Se indlæg|
Smyli...es i Thailand
|
|
| mussehund |
Lagt på d. 07/07-2011 11:43
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 145 |
Jeg har lige læst en artikel om fødevares for langsomme nedkøling i det danske. Jeg er da godt nok happy for gadekøkkenerne i Thailand, at de ikke skulle have besøg af denne fødevare kontrol. Jeg har da aldrig set et gadekøkken med køleskab. Jeg er da heller aldrig blevet syg af, at spise deres varer. Hvad er egentligt problemet. Jeg kan se mange i Danmark får disse sure smily..s for et par grader over den grænse, et eller andet individ mener er den rigtige for forsvarlig opbevarelse af fødevarer. Selvfølgelig ville det da være rart i Thailand, for turisterne, hvis de indførte det samme, for så kunne alle jo få lov at bruge de udmærkede fortov uden at skulle hoppe mellem diverse fødevare boder.. Det er da også hyggeligt synes jeg, at hoppe mellem disse boder og mennesker.. Så kan man vel bare håbe på, at man ikke bliver syg... Efter mange år, og her taler vi nu om rigtige mange år, er jeg aldrig blevet syg. Dette er en sandhed med modifikationer, for jeg fik en piza... og blev bare syg, men det er jo heller ikke Thai mad... |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 07/07-2011 12:07
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Forskellen er nok den, at i Thailand ved gadekøkkener der ligger fødevarerne ikke i 7-14dage, bliver heller ikke taget op af mange mennesker med bakterier på fingrene for nærstudier. Hvor har disse fingre sidst været? I næsen eller på toilettet uden håndvask bagefter? De fleste kødvarer på markedet er fra dag til dag, derfor er det også umuligt at opdrive "velhængt" oksekød på lokalmarkederne. Selv en oksemørbrad er sej. Har heller ikke haft mavegener af den lokale mad. Mvh. |
|
|
|
| olejensen |
Lagt på d. 07/07-2011 15:06
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 276 |
al48 Har du været på et thai marked? så du hvordan kunderne tog kødet op og studerede det og så du hvor hånvasken var? og hvad med fluerne fløj de ikke lystig rundt, og ikke som i køledisken i bilka hvor alt er pakket ind og det slet ikke er nødvendig at vaske/skylle kødet inden brug. Hvad med de thailandske pølser der vel har holbarhed til 2050 efter påfyldningen af nitrit og andre goe stoffer, e fleste som er blevet forbudt i de fleste vestlige lande. Så hvad skal de dog med køleskab hos et gadekøkken? Alle de ting vi puttede i vore føevarer for ca 50 år siden, men opagede var direkte skadelige og mange af dem kræftfremkaldende, de ting bruges raskt væk i Thailand. Selv om maden i Thailand er fremragene så er fødevaresikkerheden i Danmark nok 100 gange størrere. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/07-2011 15:46
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Mange af de infektioner, der rammer os her i DK er grundet i forlangsom nedkøling/forkert opbevaring/for lang opbevaring af færdige produkter. I Thailand er hygiejnen livsfarlig, men pga. den anderledes måde at håndtere fødevarer på, vil det i mange tilfælde "lige gå".. Når man i Thailand håndterer fødevarer, som ikke er i det traditionelle thailandske køkken (pizza, kebab osv.) går det meget ofte galt. Dette emne kender jeg en del til, men det er nok i overkanten, her at komme med hele pensum. Jeg er, så vidt jeg ved, den eneste i DK som er kvalificeret til at udstede c i ertifikat Almen fødevarehygiejne på thai. |
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 07/07-2011 15:57
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
Er ret sikker på at chili også hjælper på at holde bakterier nede..... |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 07/07-2011 16:07
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Jeg bor på tiende år i Thailand og har fået tre maveforgifninger i mit liv. 1) En mild på d'Angleterre... 2) En slem på en stor pizza-restaurant i Manila på Filippinere. 3) En megaslem pølseforgiftning, der kom omgående, på en stor Thai-BB i Bangkok - der, hvor man selv steger maden (der har nok været noget i pølsen, men jeg har nok heller ikke stegt den nok - og idag koger jeg dem, for jeg steger dem, når jeg er sådanne steder). Intet fra gadekøkkener eller fra de lokale markeder, hverken i Laos eller Thailand, ej heller i private hjem langt ude på landet. Uagtet hvad der sker på de lokale markeder og i gadekøkkenerne, så tror jeg, at fødevareomsætningshastigheden er så stor fra slagtet dyr til salg, at der næsten ikke kan nå at ske noget. Kødet har fx nok aldrig været frosset. Jeg ved ikke, hvor de vasker hænder, men generelt opfatter jeg thaiere som mere renlige end danskere. Og min eks-kone (Thai), da vi boede i Danmark, var da ganske bekymret over danskernes køkkenhygiegne i hjemmet. Min fars restaurant i Skælskør har i øvrigt en elite smiley: www.kildehuset.dk [reklame] Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| ABS |
Lagt på d. 07/07-2011 16:10
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 310 |
”I Thailand er hygiejnen livsfarlig”.. I mine øjne noget af det værste vrøvl der er fyret af her på DTW til dags dato. Så er en her ligeglad med hvad du er kvalificeret til at udstede.. Lyder lidt som Abhisit der ville lave en lovgivning om at forbyde div. gadekøkkener og rullende salgs boder af mad og dermed gør millioner af Thaier´s levebrød forbudt. Problemet i mine øjne er at ikke bare i Danmark men i hele den vestlige verden, skal alt være Oh så rent og pænt. 100% sterilt og hvidt. Betydende at os der lever i den vestlige verden, at vores immunforsvar er helt væk og bliver syg bare vi høre ordet bakterier. Lever man i f.eks i Thailand og spiser af div. gadekøkkener, så vender man sig til dette og opbygger et helt andet immunforsvar. Vil næsten sige at en her ville blive mere syg af at æde i Bilka´s cafeteria en på et gadekøkken i Bangkok. Har aldrig haft mere ondt i skidesækken end et par imodium ikke kunne klare Livsfarligt.. Oh petersang na. We aim to achieve excellence in everything that we do.
|
|
|
|
| olejensen |
Lagt på d. 07/07-2011 16:36
|
Jeg har altid følt mig sat 50 år tilbage i tiden når jeg kom fri af lufthavnen i Bangkok, men kan forstå jeg er helt galt på den, det er sku Danmark der nærmest er et U land. Men spyfluerne herude lægger sku også æg, men jeg har aldrig haft maveproblemer i Danmark selv om jeg spiste usunde røde pølser., Så ser i, der er beviset for, at Danmark er meget bedre end Thailand. Men nåh nej, jeg har jo ikke haft maveproblemer herude så, hvis mit maveproblem er udslagsgivende så er det to lande hvor alting er perfekt med fødevarer. Men jeg tror der findes flere bakterier på et marked i Thailand med 30 - 35 graders varme end er gør på et dansk slagteri, men jeg kan da tage fejl. Men jeg elsker da at se når alle gulvfliserne spules rent på markedet, det giver lidt tryghed, at se højtryksspuleren hver dag rense ud. (måske lidt ironi) |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/07-2011 16:48
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Har efterhaanden boet i Thailand i en del aar. I perioden har jeg kun haft een slem omgang. Kilden var saamaend en kendt dansk restaurant her i Bangkok. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 07/07-2011 16:48
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
[quote]olejensen skrev: al48 Har du været på et thai marked? så du hvordan kunderne tog kødet op og studerede det og så du hvor hånvasken var? og hvad med fluerne fløj de ikke lystig rundt, og ikke som i køledisken i bilka hvor alt er pakket ind og det slet ikke er nødvendig at vaske/skylle kødet inden brug. Hvad med de thailandske pølser der vel har holbarhed til 2050 efter påfyldningen af nitrit og andre goe stoffer, e fleste som er blevet forbudt i de fleste vestlige lande. Så hvad skal de dog med køleskab hos et gadekøkken? Ja, ca. 4 gange ugentlig. Vi køber ind til 2 dage ad gangen når jeg er dernede. Det eneste kunderne berørte på det lokale marked var de plastposer de fik udleveret kødet i efter de havde udpeget og forklaret hvad de ville have. Det var kun "slagteren" der havde direkte kontakt med kødet før det var overrakt til kunden. Med hensyn til fluer, så undrede det mig at der ikke var flere end der var, men der roterede "ventilatorer", dvs. pinde med påbundne plastposer for at skræmme fluerne. Men naturligvis var der da nogle. At vaske/skylle kødet er efter min mening overflødigt, da det ved kogning eller stegning opnår en temperatur over 70 grader udvendig,- og indvendig kan du alligevel ikke fjerne noget. Dog bliver lever og hjerter altid skyllet ud for blod. Hej |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/07-2011 16:50
|
|
Er ret sikker på at chili også hjælper på at holde bakterier nede NOPE!! Det er en gammel skrøne! |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/07-2011 16:53
|
|
”I Thailand er hygiejnen livsfarlig”.. I mine øjne noget af det værste vrøvl der er fyret af her på DTW til dags dato Jamen, så venter jeg i spænding på en videnskabelig empirisk støttet begrundelse for ovenstående udtalelse. Du må jo vide noget, som har været skjult for mig! Så, hvor finder du grundlag til det udsagn??????? |
|
|
|
| ABS |
Lagt på d. 07/07-2011 17:06
|
|
Kære Mand. Selv om De/du er kvalificeret til at udstede div ting og sager, så er der stadig millioner af mennesker, der iblandet 1000 vis af os (farang) med none immunforsvar tilbage, grundet vesten hysteriske hygiejneregler/frygt der æder på div spisesteder i Thailand dagligt, handler i på div- markeder. Vi er stadig i live. Thaierne har ædt/handlet ind på denne måde i 1000 af år. Mener hvis det var Oh så Fuckinf livsfarligt, så ville der nok dø flere farlanger hvert år af maden i Thailand. Livsfarligt..![]()
We aim to achieve excellence in everything that we do.
|
|
|
|
| chacha |
Lagt på d. 07/07-2011 17:14
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 81 |
ABS skrev: Kære Mand. Selv om De/du er kvalificeret til at udstede div ting og sager, så er der stadig millioner af mennesker, der iblandet 1000 vis af os (farang) med none immunforsvar tilbage, grundet vesten hysteriske hygiejneregler/frygt der æder på div spisesteder i Thailand dagligt, handler i på div- markeder. Vi er stadig i live. Thaierne har ædt/handlet ind på denne måde i 1000 af år. Mener hvis det var Oh så Fuckinf livsfarligt, så ville der nok dø flere farlanger hvert år af maden i Thailand. Livsfarligt.. ![]() ![]() Jeg spiser også mad alle steder lige fra gadekøkkener til markeder til restaurenter, no problem...hvem skulle det være livsfarligt for ???? |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 07/07-2011 17:27
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
sudsakhon skrev: ”I Thailand er hygiejnen livsfarlig”.. I mine øjne noget af det værste vrøvl der er fyret af her på DTW til dags dato Jamen, så venter jeg i spænding på en videnskabelig empirisk støttet begrundelse for ovenstående udtalelse. Du må jo vide noget, som har været skjult for mig! Så, hvor finder du grundlag til det udsagn??????? Kan du så ikke fordrive vente tiden med at finde lidt videnskabeligt der bakker din påstand om at "hygiejnen i Thailand er livsfarlig" op |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/07-2011 17:30
|
|
@claus31130 Prøv en simpel google søgning ;-) |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 07/07-2011 17:34
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
sudsakhon skrev: @claus31130 Prøv en simpel google søgning ;-) Du kommer med en påstand om at hygiejnen i Thailand er livsfarlig .... så må su sku også præsentere nogle facts .... |
|
|
|
| ABS |
Lagt på d. 07/07-2011 17:40
|
|
chacha skrev: ABS skrev: Kære Mand. Selv om De/du er kvalificeret til at udstede div ting og sager, så er der stadig millioner af mennesker, der iblandet 1000 vis af os (farang) med none immunforsvar tilbage, grundet vesten hysteriske hygiejneregler/frygt der æder på div spisesteder i Thailand dagligt, handler i på div- markeder. Vi er stadig i live. Thaierne har ædt/handlet ind på denne måde i 1000 af år. Mener hvis det var Oh så Fuckinf livsfarligt, så ville der nok dø flere farlanger hvert år af maden i Thailand. Livsfarligt.. ![]() ![]() Jeg spiser også mad alle steder lige fra gadekøkkener til markeder til restaurenter, no problem...hvem skulle det være livsfarligt for ???? Spørg Khun sudsakhon. Det er livsfarligt. Jeg tør næsten ikke spise mere thaimad nogen steder uden min kone har lavet det.. ![]() ![]() sudsakhon: Fuck GOOGLE.. Needs some facts.. I don´t want to die eating in a Thai street-kitchen.
We aim to achieve excellence in everything that we do.
|
|
|
|
| olejensen |
Lagt på d. 07/07-2011 17:47
|
AL 48 skrev: [quote]olejensen skrev: al48 Har du været på et thai marked? så du hvordan kunderne tog kødet op og studerede det og så du hvor hånvasken var? og hvad med fluerne fløj de ikke lystig rundt, og ikke som i køledisken i bilka hvor alt er pakket ind og det slet ikke er nødvendig at vaske/skylle kødet inden brug. Hvad med de thailandske pølser der vel har holbarhed til 2050 efter påfyldningen af nitrit og andre goe stoffer, e fleste som er blevet forbudt i de fleste vestlige lande. Så hvad skal de dog med køleskab hos et gadekøkken? Ja, ca. 4 gange ugentlig. Vi køber ind til 2 dage ad gangen når jeg er dernede. Det eneste kunderne berørte på det lokale marked var de plastposer de fik udleveret kødet i efter de havde udpeget og forklaret hvad de ville have. Det var kun "slagteren" der havde direkte kontakt med kødet før det var overrakt til kunden. Med hensyn til fluer, så undrede det mig at der ikke var flere end der var, men der roterede "ventilatorer", dvs. pinde med påbundne plastposer for at skræmme fluerne. Men naturligvis var der da nogle. At vaske/skylle kødet er efter min mening overflødigt, da det ved kogning eller stegning opnår en temperatur over 70 grader udvendig,- og indvendig kan du alligevel ikke fjerne noget. Dog bliver lever og hjerter altid skyllet ud for blod. Hej Ja den slags markeder kender jeg slet ikke i Thailand, men de findes da nok. Og så skyller de blodet ud af hjerte og lever, ja ok så lærte jeg da noget nyt. [img]http://zeroup.dk/get/lidt%20slagtervarer49.jpg[/img] is not a valid Image. Og sådan her tror jeg de fleste markeder ser ud, jeg genkender ikke meget i din beskrivelse af et marked, med slagter og plastposer, hvor kunderne ikke rører varerne. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/07-2011 17:58
|
|
@ABS Fuck GOOGLE.. Needs some facts.. Nu er Google god til den slags. Men, du kan jo også prøve på biblioteket. Dette er mere ment som en service. Jeg kunne også underholde om tyngdeaccelerationen.. Har man aldrig hørt om den, eller forstår man den ikke kan man jo også sætte sig ned og sige: "Fuck GOOGLE.. Needs some facts.. " Ja, men som med den almene sundhedstilstand i 3. verdenslande, er tyngdeaccelerationen heller ikke noget der får folk med viden indenfor emnerne til at strides om de grrundlæggende fakta.. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.