Se indlæg|
Den nye sprogtest
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 10/04-2009 20:26
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Udlændigeservice forventer, at den nye indvandringsprøve for ægtefæller, der søger familiesammenføring, bliver indført i begyndelsen af 2010. "Indvandringsprøven vil blive en mundtlig test i dansk sprog og danske samfundsforhold, som afvikles digitalt og automatisk ved hjælp af et computerbaseret testsystem, som både afspiller spørgsmål og viser billeder for den enkelte prøvetager. Prøvesvarene optages på lydfiler og bedømmes efterfølgende af censorer", skriver Ny i Danmark. Det betyder med andre ord, at for eksempel thailandske kvinder, der søger opholdstilladelse i Danmark på baggrund af familiesammenføring, skal kunne et vist dansk og have en vis viden om Danmark og danske forhold, inden de kan komme til Danmark og bo. Forud for det kan de (normalt) være i Danmark på et besøgsvisum maksimalt 2 gange 3 måneder om året. Yderligere oplysning kan fås hos Udlændingeservce og Thai Integration: Telefon: +66 2940 4761, lokal 1 Email: Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 10/04-2009 21:25
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Det lyder da helt sindsygt. Robert, har du et direkte link til Udlændingeservice hvor det står beskrevet ? Synes ikke lige jeg kunne finde det. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Bo |
Lagt på d. 10/04-2009 22:14
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 95 |
http://www.nyidan...-udbud.htm Det må være denne . |
|
|
|
| Bo |
Lagt på d. 10/04-2009 22:19
|
|
Indvandringsprøven Folketinget vedtog i april 2007 ved lov nr. 379, at der skal etableres en indvandringsprøve for udlændinge, der søger ægtefællesammenføring til Danmark, og for religiøse forkyndere, der søger om forlængelse af opholdstilladelse i Danmark. Indvandringsprøven består af en test i dansk sprog og en test i viden om danske samfundsforhold. Formålet med indvandringsprøven er at styrke den enkelte udlændings muligheder for en vellykket og hurtig integration i Danmark. Indvandringsprøven indebærer blandt andet, at prøvedeltageren skal vise at have opnået kendskab til danske normer, værdier og grundlæggende rettigheder, herunder de demokratiske principper, det enkelte menneskes frihed og personlige integritet, ligestilling mellem kønnene, tros- og ytringsfrihed samt til mere praktiske og konkrete forhold, herunder forbud mod omskæring, forbud mod tvangsægteskaber, forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed, arbejde, skat m.v. Herudover vil indvandringsprøven bestå af en sprogtest i dansk, hvor prøvedeltageren skal kunne forstå og besvare simple direkte spørgsmål og vise et begrænset kendskab til hverdagsudtryk, en række standardformuleringer og almindelige høflighedsfraser. Integrationsministeriet arbejder i øjeblikket på at udvikle selve prøven og på at lave forberedelsesmateriale til prøven. Nedenfor kan du læse mere om indvandringsprøven, herunder hvem der skal tage den, og hvornår den forventes at træde i kraft. For yderligere oplysninger kan du kontakte: Charlotte Hamburger (leder af Danskuddannelsesenheden og projektleder på indvandringsprøven): tlf.: 33 92 28 95 1. Hvem skal tage indvandringsprøven? Ansøgere om ægtefællesammenføring skal bestå indvandringsprøven for at få opholdstilladelse. Der kan dog være særlige tilfælde, hvor en udenlandsk ægtefælle kan få familiesammenføring, selv om en eller flere af betingelserne ikke er opfyldt. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis ægtefællen i Danmark (referencepersonen) er flygtning og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland. Indvandringsprøven skal desuden bestås af religiøse forkyndere, hvis de ønsker at opholde sig i Danmark i mere end et halvt år. 2. Hvad er formålet med indvandringsprøven? Indvandringsprøven skal medvirke til at sikre, at den enkelte udlænding, der ønsker opholdstilladelse i Danmark, på et tidligt tidspunkt tager ansvaret for sin egen integration, og at den pågældende kan dokumentere at have motivation til og et ønske om at blive en del af det danske samfund. 3. Hvad består prøven i? Indvandringsprøven omfatter en prøve i dansk sprog og en prøve i viden om danske samfundsforhold. Prøven i dansk vil være på niveauet A1-minus – et sprogniveau der svarer til modul 1 på Danskuddannelse 1 og 2. Prøven i danske samfundsforhold vil bestå af 30 spørgsmål, som bliver udtrukket fra en offentligt tilgængelig spørgsmålsbank bestående af i alt 100 spørgsmål. Sprogniveauet i vidensprøven vil være højere end A1-minus, men til gengæld er spørgsmålene kendt på forhånd. 4. Er der noget forberedelsesmateriale til prøven? Ja. Der bliver lavet en undervisningsfilm, som prøvedeltagerne kan bruge til at forberede sig på prøven i viden om danske samfundsforhold. Filmen bliver lavet på dansk og versioneret til 18 fremmedsprog. Desuden vil der blive udarbejdet en billedbog med stillbilleder fra filmen, og en CD med alle spørgsmålene fra prøven i danske samfundsforhold. Spørgsmålene på CD’en vil ligeledes blive versioneret til 18 fremmedsprog. Den enkelte ansøger skal selv forberede sig til sprogprøven. Der udarbejdes ikke særskilt forberedelsesmateriale, men ansøgeren kan benytte forskelligt undervisningsmateriale, der i forvejen er tilgængeligt på bl.a. Integrationsministeriets hjemmeside. 5. Kræver det særlige forudsætninger at bestå prøven? Indvandringsprøven foregår mundtligt, og samtlige elementer i forberedelsesmaterialet vil foreligge i en indtalt version. Der kræves således hverken læse- eller skrivefærdigheder for at bestå prøven. 6. Hvordan kommer prøven til at foregå rent praktisk? Prøven afholdes ved hjælp af et computerbaseret testsystem, som afspiller spørgsmålene og optager svarene på lydfiler. Til hvert spørgsmål i vidensprøven vil computeren vise et relevant billede fra undervisningsfilmen, ligesom der til fire ud af fem af sprogprøvens opgavetyper vil blive vist et billede. Prøvesvarene bedømmes efterfølgende af censorer beskikket af Udlændingeservice. Både vidensprøven og sprogprøven foregår på dansk, hvilket betyder, at computeren læser spørgsmålene og opgaverne op på dansk, og prøvedeltageren besvarer ligeledes spørgsmålene på dansk. 7. Vil det koste noget at gå op til prøven? Ja, alle driftsudgifterne vedrørende prøven forudsættes finansieret ved brugerbetaling. Hvis ansøgeren ikke består, skal der betales for en ny prøve. Gebyret vil blive fastsat på baggrund af en beregning af de faktiske omkostninger. 8. Hvornår træder reglen om indvandringsprøven i kraft? Integrationsministeren er bemyndiget til at bestemme ikrafttrædelsestidspunktet for indvandringsprøven. På nuværende tidspunkt forventes det, at prøven vil kunne træde i kraft i starten af 2010. 9. Hvor kan man tage prøven Udlændingeservice vil efter udbud indgå aftale med en virksomhed om at varetage den praktiske del af prøven. 10. Hvor mange forventes at skulle gå op til indvandringsprøven? Det skønnes, at der årligt vil være cirka 1.500-2.000, der skal gennemføre prøven. Denne forventning er baseret på antallet af udstedte opholdstilladelser til ægtefællesammenførte og religiøse forkyndere fra 2003 til og med 2008. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 11/04-2009 04:10
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
http://www.nyidan...røven.htm Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Bo |
Lagt på d. 11/04-2009 08:33
|
|
Hvad er det der sker her, de må da snart stoppe. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 11/04-2009 08:55
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Vi har selv valgt de politikere, som vedtager lovene. |
|
|
|
|
Lagt på d. 11/04-2009 08:56
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hæ hæ jeg har ikke valgt dem for jeg stemte ikke ved sidste valg da jeg var i thailand. Så jeg må godt brokke mig. |
|
|
|
| swed |
Lagt på d. 11/04-2009 10:54
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 523 |
jsh71 skrev: Hæ hæ jeg har ikke valgt dem for jeg stemte ikke ved sidste valg da jeg var i thailand. Så jeg må godt brokke mig. Jeg har heller ikke stemt på den nuværende regering og deres støtteparti dansk naz ups stavefejl , folkeparti, så jeg kan også brokke mig til jeg ikke gider mere |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 11/04-2009 11:15
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Her kan man med et enkelt yderligere klik se om man har "stemt" for eller imod forslaget. http://www.folket.../index.htm |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.