Se indlæg|
Arbejdstilladelse.
|
|
| blister |
Lagt på d. 27/04-2009 16:23
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 45 |
Hej. :-) Er lidt ny i dette her emne. Har oprettet en tråd om at arbejde i thailand efter skolen. Har fået fortalt det kræver arbejdstilladelse (med mindre jeg bare siger at jeg "hjælper min ven og bare er turist" .. Er der nogle der kan fortælle mig lidt om arbejdstilladelse? Kan man bare få det? Kræver det noget bestemt? Pris? Alt i ved alt er en hjælp. Mange tak. |
|
|
|
|
Lagt på d. 27/04-2009 16:39
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
http://www.thaivi...288.0.html http://www.legalt...ermit.html Ovenstående links kan du læse lidt mere om div. |
|
|
|
|
Lagt på d. 28/04-2009 04:36
|
|
Hvordan man får en arb tilladelse i thailand. Først og fremmest, så før at du overhoved kan ansøge om en arbejdstilladelse, skal du skal ansøge om et non-immigrant visum på ambassaden inden afrejse fra hjemlandet eller på ambassaden i et af de omkring liggende lande der støder op til thailand. De fleste vælger laos og penang, da de er ret fornuftige og til at snakke med. Kravene for at få en arb tilladelse er: Du har fået tilbudt et job. Firmaet du skal arbejde for, skriver et brev hvori der står at ansøgeren skal gives et non-immigrant visum så firmaet kan ansøge om en arbejdstilladelse til dig. Firmaet skal vide du er en ansvarlig lovlydig borger der der respekterer og følger alle landets love. Det anmodes kraftigt at du ansøger om dit visum minimum -2 uger inden afrejse, da der kan være problemer på ambassaden eller de ikke er sikre på nogen ting der er skrevet i din ansøgning. At få din arbejdstilladelse: For at få din arbejdstilladelse skal du medbringe følgende ting til dn arbejdsgiver for at de kan ansøge for dig: Kopi af billedsiden i dit pas. (Den med foto og navn). Dit non-immigrant visum. Kopi af siden i dit pas med det nuværende indgangs stempel til thailand. Kopi af dit ankomst kort. Kopi af dit recume eller udd papirer. (Ikke sikkert det er nødvendigt, men bedre at være sikker). Læge certifikat på du er i godt helbred.(Dette kan fås i thailand og er billigere end i dk). 2 stk pasfotos4 x 5 cm. (alm visa strørrelse foto). 3000 – 5000 baht afhængig af hvor lang tid dit visum skal gælde. Sidst og ikke mindst skal din fremtidige arbejdsgiver indsende alle skatte papirer og diverse andre papirer der viser se nr, hvilken type forretning det drejer sig om osv.. At få din arb tilladelse godkendt: At beskrive jobbet du skal udføre, specielt jobtitlen, er oftest en afgørende faktor der er med til at bestemme om du får arb tilladelse eller ej. Det er vigtigt du skriver lidt om at du kan tilbyde et job som en thai ikke kan udføre. Hvis ikke dette gøres er der gode chancer for du ikke får arb tilladelsen. Feks et job som dykker instruktør er der gode chancer for at få en arb tilladelse til, da der ikke er så mange thaier der er udlærte dykkere. En anden god jobtitel ide er oversætter feks dansk til engelsk for dit firma. Når papirerne er registreret for en arb tilladelse: Efter du har ansøgt om en arb tilladelse skal du aldrig lade dit nuværende visum udløbe. Selv om du har dobbelt eller 3dobbelt adgangsvisum skal du ikke forlade landet da det vil påvirke din arb tilladelse pga et underligt internt system i arbejdsstyrelsen(labor department) som godkender din arb tilladelse. Skal du forlade landet alligevel skal du først gå til dit lokale immigrationskontor og ansøge om en ny re-entry tilladelse. Det kan tage op til flere mnd at få kørt en arb tilladelse igennm systemet i thailand. Kvittere for din nye arb tilladelse: Generelt for at modtage din nye arb tilladelse skal du til ”Labor Department” i Huay Kwang området i Bangkok. Du skal medbringe dit pas, og underskrive en dokument der beskriver at du er klar over du har fået tilkendt en arb tilladelse. De placerer så efterfølgende et stempel bag i dit pas, men tid/dato du har fået arb tilladelsen tilkendt. Lad aldrig din arb tilladelse blive forældet: Hvis din arb tilladelse bliver forældet er du nødt til at starte helt forfra med at ansøge om en ny. At fånye en arb tilladelse er altid langt billiugere og langt nemmere end at skulle starte forfra med hele ansøgningen igen. Hvis du er på ferie og ikke kan komme retur inden din arb tilladelse ophører, skal du inden afrejse gå op og ordne alt papir arbejdet, betale de opligsatoriske 500,-baht for registrering, for st sikre du ikke skal ansøge helt forfra. Når du så returnerer fra din ferie vil du få en ny arb tilladelse, samtidig med du selvfølgelig også får fornyet dit visum. Restriktioner i din arb tilladelse: Din arb tilladelse tillader dig udelukkende at arb i det specifikke job/firma og adresse du har ansøgt angående. Hvis din chef skifter firmaadresse skal du have en ny arb tilladelse. Regn ikke med at din arbejdsgiver gør dette, da det er dit ansvar og det er dig der får bøden, på max 2000,-bath. Skulle du sige op eller blive fyret, skal du inden 10 dage returnere arb tilladelsen til arb styrelsen. Venligst også husk, at skal du have en ny arb tilladelse er det som regel nødvendigt at have et brev fra din tidl arbgiver så det kan betale sig at være på god fod. Skattekort: Efter din arb tilladelse er arrangeret, er det næste skridt at dit firma skal ansøge om thailand skatte ID kort (Thai tax payer ID card). Dette kort har et id nummer som er nødvendigt ved alle fremtidige dokumenter du skal ordne i thailand. Visa vs re-entry: Masser af mennesker misforstår forskellen imellem et visa og re-entry tilladelse, meget til deres egen ærgelse. Kode ordet her er at visa er nøglen til alt. Udløber dit visa udløber din arb tilladelse. Alt afhænger af datoerne i dit visa. Din re-entry eller din arb tilladelse er kun brugbare indtil datoen i stemplet i passet der siger du skal forlade landet. Hvis du forlader landet uden en re-entry tilladelse vil din arb tilladelse og visa blive ugyldigt. Dette er forskellen. Derfor efter at have fået arb tilladelse og langtids visum venligst vær sikker på du har en re-entry tilladelse før du forlader landet. Iøvrigt for en sikerheds skyld er du usikker på hvordan og hvorledes få en til at kikke på dine papirer inden du forlader landet. Hvordan får jeg en re-entry tilladelse: Gå om morgenen (sensest kl 11) til dit lokale immigrations kontor, og aflever følgende: 1 stk re-entry ansøgning (fås på stedet). 3 stk pas fotos. 1000,-bath for 1 re-entry, eller 3800,- for gentagne re-entry`s. Husk på at re-entry tilladelsen udløber når dit visa udløber, eller/og hvis du ikke får nogen visa forlængelser i dit pas. Når du har afleveret ovenstående vil du modtage kvittering og få besked på at komme retur om eftermiddagen for at hente dit pas. Held og lykke. ![]() |
|
|
|
| blister |
Lagt på d. 28/04-2009 14:16
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 45 |
Hold da op ![]() Jeg tror lige jeg tænker mig om lidt igen, indne jeg går igang. Det ser ud som et stort projekt ![]() Mange tak for hjælpen Kennyhawk ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 28/04-2009 15:32
|
|
Det var da så lidt. Det meste har jeg dog blot oversat fra et website. |
|
|
|
| Humi |
Lagt på d. 29/04-2009 16:16
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 124 |
Tak for den grundige beskrivelse. Men hvordan får man så Visum, når de 90 dage er gået? Skal man så rejse ud af Thailand med re-entry, for at få Non-Immigrant Visum igen eller får man et "arbejds Visum"? |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.