Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Riskoger. Hvordan????
|
|
| slinky |
Lagt på d. 18/02-2012 14:38
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 2 |
Efter en tur til Bangkok må det være tid til en rigtig riskoger her i DK. Ind til Thai Supermarked på Istedgade 134 og købe en af slagsen. Hjemme pakke ud, og se hvad det nu er for noget. Hmmmm. Kun brugsanvisning på Thai og iøvrigt ingen CE mærkning. Nå riskogeren af mærket "OTTO" ser ellers fin ud. Nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal gøre. Har købt Jasmin ris til en start. Eller endnu bedre oversætte brugsanvisningen fra Thai til DK/UK... (Jeg har skannet den ind og kan maile) Hilsen Rolf |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 18/02-2012 14:48
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
Hej Slinky Hvor svært kan det være. Skyl risene godt i koldt vand. Kom en del ris og to dele vand samt lidt salt, start din riskoger og bingo du har kogte ris ![]() |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 18/02-2012 14:54
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Rolf, Næsten 95% af alle riskoger fungere på samme måde. - Rinse lige risen lige til vandet bliver næsten klar, i "kogekaret" . - Fyld lige vand over risen, til det er ca. 2cm over. (du behøver ikke tommestok, til det ) du kan bruge en finger og brug yderst fingerled som måleredstok. - Tænd for maskinen og lad den passe sig selv. - Risen er klar/kogt når alt vand er fordampet (og der er det som får maskinen til at enten slukke eller går over til kun opvarmning tilstand. Thai Supermarked SKULLE iflg. loven forsyne deres produkter med en brugsvejledning på et Europæisk sprog. Havde du købte din riskoger i enten ALDI eller Liddl så var du over dine problemer, Dansk brugervejledning, GARANTI og ofte kombineret med en dampanordning ud over riskogeren. Og prisen er som regel under 150kr for en 1½l/2l model. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| slinky |
Lagt på d. 18/02-2012 15:02
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 2 |
Tak for svarene.... Jamen, jeg prøver mig lidt frem. Der er en mekanisme, således at "gryden" trykkes ned når den har en vis vægt. Så kan man trykke afbryderen ned og den låser. Når vægten når under et vis niveau løften gryden en smule og afbryderen slukker. Jeg går ud fra at det sker når vandet er kogt ud. Ja, det er helt ulovligt at sælge uden dansk brugsanvisning og uden CE mærkning. Men nu var der en pige fra Thailand som sagde jeg skulle købe den i en Thaibutik, så skulle hun nok hjælpe. (Hun opgav det med hjælpen, så nu er jeg på bar bund.) Den har iøvrigt også en dampskål. Kostede vist 175,- |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 18/02-2012 15:11
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
Dengang jeg startede med at koge min ris i sådan en riskoger, spurgte jeg en thai dame hvor meget vand der skulle i. Hun svarede mig at det første led af pegefingeren, når den var dækket så var der det vand der skulle bruges. Og det har fungeret hvergang. Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 18/02-2012 15:17
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
slinky skrev: Tak for svarene.... Jamen, jeg prøver mig lidt frem. Der er en mekanisme, således at "gryden" trykkes ned når den har en vis vægt. Så kan man trykke afbryderen ned og den låser. Når vægten når under et vis niveau løften gryden en smule og afbryderen slukker. Jeg går ud fra at det sker når vandet er kogt ud. Ja, det er helt ulovligt at sælge uden dansk brugsanvisning og uden CE mærkning. Men nu var der en pige fra Thailand som sagde jeg skulle købe den i en Thaibutik, så skulle hun nok hjælpe. (Hun opgav det med hjælpen, så nu er jeg på bar bund.) Den har iøvrigt også en dampskål. Kostede vist 175,- Ja, det er korrekt opfatet m.h.t. mekanismen. M.h.t. den thailandske pige, er det et normalt råd, da det er ikke sikkert at hun handler i ALDI/LIDDL eller har set riskoger solgt der og som mange thai mener hun nok at en God riskoger køber man i en Thai butik(altid på lageret, kontra ALDI en tilbudsvare). Men prøv dig frem og det ville hurtigt lykkedes for dig at koge risene. Nogle gange er det nødvendigt (ikke altid) at lige løfte låget når risen er kogt og lad afkøle lidt inden servering(2-3 min.). . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 18/02-2012 15:22
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Kan også kun tilslutte mig mig forklaringen om virkemåden, nemlig efter vægtpåvirket brydekontakt. MHT. mængden af vand, har jeg i de mange mange år, jeg har kogt ris, brugt samme vejledning jeg fik som barn i Thailand, ca. en finger vand over risen. Dog skyller jeg risen 2-3 gange, men har fået ballade af konen. De klistrer så ikke sammen på "den rigtige måde", hævder hun. Jeg gør som jeg plejer, idet det er mig der laver 95% af maden hjemme... Også thai. Men må lige rette en misforståelse ang. garanti. Man opnår kun en sådan, hvis det er aftalt. Der er ingen garanti i købeloven Redigeret af sudsakhon d. 18/02-2012 15:26 |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 18/02-2012 15:23
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
slinky skrev: Tak for svarene.... Jamen, jeg prøver mig lidt frem. Der er en mekanisme, således at "gryden" trykkes ned når den har en vis vægt. Så kan man trykke afbryderen ned og den låser. Når vægten når under et vis niveau løften gryden en smule og afbryderen slukker. Jeg går ud fra at det sker når vandet er kogt ud. Ja, det er helt ulovligt at sælge uden dansk brugsanvisning og uden CE mærkning. Men nu var der en pige fra Thailand som sagde jeg skulle købe den i en Thaibutik, så skulle hun nok hjælpe. (Hun opgav det med hjælpen, så nu er jeg på bar bund.) Den har iøvrigt også en dampskål. Kostede vist 175,- Nu har jeg aldrig skilt en riskoger ad, men jeg kan huske et par forsøg fra fysiktimerne i 7. klasse med bimetal. Når det bliver varmt bøjer det og kan dermed anvendes som termostatkontakt. Vand kan som bekendt ikke blive varmere end 100 grader, og når det er kogt "væk", så er jeg sikker på, at temperaturen stiger, hvorved en termostatkontakt slår fra. |
|
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 18/02-2012 15:29
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1323 |
Normalt er der et "ris"mål og et "vand" mål indvendig i skålen du sætter ned i riskogeren.... men jeg bruger også "fingerled" regelen - den slår aldrig fejl! Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 18/02-2012 20:37
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
sudsakhon Rettighed i følge købeloven http://www.forbru...s/Koebelov Reklamationsret i to år Købeloven giver dig som forbruger to års reklamationsret. Loven giver dig mulighed for at vælge mellem fire forskellige løsningsmuligheder, hvis din vare har en mangel. Kim
|
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 18/02-2012 20:52
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
Nu må i stoppe vi taler om en skide riskoger til max. 150,00 kr |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 18/02-2012 21:27
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
@kro90 Tak for linket. Nu kender jeg naturligvis købeloven ganske godt. Der står der intet om garanti, og det er en almindelig fejforståelse, som den almindelige forbruger ofte vildfares af. Derfor informerede jeg om det korrekte.. Der er rigtig mange, der ikke kender deres rettigheder som forbrugere. |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 19/02-2012 10:07
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 873 |
Nu tror en thailænder ikke man kan koge ris uden en riskoger. Det kan man godt, sæt en gryde med vand over at koge på komfuret, tilsæt ris og salt, når vandet er væk er risen færdig, til 4 personer tar det vel 10-15 min. så sæt æggeuret til at ringe så risen ikke brænder på |
|
|
|
| poom |
Lagt på d. 19/02-2012 12:12
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
jeg troede ikke man skulle putte salt i thai ris. det får dem til at klister ulækkert sammen |
|
|
|
| SteenJ |
Lagt på d. 19/02-2012 12:49
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 743 |
roald skrev: Nu tror en thailænder ikke man kan koge ris uden en riskoger. Det kan man godt, sæt en gryde med vand over at koge på komfuret, tilsæt ris og salt, når vandet er væk er risen færdig, til 4 personer tar det vel 10-15 min. så sæt æggeuret til at ringe så risen ikke brænder på Husk at fylde grydenn med vand
HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.
|
|
|
|
| Dalton |
Lagt på d. 19/02-2012 12:58
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 326 |
Jo, man lærer noget nyt hver dag... Jeg gik og troede en riskoger var en japansk bil ![]() ![]() Dalton |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/02-2012 13:29
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Dalton skrev: Jo, man lærer noget nyt hver dag... Jeg gik og troede en riskoger var en japansk bil ![]() ![]() Dalton Jeg har også lært noget nyt i dag ![]() Frank skriver i indlæg # 8 : Citat "Vand kan som bekendt ikke blive varmere end 100 grader " Her har jeg gået rundt i mange år og troet fuld & fast på, hvad min fysiklærer fortalte mig ! Min fysiklærer har åbentbart været inkompetent, så jeg kræver skolepengene tilbage ![]() Mvh. Labri Redigeret af d. 19/02-2012 13:40 |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 19/02-2012 13:42
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Labri skrev: Dalton skrev: Jo, man lærer noget nyt hver dag... Jeg gik og troede en riskoger var en japansk bil ![]() ![]() Dalton Jeg har også lært noget nyt i dag ![]() Frank skriver i indlæg # 8 : Citat "Vand kan som bekendt ikke blive varmere end 100 grader " Her har jeg gået rundt i mange år og troet fuld & fast på, hvad min fysiklærer fortalte mig ! Min fysiklærer har åbentbart været inkompetent, så jeg kræver skolepengene tilbage ![]() Mvh. Labri Hvad var det din lærer fortalte dig? ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/02-2012 13:54
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
[quote]Dalton skrev: Slettet Redigeret af d. 19/02-2012 14:05 |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 19/02-2012 13:57
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Dalton skrev: Jo, man lærer noget nyt hver dag... Jeg gik og troede en riskoger var en japansk bil ![]() ![]() Dalton Nærmere en Honda MC.- Sidst vi købte en ny MC kom forhandleren ud dagen efter og stoppede madammen, og overrakte hende en "gave". Da hun kom hjem og pakkede den ud var det,--1stk. 1½L. elektrisk riskoger. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.