunder, der omfatter mindst én farang. Derfor tror jeg prisen er sat derefter. Jeg er overbevist om, at det vil være muligt at bygge huse magen til hans til en lavere pris ved at anvende en lokal entreprenør. |
|
|
|
| lols |
Lagt på d. 03/03-2009 20:27
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 454 |
Hej Frank, Jeg vil kraftigt anbefale dig at få på skrift hvad det er som skal leveres. Gør du de ikke vil du stå med et halv færdigt hus til fuld pris og ikke have en chance for at få noget tilbage og der er ikke nogen chance for at de vil gøre det færdigt. Jamen penge er brugt så vi kan ikke lave mere..... Der er mange eksempler på det. Selvom din kone tror på dem, så lav et stykke papir. Specielt når der er en med stor næse involveret er chancerne for at blive snydt lig med 150 %, hvis du ikke tager dine forholdsregler. Din kone er godtroende og tror måske ikke de kan finde på at snyde. Men det kan de og måske endda i værste fald konen er mere eller mindre indforståët med det. Omend en kontrakt i Thailand ikke altid opfattes som en endelig aftale men noget der stadig er til forhandling, så vil du være bedre stillet. Det være sig både pris og leveringstid. Mange gange vil man også holde en hvis procent del af prisen tilbage til huset er færdigt. Det fordi der altid er fejl og mangler og det du har holdt tilbage vil så dække det. Uden papir, hvordan vil du så styre de totale udgifter? Med mindre du selvfølgelig allerede har indregnet disse ekstra omkostninger i dit budget og forventer dobbelt pris af de de har sagt. Hvad sker der når huset er halvfærdigt og de siger pengene er brugt? Du får ikke nogen dokumentation fra dem mht udgifter eller noget som helst. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 03/03-2009 20:50
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
lols skrev: Hej Frank, Jeg vil kraftigt anbefale dig at få på skrift hvad det er som skal leveres. Gør du de ikke vil du stå med et halv færdigt hus til fuld pris og ikke have en chance for at få noget tilbage og der er ikke nogen chance for at de vil gøre det færdigt. Jamen penge er brugt så vi kan ikke lave mere..... Der er mange eksempler på det. Selvom din kone tror på dem, så lav et stykke papir. Specielt når der er en med stor næse involveret er chancerne for at blive snydt lig med 150 %, hvis du ikke tager dine forholdsregler. Din kone er godtroende og tror måske ikke de kan finde på at snyde. Men det kan de og måske endda i værste fald konen er mere eller mindre indforståët med det. Omend en kontrakt i Thailand ikke altid opfattes som en endelig aftale men noget der stadig er til forhandling, så vil du være bedre stillet. Det være sig både pris og leveringstid. Mange gange vil man også holde en hvis procent del af prisen tilbage til huset er færdigt. Det fordi der altid er fejl og mangler og det du har holdt tilbage vil så dække det. Uden papir, hvordan vil du så styre de totale udgifter? Med mindre du selvfølgelig allerede har indregnet disse ekstra omkostninger i dit budget og forventer dobbelt pris af de de har sagt. Hvad sker der når huset er halvfærdigt og de siger pengene er brugt? Du får ikke nogen dokumentation fra dem mht udgifter eller noget som helst. Takker for rådet. Jeg er egentlig enig med dig, og i Danmark kunne jeg ikke drømme om at sætte tilsvarende i gang uden at have kontrakt på hvert eneste dørhåndtag osv. Men jeg er nu alligevel ganske tryg ved situationen. Som sagt har entreprenøren bygget flere huse i området - blandt andet naboens og et andet ganske tæt på. Begge gange efter samme model - og uden nogen problemer. Han bruger knap 4-5 måneder på byggeriet og får betaling efter hver måned. Så hvis der ikke er fremskridt, så er der heller ingen betaling. Selvfølgelig ville det være nemmere at have en nedskrevet aftale, hvor der står hvad der skal være færdig ved hver betaling, men jeg har det fint nok med, at det er mundtligt. Jeg er også enig i, at der altid er fejl og mangler. I de to tilfælde jeg kender til, så har entreprenøren udbedret uden ekstra regning. Så jeg er nu ganske fortrøstningsfuld. Og med hensyn til næsen, så er min faktisk noget flad - faktisk minder den om en Isaan næse. ![]() |
|
|
|
| lols |
Lagt på d. 04/03-2009 11:40
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 454 |
Hej Frank, Der er selvfølgelig også "gode" folk rundt omkring og det ser ud til du har fundet en solid mand og samarbejde med. Held og lykke med det. Der var lige en ting der studsede mig og som ikke er til dig eller dit byggeri som sådan, Men mere generelt. Du skrev: Frank skrev: Jeg er egentlig enig med dig, og i Danmark kunne jeg ikke drømme om at sætte tilsvarende i gang uden at have kontrakt på hvert eneste dørhåndtag osv. Hvis man mener der er behov for at have advokater, skriftlige aftaler m.m. på ting i Danmark, er behovet for lignende bestemt ikke mindre i Thailand ved tilsvarende sager. Tværtimod. Der snydes mere herovre. Også thaierne imellem og når der ses en stor næse komme forbi gør det det slet ikke mindre. Man kender ikke alle regler. Kan ikke forstå hvad de lokale og myndigheder siger. Kan ikke læse reglerne selv. En thaikone er ofte også på herrens mark, med mindre hun er godt uddannet og vil i nogle tilfælde bare sige "never mind" til diverse ekstra udgfiter eller ændringer i stedet for at tage diskussion, tabe ansigt over ikke rigtigt vide hvad der tales om og - det skulle jo nødigt se ud som om hendes rige farang er nærrig. At det er en udlænding, der laves forretninger med er heller ikke altid nogen garanti. Mangen en plattenslager har slået sig ned i Thailand for at lave forretninger og de er ikke en disse bedre end thaierne. Har mødt mange expats der siger. "jeg tror ikke på noget i Thailand, med mindre jeg har det på skrift". Det skyldes selvfølgelig erfaringer at vi siger sådan. |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 04/03-2009 14:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 142 |
Jeg har lige bygget et hus på ca. 400m2, bygherren skulle have 500.000 baht for at bygge, jeg købte alle materialerne selv og bestemte det hele selv, hvordan det skulle se ud, og Thaierne er meget fleksible, og min erfaring er, lav ikke for mange detaljer, hverken i kontrakten eller ved bygningen af husen, byg traditionelt og lav det på en måde som de er vant til. Bestem selv tykkelsen på søjlerne og hvor meger stål der skal i betonen, det er meget vigtigt for ellers laver de det bare på letteste måde, de er ikke så meger for at bruge for tygt stål. Lad ikke Thaierne blande cementen, køb det færdigt det er meget bedre. Prisen er hvad man gør den til, du kan bygge billigt, men så er også kvaliteten derefter. jeg fik lavet alle dørkarmene i et tempel, og dørene bestilte jeg i Bangkok efter dørkarmenes mål, et utroligt flot resultat, dørene kostede godtnok 110000 baht(14 stk) så kommer karmene oveni. Kvaliteten på træ døre og vinduer du kan købe i diverse byggemarkederer ikke ret god, det ser utroligt flot ud med udskæringer o.s.v. men det er i bund og grund noget lort, det siger sig selv at et vindue for 145 baht er ikke af god kvalitet. Alle mine vinduer er aluminium, lavet af de stærkeste profiler de bruger til vinduer, her gælder det samme, du kan få billige aluvinduer, men de holder ikke. Det er min efaring, hvis du ikke bygger kvalitet, kommer det i sidste ende at være dyrere, for med tider skal al lort erstattes med kvalitet. Der har været frustrationer undervejs, og vilde diskusioner og ting er blevet lavet om, de folk der byggede mit hus havde en vis forståelse for når jeg forlangte at få lavet tingene om, det vil sige som jeg ville have dem at gøre i første omgang, og ikke som de selv syntes tingene skulle gøres. Det er absolut ikke godt nok at have en eller ander thai, en søster eller lignende til at holde øje med byggeriet, den gær simpelten ikke, vender du ryggen til så laver de nogle ting som du ikke bliver så glad for. Der er da også et par ting der er gået galt, for eksempel var det med i kontrakten at bygherren skulle lave el arbejdet, den eletrikker han stillede med, måtte jeg simpelten sende hjem og jeg sagde til bygherren at jeg sørger for el arbejdet. Byg herren holdt heller ikke tidsfristen, og begyndte at fuske til sidst, så jeg lavede en aftale med ham at han kunne stoppe og så trak vi lidt fra de 500000 baht. Jeg kunne blive ved men jeg stopper her, hvis der er nogen der vil spørge om noger er de velkommen. Mit hus har 2 badeværelser det ene med spa, der er varmt vand alle steder fvor der vand, og der er aircon etc. Prisen er under 10000 baht/m2 og huset er bygget meget solidt. |
|
|
|
| ZxY |
Lagt på d. 04/03-2009 23:16
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 98 |
Det lyder lækkert joensen- Har du evt nogle billeder, du vil dele med os andre der går med bygge tanker (og self også dem der ikke gør) ![]() |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 04/03-2009 23:47
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Skriftlig aftale med bygmesteren. Og lav så en klausul om dagbøder, hvis byggeriet ikke er HELT færdigt til aftalte dato. F. eks. på 5000 Baht pr. dag. Bygmesteren vil slå sig i tøjret og fortælle, at sådan noget har han aldrig hørt om før. Og sige, at det slet ikke er nødvendigt, for huset bliver helt sikkert færdigt til datoen. Dit svar er så naturligvis: Jamen, så er der jo intet problem i at lave klausulen. Så koster den dig ingenting. Sådan var forløbet, da vi byggede. Og naturligvis var huset IKKE færdigt til aftalte dato. Så jeg kunne trække 21 dage á 5000 Baht fra den endelige pris = 105.000 Baht. Uden diskussion, i øvrigt. Det stod jo sort på hvidt. Bjarne |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 05/03-2009 09:17
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
At lave en kontrakt er ganske fornuftigt. Men der er i Danmark talrige eksempler på, at folk med kontrakter på selv mønstrene på fliserne i bryggerset bliver røvp.... af entreprenøren. Og det selv om man forstår hvert ord i kontrakten. Folk som i årevis må bo i en campingvogn ved siden af deres drømmehus. Og uden at få nogen som helst kompensation, som bare kan give dem en flig af tilfredshed. Så en skriftlig kontrakt er ikke nødvendigvis en garanti for noget som helst. Det, der i mine øjne er altafgørende, er, om man har tillid til den, man laver en aftale med. I Thailand vil jeg anbefale, at man ser sig omkring på huse opført i nabolaget. Tal med dem der bor der. Find ud af hvem som har bygget det. Spørg til pris og tilfredshed. Hvis man finder et hus i nabolaget, som entreprenøren selv har opført og som i kvalitet svarer til det man ønsker, så har man alletiders referenceramme for kommunikation med entreprenøren. Og med hensyn til færdiggørelsestidpunkt. Det er Thailand - og det er fuldstændig ligegyldigt for os, om det tager en måned ekstra at bygge. Og jeg ville ikke selv føle nogen glæde ved at have en pisk eller trække et beløb fra den aftalte pris af den grund. Og jeg ved fra mit eget arbejde: når dagbøderne nærmer sig, så bliver der skudt genveje -og kvaliteten bliver derefter. Det skaber ekstra fejlretningsarbejde efterfølgende - og så kører diskusionerne, håndværkerne er videre til næste job, og det tager endnu længere tid af få arbejdet afsluttet. Tillid og referencer er afgørende - uanset om man har en skriftlig kontrakt eller ej. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 05/03-2009 19:48
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Aprpos at blive snydt under byggeri: Vises på TV2 i dag 5. marts 2009 20.00 Klamphuggerne: Fanget i campingvognen (5) Michèle Bellaiche jagter dårlige håndværkere. En familie fra Midtsjælland sidder på syvende måned fanget i en campingvogn. De ansatte en arkitekt, der skulle hjælpe dem med deres nye hus. Men det endte med, at han blev den klamphugger, der kortsluttede deres boligdrøm. I dag står de tilbage med en økonomi i ruiner og et ufærdigt hjem. Michèle Bellaiche undersøger, hvad der skete og opsøger den ansvarlige for at få en forklaring. |
|
|
|
|
Lagt på d. 05/03-2009 20:50
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Ja han er godt nok en klamhugger ham og sønnen utroligt det kan foregå |
|
|
|
| PT |
Lagt på d. 05/03-2009 21:12
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 48 |
ja Frank når man har set alle disse udsendelser i dansk TV om klamphuggere, svindlere som beholder kundernes penge uden at levere varen eller lave noget i snar alle brancher,ja så synes jeg ikke det er så slemt i Thailand, de fleste håndværkere der arbejder meget ,og jeg har ikke selv dårlige erfaringer med at aftaler ikke holdes, men det tager ofte lidt længere tid end forventet. Men vi må prøve at finde nogen der kan det de siger de kan,og holde øje med dem hele tiden. Mange af dem der går og bygger huse i Thailand har ikke en uddannelse som i Danmark, men har ofte lært det ved bare at hjælpe andre. Jeg har gode erfaringer med at gå og hjælpe dem, og vise hvordan tingene også kan gøres,og det er de som regel glade for PT
PT
|
|
|
|
|
Lagt på d. 05/03-2009 21:23
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hej alle store bygmestre i Thailand. Efter af have besøgt Thailand mange gange gennem de sidste 15 år, overvejer jeg nu at bygge hus dernede og har derfdor et par spørgsmål 1. Hvorfor bygge I så store huse? 2. Hvorfor bliver de så dyre - helt op til 3- 5 mio. baht? 3. Hvad siger naboerne til sådanne store-flotte huse? 4. Hvordan kan I for råd til at bygge for så mange penge? Kan man låne billigt i Thailandske banker? 5. Hvis navn står på skødet? 6. Hvem risikerer at bliver sorteper i det lange løb? |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 




















