Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad mener thailændere om at leje hus ?
Jeg kunne tænke mig at leje et hus her i Thailand for at få en bedre bolig, men min kone mener, at det er det samme som at smide penge ud af vinduet !
Der er kun en ting, der dur for hende, og det er at købe et hus.

Hvad er jeres erfaring med dette, er det den almindelige holdning blandt thaier ?

hn

lung
mon ikke de fleste thai piger ser lidt prestige i at deres falang mand kober hus til dem,
det tror jeg i hvertfald.

lung

Payanak
Ja, men forklar hende, at i kan bo til leje i det samme hus langt billigere end hvis i køber.
Et simpelt regnestykke skulle være nok til argumentere for det.
Desuden så flytter man typisk mere rundt her i Thailand end i Dk, og det er vel nok også meget sundt.

Rawirot
hn skrev:
Jeg kunne tænke mig at leje et hus her i Thailand for at få en bedre bolig, men min kone mener, at det er det samme som at smide penge ud af vinduet !

Hvad er jeres erfaring med dette, er det den almindelige holdning blandt thaier ?

hn

Mener nok de er ligeså forskellige som vi er. Jeg synes også at det er at smide penge ud af vinduet at leje. Men det er klart de gerne vil have eget hus. Hvis man kender thai forhold generelt ,så er der jo sjældent nogen pension at hente når arbejdsevnen ophører. Så er det jo skønt at have et hus der er betalt og ikke skulle betale husleje.
Sun baby
Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk

flauenskjold-by.dk/ Siamren
Payanak skrev:
Ja, men forklar hende, at i kan bo til leje i det samme hus langt billigere end hvis i køber.
Desuden så flytter man typisk mere rundt her i Thailand end i Dk, og det er vel nok også meget sundt.

Det har jeg prøvet at forklare, men hun tror vist ikke rigtigt på det.
Jeg er ikke interesseret i at købe hus i Thailand.

Nu tænker jeg på at rejse hjem i en periode for at få lidt luft, da hendes tjenestebolig kun er på ca. 25 m2, og den er fyldt godt op.

Jeg har lige set et ret pænt hus til leje for 3.000 Baht pr. måned, og en returbillet koster således ca. det samme som et års husleje !

Men løsningen bliver nok at rejse hjem, desværre.

VIP
Payanak skrev:

Nemlig...! Prøv at ta' købsprisen for det hus i har kigget på. Regn ud hvor mange års
husleje det beløb dækker, hvis I lejer hus.

Du vil blive overrasket...og pigen også.

Sidegevinsten er, at du ikke behøver "ryste i bukserne" for om pigen en dag smider dig ud, af dit eget hus.
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

Rawirot
hn skrev:
Payanak skrev:

Nu tænker jeg på at rejse hjem i en periode for at få lidt luft, da hendes tjenestebolig kun er på ca. 25 m2, og den er fyldt godt op.

Jeg har lige set et ret pænt hus til leje for 3.000 Baht pr. måned, og en returbillet koster således ca. det samme som et års husleje !

Vil lige bemærke at "et simpelt regnestykke " ikke overbeviser en thailænder. De tænker ikke som vi gør. (logisk tankegang findes ikke) Kan nu heller ikke se nogen fordel i at leje , men igen vi er,heldigvis for det, forskellige.
Rawirot

VIP
Rawirot skrev:
hn skrev:
Payanak skrev:

Vil lige bemærke at "et simpelt regnestykke " ikke overbeviser en thailænder. De tænker ikke som vi gør. (logisk tankegang findes ikke) [b]Kan nu heller ikke se nogen fordel i at leje , men igen vi er,heldigvis for det, forskellige.
[/b]

Så du mener, at det er en fordel at eje? Selv med den husleje som indikeres i indlægget? Hvordan kommer du frem til det?
Redigeret af VIP d. 08/12-2010 08:37
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

Rawirot
VIP skrev:
Rawirot skrev:
hn skrev:
Payanak skrev:

Vil lige bemærke at "et simpelt regnestykke " ikke overbeviser en thailænder. De tænker ikke som vi gør. (logisk tankegang findes ikke) [b]Kan nu heller ikke se nogen fordel i at leje , men igen vi er,heldigvis for det, forskellige.
[/b]

Så du mener, at det er en fordel at eje? Selv med den husleje som indikeres i indlægget? Hvordan kommer du frem til det?

Det svarede jeg egentlig på i min første kommentar til emnet. Mange thailændere har ingen pension når de ikke længere kan arbejde. Derfor er det en fordel at eje . I thailand køber man oftest et hus over 10 år. Mange farlang køber/bygger kontant. men hvorom alting er. ingen husleje når du ikke kan arbejde længere.
For mit vedkommende havde konen jord i sin hjemegn , det har mange thailændere , der byggede vi hus.
Dette emne kan man nok aldrig blive helt enige om, men set med mine lidt "halvgamle øjne " må det da være bedre at eje end leje. Er stadig en slags opsparing.
Smile
Rawirot

Robert Kronberg
For en thai er der forskel på et "hjem" og fx et "rum" (lejlighed), og hjemmet er der, hvor man hører til. Derfor foretrækker de fleste at eje, men har de ikke råd til det, så må de eje.

Selvfølgelig kan der være livssituationer, hvor en thai synes at det er bedst at leje, men generelt er det min opfattelse, at de helt vil eje, dels pga. prestige, dels pga. pensionssikring, hvilket begge allerede er nævnt her i tråden.

Jeg ser også hos de yngre thaiere, som bor alene i Bangkok, at de ofte også foretrækker, at eje deres lejlighed, hvis de kommer fra en familie med lidt penge.

Egentlig tror jeg, at de fleste mennesker foretrækker at eje deres hjem, men af økonomiske og praktiske årsager fravælger de fleste udlændinge, som bor i Thailand, at eje.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
vandango
Rawirot skrev:
[quote]hn skrev:

Vil lige bemærke at "et simpelt regnestykke " ikke overbeviser en thailænder. De tænker ikke som vi gør. (logisk tankegang findes ikke) Kan nu heller ikke se nogen fordel i at leje , men igen vi er,heldigvis for det, forskellige.

Ganske rigtigt. Min Thailandske kæreste ville gerne have en ny motorcykel. Jeg sagde at en af vore venner havde en brugt til salg, og kunne spare nogle penge på et godt køb.

Hun kiggede underligt på mig og sagde, "hvis han ikke vil have den, hvorfor skal jeg så?"

Hvad mere er der at sige?

Payanak
Det skal være et simpelt regnestykke så hun kan forstå det på sekunder. Og så skal man naturligvis sige tingene på den rigtige måde.

Jeg boede i et hus her i Bangkok på 320 kvm. med en husleje på 10.000,- THB / måned. Værdien af huset var angiveligt omkring 6 millioner.
Skulle jeg have købt et hus, og betale tilsvarende 10k THB om måneden i afbetaling, så ville jeg have fundet mig selv i et typisk thaistyle rækkehus.
Pointen er at man kan leje noget stort og flot for små penge, samtidigt med at man bevarer sin frihed, til at flytte med kort varsel og uden megen bøvl.
Og så skal man heller ikke glemme, at Thailand er meget ustabilt og ingen kender fremtiden.

thaikurt1
Jeg købt hus hvor kone kommer fra det er et rækkehus
90 - 11o kvm. nu jeg jeg ikke så meget op i hvor mange
kvm. men og der er plads til familie.

Den gang gav vi 79,00 dk kr for det og så 30,00 mere.
Det var den gang man fik en god kurs for DK kroner.

Med jeg fortrække så hele at leje et lille rækkehus i
Pattaya end skulle bo i hus på landet som vi så har leje
kone familie for 1500 THB / måned.

Et hus som vi har koster 2500 THB / måned men kones
familie d synes de er dyrt det de betaler de havde nok
regne med de skulle bo der gratis.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
thongsala
Payanak skrev:
Det skal være et simpelt regnestykke så hun kan forstå det på sekunder. Og så skal man naturligvis sige tingene på den rigtige måde.

Jeg boede i et hus her i Bangkok på 320 kvm. med en husleje på 10.000,- THB / måned. Værdien af huset var angiveligt omkring 6 millioner.
Skulle jeg have købt et hus, og betale tilsvarende 10k THB om måneden i afbetaling, så ville jeg have fundet mig selv i et typisk thaistyle rækkehus.
Pointen er at man kan leje noget stort og flot for små penge, samtidigt med at man bevarer sin frihed, til at flytte med kort varsel og uden megen bøvl.
Og så skal man heller ikke glemme, at Thailand er meget ustabilt og ingen kender fremtiden.

Det er helt vildt,den allerbilligste hytte/bungalow max.25 kvm,godt nok på stranden,på Koh Pha-Ngan,men med laaaang ventetid,er 25.000 Baht ! Og så skal man være både tålmodig og heldig.

Payanak
Udbud og efterspørgsel, beliggenhed, udsigt og faciliteter etc. har alt sammen indvirkning på prisen.
Jeg bor nu i en condo i et 4-stjernet hotel, og prisen er selvfølgelig langt højere, og der mange færre kvm. i privaten.

rinpoche
hn skrev:

hn

Kort og godt, JA!

Den sikkerhed der udspringer i at at have sit eget hus med tilhørende grund ligger indgroet i de fleste jeg har gjort bekendtskab med.
Af årsager som andre brugere herinde allerede har været inde på.
Thai kvinder har som alle andre et begrænset "shelf life". Hvilket de er så udmærket klar over. Blot udrinder dette i deres bevidsthed temmelig tidligt i forhold til kvinder i den vestlige verden. Og da ikke mindst hvis de bor i Thailand.
Jeg har hørt thai kvinder sige, at "nu er jeg snart 30 år gammel, ingen vil have mig mere"

Inden denne tænkte omstændighed indtræffer sig, vil de gerne have sikret sig på bedst mulig vis. Som for eksempel ved at eje et hus/grund.
Hvilket jeg finder fuldt forståeligt.

thongsala
Jamen,helt enig.Det er og bliver beliggenheden,som bestemmer prisen,også i DK.
Men det er grotesk, at det skal koste det tidobbelte på stranden,smmenlignet med Bangkok !

rinpoche
Udbud og efterspørgsel.

Du kan da sagtens finde billigere måder at bo på stranden på.
Prøv at kigge på Bang Saphan, Thap Sakae og Baan Krut i Prachuap Khiri Khan.

filihankat
rinpoche skrev:
hn skrev:

hn

Kort og godt, JA!

Den sikkerhed der udspringer i at at have sit eget hus med tilhørende grund ligger indgroet i de fleste jeg har gjort bekendtskab med.
Af årsager som andre brugere herinde allerede har været inde på.
Thai kvinder har som alle andre et begrænset "shelf life". Hvilket de er så udmærket klar over. Blot udrinder dette i deres bevidsthed temmelig tidligt i forhold til kvinder i den vestlige verden. Og da ikke mindst hvis de bor i Thailand.
Jeg har hørt thai kvinder sige, at "nu er jeg snart 30 år gammel, ingen vil have mig mere"

Inden denne tænkte omstændighed indtræffer sig, vil de gerne have sikret sig på bedst mulig vis. Som for eksempel ved at eje et hus/grund.
Hvilket jeg finder fuldt forståeligt.

Ja, det er fuldt forståeligt, men inden i opsiger jeres opsparing i DK og smider en million (eller mere) efter et hus i Thailand, så tænk jer grundigt om. Hvis konen skulle finde på at smide dig ud efter nogle få måneder (og det er altså set før) så er pengene for alvor smidt ud af vinduet.

thongsala
rinpoche skrev:
Udbud og efterspørgsel.

Du kan da sagtens finde billigere måder at bo på stranden på.
Prøv at kigge på Bang Saphan, Thap Sakae og Baan Krut i Prachuap Khiri Khan.

Jeg mente ikke blot en bungalow på stranden,det jeg taler om er selfølgeligt med køkken og hele molevitten,men stadig alt for dyrt.Jeg kender godt Prachuap Kiri Khan,et rigtigt dejligt område,især,hvis man som jeg er til seafood.Mit indlæg gik blot ud på sammenligning,da Koh Pan-Ngan blot er et backpackersted,så er det jo helt groteskt

Spring til debat: