Se indlæg|
Turistvisum, opholdstilladelse og penge...
|
|
| AP7100 |
Lagt på d. 07/09-2005 21:23
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 161 |
Hejsa ![]() Okay, vær søde ikke at blive irriterede over at jeg rejser det her spørgsmål.....ved godt, at der har været skrevet om dette emne rigtig mange gange herinde...men jeg HAR altså brug for Jeres hjælp og fået det "skåret helt ud" ![]() Situationen er den; her sidst i oktober tager jeg til Thailand (igen) og gifter med med en super-skøn thai-pige !! Jeg er super-super-glad og vildt spændt... YEESSSS !! Okay....men til spørgsmålene : 1) Efter brylluppet tager jeg hjem igen (hulk !) MEN, MEN...til december holder vi så en dansk bryllupsreception herhjemme.... hvordan får jeg hende til landet ? Skal vi gå på den danske ambassade i Bangkok (vi skal alligevel derned til oktober...papirer til ægteskabsattesten) - skal vi søge turistvisum der ? Hvad koster det, hvor lang tid tager det ? 2) Til den tid, december, er vi jo gift og jeg har læst en del herinde om penge (noget med nogen ret famøse 51000 eller er det 54000 ?)... skal jeg betale det for at få hende på besøg herop ? Og hvor læser jeg det...har I evt. et link jeg kan selv læse om det ? 3) HVIS (ved det ikke sikkert...) vi finder på at det er lille dannevang vi vil bosætte os i, skal hun så søge opholdstilladdelse fra den danske ambassade i Bangkok (eller er det den thailandske ambassade ?) - hvad med penge.... er det stadig det famøse kæmpe-beløb jeg skal betale for det ? Okay, indrømmet - jeg ved godt at det er rigtig mange spørgsmål, men jeg ser - og tak for det - at langt de fleste herinde er super-flinke og meget hjælpsomme så på forhånd tak for svar ![]() Hygge ![]() |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 07/09-2005 22:17
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
du gør det rigtige og det gør ikke noget at man spør en ekstra gang helere det en at bære sig dumt ad men jeg vil lade de mere sagkyndige om at råde dig hel og lykke med det ![]() |
|
|
|
| neonthai |
Lagt på d. 07/09-2005 22:36
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 48 |
de 51.000 er jo bare en bank garanti du skal stille dem får du tilbage når hun rejser ud igen Jeg er ret sikker på det er den Danske ambasade/udlændingestyrelse i skal søge om opholdstiladelse hos ![]() et turist visum kan tage 6-8 uger koster 1.800 bath Der er nogle regler når man skal have en opholdstilladelse til sin kone bla noget om hus areal indkomst og mere læs evt. mere på denne side http://www.udlst....efault.htm Redigeret af falang yao d. 08/09-2005 01:22 |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 07/09-2005 22:42
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Alle regler kan læses på Udlændingestyrelsens hjemmeside: www.udlst.dk Det er meget lærerig læsning ![]() Held og lykke med fremtiden. jeg håber det bedste for jer ![]()
Redigeret af jesperfrb d. 07/09-2005 22:43 |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 08/09-2005 04:28
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
De 51.000 er laast fast i 18 md. Har lige fors'gt at faa min kaereste med til DK 1 md. men jeg havde ikke lige 51.000 , saa nu bor jeg her i TH Suk
![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| Stampe |
Lagt på d. 08/09-2005 11:27
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 305 |
du skal ikke stille bank garanti hvis i er gift kort og godt ![]() Hilsen Stampe |
|
|
|
| Don |
Lagt på d. 08/09-2005 11:28
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 117 |
Hej AP7100 Hvis jeg var jer, ville jeg søge fra den danske ambassade i Bangkok, lige så snart i har fået oversat de thailandske vielsespapirer. (Husk evt. at udfylde ansøgningspapirerne hjemmefra, der er link på denne side). Men der er andre der har mere forstand på det´ end jeg har. Det med pengene er: Hvis du inviterer din thailandske KÆRESTE til Danmark, så skal du stille en anfordringsgaranti på kr. 51.000 kr. De penge har myndighederne råderet over, hvis der skulle komme nogle udgifter (for staten) i forbindelse med hendes besøg. Hvis I efterfølgende gifter jer OG søger om permanent opholdtilladelse i Danmark, så inddrager myndighederne anfordringsgarantien på de 51.000 kr. Samtidig beder de dig stille en ny anfordringsgaranti på omkring 54.000 kr. som – så vidt jeg ved – først bliver frigivet til dig igen efter ca. 7 år . Altså når din kone har fået varig opholdtilladelse i Danmark. Når I er blevet gift og du inviterer din kone til Danmark på turistvisum, skal du højst sandsynlig IKKE stille en anfordringsgaranti på 51.000 kr. Men i forbindelse med at din kommende kone søger om varig opholdstilladelse i Danmark skal du stille en garanti på ca. 54.000 kr. Jeg er ikke sikker på hvor lang tid sagsbehandlingen er i disse tider. Jeg har hørt lige fra 54 dage til 12 måneder før tingene er i orden. Hvis jeg skulle give et bud er det ca. 7 måneder. Det jeg har gjort er: Min kæreste var her på turistvisum i 90 dage. Vi giftede os i Danmark og skulle til at søge om opholdstilladelse i Danmark, (Det var her jeg blev opmærksom på at de ville inddrage anfordringsgarantien på 51.000 kr. hvis vi søgte fra Danmark.) Derfor tog min kone tilbage til Thailand (i går) og søgte om opholdtilladelse fra den danske ambassade i Bangkok. Hun har samtidig søgt om turistvisum igen. Du kan godt søge om visum og opholdstilladelse på samme tid. Det koster i øvrigt 4500 bath i gebyrer at indlevere visumansøgning. Min tidshorisont er: Jeg tager til thailand sidst i december og er sammen med min kone til sidst i januar. Min kone kommer til Danmark midt i februar på et 90 dages turistvisum, og så håber jeg at udlændingestyrelsen kan færdigbehandle opholdstilladelsen mens hun er her i Danmark. Det vil sige at jeg satser på at udlændingestyrelsen er omkring 8 måneder om at behandle opholdstilladelsen. Men vi kan selvfølgelig risikere at hun må tilbage til Thailand, I G E N, og vente på svar fra udlændingestyrelsen. Som sagt er der andre der er nøjagtig i din situation og ved præcis hvad du skal. Men undersøg tingene grundigt og ring hellere en gang for meget til udlændingestyrelsen en end gang for lidt. Og husk så en ting: TÅLMODIGHED Håber du kunne bruge dette til et eller andet. VH Don |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 08/09-2005 12:04
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej, Tja, jeg synes, at det er så sygt, at den danske stat behandler sine statsborgeres koner på den måde. Det ville være nemmere at sige, at ingenting er gratis for thai-konen de første tre år. Andre steder i verden kan et hospital godt finde ud af, hvem der skal vise forsikringspapirer først, og andre stater kan også godt finde ud af, hvem der kan få socialhjælp. En bankgaranti på en returbillet til thai-konen burde være nok. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 08/09-2005 15:26
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Hej AP Du kan få papierne oversat på den danske ambassade i BKK. Det er måske lidt dyrere, men så er du sikker på din godkender oversættelsen. Så jeg mener at det er et dumt sted at spare lidt penge. Vi gjorde det da vi skulle have datteren til DK, og jeg husker det ikke som en voldsom udgift! Jeg kan huske at samme råd er givet andensteds herinde ![]() |
|
|
|
| christian-s |
Lagt på d. 09/09-2005 10:37
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 570 |
Det tog ambasaden og udlændingestyrelsen 5-6 uger at behandle min daværende kærestes første turistvisa ansøgning (krævede 51K anfordringsgaranti). Jeg rejste med retur og vi blev gift i thailand. Det tog under 2 uger for samme at behandle min kones anden turistvisa ansøgning (ingen anfordringsgaranti krævet). Vi har ud over turistvisaet nu gang i ægtefællesammenføringssagen som jeg forventer tar' 2-3 måneder, men kan risikere længere tid. Jeg har netop modtaget spørgskemaet angående ægtefællesammenføringen og der nævnes at der kræves anfordringsgaranti på 54K. Jeg har skrevet i en anden tråd om mine erfaringer samt et link til en mini-guide (ud over udlst. om ambassaden som du allerede har). Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
|
| AP7100 |
Lagt på d. 09/09-2005 11:36
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 161 |
Hej igen... Jeg er blevet en lille smule klogere siden sidst (godt det går den vej og ikke den modsatte hehe.... ) - bl.a. det her link er yderst interessant og meget udførligt : http://www.ambban...ttoFamily/ Her kan jeg også finde og hente INVITATION LETTER - genialt synes jeg selv ! Men så dukker der et spørgsmål op i mit sind... de skriver på siden "the invitation letter should also include a guarantee of payment of travel expenses and all expenses incurred during the applicant's stay in Denmark." Fint nok, det forstår jeg godt - men hvordan ser sådan en garanti ud ? Er det bare et brev, et par linier i stil med "jeg garanterer hermed for, at jeg vil betale alle rejseudgifter samt udgifter under opholdet i DK for person XXXX..." - er det noget i den stil eller noget helt andet ?? Eller er det igen de famøse 51000 der spøger her ?? Hygge ![]() |
|
|
|
| neonthai |
Lagt på d. 12/09-2005 00:33
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 48 |
Jeg skrev bare at "Jeg garanterer for og betaler alle rejse og opholdsudgifter for xxxxxx i invitations brevet det er ikke de 51.000 der snakkes om her de kommer først senere![]() Så ja det er noget i den stil du selv skriver Redigeret af neonthai d. 12/09-2005 00:35 |
|
|
|
| christian-s |
Lagt på d. 12/09-2005 12:23
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 570 |
Ja, det er noget du bare skal integrere i dit invitationsbrev. Her er lidt fra mit første: "I will pay all living expenses during your stay. [...] Paying the living expenses will be no problem: I have a well-paid full-time job [...]" Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
|
| jens |
Lagt på d. 12/09-2005 12:49
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 810 |
Og når hun så har været på ambassaden og søge visum får du evt et brev fra udlændingestyrelsen hvor du bl.a. skal svare på nogle suplerende spørgsmål, læs dem lige 2 gange de er omvendt formuleret så du nemt svarer forkert så de har en undskyldning for at afslå visum. Men når du sender dette retur kan det være et de også udbeder sig dokumentation for at du kan betale hendes udgifter i DK, der skal du bare sende kopi med af din sidste lønseddel, så er de tilfredse. Der er også mange der ikke er klar over at hvis en Thai har været her en gang uden at misbruge visaet, så skal der ikke stilles garanti når de så igen ønsker visa til DK. MVH Jens |
|
|
|
|
Lagt på d. 13/09-2005 10:30
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
christian-s skrev: Ja, det er noget du bare skal integrere i dit invitationsbrev. Her er lidt fra mit første: "I will pay all living expenses during your stay. [...] Paying the living expenses will be no problem: I have a well-paid full-time job [...]" Ja han skal da bare skrive det på dansk Det skal jo bruges i danmark bamsen |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 13/09-2005 10:56
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej Bamse, Det er jo en invitation til konen/kæresten, og hun forstår næppe ret mange danske ord. Endnu. Peter
|
|
|
|
|
Lagt på d. 13/09-2005 13:28
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hejsa Paulsen Jeg skrev det på dansk,det sagde de på ambasaden,da den jo skulle til udlændingestyrelsen Og det virkede ganske fint,Så hvis det er til hende så hvorfor på engelsk og ikke på thai,jeg vil tro at en thai pige er bedre til thai end engelsk bamsen |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 13/09-2005 14:56
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej igen Bamse, Du har ganske ret, en invitation til en thai pige, skrevet på engelsk, vil i mange tilfælde være det rene volapyk for pigen, men der er jo så meget, der ikke er logisk. Hvorfor overhovedet kalde skrivelsen for en "invitation", når den er beregnet på udlændingestyrelsen? Men pyt, bare man finder ud af det. Peter
|
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 13/09-2005 16:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
Hvordan er bamsen blevet Administratorer![]() Kun en tanke..... ![]() |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 13/09-2005 18:05
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej, Bamsen har ret. Invitationen er et juridisk dokument, og ingen tror noget andet, og slet ingen bilder sig ind, at man vitterlig skrev sådan til Thai-pigen, og så kan man ligeså godt skrive på dansk. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.