Se indlæg
 Udskriv debat
Registrering af en baby, som Thailandsk statsborge, når mor og barn bor i Danmark.
karstenf
Jeg har sendt noget der liggende det følgende først på engelsk til den thailandske ambassade, det gav ikke noget svar. Det samme spørgsmål på thai (Google oversat), hvor jeg forslog at de eventuelt kunne svare på thai. Svaret var at ringe til NN på ambassaden. Her er det udført selvcensur. Men det var da et svar.

Der for spørgsmålet til jer:
Hvordan gør man dette?

Spørgsmål om, hvordan registreres et barn som thailandsk statsborger.
Jeg skriver på vegne af min datter.
Min datter, som en thailandsk statsborger, skal snart have et barn med en dansker.
Min datter og faren har fast bopæl i Danmark.
Vi ønsker at registrere barnet som både Thai og dansk statsborger, så den kan vælge, når den tid kommer hvor der skal vælges. Hvis dette ikke er muligt, skal barnet registrere som Thai borger.

Kan denne registrering ske på den i Thailandske ambassade i Danmark?

Er der nogen form / dokumenter, der skal anvendes?

Er der nogen frister, at vi skal være opmærksomme på?

På forhånd tak for svar.

Karsten.

Ps. jeg har naturligvis prøvet at får hjælp via diverse søgninger, men med de søgeord som jeg anvender er det ikke lykkedes, eventulle link, forslag til søgeord er velkommen.Sunflower
Gift med jordens dejligste kone.

Min kone Noodaeng udføre Thaimassage i Odense Se
https://www.koonm...

https://www.koonmassage.dk/
Anonym Bruger
Det drejer sig altså om et barn født/fødes og registret i DK, men også ønskes registreres i Thailand?

Moren er thailandsk statsborger med opholdstilladelse i DK.

Den er tricky, men gad vide om ikke I kunne registrere barnet på 'Amphur' i morens hjemstavn...ved ikke om ambassaden skal indblandes pt.

karstenf
Ja den kommende mor bor i Danmark.

Det handler ikke kun om at blive registeret i Thailand, det handler om at blive thai statsborger.
Dette skal give den kommende barn valgmuligheder.

Når banet fødes i Danmark bliver det registeret som født, det er jo Ok. Her skal der så angives statsborgerskab eller?

Så ”problemet” vender to veje, den danske registrering som født, og den del som vender mod Thailand.

Alt skal jo gerne ske rigtig, så barnet ikke mister nogen muligheder senere.

Hvile papir skal der bruges i Danmark?

Hvilke papir skal der bruges ”sagen” på den Thailandske side?

Der er sku mange spørgsmål.

Hjælp modtages gerne.
Karsten

TG950
uden at skulle spille kloge Åge så vil jeg tro at fremgangsmåden er :

barnet fødes i DK, automatisk dansk statsborger

ved næste ophold i TH registrering på det lokale Ampur ( moderns )
husk at der også skal udstede et blåt ID kort.

alle danske dåbsdokumenter oversættes til Engelsk, derefter skal de verificeres på udenrigsministeriet i København og derefter på Thai Ambassaden i Hellerup

og når så dette er gjort så få samtlige dokumenter oversat til Thai på udenrigsministeriet i Bangkok.

når alt dette så er klaret og barnet forhåbentlig er blevet Thailandsk statsborger, så får i lavet et thai pas til barnet også på udenrigsministeriet i Bangkok.

og når barnet så er blevet 22 år så vælger det side, ( men hvem skal kontrolere dette, det er jo så en helt anden sag )

tror ikke på at ambassaden er behjælpelig med at ordne barnets Thai borgerskab.

så good luck til jer.
Redigeret af TG950 d. 29/03-2012 19:27
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

Det er lidt forkert formuleret- Et barn med dansk far vil altid være dansk statsborger uanset hvor barnet bliver født.

Husk lige at drenge med thailandsk statsborgerskab "kan" være tvunget til at aftjene 2 års soldatertjeneste i THAILAND.

Det er rigtig at det unge menneske skal vælge "side" inden den 22. år- det tror jeg selv man skal klare!

Så vidt jeg ved kan man ikke have både dansk og thaipas.

maichai
Uden på nogle områder at spille klog
Er jeg orienteret fra FMA i Bangkok
At man gør følgene papirene fra hospitalet og evt dåbs/navneatest skal oversættes til Thai af godkendt Translatior med selvfølgelig ale stempler iorden Derefter tager man på ambasaden i Hellerup og for det stemplet Husk id kort og sort bog fra moderen når alt dette er på plads tager man det Thaiambasade stemplede papir og tager til moderens amppur eller til FMA i bangkok Der burde ingen problemer være hvis moderen har sit Thaistatsborgerstatsborgerskab Barnet vil herefter have både DK pas og Thaipas Men husk stadig Hvis det er et drengebarn Skal drengebarnet ind som soldat i Thailand hvis han ikke framelder sit Thaistatsborgerskab inden han kommer i den alder
MVH Maichai
Phone......

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.

เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย
แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา

maichai
Girobank skrev

PASSER iKKE

Begge min døttre 1 & 3 år har begge DK pas og Thai pas
Hvilke forøvrigt giver en stor fordel når man passere iminigation Vi bliver altid smidt over til eN børnevenlig Thaiiminigrationofficer
MVH Maichai
Phone......

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.

เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย
แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา

THansen
girobank skrev:

Det er lidt forkert formuleret- Et barn med dansk far vil altid være dansk statsborger uanset hvor barnet bliver født.

Husk lige at drenge med thailandsk statsborgerskab "kan" være tvunget til at aftjene 2 års soldatertjeneste i THAILAND.

Det er rigtig at det unge menneske skal vælge "side" inden den 22. år- det tror jeg selv man skal klare!

Dog kun hvis forældrene er gift (med hinanden) ellers kun hvis barnet er født i Danmark

§1 i Bekendtgørelse af lov om dansk indfødsret

Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.

bannok
Jeg er dansk statsborger og min kone er Thai statsborger, vores datter blev født i Thailand, og blev selfølgelig Thai statsborger ved fødslen.

men en barn der er er født udenfor danmark og udenfor œgteskabet, kan ikke blive dansk statsborger, så enkelt er det.

Hvis faren gifier sig med moren bliver barnet aoutomatisk dansk statsborger. Så jeg giftede mig med moren og søgte om dansk pas til min datter, på den danske ambassade i Bangkok, og det var der ikke nogen problemer i.

Så hvis man som dansker er gift med en Thai statsborger, og får barn sammen, ja så er det bare om at søge om dansk og Thailandsk pas til barnet, når barnet har thai og dansk pas, ja så er barnet både dansk og thai statsborger, så enkelt er det

Det er korrekt, at børn op til det 22. år kan have både tkai og dansk pas, men derefter skal der vælges thai eller dansk!.

Jeg går selvfølgelig ud fra at moderen og faderen til barnet/børnene er gift.

Min eks. fødte et datter i Bangkok med sin daværende danske mand, og datteren fik dansk indfødsret fra start.
Flyttede så senere til danmark.

nedenstående skrevet af TG 950:
og når barnet så er blevet 22 år så vælger det side, ( men hvem skal kontrolere dette, det er jo så en helt anden sag )

prasat
vi gjorde følgende.

hentede navneattest/dåbsattest på kirkekontoret oversat til engelsk. dette gør kirken gratis.
herefter skulle det verificeres på udenrigsministeriet tager 10 minutter og koster et gebyr.
derefter på thailands ambassade hvor de lavede en thai fødselsattest tager 2 uger, her skal moren også have alle sine papier med som pas vielsesattest blå husbog dette koster også et gebyr.
derefter skal barnet registeres i thailand på det ampor hun hører til. dette tager også en uges tid da det ikke er nok at det kun er ampor overhovedet der godkender men det skal godkendes af amtets overhoved. dette koster også et gebyr.
herefter er barnet blevet skrevet ind i den blå bog og har ret til sygesikring osv. i thailand
og hvis det bliver et drenge barn, skal det også trække militær nummer og aftjene værnepligt hvis det ikke sletter sit statsborgerskab inden 18 år.

dette er som vi skulle gøre og ikke gætterier og urigtige oplysninger som girobank strør om sig med.
det mest besværlige var det der foregik i thailand da man skulle have landsbyoverhovedt med på ampor.
man skal ikke have noget oversat i thailand da det man for på ambassaden i hellerup er en thailandsk fødselsattest.

prasat

karstenf
prasat skrev:

vi gjorde følgende.

hentede navneattest/dåbsattest på kirkekontoret oversat til engelsk. dette gør kirken gratis.
herefter skulle det verificeres på udenrigsministeriet tager 10 minutter og koster et gebyr.
derefter på thailands ambassade hvor de lavede en thai fødselsattest tager 2 uger, her skal moren også have alle sine papier med som pas vielsesattest blå husbog dette koster også et gebyr.
derefter skal barnet registeres i thailand på det ampor hun hører til. dette tager også en uges tid da det ikke er nok at det kun er ampor overhovedet der godkender men det skal godkendes af amtets overhoved. dette koster også et gebyr.
herefter er barnet blevet skrevet ind i den blå bog og har ret til sygesikring osv. i thailand
og hvis det bliver et drenge barn, skal det også trække militær nummer og aftjene værnepligt hvis det ikke sletter sit statsborgerskab inden 18 år.

dette er som vi skulle gøre og ikke gætterier og urigtige oplysninger som girobank strør om sig med.
det mest besværlige var det der foregik i thailand da man skulle have landsbyoverhovedt med på ampor.
man skal ikke have noget oversat i thailand da det man for på ambassaden i hellerup er en thailandsk fødselsattest.

prasat

Mange tak for de forskellige svar.

Metoden som prasat beskriver, er den som andre uden for dette site er begyndt at beskrive for os.
Jeg har også hørt at man i Thailand eventuelt laver et opslag på kommunen, for at høre om der nogen indvendinger. Lidt alla opslag i startsiden.

Der et og kun et tidspunkt hvor Danmark normalt tillader at et barn starter med to statsborgerskaber, og det er ved fødslen. Hvis et barn i forbindelse med familie adoption ønsker at blive Dansker opgiver de samtidig deres gamle statsborgerskab.

Kommer personen fra et land som ikke tillader at man opgiver sit statsborgerskab vil Danmark tillade at man beholder det gamle. Hvis en flygtning eventuelt komme i fare hvis man kontakter sit hjemland for at framelde sit statsborgerskab, som man skal, accepter man to statsborgerskab.

Karsten

Ps. tak for den seriøse måde dette spørgsmål er blevet behandlet.Friends again

bannok
Er det ikke muligt at få thailandsk statsborgerskab uden at skulle til Thailand, jeg at den thailandske ambassade i Danmark er det samme som et sted i Thailand.
Lige som den danske ambassade i Thailand det samme et sted i Danmark.
Min thailandske datter er født i Thailand af en Thai mor og så mig der er dansk statsborger, og jeg fik pas til min datter gennem den danske ambassade i Thailand, min datter er aldrig registeret i Danmark med personnummer, men derfor er hun alligevel dansk statsborger, så mit spørgsmål er; er det nødvendig at rejse til Thailand for at få Thai pas, altså thai statsborgerskab

Robert Kronberg
THansen skrev:

girobank skrev:

Dog kun hvis forældrene er gift (med hinanden) ellers kun hvis barnet er født i Danmark

§1 i Bekendtgørelse af lov om dansk indfødsret

Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.

En lille tilføjelse fra mit eget liv er, at barnet automatisk får dansk statsborgerskab, når man bliver gift, hvis faderen står som far på fødselsattesten, og hvis man søger dansk pas, men han får vist ikke et cpr.nr.

Min søn bliver derved danskstatsborger, hvis og når jeg søger dansk pas til ham.

Den anden vej ved jeg ikke en dyt om, men jeg gætter på, at barnet skal skrives ind i en husbog først?

Hvis det var mig, så ville jeg ringe til ens ampør og spørge, såfremt de tager telefonen.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
karstenf
I følge de sidste oplysninger, denne gang fra den thailandske ambassade:

Næsten som prasat skriver.

Det ser ud til at registreringen Thailand kan ske per brev. Jeg er ikke klar over om det er nyt. Skal det ske i Thailand er det jo noget af en udskrivning for en lille ny familie. Skal man alligevel et tur til Thailand for at lufte babyen for familien kan man selv klare det med kommunen. Man skal så selvfølgelig have alle de krævede papirer med.

En tur på kirke kontoret efter en engelsk udgave af fødselsattest med diverse stempler med mere, denne skal oversættes til thailandsk og legaliseres på ambassaden.

Denne attest og morens egne oplysninger i form af egen fødselsattest. Jeg er ikke helt sikker på de sidste: Thaipas og Thai-personkort. Naturlig vis i kopi(er). Da den kommende mor og barnet jo ikke selv bor i Thailand er jeg ikke sikker på den ”Blå bog”.

Hvor mange oplysninger om faderen der skal med er en af det ting som datteren ikke fik styr på.

Det undersøger jeg.

Når alt dette er vist på ambassaden og der er betalt en gebyr, sendes det hele til kommunen i Thailand.

De sender så det hele til bage. Som udlænding skal Den nye Thaier så have et pas, og det klare de på ambassaden i Danmark.

Det er det som min datter har forstået. (Thai er et svært sprog, og det at få det hele med er jo altid svært)

Jeg har fået lov til selv at ringe for at få det hele med. Så må jeg håbe at de vil tale dansk/engelsk med mig.

Jeg vil fortsætte denne tråd, efter hånden som tingene skrider fremad.

Karsten.

bannok
Der er lige en detalje med passet, min kone kunne ikke lave Thai pas til vores datter i Thailand uden min samtykke, jeg skulle med og skrive under.
Vores datter er thai/dansk statsborger, min kone er thai statsborger og jeg er dansk statsborger

prasat
den sidste del med at ambassaden kan sende det hele til kommunen den er jeg ikke sikker på. det kunne de ikke for os.
og da vi var på kommunen i thailand, SKULLE landsbyoverhovedet med for at bevidne at min kone hørte til landsbyen og besøgte den. hvorfor fatter jeg ikke.
det kunne være jeg skulle spørge hende når hun vågner op fra sin skønhedssøvn.
de for først dansk cpr. nr. den dag de tager ophold i danmark.

prasat

karstenf
prasat skrev:

og da vi var på kommunen i thailand, SKULLE landsbyoverhovedet med for at bevidne at min kone hørte til landsbyen og besøgte den. hvorfor fatter jeg ikke.

prasat

Hvad skal man gøre når nu familien jo er flyttet til Danmark?

prasat
jeg har spurgt hende om hvorfor vi skulle alt det med kommunen og det kunne hun sku ikke svarre på.
jeg tror kun du skal gennem det for at de kan få billig hospitaler osv. men jeg er ikke sikker på noget her

prasat

TG950
girobank skrev:

Det er korrekt, at børn op til det 22. år kan have både tkai og dansk pas, men derefter skal der vælges thai eller dansk!.

Jeg går selvfølgelig ud fra at moderen og faderen til barnet/børnene er gift.

Min eks. fødte et datter i Bangkok med sin daværende danske mand, og datteren fik dansk indfødsret fra start.
Flyttede så senere til danmark.

nedenstående skrevet af TG 950:

kunne du for en god ordens skyld forklare hvad du mener med det du har highligtet i lyserødt ( jeg benægter ikke at jeg har skrevet sådan ) men er bar lidt i vildrede med hvad du mener / hentyder til.
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

Spring til debat: