Se indlæg
 Udskriv debat
En underlig oplevelse
AndersM
Jeg bor i nordøst Thailand i en lille landsby, og oplever livets gang på en helt anden måde end jeg har været vand til i lille danmark.
Det jeg vil fortælle om er hvordan famillie og venner reagere ved dødeligsygdom.
Det handler om en ung kvinde som havde været syg i et par år og rendt på hospitalet nærmest et par gange om ugen, det enest som skete var hun blev mere og mere syg, en dag fandt man ud af hun havde kræft, og var nød til at fjerne hendes bryster, nu troede man at der var gode changer for hun ville komme sig.
Men det sådanne gik det ikke, hun blev bare mere og mere syg, efter den sidste tur på hospitalet var man klar over at det kun var et spørgsmål om tid før hun fik fred.
Og nu begynder det som jeg vil kalde en underlig oplevelse.
Den første aften/nat efter hun kom hjem fra syhehuset så begyndte famillien og vennerne at samles i og uden for huset, kvinderne sad oppe ved den syge unge kvinde og grinede og havde det sjovt og mændene sad uden for huset og og lavede bål og snakkede, sådanne som jeg oplevede det så var det nærmest en skovtur hvor der blev lavet fis og balade hele tiden, der var nærmest en hel folkevandring, der kom så mange mennesker så også gaden blev taget i brug, nu var der ikke kun et par bål, på et tidspungt talte jeg 23 små bål hvor folk sad og havde hyggeligt, der blev varmet vand til kaffe og der blev grillet ved de små bål, Der var ingen som jeg så det, der var kede af det.
Det her seneri stod på i 14 dage eller ratter sagt om aftenen og natten, om dagen var der intet at bemærke, det var nærmest som om at alt var normalt ud over at der var alle de små bålpladser på gaden men da mørket tog til så begyndte folk at komme igen, og der kom gang i festlighederne igen med bål og glade mennesker.
Da hun døede så skal jeg lige love for der kom gang i festlighederne der blev slagtet 1 ko og et par grise og jeg ved ikke hvor mange høns, det var mændende som stod for at skære kødet ud og alle kvinderne som stod for at stege og koge, der kom et lille musikanlæg med nogle KÆMPE højtalere, og så blev der spillet musik så det var umuligt at tale sammen, nu blev der festet både dag og nat i 2 dage og 2 nætter,
og det vil sige at det var en rigtig fest med rigelig af mad og sprut, folk væltede nærmest rundt i en sagelig rus i 2 døgn.
På 2 dagen blev hun brændt på et kæmpe bål
På 3 dagen var der en mere afdæmpet fest hvor man gik/dansede gennem alle de små gader i byen for at ende i templet, her gav man en masse gaver til munken, grundet til man gav disse gaver var at den døde ikke skulle mangle noget oppe i himlen. her i landsbyen tror thaierne på at man har et hus i himlen, og der skal være alt for et godt liv deroppe.

Det som jeg senere har fået fortalt er, grunden til hele det nattelige optrin er at det er for at bane vejen for et got liv oppe i himlen

For mig en underlig oplevelse, men så bestemt også en oplevelse som fortæller meget om thai noget af thai kulturen
NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG

AndersM skrev:
Jeg bor i nordøst Thailand i en lille landsby, og oplever livets gang på en helt anden måde end jeg har været vand til i lille danmark.
Det jeg vil fortælle om er hvordan famillie og venner reagere ved dødeligsygdom.
Det handler om en ung kvinde som havde været syg i et par år og rendt på hospitalet nærmest et par gange om ugen, det enest som skete var hun blev mere og mere syg, en dag fandt man ud af hun havde kræft, og var nød til at fjerne hendes bryster, nu troede man at der var gode changer for hun ville komme sig.
Men det sådanne gik det ikke, hun blev bare mere og mere syg, efter den sidste tur på hospitalet var man klar over at det kun var et spørgsmål om tid før hun fik fred.
Og nu begynder det som jeg vil kalde en underlig oplevelse.
Den første aften/nat efter hun kom hjem fra syhehuset så begyndte famillien og vennerne at samles i og uden for huset, kvinderne sad oppe ved den syge unge kvinde og grinede og havde det sjovt og mændene sad uden for huset og og lavede bål og snakkede, sådanne som jeg oplevede det så var det nærmest en skovtur hvor der blev lavet fis og balade hele tiden, der var nærmest en hel folkevandring, der kom så mange mennesker så også gaden blev taget i brug, nu var der ikke kun et par bål, på et tidspungt talte jeg 23 små bål hvor folk sad og havde hyggeligt, der blev varmet vand til kaffe og der blev grillet ved de små bål, Der var ingen som jeg så det, der var kede af det.
Det her seneri stod på i 14 dage eller ratter sagt om aftenen og natten, om dagen var der intet at bemærke, det var nærmest som om at alt var normalt ud over at der var alle de små bålpladser på gaden men da mørket tog til så begyndte folk at komme igen, og der kom gang i festlighederne igen med bål og glade mennesker.
Da hun døede så skal jeg lige love for der kom gang i festlighederne der blev slagtet 1 ko og et par grise og jeg ved ikke hvor mange høns, det var mændende som stod for at skære kødet ud og alle kvinderne som stod for at stege og koge, der kom et lille musikanlæg med nogle KÆMPE højtalere, og så blev der spillet musik så det var umuligt at tale sammen, nu blev der festet både dag og nat i 2 dage og 2 nætter,
og det vil sige at det var en rigtig fest med rigelig af mad og sprut, folk væltede nærmest rundt i en sagelig rus i 2 døgn.
På 2 dagen blev hun brændt på et kæmpe bål
På 3 dagen var der en mere afdæmpet fest hvor man gik/dansede gennem alle de små gader i byen for at ende i templet, her gav man en masse gaver til munken, grundet til man gav disse gaver var at den døde ikke skulle mangle noget oppe i himlen. her i landsbyen tror thaierne på at man har et hus i himlen, og der skal være alt for et godt liv deroppe.

Det som jeg senere har fået fortalt er, grunden til hele det nattelige optrin er at det er for at bane vejen for et got liv oppe i himlen

For mig en underlig oplevelse, men så bestemt også en oplevelse som fortæller meget om thai noget af thai kulturen

Ja,jeg har oplevet noget lignende, i en lille by-Nong Chang,nede ved Uthai Thani.
Der doede åbenbart en del,lige efter hinanden og der blev festet tidligt morgen og sent aften-musikken startede gerne ved 4 tiden om morgen og fortsatte så dagen igennem og det meste af natten.
Ligeså,har jeg bemærket det med, at ingen lader til, at være kede af det-har været til 2-3 begravelser og det er det samme hver gang-lidt afdæmpet i templet,men så skal jeg love for, at der sker noget,når de kommer hjem.

Rawirot
For dem er det en glædens tid. Den døde er på vej til Nirvana. Det skal fejres de er kommet et trin nærmere. Siger fruen her , med et let anlagt smil.
Dead
Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk

flauenskjold-by.dk/ Siamren
Robert Kronberg
Jeg tror, at vi skal holde tungen lige i munden, og hvis I ser godt efter på de tætteste pårørende, så er de ikke "glade", men ser måske blot sådan ud. Dog er det naturligt, at de mange hundrede gæster, der kan dukke op, ikke er tætte pårørende.

Desuden sidder de (kvinderne) også i smug og tørrer tårerne væk. Jeg har også selv set ekser og nuværende sidde og snøfte lidt.

Jeg har også set mænd (politifolk og soldater) skyde op i luften, og det var klart, at der ikke blot er tale om en salut, men en frustration.

Desuden bører de sort tøj, hvis de har det, og det er ikke glædens farve.

Men ja, overordnet set virker det, især i landsbyerne, som en stor abefest med høj musik, og for en del af deltagerne er det også mest en abefest, om end de samtidig er der i respekt for afdøde.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Rawirot
De skyder op i luften for at holde de onde ånder væk. Det er ikke frustration, ikke kun i hvert tilfælde. Den første nat sidder der også damer af nærmeste familie som regel og spiller kort ved kisten og får sig noget whisky . Det er for at ingen onde ånder skal løbe med kisten . Så ren frustration er det nu ikke.Smile
Rawirot

Robert Kronberg
Rawirot skrev:
De skyder op i luften for at holde de onde ånder væk. Det er ikke frustration, ikke kun i hvert tilfælde. Den første nat sidder der også damer af nærmeste familie som regel og spiller kort ved kisten og får sig noget whisky . Det er for at ingen onde ånder skal løbe med kisten . Så ren frustration er det nu ikke.Smile

Din forklaring med de onde ånder og pistolskyderi lyder meget sandsyndlig - de skød ved brændeovnen i templet, før kisten kom til, så det kunne sagten for at "rense" stedet, men jeg spurgte nu ikke.

Jeg fik også overrakt en pistol, men takkede nej tak. Måske lidt forkert, men jeg må jo også tænke lidt på mig selv.

Min pointe er blot, at thaiere også har følelser, men viser det anderledes.

Hilsen, Robert

AndersM
Ja thaier har føleser, men de viser dem ikke på samme måde som vi er vand til fra vores bredegrad,jeg er ikke helt blind endu så jeg har da også set thaier med våde øjne, jeg tror at mange er så stolte og vil fremstå som nogle stærke mennesker, og at de først viser deres føleser når de er samlet med den nærmeste famillie
Det med skyderiet er også et symbol og en måde at fortælle at nu er den døde på vej op i himmelen, det der bliver skrevet om frustration er jeg ikke helt sikker på er rigtigt, har været til en anden afbrænding hvor der blev fyrret nogle mega store kanon slag af lige før der blev tændt op.

maik
Jeg vil ikke have noget imod, at folk også holder en stor abefest, når jeg en gang er død.

Det vil alligevel være bedre, at de bruger deres penge på sprut og øl end på blomster og kranse, som jeg ikke kan bruge til noget når jeg er død.
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
rinpoche
AndersM skrev:

AndersM skrev:
Ja thaier har føleser, men de viser dem ikke på samme måde som vi er vand til fra vores bredegrad,jeg er ikke helt blind endu så jeg har da også set thaier med våde øjne, jeg tror at mange er så stolte og vil fremstå som nogle stærke mennesker, og at de først viser deres føleser når de er samlet med den nærmeste famillie
.

Du har fuldstændig ret i, at thailændere ikke viser deres følelser på samme måde som vi her i vesten gør.
Jeg husker en episode ved et biluheld. Bilen var totalt smadret, intet skete med passagerne til alt held. Og ægteparret stod udenfor og så på miseren mens de smilte. Datteren, der velsagtens var en 7-8 år havde endnu ikke lært den thailandske flegma og stod - forståeligt nok - og vandede høns ovenpå den traumatiske oplevelse.

Men "op i himlen" ? Ikke møntet på dig, Anders.
Men lad nu være med at lade den kristne opdragelse og religion få overhånd.
Sådan hænger tingene nu engang ikke sammen i den buddhistiske tro.
Nibbana omnår man kun vel så og så mange genfødsler og ved selvindsigt.

Det ved Robert meget mere om end jeg gør.

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
AndersM skrev:

AndersM skrev:
.

Du har fuldstændig ret i, at thailændere ikke viser deres følelser på samme måde som vi her i vesten gør.
Jeg husker en episode ved et biluheld. Bilen var totalt smadret, intet skete med passagerne til alt held. Og ægteparret stod udenfor og så på miseren mens de smilte. Datteren, der velsagtens var en 7-8 år havde endnu ikke lært den thailandske flegma og stod - forståeligt nok - og vandede høns ovenpå den traumatiske oplevelse.

Men "op i himlen" ? Ikke møntet på dig, Anders.
Men lad nu være med at lade den kristne opdragelse og religion få overhånd.
Sådan hænger tingene nu engang ikke sammen i den buddhistiske tro.
Nibbana omnår man kun vel så og så mange genfødsler og ved selvindsigt.

Det ved Robert meget mere om end jeg gør.

Jeg ved ikke ret meget, men jeg ved, at der hverken i kristendommen eller i thai-buddhismen findes en himmel, hvor alt er fryd og gammen.

Himlen er en romantisk ting i salmebogen.

En thai-buddhist kan kun slippe for de onde genfødsler ved at være mand og blive munk for livstid, og gøre det godt som munk.

Hilsen, Robert

AndersM
Hej Rinpoche
Jeg er nu ikke så kristen så det gør noget, min holdning til kristendom og gud kan være på et meget lille sted.
Hvis man ser på hvor meget krig og balade der har været gennem historien, så ser jeg gud som en krigsgud og ikke en som skaber fred.

Hej Robert.
Det er meget muligt at du har ret i dine antagelser, men jeg er helt overbevist om at budismen er så mangfoldig og forskellig fra egn til egn, så det er helt umuligt at generalisere.
Jeg sad her til morgen og talte med min kone om der for hende var et paradis i himlen, det svarede hun meget klart JA til.
Hun fortalte også at alt det men giver til templet/munken gennem et liv, det får man tilbage den dag man rejser til paradiset.
Så her hvor jeg bor, der er troen på et paradis efter døden meget stærk. en smuk tanke, men for pokker hvor der er mange som bliver skuffet hvis det nu viser sig at det ikke var som det troede/håbede.

Rawirot
Krigsgud? Det er da mennesker der kriges og ikke Gud. Så hold lige ham udenfor. Han tillader det måske nu, men hvem siger det forbliver sådan?Angel
Rawirot

AndersM
Hvis der var en gud til som ville verden noget godt så var det sku på tide at han vågnede op, der er så mange krige som er blevet udkæmpet i guds navn.

SÅ GUD I DET HØJE HVORFOR BRUGER DU KUN DET BLINDE ØJE...????

Rawirot
Det er jo menneskerne der står på hver sin side og påberåber sig at Gud er på deres side. Kristne med samme overbevisning bekriger hinanden. Igen det er mennesker der gør de forskellige ting. Eller måske er der mindst to guder?
Den de fleste mennesker dyrker, selv om de påstår noget andet (Fanden selv ) Og så den Gud ,som indtil videre kigger på. Hans tid skal nok komme.
Men på den anden side er det vel lidt uden for tråden.
Ha en god dag, med eller uden GudWink
Rawirot

Robert Kronberg
AndersM skrev:
Hej Rinpoche
Jeg er nu ikke så kristen så det gør noget, min holdning til kristendom og gud kan være på et meget lille sted.
Hvis man ser på hvor meget krig og balade der har været gennem historien, så ser jeg gud som en krigsgud og ikke en som skaber fred.

Hej Robert.
Det er meget muligt at du har ret i dine antagelser, men jeg er helt overbevist om at budismen er så mangfoldig og forskellig fra egn til egn, så det er helt umuligt at generalisere.
Jeg sad her til morgen og talte med min kone om der for hende var et paradis i himlen, det svarede hun meget klart JA til.
Hun fortalte også at alt det men giver til templet/munken gennem et liv, det får man tilbage den dag man rejser til paradiset.
Så her hvor jeg bor, der er troen på et paradis efter døden meget stærk. en smuk tanke, men for pokker hvor der er mange som bliver skuffet hvis det nu viser sig at det ikke var som det troede/håbede.

Hej Anders,

Du har ret i, at der er forskel på, hvad teologer siger, og hvad medlemmerne siger - det kaldes "folketroen", hvad de menige medlemer af en religion tænker.

Du har derfor også ret i, at der er forskel på, hvad thaierene tænker fra egn til eng, og det samme gør sig gældende i Danmark, om end i mindre grad, da Danmarker et lille land.

Hilsen, Robert

mussehund
Jeg ved ikke med jer andre, men jeg synes da, at det har været lidt sørgeligt de 15 gange jeg har været til begravelser… men men 100 dages festen… Der er der knald på… Fest og farver, masser af sprut og meget meget højt musik.

Jeg har som flere af mine afdøde danske og andre venner herude, valgt at gøre det samme.. Blive her og ende som aske som så skal placeres i et nyindkøbt udsigtspunkt på templet på bjerget.. Munken siger jeg bliver en lykkelig mand i det nye liv…

Det har jeg valgt at tro på…

Mussehund, jeg følger trop, bortset fra at mit "bjerg" ligger oppe i Isaan. Fruen siger at hun sammen med den øvrige familie kommer på jævnlige besøg medbringende alt godt til svælg og gane. Ved siden af ligger svoger som var en gæv og sjov gut, Ham og jeg skal rigtig feste, men Mama protesterer og siger at hun vil ligge i midten og passe på at vi ikke kommer i "uføre".

Og det tror jeg på!!!

Skeptikeren

AndersM
Ja jeg har nu heller ikke nogle planer om at jeg skal til DK for at ende mine dage.
det eneste som jeg helst ikke vil havde er at de spiller for højt musik, så heller bruge musik pengende på noget mere mad og drikkelse

Næh bare tanken om at skulle puttes i et drivende koldt hul i dansk lerjord. Eller fyres af på et dieseloliebål. Bvadr!!!!

Og ingen sang og musik med ledsagelse af diverse madorgier, Næh en thailansk afbrænding - med et hele - det luner.

Skeptikeren

thaikurt1
Da jeg lå på sygehuset har jeg en særlig oplevet

Det var et thai sygehuset jeg var endnu gang være ude for en ulykke på motorcykel

Det var langt væk fra pattaya at min kone valgte at sove på sygehuse for ikke at skulle tage den lange vej hjem om aften på motorcykel

Da det ikke var mulig at kone kunne sove samme sted hvor jeg lå med skulle sove en sted

kone så gik i bad og jeg kikke så ud at vinduet og opdaget nogen person kikke ind af et vinduet hvor min kone var i bad
råbet til min kone der stå nogen og kikke ind til dig min kone svare at hun kunne ikke se nogen de blive med det ind til min kone kom ud af bade nu var det bare det at jeg lå på
3 sal og der var inden mulighed for at stå uden for og kikke ind havde også nogen mærkelig drømmer om natten

Min kone fortæller mig så at det var menneskerne der var døde på sygehuset og at de ikke havde haft nogen til at hjælpe sig til at komme til Nirvana og at de derfor stadig er på
sygehuset for at finde nogen der kan hjælpe dem på vej til Nirvana og der ingen er til at give dem mad

Efter at havde oplevet skulle jeg til kontrol på sygehuset men jeg valgte ikke at tage til kontrol men et andre sygehuset da jeg ikke vil der ud mere

Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
Spring til debat: