Se indlæg
 Udskriv debat
Boganbefalinger omhandlende Thailand.
rinpoche
Jeg er sikker på, at en del dtw medlemmer ligger inde med henvisninger til bøger omhandlende Thailand, som de kan anbefale.
Om det være sig pga bogens underholdningsværdi, indsigt, faktualitet osv.

Lad mig indlede tråden med at anbefale bogen af en af Danmarks førende humorister:

Jørn Riel og hans bog "De gule blades ånd" ISBN: 87-595-1389-6.

Jeg har med års mellemrum læst og genlæst den, altid med den største fornøjelse.

Bogen foregår i det gamle Siam i slutningen af 1800-tallet.
En pæredansk løjtnant sendes sammen med en fodtudse til det nordlige Thailand for der at opklare nogle uregelmæssigheder, der foregår omkring tømmerindustrien.
Her møder de nogle mildt sagt aparte lokale personager af flere nationaliteter, handlingen tager fart og bedrag er dagens orden. Bedrag af groteske dimensioner.
Udover at Jørn Riel er uforlignelig humoristisk, afslører han et tilbundsgående kendskab til såvel området som lokal sprogbrug.

"De gule blades ånd" henviser til en stamme i nordthailand der er kendt som Pii Tårng Luang. Et navn de har fået eftersom de kun bor et sted indtil bladene på deres hytter visner/bliver gule, og de derefter flytter videre. De er skov-nomader.
Også kendt som Mlabri stammen.

Jay
Mange tak, den må jeg tjekke ud..

jeg har selv en bog jeg gerne vil dele, handler om Buddhismen og hedder "Buddhism Explained"

ISBN: 9-7897-4710-0

I Thailand koster den fra ny 350 Baht...men jeg fandt min helt tilfældigt i en lille secondhand bogbiks tæt ved stranden i Hua Hin...125 Baht...

Bogen er på engelsk, men selvom den indeholder en del halvsvære ord, så er den faktisk ret let læselig...jeg kunne ikke smide den da jeg først begyndte, til stor irritation for min kone...

Det gode ved bogen er at den kort og godt fortæller om de fleste facetter og principper i theravada buddhismen, på en måde som alle kan forstå...den har ændret min forståelse af Thailand og folket....og den dag idag er jeg overbevidst om at du ikke kender Thailand før du kender buddhismen....

Namprik
Biblen paa Thai er heller ikke at kimse af.
Jeg kan gaa paa vandet !

En pige jeg kender, hun er smuk...en picasso falmer i doend ! Et hjerte pigen har, saa stort som Eiffel........Tak fordi jeg maa kende dig.

www.isaan-house.com
rinpoche
Hej Jay,

Takker for anbefalingen.
Jeg skal ikke kunne påberåbe mig at være særlig vidende omkring buddhismen, så jeg får min "stafet" i Thailand til at købe den med hjem.

og den dag idag er jeg overbevidst om at du ikke kender Thailand før du kender buddhismen....

Det er jeg overhovedet ikke i tvivl om, at du har ret i.

mvh
rinpoche

Buddhisme og åndemanere – i Thailand af Frede Granum-Jensen

Buddhisme og åndemanere - i Thailand giver gennem tekster og billeder en grundig introduktion til Thailands religiøse liv og livsforståelse.

I Thailand er et virvar af religiøs aktivitet flettet ind i landets officielle religiøse praksis, hvor buddhismen er statsreligion og også støttes af det meget populære kongehus.

Bogen bringer de helt centrale teoretiske tekster, der forklarer buddhismens filosofiske tanker, og disse tanker kombinerer forfatteren med en fokusering på den praktiserende religion.

rinpoche, man skulle da ellers tro du havde en form for kendskab til buddhisme, især den tibetanske form, med det navn du har valgt.

rinpoche
Til folk, der påtænker at relokere til Thailand vil jeg anbefale følgende:

"Thai & I, Successful Living in Thailand" skrevet af Roger Welty og Community Services of Bangkok. ISBN, 9748303845.

På trods af, at den blev udgivet for en 15 år siden, så anser jeg den for en fremragende og tidløs bog, der dækker så at sige alle aspekter af de situationer en kommende expat kan komme ud for.
Den er dog ikke begrænset til at kun expats kan drage udbytte heraf. Enhver rejsende til Thailand vil kunne finde en mængde guldkorn heri.

Særdeles anbefalelsesværdig.

mvh
rinpoche

rinpoche
bkk skrev:
rinpoche, man skulle da ellers tro du havde en form for kendskab til buddhisme, især den tibetanske form, med det navn du har valgt.

Jo, jo.
Kendskab? Ja. Indsigt? Nej. Det er Robert Kronberg, der er autoriteten på dette område.

Som jeg engang tidligere har skrevet, så har jeg den teologiske baggrund helt i orden. Jeg har set: "7 år i Tibet" med Brad Pitt. Hammer
Redigeret af rinpoche d. 12/10-2010 19:20

rinpoche
@ Gokinok.

Du er jo belæst. Og jeg er sikker på, at du har nogle titler du vil dele.

Jeg kommer til at mildt insistere på, at du kommer med et par anbefalinger til de lange mørke vintermåneder, der venter forude Wink

mvh
rinpoche

er du til historiske bøger, så kan jeg anbefale 2 bøger:

thailand a short history

a history of thailand

rinpoche
Takker, bkk.

Jo, jeg er en stor fan af historiske bøger.

De bliver føjet til listen.

mvh
rinpoche

for at nævne en 4 bog jeg har

tearing apart the land af duncan mccargo,

som handler om problemerne i Sydthailand, den er 2 år gammel men stadigvæk meget aktuel

Robert Kronberg
He he, når jeg nu bliver omtalt her, så må jeg vel give et bud eller to.

Desværre har jeg ikke læst så meget gennem de sidste 5 år, så jeg er ikke helt opdateret.

En meget anerkendt eller brugt bog (reference) inden for forskning er:

Inside Thai Society
Religion, Everyday Life, Change
af Niels Mulder
år 2000
ISBN 974-7551-24-1

En lidt anderledes historisk bog, som jeg tilfældigt faldt over i en boghandel, er:

Description of Thai Kingdom or Siam
Thailand under King Mongkut
af Monsignor Jean-Baptiste Pallegoix
år 1854 (genoptrykt år 2000)
ISBN 974-7534-05-3

Sidstnævnte er skrevet af en katolsk biskop fra Frankrig, der missionerede i Siam i 1850erne. Den er således ikke objektiv, men beskriver en fransk missionærs iagttagelser i Thailand for over 150 år siden...

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
rinpoche
Super, Robert.

Lyder spændende.

Takker.

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
Super, Robert.

Lyder spændende.

Takker.

Du er velkommen, men inspireret af Jays indlæg om, at man skal kende theravada-buddhismen, før man kender thaierne, så kommer jeg lige i tanke om disse to bøger, som har været rigtig gode for mig i mit forsøg på at forstå buddhismen. Har lige fundet dem på boghylden.

Det er dog ikke, hvad du efterlyser, da de IKKE er om Thailand, men alene om den buddhistiske retning, som Thailand dyrker.

De er skrevet af en tidligere kollega, der er forsker i Indien.

Han hedder:

Moti Lal Pandit

Især:

Buddhisme in Perspective
år 2001
ISBN 81-215-1018-X (New Delhi)

Men også:

Beyond the Word
Buddhist Approach to Knowledge and Reality
år 1997
ISBN 81-85574-32-4 (New Delhi)

Hilsen, Robert

Robert Kronberg
Robert Kronberg skrev:
rinpoche skrev:
Super, Robert.

Lyder spændende.

Takker.

Du er velkommen, men inspireret af Jays indlæg om, at man skal kende theravada-buddhismen, før man kender thaierne, så kommer jeg lige i tanke om disse to bøger, som har været rigtig gode for mig i mit forsøg på at forstå buddhismen. Har lige fundet dem på boghylden.

Det er dog ikke, hvad du efterlyser, da de IKKE er om Thailand, men alene om den buddhistiske retning, som Thailand dyrker.

De er skrevet af en tidligere kollega, der er forsker i Indien.

Han hedder:

Moti Lal Pandit

Især:

Buddhisme in Perspective
år 2001
ISBN 81-215-1018-X (New Delhi)

Men også:

Beyond the Word
Buddhist Approach to Knowledge and Reality
år 1997
ISBN 81-85574-32-4 (New Delhi)

Hilsen, Robert

RETTELSE (og tilføjelse):

"om den buddhistiske retning, som Thailand dyrker."

Nej, de er om buddhisme, men på en måde, så man forstår, hvad theravada-buddhisme (thai-buddhisme) er, om end animismen IKKE belyses, der også er væsentlig i Thailand.

Hilsen, Robert

chaingmai
mon der kommer nogle bogtitler på dansk ? så en gammel og uvidene dansker der gik ud af 7. kl. i 1954 også kan læse lidt om thailand ? takker på forhåndCool

Robert Kronberg
chaingmai skrev:
mon der kommer nogle bogtitler på dansk ? så en gammel og uvidene dansker der gik ud af 7. kl. i 1954 også kan læse lidt om thailand ? takker på forhåndCool

bkk anbefalede tidligere i tråden:

Buddhisme og åndemanere – i Thailand
af Frede Granum-Jensen

Men ellers mener jeg ikke, at der er specielt mange dybegående bøger på dansk om thai-buddhisme, thaiere og/eller deres historie. Det er egentlig synd, at der kun er marked for en bog om piger fra bar-miljøet end for en bog om hele Thailand - begge dele fortjener at være på dansk.

Hilsen, Robert

Kalasi
Rhinoceros Blood
By
W.A.R. Wood
ISBN 974-88646-2-6

Kalasi

faldt lige over denne side http://jpgsonline...PPKUTH.HTM
Redigeret af Kalasi d. 13/10-2010 18:40

bkk! Kunne du være så venlig at skrive forfatternavne og ISBN no på de bøger du nævner, vil prøve på de to store lokale antikvariater om de skulle have dem, eller kan skaffe dem hjem.
På forhånd tak!

Skeptikeren

Spring til debat: