Se indlæg
 Udskriv debat
Artikel: Dansk Thailandske ægteskber
goldfireson
Hej alle brugere, Jeg søger stadig casepersoner til en artikel om brudte dansk-thailandske ægteskaber

Det var dejligt i svarede på min forrige tråd, og jeg kan forstå, at det er et emne, der lægger jer meget på hjerte. Men da jeg fornemmer, at mine intentioner med artiklen er blevet betvivlet, føler jeg behov for at præcisere mig.
Jeg henvendte mig herinde for at finde en caseperson/personer, der kunne fortælle om deres erfaringer med et dansk/thai-ægteskab.
Jeg har på intet tidspunkt tænkt mig at basere en feature-artikel på en enkelt persons lidelses-historie - men det er vigtigt at få de personlige beretninger med, da de menneskelige historier er et godt middel til at fortælle et komplekst middel. Det har derfor hele tiden været meningen at artiklen også skulle indeholde reelle fakta, da det her kompleks ikke kan fortælles gennem en subjektiv eller enkelstående påersonfortælling. Så det er altså en brik i puslespillet.
Jeg understreger, at jeg ikke leder efter en bestemt historie - jeg fandt det blot kuriøst, at skilsmisseraten var så stor blandt dansk-thailandske ægteskaber, at jeg ville undersøge baggrunden.

Mvh Kenny Guldbrandsen
Jydske Vestkysten
tlf: 27716484

Lung Yao
goldfireson skrev:
Hej alle brugere, Jeg søger stadig casepersoner til en artikel om brudte dansk-thailandske ægteskaber

Det var dejligt i svarede på min forrige tråd, og jeg kan forstå, at det er et emne, der lægger jer meget på hjerte. Men da jeg fornemmer, at mine intentioner med artiklen er blevet betvivlet, føler jeg behov for at præcisere mig.
Jeg henvendte mig herinde for at finde en caseperson/personer, der kunne fortælle om deres erfaringer med et dansk/thai-ægteskab.
Jeg har på intet tidspunkt tænkt mig at basere en feature-artikel på en enkelt persons lidelses-historie - men det er vigtigt at få de personlige beretninger med, da de menneskelige historier er et godt middel til at fortælle et komplekst middel. Det har derfor hele tiden været meningen at artiklen også skulle indeholde reelle fakta, da det her kompleks ikke kan fortælles gennem en subjektiv eller enkelstående påersonfortælling. Så det er altså en brik i puslespillet.
Jeg understreger, at jeg ikke leder efter en bestemt historie - jeg fandt det blot kuriøst, at skilsmisseraten var så stor blandt dansk-thailandske ægteskaber, at jeg ville undersøge baggrunden.
Mvh Kenny Guldbrandsen
Jydske Vestkysten
tlf: 27716484

Som du selv skriver, ville det være meget svært (men ikke umuligt) at finde en person som ville åbent indrømme at "eventyret" var en fiasko.
Her i forumet tales det bl.a. meget om "Face" og især "Losing Face", når det drejer sig om Thaier, men i bund og grund gører vi det allesammen(stolthed/selvværd), men måske i en mindre grad en Thaier . Se fx. de "triste skæbner" som hænger rundt i verden (også Thailand) og ikke "tør" vende hjem til Lille Dannevang, i frygt for at blive til grin (ofte ubegrundet = man kan jo ikke vinde Hver gang) når de skal fortælle at "Drømmen" om et sød liv med en pragtfuld skønhed under idyliske himmelstrøg , baren eller hotellet braste sammen af diverse grunde (fx. skilsmisse).
Hvis du har fået den opfatelse igennem diverse negative meldinger at den største procentdel af skilsmisser blandt Dansk-Thai ægteskaber forfindes der hvor den kvindelig part er "hentet/fundet" i en bar i Pattaya - Patong eller Patpong, så må du virkeligt revurdere den opfatelse.
Fordeling er lige stort om hun kommer fra "underholdnings branchen" i turistbyerne eller fra rismarken i Nakhon Nowhere.
Heldigvis findes også en stor del som stadigt lever i et harmonisk og ligeværdigt forhold, hvor man respektere hinanden og især acceptere "Forskeligheden" ,

Held og lykke med dit projekt.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

goldfireson
Hej Lung Yao, ja jeg kan godt se, at der for mange vil være en stor udfordring at fortælle om sit forliste ægteskab - og jeg er da heller ikke ude på at udstille nogen. Jeg vil blot fortælle deres historie om, hvorfor det ikke gik.

Jeg har ikke en særlig forestilling om, at der er større tendens til skilsmisse, når der har være barpiger (som du omtaler det som) involveret.
Jeg graver rundt i den her store vidensbøtte lige nu, og savner altså den personlige fortælling. Jeg håber, at nogle af jer brugere, kan være med til at hjælpe mig mit projekt.

På forhånd tak
Kenny

Lung Yao
goldfireson skrev:
Hej Lung Yao, ja jeg kan godt se, at der for mange vil være en stor udfordring at fortælle om sit forliste ægteskab - og jeg er da heller ikke ude på at udstille nogen. Jeg vil blot fortælle deres historie om, hvorfor det ikke gik
.
Og det ville sikkert hjælpe dig i din søgen, hvis du Understregede bl.a. disse 2 betingelser:
1 - Det drejer sig om en skreven artikel, IKKE en TV- dokumentar og hvor "slutproduktet skal godkendes (genkendes)" af emnet (p.g.a. tidligere uheldige fortilfælde).
2 - Eventuel emneperson er garanteret fuldstændigt Anonymitet.

Jeg har ikke en særlig forestilling om, [b]at der er større tendens til skilsmisse, når der har være barpiger (som du omtaler det som) involveret.[/b]
Jeg graver rundt i den her store vidensbøtte lige nu, og savner altså den personlige fortælling. Jeg håber, at nogle af jer brugere, kan være med til at hjælpe mig mit projekt.
På forhånd tak Kenny
.
Men desvære er det stadigvæk i DK mange som har den "forståelse/fordomme", derfor ikke så mange som ville melde sig frivilligt.

Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

goldfireson
Hej Lung Yao

Ja jeg kan kun understrege til dem, der læser med, at det drejer sig om en skreven artikel (altså intet tv).

Vi laver selvfølgelig en interviewaftale, hvor vi sammen finder du af, hvilke detaljer der skal med og ikke med.

Det med anonymiteten ville måske hjælpe på intereressen, men jeg tror bare, at et anonymt interview ville gøre hele fortlællingen mere lyssky,

Tak for de gode råd Lung Yao.

Lung Yao
goldfireson skrev:
Hej Lung Yao

Ja jeg kan kun understrege til dem, der læser med, at det drejer sig om en skreven artikel (altså intet tv).

Vi laver selvfølgelig en interviewaftale, hvor vi sammen finder du af, hvilke detaljer der skal med og ikke med.

Det med anonymiteten ville måske hjælpe på intereressen, men jeg tror bare, at et anonymt interview ville gøre hele fortlællingen mere lyssky,
Tak for de gode råd Lung Yao.

Nu er du på "rette spor" og jeg er overbeviste at du ville sikkert få nogle henvendelse.
Men igen, JEG og sikkert mange andre ville ikke opfatte Anonymitet som værende noget "lysky/fordækt", da jeg HVER dag læser enten i aviser eller på Internet artikler hvor personens navn er gemt for OFFENTLIGHEDEN, men kendt af redaktionen/forfatteren .

.

Robert Kronberg
Jeg tror, at det er meget simpelt, hvorfor skilsmisseraten er større i dansk-thailandske ægteskaber.

Danske par behøver nemlig ikke gifte sig for at kunne bo sammen. Jeg tror faktisk, at mange danskere slet ikke gifter sig, eller at de i al fald udskyder det i årvis.

Thai-danske forhold, hvor kæresten er bosiddende i Thailand har ikke en jordisk chanche for at opleve en hverdag sammen, før de tager beslutningen om ægteskab .

Dertil kommer naturligvis kulturforskelle, men dette ville jo også være afklaret, hvis de ligesom dansk-danske par kunne opleve en hverdag forud for ægteskabet.

I visse lande kan man få et 9 måneders forlovelsesvisum, hvor man må arbejde, og efter knap 9 måneder kan man gifte sig og søge forlængelse på baggrund af ægteskab. Gad vide om man i disse lande oplever en lavere rate af skilsmisser? Det synes jeg er et mere interessant spørgsmål.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
goldfireson
Tak Robert, det var faktisk et interessant perspektiv, hvis man sammenlignede med vestlige lande med 9 månderes visum ordningen..

MVH Kenny

Lung Yao
Robert Kronberg skrev:
Jeg tror, at det er meget simpelt, hvorfor skilsmisseraten er større i dansk-thailandske ægteskaber.

Danske par behøver nemlig ikke gifte sig for at kunne bo sammen. Jeg tror faktisk, at mange danskere slet ikke gifter sig, eller at de i al fald udskyder det i årvis.
Og MANGE Thai-Danske par ville gøre det samme, hvis det var muligt .....

Thai-danske forhold, hvor kæresten er bosiddende i Thailand har ikke en jordisk chanche for at opleve en hverdag sammen, før de tager beslutningen om ægteskab
.... og som er en "tvungen nødvendighed" hvis partneren skal have opholdtilladelse i DK.

Dertil kommer naturligvis kulturforskelle, men dette ville jo også være afklaret, hvis de ligesom dansk-danske par kunne opleve en hverdag forud for ægteskabet.

I visse lande kan man få et 9 måneders forlovelsesvisum, hvor man må arbejde, og efter knap 9 måneder kan man gifte sig og søge forlængelse på baggrund af ægteskab. Gad vide om man i disse lande oplever en lavere rate af skilsmisser? Det synes jeg er et mere interessant spørgsmål.

Hilsen, Robert

Peder1968
Robert Kronberg skrev:
.....
Hilsen, Robert

Du er ikke den første der har nævnt det. Men er der ikke nogen der kan henvise til nogle tal der kan underbygge denne påstand?

Robert Kronberg
Peder1968 skrev:
Robert Kronberg skrev:
.....
Hilsen, Robert

Du er ikke den første der har nævnt det. Men er der ikke nogen der kan henvise til nogle tal der kan underbygge denne påstand?

Det er vel bare almen logik, om end en påstand, at danske par er længe om at gifte sig, hvis de overhovedet gifter sig med hver kæreste, som de bliver samboende med, og derfor går de ikke ind i statistikken som skilsmisser. Hvis de oven i købet beholder hver deres lejlighed, så er det helt umuligt at undersøge.

Det er vel derfor, at samboende efterhånden har næsten samme rettigheder som ægtefolk, fordi så mange danske er samboende, men det er noget vanskeligt at søge familiesammenføring, hvis man ikke er samboende, og så kan man jo ikke blive samboende.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Peder1968
Robert Kronberg skrev:
Peder1968 skrev:
Robert Kronberg skrev:
.....
Hilsen, Robert

Det er vel bare almen logik, om end en påstand, at danske par er længe om at gifte sig, hvis de overhovedet gifter sig med hver kæreste, som de bliver samboende med, og derfor går de ikke ind i statistikken som skilsmisser. Hvis de oven i købet beholder hver deres lejlighed, så er det helt umuligt at undersøge.

Det er vel derfor, at samboende efterhånden har næsten samme rettigheder som ægtefolk, fordi så mange danske er samboende, men det er noget vanskeligt at søge familiesammenføring, hvis man ikke er samboende, og så kan man jo ikke blive samboende.

Hilsen, Robert

Jeg synes bare det kunne være interessant at få nogle tal på bordet. Jeg siger bestemt ikke du har uret Smile

Nogle ting der kunne trække i den modsatte retning, altså man ikke lige sådan bliver skilt ,kunne f.eks. ligge i kulturen hos en del thai'er, når man er blevet gift forbliver man (helst) i ægteskabet. Altså en "lidt" gammeldags tænkemåde. Jeg ved godt det er mest ude på bø-landet man finder denne holdning og ikke så meget inde i storbyerne.
Og jo, jeg kender en del thai'er der er blevet skilt men synes ikke ligefrem det er flere end dansker. Kan være en tilfældighed.....
En helt anden ting, kunne være der er en del der ikke har fået permanent opholdstilladelse og bliver derved nødt til at blive i ægteskabet ellers er det forfra / hjem Frown

patirak
Robert Kronberg skrev:
Peder1968 skrev:
Robert Kronberg skrev:
.....
Hilsen, Robert

Hilsen, Robert

Kunne ikke være mere enig, Robert. Det er logik, at når man er tvunget til at indgå ægteskab for at få en hverdag sammen, så er chancen for at det mislykkedes langt større. Kulturforskelle og sprogbarrierer spiller naturligvis også ind, men disse forskelle og udfordringer ville være langt nemmere at håndtere, hvis folk havde en chance for at lære hinanden at kende inden de blev gift.

Desværre kommer vi fra et land, hvor man gør det svært de mennesker, der oplever kærligheden udenfor landets grænser. Hvis ikke dette ændres, så mener jeg statistikken og tallene er uholdbare... Man kan ihvertfald ikke sammenligne med rene danske ægteskaber. Forestil jer bare antallet af skilsmisser, hvis danskere var tvunget til at skulle gifte sig før de flyttede sammen. I såfald ville jeg have været gift 4 gange istedet for 1 gang...More sick

Til Peder og evt. andre.

Påstanden om mange dansk-thaiskismisser , beviset får du ved at søge i Danmarks Statestik.

rinpoche
goldfireson skrev:

Den er sikkert hverken mindre eller større end andre ægteskaber med ægtefæller fra den "3. verden".

Og forklaringen er såre banal og helt indlysende, som andre allerede har været inde på.

Udover de skitserede, så kommer også skuffede forventninger fra begge parters side, ofte af økonomisk karakter.

Jeg har også set thailændere, der har valgt at leve i et delvist "parallel-samfund", dvs. stort set kun omgås deres thailandske bekendtskabskreds og kun anse fester og kortspil (hvem sagde ludomaner?) for at være vigtige.
Deres danske familie kommer i anden række.

Men bottom line er som så:

Jeg kan ikke forstå hvilken interesse dansk/thai gifte/skilte skulle have i at gå ud i offentlighed med deres historie, med navns nævnelse og måske tilmed ledsaget af et billede af deres kontrafej.
Hvis interesser skulle dette tjene?

Det skulle da lige være hvis man nærede ambitioner om at springe ud som reality stjerne eller medie ludder, som i bund og grund er 2 alen ud af et stykke.
Redigeret af rinpoche d. 24/10-2011 16:53

sudsakhon
Indledningsvis kan jeg da også nævne, at der ligger ret detaljeret statisk materiale frit tilgængeligt hos Danmarks Statistik.

Jeg kunne også skrive mange sider om dette emne, idet det er et område jeg har beskæftiget mig med professionelt i snart 20 år.

Der er naturligvis mange grunde til skilsmisser, og det giver vel ingen mening, at beskæftige sig med den situation, hvor man gifter sig med en tilfældig barpige, hvor hendes udgangspunkt er ren bedrag.

Det er næppe i disse situationer, der er grund til en analyse af hvad der gik galt.

Ej heller er det interessant, at beskæftige sig med de ægteskaber, hvori der finder vold, misbrug og udnyttelse sted.

Mange af de skilsmissesituationer jeg har kendskab til, har baggrund i de også tidligere nævnte bristede forventninger. Ret ofte oplever jeg, at manden har en (berettiget)forventning til et ægteskab, hvor man også udfylder en del af hinandens sociale behov.

Denne forventning til ægteskabet kan blive sat på en hård prøve, hvis han oplever, bare at være en statist i hendes verden, hvor (hendes) familie kommer i første række og hendes andre sociale relationer i anden.
Han lever så at sige som tilskuer til hendes liv.

Sprog- og kulturelle barrierer accelerer naturligvis problemerne.
De økonomiske problemer er naturligvis også tilstede.

Jeg er flere gange kaldt ind for at oversætte for politiet, hvor der tilsyneladende er tale om bedrageri. ”Han lader mig arbejde, og stjæler mine penge”.

Det er interessant at se betjentenes ansigtsudtryk, når det afsløres (i stort set alle situationer) at han som bare forventede, at fælles udgifter deles.

En bemærkning jeg har hørt mange gange er, at manden følte sig fremmed i eget hjem, som var fuldt af thailændere, der sad på gulvet og spiste/drak/spillede kort.

Mange mænd føler, at der gås meget langt over deres grænser i disse og lignende situationer.

Frustrationer kan eskalere, og med mange thailænderes sans for drama skal der ikke meget til at en situation ender ude af kontrol.
Vold i ægteskabet kan jeg ikke acceptere, men ofte forklare.
Man skal jo også huske på, at i situationer som beskrevet, står der jo et beredskab klart for at hjælpe kvinden. Manden, derimod har ofte ingen hjælp at trække på.

Det er klart, at kvinder skal beskyttes mod en voldelig ægtemand, men årsagssammenhængen negligeres ofte.

Jeg har bare her beskrevet et par hovedtræk i mange af de tendenser jeg har oplevet.

Det er hverken den eneste årsag eller en uddybende forklaring.

Alle situationer har deres eget personlige udspring.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Bjarne
"jeg fandt det blot kuriøst, at skilsmisseraten var så stor blandt dansk-thailandske ægteskaber"

"hvorfor skilsmisseraten er større i dansk-thailandske ægteskaber"

"Påstanden om mange dansk-thaiskismisser , beviset får du ved at søge i Danmarks Statestik."

"der ligger ret detaljeret statisk materiale frit tilgængeligt hos Danmarks Statistik"

Jamen, jamen... hvorfor skal det så stadig være en hemmelighed for alle os, der ikke er så skrappe til at søge i statistikkerne som andre, der tilsyneladende allerede har været der?

Hvorfor reagerer ingen på Peder1968' logiske "Men er der ikke nogen der kan henvise til nogle tal der kan underbygge denne påstand?.

Procenter, please, så man kan forholde sig en anelse. Hvormange procent dansk-danske ægteskaber slutter med skilsmisse. Hvormange thai-danske?
Det burde være barnemad for de statistikkloge. Og mere oplysende end blot at henvise til udefinerede statistikker.

sudsakhon
@Bjarne
De statistikker er ikke udefinerede.

Du kan starte her.

http://www.dst.dk...6/indv.pdf

Bjarne
Nej, nu er de defineret med et link, som min computer ikke kan åbne. Det tager min computer og jeg det fulde ansvar for. Men havde det ikke været nemmere lige at markere de efterlyste procenter, når man nu i den grad er på forkant med statistikkerne?

sudsakhon
Skal alle andre også tygge din mad for dig..??

Hvis det har så stor interesse, så brug Google

eller tast som url:

dst.dk/pukora/epub/upload/14846/indv.pdf

Spring til debat: