Se indlæg
 Udskriv debat
Spøgelser
sudsakhon
Jeg er en af de mennesker, som ikke tror på hverken spøgelser, ånder, auralæsning krystalterapi, tarotkort eller andet hokuspokus.

Det har givet nogle sjove oplevelser med thailændere, der jo er notorisk bange for spøgelser.
De fleste thailændere har jo set spøgelser, og går helt i baglås når jeg siger, at det har jeg aldrig. Men vil gerne.
Der er så mange ting jeg gerne vil spørge om..mest af naturvidenskabelig art.

Men her er lidt af forklaringen på folks spøgelsesoplevelser

http://lokalavise...29868/1051

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Robert Kronberg
sudsakhon skrev:
Jeg er en af de mennesker, som ikke tror på hverken spøgelser, ånder, auralæsning krystalterapi, tarotkort eller andet hokuspokus.

Det har givet nogle sjove oplevelser med thailændere, der jo er notorisk bange for spøgelser.
De fleste thailændere har jo set spøgelser, og går helt i baglås når jeg siger, at det har jeg aldrig. Men vil gerne.
Der er så mange ting jeg gerne vil spørge om..mest af naturvidenskabelig art.

Men her er lidt af forklaringen på folks spøgelsesoplevelser

http://lokalavise...29868/1051

Hej sudsakhon,

Nu vil jeg være lidt provokerende.

Hvor er dit bevis på, at der ikke er spøgelser.

Et spøgelse er ikke nødvendigvis et spøgelse, men noget som ikke kan forklares, og hvad det end er, så ved vi det ikke, men det kan have en faktor alligevel?

Ligesom den gang, hvor det var overtro, at jorden var rund.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
sudsakhon
Ha ha... Har ingen beviser..Desværre..

Men det er sjovt, at der kun er de, som tror på spøgelser, der har set dem..

Nu forklares alle fænomener i Thailand jo med spøgelser..

Men det kunne dælme være sjovt at vide med sikkerhed..
Nok fordi jeg er så nysgerrig

rinpoche
Altså Robert, nu er du jo absurd.

Hvor er beviset for at Bigfoot, Saskatewan, Yeti, Loch Ness søslangen osv. ikke eksisterer?

Du stiller bevisbyrden på hovedet, og det var i hvert fald ikke noget du lærte på Uni, hvor vi benyttede os af empiriske data.

Det skulle da lige være hvis du var indenfor teologien Wink

mvh
rinpoche

bimmelim
Spøgelser er efter mit hoved lidt ligesom en religion.
Har aldrig set et spøgelse og har heller aldrig fået bevist at hverken Gud eller andre "store" personligheder nogensinde har levet eller gjort det der bliver skrevet om dem.

www.kgi.dk
sank
Frown Ja ja rinpoche du skal nu ikke negligere Loch Ness ? jeg har set den Shock men jeg kan ikke finde ud af at få billedet ind Crying så jeg har sendt Nessi til dig Pfft

Robert Kronberg
sudsakhon skrev:
Ha ha... Har ingen beviser..Desværre..

Men det er sjovt, at der kun er de, som tror på spøgelser, der har set dem..

Nu forklares alle fænomener i Thailand jo med spøgelser..

Men det kunne dælme være sjovt at vide med sikkerhed..
Nok fordi jeg er så nysgerrig

En af disse dage vil jeg måske fortælle mine oplevelser, og så kan folk tro på det eller ej, hvilket er uinteressant for mig, og jeg kan ikke bevise det.

Jorden er flad, sagde videnskaben, og vi er ikke rykket en meter siden da.

Der findes ting, som ikke kan forklares, men så kan det forklares som uforklarligt eller uforståligt, ligesom da jorden var flad.

Vi er stadig en primitiv kultur, da vi reelt ikke ved ret meget om universet og dets skabelse.

Hilsen, Robert

sudsakhon
Jeg tror det bliver svært at blive enige i dette emne.

Det er nemlig ikke muligt for videnskaben, med den begrænsede indsigt vi har, at forklare alle kvantemekaniske fænomener..

Derfor vil argumentet jo altid være, at der ligger uopdagede fænomener. Og det er lige netop i det felt at overtroen henter sin argumentation.

Med videnskabens begrænsning for øje, kan jeg dog ikke lade væe med at undre mig over, at alle forsøg på at dokumentere disse overnaturlige fænomener alle er mislykkes.

Uanset hvad, så må entiteter, kald dem ånder eller spøgelser jo følge fysikkens love

Robert, jeg er ikke i tvivl om, at du har haft en stærk oplevelse. Og jeg kan ikke kategorisk afvise mere "mellem himmel og jord"

Men ånder eller spøgelsers interaktion med den fysiske verden (I i Thailand spiser de jo mennesker) bliver således nødt at overholde fysikkens grundregler om vekselvirkninger.

Men igen, jeg er bare så nysgerrig... Jeg ville elske at pille

rinpoche
Rent bortset fra alt dette.

Så kan det da ikke undgå at være en mild kilde for undertegnede over thailænderes fascination af spøgelser.

De har tilmed navne for flere af slagsen.
Pee Grasue, Pee Tay Hong eller Pee Pret.
Der er sikkert mange flere, jeg ikke kender til.

Jeg havde fornylig besøg af en særdeles veluddannet thailandsk dame. 3 sproglig korrespondent, uddannet M.Sc. og med hendes egne ord: Mere dansk end thai.

Det var da vist en sandhed med modifikationer.
Hun sad om aftenen og kiggede på "spøgelsesklip" på utube, og gik helt i selvsving over hvad hun så der Grin

Robert og Sudsakhon taler om hhv.jordens opståen og kvantemekanik
.
Det mener jeg er helt irrelevant i denne sammenhæng, det drejer sig udelukkende om hjernens mekanismer, og de fejl/forskydninger/fortrængninger/misfortolkninger/projektioner you name it, der nu engang opstår der.
Nothing more nothing less.

Men selvfølgelig hvis man er overspændt på grænsen til det hysteriske, så kan man sikkert få en masse sjov ud af det. Pfft
Det var nu ellers mit indtryk at det var et syndrom, kvinder som oftest led af.

Og fred være med det.

sudsakhon
Well.. Det der med kvantefysikken var ikke så meget for at trække i kittel, få højt hår og tykke briller Smile
Jeg tænkte bare, at såfremt de fandtes, måtte man jo kunne registrere de fysiske vekselvirkninger,,

Jeg dummede mig en gang, da en gruppe thailændere (i Thailand) , gik i samme selvsving, som du beskriver. Alle veluddannede, og en var faktisk ingeniør (= måtte vide noget om naturvidenskaCool
Men de havde hidset hinanden op, fordi en af dem havde drømt om en Pee Grasue. Og de var skræmte, da de mente det var et tegn på at der ville være en i haven.
Jeg gik ud for at se, og nævnte, at med alt det krat ville de der tarme blive viklet ind i grene osv..
Og skulle jeg blive spist, så måtte jeg da ligge som klatter i retning af hver den dims fløj hen, fordi den har jo ingen bund, men svæver bare
De syntes ikke at mit "mod" var prisværdigt.. Og var endnu mere skræmt, da jeg åbnede døren og gik en runde i haven.
Jeg opgav.
Mig bekendt er ingen farang spist af sådan en, så jeg var ganske roligPfft

NoiNarak
Nu er jeg ikke overtroisk på nogen måde,men når man gentagne gange oplever sådanne ting,må man jo tro på det.
Min daværende kone og jeg,boede i en lejlighed i Aalborg,hvor det spøgte-har aldrig oplevet det før eller siden,men eftersom det spøgte i 3 ud af 4 lejligheder i denne opgang-så må vi jo være 3 familier med venner,der uafhængig af hinanden,alle er overspændte og hysteriske.
Det har jeg endnu sværere ved at tro på.

natty
Jeg tror heller ikke på alt det med ånder og spøgelser, men frasiger mig ikke muligheden for at der kan være mere mellem himmel og jord end vi aner.
Hvis jeg tager den hat på, tror jeg heller ikke at det kan måles hverken med kvantemekanik, fysikkens love eller andre målelige udstyr/rationelle tankemåder.

Det er ikke noget jeg opsøger, men undrer mig stadig over en kvinde jeg kendte for en del år siden. Hun talte aldrig om det, men det kan godt være hun var synsk. Det var ikke noget som der blev talt om, men mange hændelser undrede mig. Det kan selvfølgelig være tilfældigheder, men der var mere end 10.

Nå, man kan grine af thaiernes overtro, jeg har bla engang ikke måtte flytte ind i et værelse, fordi der var en som døde mistænkeligt eller blev myrdet i samme lejlighedskompleks, var der mon en ond ånd?.

Man kan også lade være med at grine af det og ikke prøve at overbevise dem om det modsatte.
Jeg ser det som en del af kulturen og troen. Der er vel en grund til at der er "åndehuse" på hvert "gadehjørne".

Og til sidst er det ikke forskellen som gør verden til et spændende sted?
Nogen gange er det sgu vores rationelle tankegang og kulturbaggrund som gør det hele en del mere kedeligt.

Og til aller sidst, jeg ved godt at jeg citere Darwin nedenunder Grin
Redigeret af natty d. 21/09-2011 00:38
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

sank
Cool Har på TV set de udsendelser der heder Fornemelse for Mord og Åndernes magt ?? Tja jeg ved sørme ikke ? og håber rin har fået Nessi ? Shock

rinpoche
hehe, jo, tak Sank.

Jeg har nu allerede set det på en anden hjemmeside Smile

mvh
rinpoche

huratho
Hej
Hvad er et spøgelse/ånd egentligt. Er det den hvide lagen med 2 huller som kommer flyvende gennem stuen, eller er det et fortids uhyre, måske er det ens forfædre som ikke synes du opføre dig ordentlig. Eller hvad, ja jeg ved det ikke.
Jeg tror på vi har levet før, men det har jo intet med spøgelser at gøre, eller har det.
Jeg er skide overtroisk, men det har vel heller ikke noget med spøgelser at gøre, eller har det.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
Altså Robert, nu er du jo absurd.

Hvor er beviset for at Bigfoot, Saskatewan, Yeti, Loch Ness søslangen osv. ikke eksisterer?

Du stiller bevisbyrden på hovedet, og det var i hvert fald ikke noget du lærte på Uni, hvor vi benyttede os af empiriske data.

Det skulle da lige være hvis du var indenfor teologien Wink

mvh
rinpoche

Hej rinpoche,

Korrekt, jeg stillede lidt provokerende bevisbyrden på hovedet.

Filosofi, teologi og til dels psykologi (ikke psykiatri), der ikke er empiriske, har naturligvis nogle metoder, så man ikke kan påstå hvad som helst. Ingen af disse opererer dog med såkaldte "spøgelser".

Men jeg er uenig i, at al forskningen reelt benytter sig af empiriske data hele vejen - det er faktisk noget som jeg har lært :-)

Al videnskab er altid baseret på et axiom, der ikke kan bevises, men dette axiom er typisk inden for en anden gren af videnskaben, hvorfor det er uden for sit eget felt og derfor uden for diskussion inden for dette felt. En læge behøver fx ikke at forholde sig til, om mennesket eksisterer, selvom han ikke kan bevise det, men det er blot ikke en del af lægevidenskabens ærinde. Deres ærinde er at forlænge liv - døden kan de dog intet gøre ved.

Oprindeligt skulle man i øvrigt studere teologi før man kunne studere noget andet, og senere skulle man have filosofikum, men det er også afskaffet.

Hvorvidt mennesket eksisterer er kun et ærinde inden for filosofien og teologien. Teologiens svar giver sig selv, hvorimod det er noget mere vanskeligt inden for filosofien, hvor det stærkeste eller i al fald mest klassiske bevis er lavet af Descartes: "Jeg tænker, derfor er jeg".

Lad os tage fat på en UFO, der blot betyder uidentificeret flyvende objekt - en UFO er altså ikke (nødvendigvis) fra en anden planet, men er blot noget, som man ikke ved, hvad er, men almindeligvis opfattes begrebet UFO, som noget fra en anden planet, hvilket er forkert.

For mig er et spøgelse det samme, dog uden flyvende, altså noget uidentificeret eller en indbildning eller påstand/tro.

Nuvel, hvorfor interesserer det mig? Jo, det har sudsakhon, NoiNarak og Hugo allerede svaret på, for det er noget, der "eksisterer" i Thailand, hvor religion (thai/teravada-buddhisme) og animisme, samt ikke mindst inspiration fra hinduismen går hånd i hånd.

Jeg har lært, især hvis man skal arbejde her i Thailand, så må man tage det alvorligt, hvis man selv vil tages alvorligt.

Jeg tror ikke på spøgelser, men jeg kan ikke udelukke, at der kan være et eller andet, som vi ikke kender eller har identificeret endnu.

Hilsen, Robert

DKPete
[quote]Robert Kronberg skrev:
Jeg tror ikke på spøgelser, men jeg kan ikke udelukke, at der kan være et eller andet, som vi ikke kender eller har identificeret endnu.

Hilsen, Robert[/quote
kan kun give dig ret - der er sgu mere mellem himmel og jord. Er selv blevet spået af en eller anden inder på gaden i BKK - Inderen sagde at jeg var gift indenfor et år, at mit helbred ville være godt (havde mega ondt i ryggen da jeg mødte ham) at jeg ville besøge lande jeg aldrig havde været i før - altsammen inden for et år. Yeah right tænkte jeg, der lige var blevet skilt et ½ år tidligere. jeg fortalte om det til nogle venner fra Singapore lige efter og glemte alt om det. da jeg så blev gift året efter, flippede mine Singapore venner helt ud og ringede og spurgte hvordan min ryg havde det ?? jo tak den er fin - har du været ude at rejse for nylig? jo jeg har lige været en tur i Australien - var det første gang ? ja....også ville jublen ingen ende tage....så der render åbenbart en meget god spåmand rundt ved Cowboy Soi :-)

Robert Kronberg
DKPete skrev:
[quote]Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert[/quote
kan kun give dig ret - der er sgu mere mellem himmel og jord. Er selv blevet spået af en eller anden inder på gaden i BKK - Inderen sagde at jeg var gift indenfor et år, at mit helbred ville være godt (havde mega ondt i ryggen da jeg mødte ham) at jeg ville besøge lande jeg aldrig havde været i før - altsammen inden for et år. Yeah right tænkte jeg, der lige var blevet skilt et ½ år tidligere. jeg fortalte om det til nogle venner fra Singapore lige efter og glemte alt om det. da jeg så blev gift året efter, flippede mine Singapore venner helt ud og ringede og spurgte hvordan min ryg havde det ?? jo tak den er fin - har du været ude at rejse for nylig? jo jeg har lige været en tur i Australien - var det første gang ? ja....også ville jublen ingen ende tage....så der render åbenbart en meget god spåmand rundt ved Cowboy Soi :-)

Hej DKPete,

Ja, ellers ville vi jo stadig tro, at jorden er flad, hvilket den gang var et videnskabeligt (og religiøst) faktum.

Vi har stadig meget at lære, og der er stadig helt grundlæggende ting om universet, som vi ikke fatter en dyt af, end ikke blandt de klogeste og mest førende eksperter udi kvantefysik,

Mennesket ved meget, men i det store perspektiv ved vi stort set ingen ting.

Vi ved end ikke, om tiden går forlæns eller baglæns.

Det er i al fald en af diskussionerne inden for kvantefysik, altså videnskaben.

Hilsen, Robert

ABS
Det eneste spøgelse jeg ser, er når en her kigger på konen om morgenen. Shock
We aim to achieve excellence in everything that we do.

www.abs-relocations.com
Robert Kronberg
ABS skrev:
Det eneste spøgelse jeg ser, er når en her kigger på konen om morgenen. Shock

Hej ABS,

Nja, du har en køn og klog kone, så den tror jeg ikke helt på...

MEN, når jeg børster tænder, så ser jeg et spøgelse i spejlet. Der er en eller anden halvgammel mand i spejlet, der glor på mig hver morgen.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal fjerne ham fra mit spejl?

Hilsen, Robert

Spring til debat: