Se indlæg
 Udskriv debat
Køb af lejlighed i Thailand...
Elektrolyt
Hej...

Nu har jeg været på ferie i Thailand 3 gange, og overvejer nu at købe mig en ferielejlighed. Jeg regner med at det enten bliver i Pattaya, eller Huahin. Jeg er ikke en rig mand, og har derfor overvejet mulighederne for at optage et boliglån i Thailand - Mit spørgsmål er så;

Kan det lade sig gøre? Er der nogen herinde der har erfaringer med at købe lejlighed i Thailand?

Jeg har været rundt og snuse på nettet hos forskellige ejendomsmæglere som har lejligheder til salg, og dem jeg finder interessant ligger i prisklassen, 800.000 - 1.200.000 baht. Jeg er klar over at man som udlænding ikke må eje jord dernede, så mulighederne for at købe hus er udelukket - ja medmindre man selvfølgelig gifter sig med en thai kvinde, hvilket ikke er min plan lige foreløbigt!

Kan man optage et lån i Thailand for det fulde beløb til en lejlighed, og hvilke finansieringsordninger kan lade sig gøre?...

Jeg har set at renten på et boliglån ligger på omkring 2.5% - 5%, over en forløbsperiode på 5-10 år. Er det realistisk?...

Der er selvfølgelig visse betingelser for at optage et lån i udlandet, en af dem som gør det besværligt er at de fleste banker kræver man har en arbejdstilladelse på min. 1 år før de accepterer at man låner penge. Er det korrekt? Findes der evt. en smutvej....?

Jeg har mange spørgsmål, og dem jeg endnu ikke har tænkt på er der sikkert også mange af. Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre, og realisere min drøm om at have fast bopæl i Thailand...

På forhånd, mange tak!

Robert Kronberg
Elektrolyt skrev:
Hej...

Nu har jeg været på ferie i Thailand 3 gange, og overvejer nu at købe mig en ferielejlighed. Jeg regner med at det enten bliver i Pattaya, eller Huahin. Jeg er ikke en rig mand, og har derfor overvejet mulighederne for at optage et boliglån i Thailand - Mit spørgsmål er så;

Kan det lade sig gøre? Er der nogen herinde der har erfaringer med at købe lejlighed i Thailand?

Jeg har været rundt og snuse på nettet hos forskellige ejendomsmæglere som har lejligheder til salg, og dem jeg finder interessant ligger i prisklassen, 800.000 - 1.200.000 baht. Jeg er klar over at man som udlænding ikke må eje jord dernede, så mulighederne for at købe hus er udelukket - ja medmindre man selvfølgelig gifter sig med en thai kvinde, hvilket ikke er min plan lige foreløbigt!

Kan man optage et lån i Thailand for det fulde beløb til en lejlighed, og hvilke finansieringsordninger kan lade sig gøre?...

Jeg har set at renten på et boliglån ligger på omkring 2.5% - 5%, over en forløbsperiode på 5-10 år. Er det realistisk?...

Der er selvfølgelig visse betingelser for at optage et lån i udlandet, en af dem som gør det besværligt er at de fleste banker kræver man har en arbejdstilladelse på min. 1 år før de accepterer at man låner penge. Er det korrekt? Findes der evt. en smutvej....?

Jeg har mange spørgsmål, og dem jeg endnu ikke har tænkt på er der sikkert også mange af. Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre, og realisere min drøm om at have fast bopæl i Thailand...

På forhånd, mange tak!

Jeg tror ikke, at du kan få et boliglån i Thailand, men visse developers er. efter finanskrisen, begyndt at tilbyde finansiering.

Det fremgår i såfald tydeligt af deres hjemmeside, og det er så dem, som du skal fokusere, hvis du er tilfreds med lånebetingelserne.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Elektrolyt
Tak for dit svar Robert Smile

Hvilke developers, og hvilke hjemmesider? hvis du kender eller ved noget mere, er jeg meget interesseret i at få yderligere information! Smile

vandango
Hvorfor ikke låne til ferieboligen i Danmark?

http://www.busine...i-udlandet

[img]http://www.finnrune.dk/Thai/Thai%204%20fattig.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigeret af vandango d. 17/07-2011 20:45

Elektrolyt
Fordi renten i thailand er meget lav ift. DK. har set finansieringstilbud helt ned til 2.5% rente over 5 år. Og hvis det kun drejer sig om 150.000,- kr, så er det jo en fair deal! spørgsmåle er jo så bare om det kan lade sig gøre...

buster40
Elektrolyt skrev:
Fordi renten i thailand er meget lav ift. DK. har set finansieringstilbud helt ned til 2.5% rente over 5 år. Og hvis det kun drejer sig om 150.000,- kr, så er det jo en fair deal! spørgsmåle er jo så bare om det kan lade sig gøre...

Jeg er rimelig sikker på du ikke kan låne pengene i en Thailandsk bank, med mindre du har en arbejds
tilladelse i hånden, hvad du vel næppe har efter det kun skal være en ferie boli, så det er nok Robert´s
foreslag du skal rette fokus på eller låne pengene i Dk. som også foreslået....
Venlig hilsen
Boonta

Natpiraten
Ifølge min kone, vil hendes bank gerne låne mig penge til bolig i Thailand. Det kræver en veririficering fra Udenrigsministeriet om mine arbejds- og indkomstforhold i Danmark, siger hun. Om hun har fået rigtigt fat i tingene ved jeg ikke og bankmanden kunne ikke mange ord Engelsk, så jeg fattede stort set ingenting. Har iøvrigt fået et tilbud fra en lokal kineser om lån til 7%.

Ganske kort! Hvorfor ikke benytte en dansk udbyder, de kan garantere danske lån til køb af bolig her, men pas på, det er ikke alle der guds bedste børn, men når du har en dansk bank involveret så er der da en vis garanti.

Skeptikeren

hugoboerge
Jeg ved ikke om renten i Thailand er lav eller ej? Pt betaler jeg 6.65% paa et huslaan.

Mange banker tilbyder en lav rente det foerste aar for derefter at tage en normal rente sats.

Med hensyn til at udlaendige koeber lejlighed i Thailand, er der saa ikke en regel om at pengene skal komme fra udlandet ? Det kan man ikke sige de goer hvis det lykkedes at optage et laan lokalt.

chaingmai
der er jo også den muglighed og langtidsleje en bolig, så er du også mere frit stillet, hvis du finder på at flytteSmile

sank
Frown Ja jeg vil Leje indtil jeg kunde rejse pengen selv ? Og det med de Skandinaviske udbydere og Banker Shock Syntes jeg dem man har hørt om er de dyre og har givet mange problemer ? Vi have en rådgiver og han siger køb kun noget der er færdigt.

Kim Ludvigsen
chaingmai skrev:
der er jo også den muglighed og langtidsleje en bolig, så er du også mere frit stillet, hvis du finder på at flytteSmile

Der er tale om en feriebolig, så jeg vil under alle omstændigheder foreslå en lejebolig. Jeg tror, det vil være både billigere og bedre på såvel kort som langt sigt.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
sank
Smile Ja det er rigtigt Kim man skal se på hvor lang tid man skal opholde sig ? Vi købte for snart 6 år siden for 200000 kr. og bruger lejligheden ca 5 md. om året. og med fælledes udgifter forsikring og E net koster den ca. 2000 kr om året. og så når vi er der så naturligvis EL og Vand ca. 200 kr. pr. md. Så det er jo noget man skal overveje hvor meget man skal bruge den ? Lejligheden er dog også steget i værdi. Smile

Robert Kronberg
Hvis man låner pengene i Danmark, så vil pengeinstitutet ganske sikkert have sikkerhed i et eller andet i Danmark.

Hvis man låner pengene i Thailand, så opstår der, som nævnt her i tråden, det, at pengene ikke kan føres ud af Thailand igen, hvis man senere sælger lejligheden.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

filihankat
Når det kun drejer sig om ca. 150.000 kr. så må det da være muligt at låne dem på sit "glatte" ansigt? Ellers må ens kreditværdighed da være meget lav. Tror ikke en dansk bank kan få sikkerhed i fast ejendom i Thailand?

olejensen
hugoboerge skrev:
Jeg ved ikke om renten i Thailand er lav eller ej? Pt betaler jeg 6.65% paa et huslaan.

Mange banker tilbyder en lav rente det foerste aar for derefter at tage en normal rente sats.

Med hensyn til at udlaendige koeber lejlighed i Thailand, er der saa ikke en regel om at pengene skal komme fra udlandet ? Det kan man ikke sige de goer hvis det lykkedes at optage et laan lokalt.

Er det ikke din kone der betaler på et huslån?

hugoboerge
olejensen skrev:

Kommer fra den faelles kasse. Jeg skulle have skrevet pt betaler vi saa og saa meget p.a. i rentesats. Undskylder forseelsen.

Robert Kronberg
Der er forskel på reglerne for en condo (ferielejlighed, som trådstarteren efterlyste), et hus på noget jord, og selve jorden.

Hvis man køber noget, så bør pengene komme ind på rette vis, hvis man potentielt kunne komme i den situation, at man ville have pengene tilbage til Danmark.

Jeg kender ikke lånemarkedet i Danmark pt, altså om de vil låne 150.000 kr. til noget uden sikkerhed.

En thai kan vist belåne ejendom med 80 %, så vidt jeg husker.

Hilsen, Robert

olejensen
hugoboerge skrev:
olejensen skrev:

Kommer fra den faelles kasse. Jeg skulle have skrevet pt betaler vi saa og saa meget p.a. i rentesats. Undskylder forseelsen.

Nu hvor det handler om Thailand, så er det da sjovt at vide om i begge er med på lånedokumentet i den thailandske bank.

hiks
Det eneste råd jeg kan give dig, du blir nødt til at få konen til at ringe til de forskellige banker, da de har hver deres politik, og så håbe de vil hjælpe, men du for ikke lov til at låne hele beløbet, så lån resten i denmark.

Hvis hendes navn kommer på lejligheden er det nemmere, men man skal kende sin kone ektrem godt.

Spring til debat: