Se indlæg|
Kom hjem og fik hjemve med det samme
|
|
| christof lehmann |
Lagt på d. 14/03-2009 19:27
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 9 |
Den 5 Marts kom jeg hjem med Lufthanda ( som kan hjertelig frarådes ) og stod i Kastrup Lufthavn med skjorteærmer og frøs noget så grusomt. Havde jeg ikke en praksis og patienter der venter på mig samt nødvendigheden at tjene penge til live som realitet i mit liv, var jeg steget på den næste flyver tilbage til Udon Thanee. Jeg har oplevet Udon Thanee i henved 5 timer og uden at have set meget af byen kan jeg vidst sige at den lignber mest af alt alle andre byer i den størrelse i Asien. Det er smag og behag, men jeg holder mere af mindre byer og af landet. Vi ( min forlovede, børnene og mig ) tog hjem til vores lille hus i en landsby nærved Piboonrak og der var vi det meste af tiden. Hjem. Det er vidunderlig hvor venlig Thaierne er, og særlig når man kommer lidt udenfor alfarsvejene. Manden af min forlovedes veninde var i Thailand og boede på Hotel i Udon Thanee. For at være helt ærlig så vil jeg hellere var blevet hjem end at gå glip af at opleve den ægte vare. den ægte Thai kultur ude på landet, der hvor man tager ind til Templet en gang om ugen for at spise sammen og offre til Buddha og eventuelt til de afdøde. Det var ikke blot en oplevelse at spise Thai mad ( hjemmelavet ) men at være med til at lave det. At tage ind til det nærmeste marked og købe de friske råvarer, at røre, lugte til det, vifte fluerne væk, prøvesmage, at skære og hakke og støde i morteren, koge sticky rice og stege, og "så" at spise. Se her taler vi om sanselige oplevelser, der gør det til noget ekstraordinært sensuelt at dele en enkelt risspaghuetti med den man elsker mest i verden. Stjernehimmelen er fantastisk. Jeg kan forøvrigt meddele at de tre central placerede stjerner i det vi kalder Orion kaldes Thai dernede, og også stjernehimmelen er noget ekstra særligt når man har den man elsker mest til at lade sin sjæl vandre lidt - ikke også ? Forøvrigt vil jeg hermed på en rimelig bestemt måde afvise rygter om Thai piger som løse tøser - medmindre vi taler om dem hvis sociale situation udnyttes af vestlige mandsfolk med en etik der ligger under middel. Kommer man udenfor turistområderne så er folk i og for sig ret kyske. Sjovt at Danskere nærmest synes ordet kysk lyder middelalderlig. Og det fortæller vidst mere om Dansker end om nogen anden ikke sandt ? Noget der gør mig en smule ked af det er at se hvor mange af de for det meste vidunderlige piger som har et ægteskab med en falang er i bund og grund ulykkelige fordi deres mænd ikke respekterer deres kultur, ikke sætter sig ind i deres forståelses og begrebsverden, deres etik og kultur, deres meget rige etik og kultur. Til dem der heller bor på et hotel i byen end hos sin kones familie kan jeg kun sige at de sandsynligvis går glip af det de er kommet til - Thailand. Christof Lehmann
![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 14/03-2009 19:49
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
christof lehmann skrev: Noget der gør mig en smule ked af det er at se hvor mange af de for det meste vidunderlige piger som har et ægteskab med en falang er i bund og grund ulykkelige fordi deres mænd ikke respekterer deres kultur, ikke sætter sig ind i deres forståelses og begrebsverden, deres etik og kultur, deres meget rige etik og kultur. Til dem der heller bor på et hotel i byen end hos sin kones familie kan jeg kun sige at de sandsynligvis går glip af det de er kommet til - Thailand. Interessant. Langt henad vejen kan nøjagtigt det samme siges om thailandske kvinder gift og bosat i Danmark. Så thai kvinderne gift med farang er vidunderlige? Og deres ægtefæller er ? Du er som jeg læser det på første stadie i din" thai adventure" og er drattet lige lukt ned i thai wannabe fælden. Du vil ikke tro mig nu, men du vil have have en noget mere nuanceret opfattelse om føje år. Og siden jeg må antage, at du ikke fattede en hujende fis af hvad folk talte om, hvorledes får du så det indtryk at de er så og vidunderlige? Folk på landet - også i Udon provinsen hvor jeg er kommet siden `92 - taler af karsken bælg. Og de lægger ikke fingrene imellem. Men da du nu er i den lyksaglige situation at du ikke forstår sproget? Og tager alle smil for pålydende (der er ligeså mange smil i Thailand som der er udtryk for sne på grønlandsk) så er det fristende at sejle rundt i en sø af lyksalig uvidenhed. mvh Redigeret af rinpoche d. 14/03-2009 19:54 |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 14/03-2009 20:01
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Hej Christof Det er muligt, at du er på første stadie og får en anden opfattelse m.v., m.v..... Men: Keep up med dit positive syn på tingene. Livet er OGSÅ hvad man gør det til! Jeg er åbenbart også stadig på første stadie. Er kun kommet til Thailand i en snes år, er kun gift med min thailandske kone på 10. år. Har kun boet fast og arbejdet i Thailand i et par år. Og som naiv nybegynder kan jeg fint følge mange af dine tanker. Jeg bliver jo nok voldsomt klogere en dag. Indtil da vælger jeg lidt samme indgangsvinkel som dig. Nyder stadig at komme på de lokale markeder, har ligesom du stadig fornøjelse af stjernehimlen. Mit syn på tingene er sikkert til at brække sig over for dem, der virkelig véd, hvordan tingene rigtigt er. Men så er det jo en velsignelse at være dum, naiv og meget andet. Bjarne ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 14/03-2009 20:02
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
christof lehmann skrev: Forøvrigt vil jeg hermed på en rimelig bestemt måde afvise rygter om Thai piger som løse tøser - medmindre vi taler om dem hvis sociale situation udnyttes af vestlige mandsfolk med en etik der ligger under middel. Kommer man udenfor turistområderne så er folk i og for sig ret kyske. Sjovt at Danskere nærmest synes ordet kysk lyder middelalderlig. Og det fortæller vidst mere om Dansker end om nogen anden ikke sandt ? . Thai wannabe igen. Dit postulat er, at eventuelle thai kvinder der fraviger fra dydens smalle sti gør således fordi de bliver udnyttet af vestlige mandfolk? Farang bashing? News flash for you: You dunno shit. Den thailandske prostitution overstiger den vestlige med mindst faktor 7, 8, 9 stykker. Det vil du formentlig aldrig kunne konstatere på egen hånd, da du vel hverken taler eller læser sproget, men ellers ville du VIDE det. Det er en ommer, mester. Du har virkelig lang vej at gå inden du så meget som forstår at kradse i overfladen.. Bjarne, forstår hvad du mener. Jeg kommenterede primært på hans Farang Bashing som roden til alt ondt op piedestal ophøjelsen af alle thailændere. Redigeret af rinpoche d. 14/03-2009 20:08 |
|
|
|
| JackH |
Lagt på d. 14/03-2009 20:50
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 436 |
Huhej hvor det går! Den tråd skal nok blive interessant hen ad vejen... Lad os høre mere fra C. Lehmann, vi har brug for positive historier. Mit bidrag: Lidt nyt fra "baan nok" familien omkring Nakhon Sawan: Svigermor døde jo desværre sidste år før jul, og siden da er det strømmet ind med krav om indfrielse af lån og honorering af gældsbeviser (hedder det ikke sådan?) - Nå, men ihvertfald er det sådan at alle og enhver, familie, venner og bekendte, soi dogs og soi katte (!) gerne vil til fadet og ha' en luns af de 30 Rai "Prime Hom Mali jord" som hun ejer/ejede, så der er dæl'me gang i rænkespillet og de udspekulerede mekanismer. JEG har opgivet at følge med, men forleden måtte jeg lige hoste en ekstra gang, for konens bror (politimand med ret til at bære en Colt i bæltet + alt muligt andet macho-tingel-tangel og ragelse) - var blevet noget ophidset over et fjernt familiemedlems krav om betaling af 60.000 THB (lån) - aldeles omgående, eller hun vil kræve udlæg i jorden. Jeg ku' høre på tlf. samtalen at han var gal, rigtig gal, og jeg spurgte bagefter konen hvad der nu skulle ske. Joh, hans plan var at få det besværlige kvindemenneske aflivet, pronto! Det er ikke løgn, han vil aflive kreditor istedet for at honore et måske legitimt krav... Konen fik ham talt fra det, foreløbigt... Nu betyder det nok ikke så meget for jorden ER allerede pantsat og omsat til kontanter for lang tid siden. Det har søsteren præsteret. Hun spiller kort, og har en doven laps af en yngre thaimand på slæb, he-he! Jeg måtte forresten betale for en MR scanning før svigermor døde,25.000 THB - som jeg ville få dækket af brormands politi-forsikring, når papirarbejdet ville være færdigt = 2 mdr. Der er ingen penge endnu, men han har købt ny bil, så mon ikke mine 25 K er brugt til udbetaling? ![]() Åh, der er så herligt ude på landet, så anderledes end Danmark, så spændende og etnisk, og jeg er glad for jeg ikke forstår en hujende fis af hvad de snakker om, men de smiler altid og griner rigtig meget. Er det mon af mig???? ![]() JackH Redigeret af JackH d. 14/03-2009 20:52 |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 14/03-2009 20:58
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
rinpoche skrev: Interessant. Langt henad vejen kan nøjagtigt det samme siges om thailandske kvinder gift og bosat i Danmark. Så thai kvinderne gift med farang er vidunderlige? Og deres ægtefæller er ? Du er som jeg læser det på første stadie i din" thai adventure" og er drattet lige lukt ned i thai wannabe fælden. Du vil ikke tro mig nu, men du vil have have en noget mere nuanceret opfattelse om føje år. Og siden jeg må antage, at du ikke fattede en hujende fis af hvad folk talte om, hvorledes får du så det indtryk at de er så og vidunderlige? Folk på landet - også i Udon provinsen hvor jeg er kommet siden `92 - taler af karsken bælg. Og de lægger ikke fingrene imellem. Men da du nu er i den lyksaglige situation at du ikke forstår sproget? Og tager alle smil for pålydende (der er ligeså mange smil i Thailand som der er udtryk for sne på grønlandsk) så er det fristende at sejle rundt i en sø af lyksalig uvidenhed. mvh Det er ikke så meget vi kan blive enige om Rin--MEN HER KAN VI!! Thai wannabe igen. Dit postulat er, at eventuelle thai kvinder der fraviger fra dydens smalle sti gør således fordi de bliver udnyttet af vestlige mandfolk? Farang bashing? News flash for you: You dunno shit. Den thailandske prostitution overstiger den vestlige med mindst faktor 7, 8, 9 stykker. Det vil du formentlig aldrig kunne konstatere på egen hånd, da du vel hverken taler eller læser sproget, men ellers ville du VIDE det. Det er en ommer, mester. Du har virkelig lang vej at gå inden du så meget som forstår at kradse i overfladen.. OG HER OGSÅ--tänkte med det samme, da jeg läste det, at her er der nogen som bliver klogere med tiden ![]() Ingolf |
|
|
|
|
Lagt på d. 14/03-2009 21:57
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Til Jack h: Hvis du har været i Thailand igennem flere år kan du vel godt forstå hvad der bliver snakket om på thai ??? Du skriver du ikke forstår noget af deres snak... det må vist være en hentydning til starten af dette emne ikke GGG Men hvad kan man egentlig gøre ved at den person du skriver har købt ny bil istedetfor at betale dig penge tilbage ???? tja, man er desværre blevet hånet lidt vil man som dansker vel mene- måske thai tænker anderledes....jeg håber du får de penge. |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 14/03-2009 22:09
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Jeg kan kun tilslutte mig til dig Rin. Der er meget at lære her i Th. Jeg har også prøvet det på den hårde måde. Lånte penge ud til konens kusine . 100000 baht. De har så i de sidste 3 år sagt at om 2 mdr får jeg dem tilbage. Og når jeg kommer hjem og spørger efter pengene , smiler de bare og sige 2 mdr ... Hvis faranger der er hernede , ville de vide , hvor meget lort der bliver talt om dem. Og hvis de ved hvor meget thai du forstår , så bliver der bare mere stille omkring dig. For du ved jo for meget.. T.I.T This is Thailand Michael B Kristensen
|
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 15/03-2009 06:44
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
Herlig tråd her. Og interessant! Kan næsten ikke vente på fortsættelsen
Redigeret af VIP d. 15/03-2009 06:45 >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| Mitchell |
Lagt på d. 15/03-2009 07:35
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 86 |
Christoofs indlæg minder mig om mit første halve år i Thailand i 1980..., alt var rosenrødt, siden da er jeg blevet klogere. er der noget Thailændere elsker, så er det at bagtale hinanden, og når det kommer til økonomisk mellemvære ,kan det være forbundet med livsfare. Skal man kradse penge ind her i Thailand, så drop alt om venlighed og diplomati , for det skider Thailænder et stykke, de tænker " naive farangfjols" , her skal man sætte en mellemmand på, hvis man skal havde sit ustådene baløb tilbage igen , er det noget med penge, er det kun jernnæven der tæller. Thailænderne går ikke rundt og smiler for sjov skyld, smilet har flere facetter ,blandt andet kan smilet dækker over usikkerhed og ligegyldighed. Når Christof skriver at vestlige mandfolk udnytter kvindernes sociale situation, så forstår jeg godt hvad han mener, men Christof må huske op at " der skal to til en Tango", disse kvinder kan jo holde sig væk fra Vestlige mandfolk og gifte sig med en Thailandsk mand, hvad jeg selv finder er en god ide ,men disse kvinder ser de vestlige mandfolk som en omvandrene pengeautomat ,der for er de sammen med de vestlige mandfolk, har de vestlige mandfolk ingen penge, så er kvinden skredet ![]() |
|
|
|
| holmholm |
Lagt på d. 15/03-2009 08:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
Jeg kender mange thaier her i Dk. De arbejder, tjerner peng og sørger ders familier unden at bede penge fra sine mænd. Det var uheldig for dem der altid giver penge til sin kone. Jeg kan godt forstå begge side både thaier og dansker. Min mening er, lad jers kone arbejde og tjerne selv penge. Du skal være hådt en gang i mellem. Jeg er selv thaier og ved at der er mange dårlige og mærkelige tinge som thaier oføre sig. Men der er ikke alle sammen. Jeg har også hjulpet mine familier, der er ikke nogen der beder mig om hjælp men jeg selv giver penge til dem., fordi jeg ved det godt hvor hådt det var da vi var fattige. Mine tre brøder gik i skole til 6.klasse og arbejdede på ris mark og tjernede penge til familie( 8 personer). De fik 30 bath per day den gang og sent peng til mig at gå i skolen fra 7. klasse til universitet. Jeg brugt ca. 1500 bath om månden i det sidste 4 år(1990). Min roommate fik ca 3000 bath om månde fordi vi skulle betale selv de helle ( mad, bøger,husleje,tøj). Bagefter fik jeg et godt job i stor firma i BKK. Hver gange besøgt jeg min familie uden på landet. Jeg havde meget dårlige fordi det var så meget forskellige mellem mig og fammilien. ![]() Nu bor jeg i DK og har en nogen lunden godt job og har rigtigtig godt sammem med min mand. Jeg hjælper at købe mad og vores ferie. Og har jeg penge til migselv og sørger for mine fam. i Thailand uden at bruge min mands peng. Og jeg ved der er rigtige mange thaier i DK. gøre på sammme måde som mig. For dem der brokker sig over ders familier kone, prøv at forstå hvorfor hvorfor hvorfor..... hvis I ikke kan finde ud af, er der en vej at skilte og find en sød danskker i sted for Thaier.... |
|
|
|
| JackH |
Lagt på d. 15/03-2009 10:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 436 |
soi7 skrev: Til Jack h: Hvis du har været i Thailand igennem flere år kan du vel godt forstå hvad der bliver snakket om på thai ??? Du skriver du ikke forstår noget af deres snak... det må vist være en hentydning til starten af dette emne ikke GGG Men hvad kan man egentlig gøre ved at den person du skriver har købt ny bil istedetfor at betale dig penge tilbage ???? tja, man er desværre blevet hånet lidt vil man som dansker vel mene- måske thai tænker anderledes....jeg håber du får de penge. Det er meget lidt thai jeg forstår og taler, og desværre har jeg ikke "flair" for det sprog. Engelsk og tysk, udmærket, men ikke thai. Det minder lidt om grønlandsk, som jeg heller ikke har øre for. Samme lange sætninger, uden store bogstaver, det kører bare derudaf. Indrømmet, jeg har lidt dårlig samvittighed over IKKE at kunne tale sproget, men da jeg nu er i en alder og en situation hvor jeg ikke ligger det thailandske samfund til last (omvendt med mange udlændinge i DK) - men er her på tålt ophold (!) - og tjek af adresse hver 3. måned, ja så går det faktisk udmærket. Min situationsfornemmelse og intuition er temmelig skarp, så den bruger jeg istedet, og det virker fint... De TROR jeg ved mere end jeg giver udtryk for, he-he! Vi får se om jeg får pengene af brormand, jeg tror det ikke. Lån betragtes som en gave, eller osse er de bare pisseligeglade. Igen: Problemer med at tage ansvar for ens handlinger, og konsekvensen af dem. Bare underligt når de er buddhister, det handler jo i høj grad om ens handlinger, og resultaterne af de handlinger = karma. Men det rager altså de fleste thai'er en høstblomst. De har for travlt med at rage til sig, og stjæle/låne penge fra hinanden. JackH PS: Tjek denne historie fra Phuketgazette, om hvor galt det kan gå når der er penge og lån på spil... http://www.phuket...e7138.html Redigeret af JackH d. 15/03-2009 10:20 |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/03-2009 10:22
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
christof lehmann skrev: Den 5 Marts kom jeg hjem med Lufthanda ( som kan hjertelig frarådes ) og stod i Kastrup Lufthavn med skjorteærmer og frøs noget så grusomt. Havde jeg ikke en praksis og patienter der venter på mig samt nødvendigheden at tjene penge til live som realitet i mit liv, var jeg steget på den næste flyver tilbage til Udon Thanee. Jeg har oplevet Udon Thanee i henved 5 timer og uden at have set meget af byen kan jeg vidst sige at den lignber mest af alt alle andre byer i den størrelse i Asien. Det er smag og behag, men jeg holder mere af mindre byer og af landet. Vi ( min forlovede, børnene og mig ) tog hjem til vores lille hus i en landsby nærved Piboonrak og der var vi det meste af tiden. Hjem. Det er vidunderlig hvor venlig Thaierne er, og særlig når man kommer lidt udenfor alfarsvejene. Manden af min forlovedes veninde var i Thailand og boede på Hotel i Udon Thanee. For at være helt ærlig så vil jeg hellere var blevet hjem end at gå glip af at opleve den ægte vare. den ægte Thai kultur ude på landet, der hvor man tager ind til Templet en gang om ugen for at spise sammen og offre til Buddha og eventuelt til de afdøde. Det var ikke blot en oplevelse at spise Thai mad ( hjemmelavet ) men at være med til at lave det. At tage ind til det nærmeste marked og købe de friske råvarer, at røre, lugte til det, vifte fluerne væk, prøvesmage, at skære og hakke og støde i morteren, koge sticky rice og stege, og "så" at spise. Se her taler vi om sanselige oplevelser, der gør det til noget ekstraordinært sensuelt at dele en enkelt risspaghuetti med den man elsker mest i verden. Stjernehimmelen er fantastisk. Jeg kan forøvrigt meddele at de tre central placerede stjerner i det vi kalder Orion kaldes Thai dernede, og også stjernehimmelen er noget ekstra særligt når man har den man elsker mest til at lade sin sjæl vandre lidt - ikke også ? Forøvrigt vil jeg hermed på en rimelig bestemt måde afvise rygter om Thai piger som løse tøser - medmindre vi taler om dem hvis sociale situation udnyttes af vestlige mandsfolk med en etik der ligger under middel. Kommer man udenfor turistområderne så er folk i og for sig ret kyske. Sjovt at Danskere nærmest synes ordet kysk lyder middelalderlig. Og det fortæller vidst mere om Dansker end om nogen anden ikke sandt ? Noget der gør mig en smule ked af det er at se hvor mange af de for det meste vidunderlige piger som har et ægteskab med en falang er i bund og grund ulykkelige fordi deres mænd ikke respekterer deres kultur, ikke sætter sig ind i deres forståelses og begrebsverden, deres etik og kultur, deres meget rige etik og kultur. Til dem der heller bor på et hotel i byen end hos sin kones familie kan jeg kun sige at de sandsynligvis går glip af det de er kommet til - Thailand. Hejsa Christof. Hu hej hvor det går der ud af. Og hjertelig tillykke med det alt sammen. Ikke mindst skal du have 17 medaljer for din rolle som Thai ekspert. Jeg tror at vi er mange der har smilet en gang eller 34. Thi hi. Vores hus, skriver du. Har du et hus i Thailand, eller er din forlovede, som du kalder hende, allerede ejer af hendes eget hus. Hvis ja, kan jeg fortælle dig, at det er meget usædvanligt at en thai enlig mor med mindre bør har sit eget hus. Stadig hvis ja, hvor mon hun har det fra??? Vores hus, ok, du har måske givet hende det hus? Og nu hvor jeg har dig, hvor mange gange har du været i Thailand, hvor mange gange har du været sammen med din thai kvinde inden i blev forlovet, jeg tænker ikke på dage, men hvor mange gange du har besøgt hende. Hvor mange perioder? Din opfattelse af thai prostition er direkte forkert, Christif. Kan det tænkes at du også har misforstået andre ting. Nu siger du Udon Thani. Og så siger jeg Soi 2, Soi 3, og Soi 7. Og den lille gade ude ved sende masterne. I de gader er der laos piger, de er oftest over 15, og 99.9 % af de samlejer de sælger, er til thai mænd. Merllemmændene/ kvinderne er også thailændere osv osv. Pigerne går af sted til thailand som pant for lån, og de bliver stort set slidt op mellem benene, inden lånehajerne mener at lån på typisk 20.000 bath er betalt tilbage. Ja. Fortsæt endelig. Du vil være guld værd for debatten her. Og husk nu det som mange glemmer her, nemlig at fortælle når du bliver skuffet. Redigeret af d. 15/03-2009 10:30 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.