Se indlæg|
Er Thailand det rigtige?
|
|
| FPspender |
Lagt på d. 28/12-2010 05:17
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
Jeg er igang med at planlægge mit eget lille eventyr. Er stadig i et meget tidligt stadie, og har ikke engang bestemt mig for hvilket land jeg skal til. Det eneste jeg ved, er at jeg vil ned til et varmt og flot sted. Jeg har kæmpet mod kommunen med en sag om førtidspension i snart 3 år, og fra d. 1 december 2010 blev jeg endelig bevilget førtidspension, som 22 årig. Min plan omkring et udenlandsophold er ikke så meget fordi at min førtidspension skal fejres, men mere fordi at jeg virkelig træner til at opleve noget positivt, og i det hele taget bare opleve noget spændende og nyde livet. Så vidt jeg kan forstå, har jeg som førtidspensionist ret til at opholde mig i udlandet 6 måneder ud af et år, hvis jeg ikke ønsker ændringer i min pension. Er ikke sikker på hvor længe jeg vil være væk, men hvis jeg er vild med stedet kunne det vel nemt blive mere end 4 mdr. Så, jeg ville høre ad om i mener et sted i Thailand er det rette sted for mig? Og i så fald, har i en idé til hvor jeg kunne bo, når i ser på de krav jeg stiller. Eller skal jeg vælge et andet land. I får en smule mere info, så det nemmere kan vurderes. Selv har jeg ingen erfaring med at rejse til "sådanne" lande. Det længste jeg har været væk er Norge. Jeg har prøvet at opstille nogle krav: - Stedet/Landet skal være et varmt solskinsland (Ingen vinter) - Det skal være et land jeg har råd til at opholde mig i og stadig nyde livet lidt (billigt land) - Det skal være ret roligt der hvor jeg skal bo, ingen ballade eller vold. Har selv forstillet mig bo i et lille hus på landet, ikke langt fra byen (men det er sikkert ikke noget en fp-pension kan betale, så det må vel blive noget andet?) - Der skal være gode muligheder for indkøb tæt på. - Der skal være fitnesscenter ikke langt væk fra min "bopæl." Jeg vil gerne afsted snart, ikke mindst fordi været herhjemme gør mig en smule deprimeret. Den eneste indtægt jeg har er min førtidspension, og lige pt står der 12.000dkk på min konto. Er det nok til at tage afsted og overleve den første måned? Ellers må jeg spare op en måned til :-) |
|
|
|
|
Lagt på d. 28/12-2010 07:28
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hej! Ja, jeg forstaar dig og hvad du mener-kender det godt. Umiddelbart,saa er Thailand jo udmaerket for dig,med de krav du stiller-det kan sagtens lade sig goere. Du skal blot igennem en del,foer du kan tage afsted-vaccinationer hos laegen-visa paa konsulatet i Hvide Sande-hvis du er jyde-og frem for alt,soerg for, at faa en rejse forsikring-har selv lige vaeret igennem en grim historie,med en ven,der kom uden og fik lungekraeft og kunne ikke komme hjem-han doede herude-saa det er meget vigtigt,syntes jeg. Jeg kan forstaa paa dig, at det skal vaere stille og roligt-saa er dt jo ikke de alm. turistmaal du skal se paa. Jeg bor selv oppe i Nord Thailand,i Chiang Rai og det er en stille og rolig by-men hvor du alligevel har det, som du skal bruge-og saa er vi belemret med en fantastisk natur. Vi har i dag timerne normalt omkring 30 grader-mere eller mindre-det er lidt koeligere her,paa grund af bjergene,end i Pattaya og dernede. Jeg vil tro, at med de krav du stiller-ville det vaere et godt sted. Du kan bare sende mig en privat besked,hvis du vil vide mere om omraadet eller andre ting. brianmarinus. |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 28/12-2010 07:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Velkommen FPspender Det er det helt rigtig Website du er kommet på her er mange der godt vil hjælpe dig med dine spørgsmål og kan give dig gode råd. Ja det kan du godt være ude af danmark i 6 måneder men da din pension. efter regler fra 2003 har du mulighed for at få hele din pension. med hvis du vælge at flytte fra danmark men for at være hele sikke så tale med din socialrådgiver hvis bliver du vil. Jeg er førtidspensionist og har snart leve her i 7 år af min pension. Men det kommer jo lidt ane på hvad du har tænk dig et stille og rolig liv med et par sjov aften når du har lyst Hele hvor du hver dag går i byen. Hele en der bliver hjemme og lave mad selv. Ja thailand vil hele sikke være et godt sted for dig. Ja du kan godt leve her for din pension. Hvis du skal bo på landet vil det være en fordel at du kan kan tale thai der er ikke ret mange thai der kan tale engelsk. Redigeret af thaikurt1 d. 28/12-2010 07:49 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| FPspender |
Lagt på d. 28/12-2010 08:01
|
Hej brianmarinus Vaccinationer er ikke noget problem. Jeg skal alligevel stikke i mig selv hver dag pga en sygdom jeg har, så det går :-) Visa har jeg slet ikke fået tænkt på. Hvor lang tid tager sådan noget at få lavet? Det var godt nok en trist historie du kom med der. Er jeg da ked af at høre. Du har mig overbevist om at rejseforsikring er nødvendigt. Men det er også et stort must for mig pga min sygdom. Det er i hvert fald vigtigt for mig, at det der hvor jeg skal bo og sove, er roligt og muligt at slappe af. Chiang Rai lyder dejligt, selvom jeg godt nok lige har set mig varm på nogen af de seværdigheder jeg kunne få glæde af, som ligger ret langt derfra. |
|
|
|
| FPspender |
Lagt på d. 28/12-2010 08:21
|
# thaikurt1, Jeg er heller ikke så sikker på om det behøver at være på landet jeg bor. Jeg vil jo godt have at der sker lidt, og at der ikke er for langt til f.eks. indkøb. Jeg har ikke tænkt mig at gå i byen hver dag. Jeg er ikke en der går meget i byen. Det bliver nok engang imellem når jeg har lyst. Jeg vil gerne leve stille og roligt, men også gerne ud og se og opleve nogle ting. Håber på at få nogle venner og bekendtskaber hvor end jeg rejser hen. Indtil videre er det bare et længere ophold jeg sigter efter. Jeg har ikke bestemt mig for at flytte.. men man kan jo aldrig vide hvad der sker. Det er da dejligt at man kan tage pensionen med :-) |
|
|
|
| mcpdk |
Lagt på d. 28/12-2010 09:49
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 70 |
FPspender skrev: Jeg er igang med at planlægge mit eget lille eventyr. Er stadig i et meget tidligt stadie, og har ikke engang bestemt mig for hvilket land jeg skal til. Det eneste jeg ved, er at jeg vil ned til et varmt og flot sted. Jeg har kæmpet mod kommunen med en sag om førtidspension i snart 3 år, og fra d. 1 december 2010 blev jeg endelig bevilget førtidspension, som 22 årig. Min plan omkring et udenlandsophold er ikke så meget fordi at min førtidspension skal fejres, men mere fordi at jeg virkelig træner til at opleve noget positivt, og i det hele taget bare opleve noget spændende og nyde livet. Så vidt jeg kan forstå, har jeg som førtidspensionist ret til at opholde mig i udlandet 6 måneder ud af et år, hvis jeg ikke ønsker ændringer i min pension. Er ikke sikker på hvor længe jeg vil være væk, men hvis jeg er vild med stedet kunne det vel nemt blive mere end 4 mdr. Så, jeg ville høre ad om i mener et sted i Thailand er det rette sted for mig? Og i så fald, har i en idé til hvor jeg kunne bo, når i ser på de krav jeg stiller. Eller skal jeg vælge et andet land. I får en smule mere info, så det nemmere kan vurderes. Selv har jeg ingen erfaring med at rejse til "sådanne" lande. Det længste jeg har været væk er Norge. Jeg har prøvet at opstille nogle krav: - Stedet/Landet skal være et varmt solskinsland (Ingen vinter) - Det skal være et land jeg har råd til at opholde mig i og stadig nyde livet lidt (billigt land) - Det skal være ret roligt der hvor jeg skal bo, ingen ballade eller vold. Har selv forstillet mig bo i et lille hus på landet, ikke langt fra byen (men det er sikkert ikke noget en fp-pension kan betale, så det må vel blive noget andet?) - Der skal være gode muligheder for indkøb tæt på. - Der skal være fitnesscenter ikke langt væk fra min "bopæl." Jeg vil gerne afsted snart, ikke mindst fordi været herhjemme gør mig en smule deprimeret. Den eneste indtægt jeg har er min førtidspension, og lige pt står der 12.000dkk på min konto. Er det nok til at tage afsted og overleve den første måned? Ellers må jeg spare op en måned til :-) Da du åbenbart ikke har været længere væk fra Danmark, end Norge...... Tror du så ikke du skulle starte med en evt. charterferie til Thailand.... inden du begynder at planlægge at bo i Thailand... ![]() |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 28/12-2010 09:53
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Thailand er kæmpestort, så der er et hav af mulige steder, hvor du kan bo. Alt uden for Storbangkok kaldes for "landet", og Bangkok er nok ikke stedet for dig. Typiske byer for folk på pension er ofte: Pattaya/Jomtien, Bang Saen, Hua Hin, Chiang Mai, samt Udon og lignende. Nogle foretrækker at bo ved havet, og andre ikke. Nogle foretrækker at bo i turistbyer, og atter andre ikke. Bang Saen er den eneste badeby, der ikke er en rigtig turistby, men der er alligevel en del udlændinge, herunder danskere, så det kunne måske være et sted for dig. Som enlig nyankomme ville jeg slet ikke vælge Udon, og nok heller ikke Chain Maj, men holde mig til steder, hvor der er en del andre danskere. Du skal have et "double entry" turistvisum, altså en visum, der giver ret til to indrejser af 60 dage. Disse 60 dage kan forlænges med 30 dage på det lokale immigrationskontor, så du totalt får 2 x 90 dage. Dette visum bør du søge på konsulatet i Hvide Sande. Slutteligt, hvis Norge er det land, som du har været i, der er længst væk, og du rejser til Thailand helt alene for at være her i fx 180 dage, så skal du være lidt påpasselig. For der kan ske en milllion ting, som du slet ikke kan forestille dig. Det her er en anden verden, og netop derfor kan det være en ide at finde nogle andre danskere herude, som du kan få gode råd af. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 28/12-2010 09:53
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Da du ikke har været i Thailand før og aåledes ikke kender landet andet end fra artikler, bøger, og DTW, skyder jeg da på, synes jeg ikke du skal lægge dig fast på noget. Da du er FP og måske har begrænsede midler, vil jeg mene at Nordthailand er det billigste og ganske dejligt. Jeg mødte i forrrige uge et tysk ægtepar som var midaldrebnde, de overvintrede i en mungalov. på Koh Samet. Men da du er 22 år gammel ville jeg overveje Chiang Mai. Der er masser på din egen alder både udlændinge og thaier. Hvis du bor lidt uden for centrum er der ret fredeligt. Der er masser af indkøbsmuligheder og hvis du engang imelem skulle på lyst til at gå ud, er der alle mulighederne, alt efter hvad du foretrækker. Men jeg ville ikke bestemme mig før jeg havde set forskellige sider af thailandl. Brug først en måned eller to på at rejse lidt rundt og se de forkellige muligheder. Iøvrigt Thailand er nok det nemmeste af de sydøstasiatiske lande at rejse og opholde sig i, hvis man ikke er bekendt med den verdensdel. God tur |
|
|
|
| MM |
Lagt på d. 28/12-2010 10:01
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
ED visa.
|
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 28/12-2010 10:12
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
En chartertur og hvad det indebær med rundture er ikke dårligt og starte med, men ellers ville jeg da også foreslå chiang mai.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 28/12-2010 10:28
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej FPspender, Da du jo åbenbart har en kronisk sygdom, der kan kræve lægelig behandling, bør noget af det første, du foretager dig, være at checke, om forsikringsselskaberne overhovedet vil dække, hvis du får problemer med sygdommen, mens du er i Thailand. Mht Bang Saen som Robert nævner, kan jeg sige, at det er en fredelig og ikke for stor by. Der er stort set alt, hvad man har behov for. Der bor en del udlændinge, mest svenskere, men ikke flere end at man kan undgå dem, hvis man vil. Der er også et ret stort universitet i byen, også med udenlandske studerende, så du kan også møde mange andre unge. Jeg bruger selv en del af året i Bang Saen, og rejser dertil igen på fredag. Håber det lykkes for dig. Peter
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 28/12-2010 11:12
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Er Thailand det rigtige? Aner det ikke! Du må selv herud og prøve tingene af. Mht. økonomi osv. kan vi godt hjælpe med og råde om her på DTW. Jeg mener ikke en FP rækker langt for en 22 årig, som har hele livet foran sig. Hvor skal du bo når du er i Danmark? At bo i to lande må uden lige være noget dyrere... |
|
|
|
| gg |
Lagt på d. 28/12-2010 11:41
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 141 |
Hej FPspender. Nu er du jo ikke nået så langt i processen, men vil dog nævne at jeg har et hus i Ubon Ratchathani som jeg lejer ud. Det er bygget om så det har europæiske facaliteter, og det ligget tæt ved træningscenter, shopping, etc, og det er et meget billigt område. Hvis du ønsker yderligere oplysninger om huset eller Ubon i almindelighed er du velkommen til at skrive en personlig besked til mig. |
|
|
|
| FPspender |
Lagt på d. 29/12-2010 17:11
|
Tak for alle svarene :-) brianmarinus, har du modtaget en pb fra mig? Vil starte med at fortælle at jeg dog har været længere væk end Norge. Jeg har været på Kreta i 7 uger en enkelt gang og 3 gange på Tenerife, Men Norge er så det længste jeg har været væk på egen hånd. Jeg planlægger som sagt ikke at flytte til Thailand. Men planlægger en "udvidet ferie," fordi jeg tror det kunne være en super lækker oplevelse at være på rejse i et andet land længere tid end en sædvanlig chartertur. Skal helt sikkert have undersøgt om forsikringsselskaberne dækker med min sygdom! Robert Kronberg, hvis du ikke ville vælge Udon eller Chain Mai, hvor ville du så bosætte dig som enlig? Og er der virkelig stortset ingen Thaier der taler engelsk? Og hvorfor skal jeg have dette "double entry" turistvisum? Kan du forklare mere om det? Og hvor lang tid tager det normalt at få virum fra man har søgt? Nu har jeg fået oplyst en del forskellige byer og ved ikke rigtig hvor jeg skal begynde for at finde ud af hvor jeg skal bo. Men jeg finder vel ud af det på en eller anden måde. Jeg vil gerne lære noget mere om Thailand inden jeg tager afsted. Kan i anbefale noget der vil være godt at læse? Redigeret af FPspender d. 29/12-2010 17:19 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 29/12-2010 17:30
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Du skal nok gøre op med dig selv, om du ønsker at bo i en strandregion eller ej. Det er et must for mig, hvis jeg skal på et sted i længere tid. Der er masser af thailændere, der taler engelsk. Niveauet er som regel ikke imponerende, men der er masser af undtagelser herfra. Så at sige alle der arbejder indenfor turistindustrien taler engelsk. Hovedreglen er, at i turistbyer er der rigtig mange der taler engelsk, og jo længere væk du bevæger dig fra the beaten track, jo færre finder du. Alle lærer idag engelsk i skolen. Nogle får så aldrig lejlighed til at bruge det og bliver "rustne" eller utilbøjelige til at kaste sig ud i det. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 29/12-2010 17:41
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
FPspender skrev: Tak for alle svarene :-) brianmarinus, har du modtaget en pb fra mig? Vil starte med at fortælle at jeg dog har været længere væk end Norge. Jeg har været på Kreta i 7 uger en enkelt gang og 3 gange på Tenerife, Men Norge er så det længste jeg har været væk på egen hånd. Jeg planlægger som sagt ikke at flytte til Thailand. Men planlægger en "udvidet ferie," fordi jeg tror det kunne være en super lækker oplevelse at være på rejse i et andet land længere tid end en sædvanlig chartertur. Skal helt sikkert have undersøgt om forsikringsselskaberne dækker med min sygdom! Robert Kronberg, hvis du ikke ville vælge Udon eller Chain Mai, hvor ville du så bosætte dig som enlig? Og er der virkelig stortset ingen Thaier der taler engelsk? Og hvorfor skal jeg have dette "double entry" turistvisum? Kan du forklare mere om det? Og hvor lang tid tager det normalt at få virum fra man har søgt? Nu har jeg fået oplyst en del forskellige byer og ved ikke rigtig hvor jeg skal begynde for at finde ud af hvor jeg skal bo. Men jeg finder vel ud af det på en eller anden måde. Jeg vil gerne lære noget mere om Thailand inden jeg tager afsted. Kan i anbefale noget der vil være godt at læse? Hvis jeg var dig ville jeg kigge på Bang Saen, Pattaya eller Hua Hin. Du skal have det visum, som jeg har oplyst, fordi det er det eneste korrekte, og det tager en lille uges tid, hvis det går via postvæsenet. Og som sagt "double entry", som jeg allerede har forklaret. Ellers ring til mig på +66 897 643 018, da det er nemmere. Hilsen, Robert Redigeret af Robert Kronberg d. 29/12-2010 17:44 Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| HOJ |
Lagt på d. 29/12-2010 23:53
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 131 |
Hej du kan lettest få visum udstedt hos kunsulatet i hvidesande mener det stanig er gratis til omkring april for at få flere turister til Thailand ring og spørg Konsul Ib Thomsen en rigtig rar mand her er et link hvor du kan finde ansøgningsskemaer og add http://www.thai-c...ID=kontakt Redigeret af HOJ d. 29/12-2010 23:55 Web: HOJ
|
|
|
|
|
Lagt på d. 30/12-2010 00:00
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hej! Hvis jeg var dig,ville jeg kigge paa-Thai visa.com-de har forums,for stort set hver by i thailand,hvor du kan stille dine spoergsmaal,direkte til folk,der bor paa stedet. Saa ville jeg nok ogsaa bruge- Trip Advisor et rejse-magazin hvor du kan ga i forum,for den by du vil vide noget om-og saa sidder der folk,som enten bor der,eller har rejst der-til at raade og vejlede dig. Jeg er saa ikke enig i ovenstaaende steder,da du jo har sagt, at der ikke skal vaere for meget gang i den og for mange turister-det ER der jo,de steder. Forstaar heller ikke helt-med mindre,du planlaegger en tur,til nabo land-hvad du skal med et multi-entry visa. brianmarinus. Redigeret af d. 30/12-2010 00:02 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 30/12-2010 03:25
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
FPspender skrev: # thaikurt1, Jeg er heller ikke så sikker på om det behøver at være på landet jeg bor. Jeg vil jo godt have at der sker lidt, og at der ikke er for langt til f.eks. indkøb. Jeg har ikke tænkt mig at gå i byen hver dag. Jeg er ikke en der går meget i byen. Det bliver nok engang imellem når jeg har lyst. Jeg vil gerne leve stille og roligt, men også gerne ud og se og opleve nogle ting. Håber på at få nogle venner og bekendtskaber hvor end jeg rejser hen. Indtil videre er det bare et længere ophold jeg sigter efter. Jeg har ikke bestemt mig for at flytte.. men man kan jo aldrig vide hvad der sker. Det er da dejligt at man kan tage pensionen med :-) FP! Du er inde på noget af det rigtige her. Start med et længere ophold, hvor du kan få afklaret en masse af de spørgsmål du har, før du beslutter dig. Det vil også hjælpe dig med, at finde det helt rigtige sted at slå dig ned her. Samtidig får du et indtryk af leve forhold, priser og omkostnings niveau etc. Held og lykke med projektet. Redigeret af Anonym Bruger d. 30/12-2010 03:54 |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 30/12-2010 09:06
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
brianmarinus skrev: ... Jeg er saa ikke enig i ovenstaaende steder,da du jo har sagt, at der ikke skal vaere for meget gang i den og for mange turister-det ER der jo,de steder. ... brianmarinus. Hvis du refererer til de steder Robert omtaler, vil jeg sige, at Bang Saen er en meget rolig by uden for mange turister. Det er absolut ikke et sted, man besøger, hvis man gerne vil "have gang i den". Fredag-lørdag er der mange thailandske "weekend-turister" i området omkring kystvejen (Thanon Bang Saen Saai 1), men jeg har aldrig været ude for nogen form for ubehageligheder. Peter
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.