Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Malaria
|
|
| barefeet |
Lagt på d. 30/05-2011 14:55
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 58 |
Hej herinde, Jeg skal til Buriram området og til Ban Kruat, er det nødvendigt med Malaria piller i disse områder ? På forhånd tak. /S |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/05-2011 16:35
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Du bør nok også komme ind på jeres besøgstidspunkt, idet malaria er mest forekommende i regntiden, og sjældent i den "kolde" årstid. Når det så er sagt, så erindrer jeg ikke at have hørt om turister der har pådraget sig malaria i Thailand i de seneste år. Jeg kunne ikke drømme om at spise malaria piller, i stedet benytter vi os af forebyggende foranstaltninger a la myggespray og lange bukser/ærmer efter mørkets frembrud. Her lidt malaria statistik: http://www.who.in...tha_en.pdf |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 30/05-2011 17:13
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Da jeg i tidernes morgen flyttede herud sagde min danske læge, der var flere bivirkninger end forebyggende midler i malarie piller og frarådede mig til at tage dem. Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| barefeet |
Lagt på d. 30/05-2011 17:22
|
Jeg tager afsted fra 1/6 til 20/6. Tak for svarene ![]() |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 30/05-2011 18:12
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Min gamle læge i Danmark sagde, at han skulle sige, at jeg skulle have malaria-medicin, men at det blot var noget, som han skulle sige, og hvis jeg gad betale et par tusind kroner, så var det op til mig. Dog var jeg dum nok, da jeg lige var flyttet herud og skulle til Chiang Mai, at købe noget malaria-medicin, og bivirkning, ja, kronisk psoriasis i hovedbunden... Ikke noget stort problem, men ret irriterende... Omvendt havde jeg en ven, der rejste til Thailand i turistområderne nogle år før, og han fik malaria og blev dødelig syg. Han overlevede - eller rettere, så døde han et par måneder efter af cancer efter at have overlevet malaria. Jeg er ikke læge, men det er ret logisk, at denne malaria spillede fint sammen med cancer, ligesom man jo ikke dør af AIDS, men af følgesygdommme. Status er dog, at jeg aldrig spiser malaria-medicin. Hvis jeg derimod skulle dybt ind i junglen og til et sted, hvor der er vand (floder eller søer), så ville jeg måske lige opdatere mig selv, men selv da jeg oprindeligt skulle på en flodrejse dybt inde i det sydlige Laos, så overvejede jeg det end ikke. Hilsen, Robert |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 30/05-2011 18:35
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Da jeg for mange år siden kom til Thailand, tog jeg noget malariamedicin på Koh Samet, på det tidspunkt var der stadig plakater om malaria og symptomer. Jeg kan ikke huske hvad navnet på medicinen var, måske Lariam?, men brød mig ikke om det, fik synsforstyrrelser, som dog holdt op, da jeg stoppede med tabletterne. Har senere ikke taget malaria medicin i Thailand. Da jeg var i Laos i 14 dage, tog jeg det nyere præparat Malarone, havde overhovedet ingen bivirkninger af pillerne. PS har ikke set eller hørt historien andre steder, men for et par år siden fik jeg at vide af min læge, at en dansker var blevet meget syg af malaria på koh Chang. Vedkommende nærmest var på randen af at stille træskoene. Årsagen var at han havde været så syg og ene rejsende, at han ikke selv opdagede hvor galt det stod til. Ved ikke om det er en løbehistorie, men på den anden side, hvorfor skulle han fortælle det, hvis ikke der var noget om det. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 30/05-2011 19:28
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() |
|
|
|
| barefeet |
Lagt på d. 30/05-2011 19:31
|
Frank skrev: Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() Dem har jeg fået ;-) 3 x 600kr. Jeg takker endnu engang for alle svarene. :-) |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 30/05-2011 19:32
|
Frank skrev: Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() Hepatitis, difteri og opdateret stivkrampe er vigtigt. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 30/05-2011 19:40
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Robert Kronberg skrev: Frank skrev: Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() Hepatitis, difteri og opdateret stivkrampe er vigtigt. Hilsen, Robert Takker - jeg skal huske difteri og stivkrampe hos naboen, når jeg ankommer til kolonihaven til august, da det seneste stik ligger tilbage i 1999. ![]() |
|
|
|
| barefeet |
Lagt på d. 30/05-2011 19:45
|
Robert Kronberg skrev: Frank skrev: Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() Hepatitis, difteri og opdateret stivkrampe er vigtigt. Hilsen, Robert Stivkrampe fik jeg for 3 mdr. siden i forbindelse med mit sidste besøg i Thailand. :-) |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 30/05-2011 20:18
|
Frank skrev: Robert Kronberg skrev: Frank skrev: Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() Hepatitis, difteri og opdateret stivkrampe er vigtigt. Hilsen, Robert Takker - jeg skal huske difteri og stivkrampe hos naboen, når jeg ankommer til kolonihaven til august, da det seneste stik ligger tilbage i 1999. ![]() Difteri og stivkrampe sker vist med samme sprøjte, hvis man beder om det, men stivkrampe holder, som du selv antyder, blot i 10 år, og især stivkrampe er god at have styr på. Hmm, jeg tror egentlig, at min stivkrampe er løbet ud... Difteri ved jeg ikke noget om, men min hepatitis er dog for 20 år. Måske jeg lige skal snakke med en læge... Hilsen, Robert |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/05-2011 20:22
|
|
natty skrev: PS har ikke set eller hørt historien andre steder, men for et par år siden fik jeg at vide af min læge, at en dansker var blevet meget syg af malaria på koh Chang. Vedkommende nærmest var på randen af at stille træskoene. Årsagen var at han havde været så syg og ene rejsende, at han ikke selv opdagede hvor galt det stod til. Ved ikke om det er en løbehistorie, men på den anden side, hvorfor skulle han fortælle det, hvis ikke der var noget om det. For at sælge opad ![]() Jeg boede på Koh Chang i 1996 og stiftede dengang en lang række bekendtskaber, af hvilke jeg den dag er i stadig kontakt med adskillige. Hvis der er nogle turister, der har pådraget sig malaria på Koh Chang i den forløbne årrække, er det ikke noget mine bekendtskaber kender noget til. Der var dog en udlænding, husker ikke nationaliteten, der for 2 år siden blev alvorligt syg af malaria, da han ankom til Koh Chang. Det viste sig, at han havde pådraget sig sygdommen i Laos, og ikke Koh Chang. Inkubationstiden var en klar indikation på, at han ikke kunne have pådraget sig denne på Koh Chang. Hvad danske læger siger og gør i forhold til Thailand, giver jeg ikke meget for. Deres mantra er: Better safe than sorry og generel overkill. Her er en flyer jeg tog et aftryk af på Koh Chang i 1996: ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/05-2011 20:25
|
|
Robert Kronberg skrev: Omvendt havde jeg en ven, der rejste til Thailand i turistområderne nogle år før, og han fik malaria og blev dødelig syg. Provins, årstid, årstal, link? Noget må være blevet skrevet herom online. Ikke fordi jeg tvivler spor, Robert. Blot interesseret i at kende de nærmere omstændigheder. Det korte af det lange er som så: Man har større chancer for at få et klaver i hovedet, end at pådrage sig malaria som turist i Thailand. En potentiel undtagelse kunne være hardcore backpackers på længere varende treks i grænseregionerne i regntiden. Dem er der vist ikke så mange af her på dtw ![]() mvh rinpoche Redigeret af rinpoche d. 30/05-2011 20:40 |
|
|
|
| tingtong |
Lagt på d. 30/05-2011 20:27
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 223 |
barefeet skrev: Frank skrev: Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() Dem har jeg fået ;-) 3 x 600kr. Jeg takker endnu engang for alle svarene. :-) er det ikke kun 2 gange, man skal have den! hvis det er havrix, vi snakker om |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 30/05-2011 20:41
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
rinpoche skrev: natty skrev: PS har ikke set eller hørt historien andre steder, men for et par år siden fik jeg at vide af min læge, at en dansker var blevet meget syg af malaria på koh Chang. Vedkommende nærmest var på randen af at stille træskoene. Årsagen var at han havde været så syg og ene rejsende, at han ikke selv opdagede hvor galt det stod til. Ved ikke om det er en løbehistorie, men på den anden side, hvorfor skulle han fortælle det, hvis ikke der var noget om det. For at sælge opad ![]() Jeg boede på Koh Chang i 1996 og stiftede dengang en lang række bekendtskaber, af hvilke jeg den dag er i stadig kontakt med adskillige. Hvis der er nogle turister, der har pådraget sig malaria på Koh Chang i den forløbne årrække, er det ikke noget mine bekendtskaber kender noget til. Der var dog en udlænding, husker ikke nationaliteten, der for 2 år siden blev alvorligt syg af malaria, da han ankom til Koh Chang. Det viste sig, at han havde pådraget sig sygdommen i Laos, og ikke Koh Chang. Inkubationstiden var en klar indikation på, at han ikke kunne have pådraget sig denne på Koh Chang. Hvad danske læger siger og gør i forhold til Thailand, giver jeg ikke meget for. Deres mantra er: Better safe than sorry og generel overkill. Her er en flyer jeg tog et aftryk af på Koh Chang i 1996: ![]() Min læge prøver nu ikke at proppe noget ned i halsen på mig. Jeg synes nærmere det er det modsatte. Men det kan jo sagtens have været samme person vi skriver om, tidspunktet taget i betragtning. Han kan jo sagtens have fået en foreløbig indberetning om Koh Chang. PS. Hvis vedkommende pådrog sig sygdommen i Laos, er jeg glad for at jeg tog mine Malarone, uden bivirkninger, da jeg rejste rundt i landet. Redigeret af natty d. 30/05-2011 21:01 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/05-2011 20:46
|
|
Vores bruger her på dtw, VIP, kender også en del på Koh Chang. Kunne være interessant at høre omkring hans kendskab til udbredelsen eller måske nærmere den manglende udbredelse af malaria på Koh Chang. |
|
|
|
| barefeet |
Lagt på d. 30/05-2011 20:48
|
tingtong skrev: barefeet skrev: Frank skrev: Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() Dem har jeg fået ;-) 3 x 600kr. Jeg takker endnu engang for alle svarene. :-) er det ikke kun 2 gange, man skal have den! hvis det er havrix, vi snakker om Jeg kender ikke navnet på den, men jeg skulle komme de 2 første gange med 1 uge i mellem og så den 3. gang 6 uger efter. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 30/05-2011 21:36
|
rinpoche skrev: Robert Kronberg skrev: Omvendt havde jeg en ven, der rejste til Thailand i turistområderne nogle år før, og han fik malaria og blev dødelig syg. Provins, årstid, årstal, link? Noget må være blevet skrevet herom online. Ikke fordi jeg tvivler spor, Robert. Blot interesseret i at kende de nærmere omstændigheder. Det korte af det lange er som så: Man har større chancer for at få et klaver i hovedet, end at pådrage sig malaria som turist i Thailand. En potentiel undtagelse kunne være hardcore backpackers på længere varende treks i grænseregionerne i regntiden. Dem er der vist ikke så mange af her på dtw ![]() mvh rinpoche Han er død, så jeg kan ikke spørge ham, men det var nok, så vidt jeg husker, omkring 1999, og han var helt sikkert en ganske almindelig rejsende i turistområderne. Men jo, som jeg selv siger, når folk er bange for bomber, at chancen for en bombe er mindre end at for blive kørt ned... Hilsen, Robert |
|
|
|
| tingtong |
Lagt på d. 31/05-2011 00:34
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 223 |
barefeet skrev:[/b [b]tingtong skrev: barefeet skrev: Frank skrev: Nu vil jeg lade lægerne om at råde andre om den slags, men personligt ville jeg aldrig tage malariamedicin, hvis jeg skulle til det omtalte område. Derimod ville jeg sørge for straks at få det dyre 20-30 årige hepatitis A og B vaccination. ![]() Dem har jeg fået ;-) 3 x 600kr. Jeg takker endnu engang for alle svarene. :-) er det ikke kun 2 gange, man skal have den! hvis det er havrix, vi snakker om Jeg kender ikke navnet på den, men jeg skulle komme de 2 første gange med 1 uge i mellem og så den 3. gang 6 uger efter. okay, den jeg fik, var havrix, efter 6 mdr skal jeg ha' en mere, og så holder den i 20 år |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.