Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Kan du blive journalist?
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/04-2012 14:35
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Sjov og lærerig quiz. Der er realistiske spørgsmål, der stilles ved optagelsesprøven til journalist.. Jeg fik 45 point, men kan godt se, at jeg ikke er stærk på det kulturelle stof (det er snyd at slå op eller Google )http://www.b.dk/l.../intro/300 |
|
|
|
| jc |
Lagt på d. 22/04-2012 17:24
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 597 |
Tror de har glemt en stavetest samt en test i at formulere sig på det danske sprog. Men det er nok fordi, det ikke indgår i pensum, hvilket tydelig ses i aviserne.
Boet i Bangkok 1980-1983.
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/04-2012 18:26
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej jc, Jeg er faktisk tit overrasket over danskniveauet i aviserne i Danmark. Jeg tænker ikke på hurtige taste- og stavefejl, men på selve formuleringen. Man skal vide en masse, men det er lige meget, om man kan skrive dansk. Resultatet er, at flere og flere danskere formulerer sig og staver, som de læser i aviserne. Hilsen, Robert jc skrev:
Tror de har glemt en stavetest samt en test i at formulere sig på det danske sprog. Men det er nok fordi, det ikke indgår i pensum, hvilket tydelig ses i aviserne. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| tingtong |
Lagt på d. 22/04-2012 18:56
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 223 |
jeg har nu prøvet testen, men desværre rækker min hukommelse og evner ud i ligegyldige politiske spørgsmål, ikke til at blive journalist, eller måske EB eller BT kan bruge mig ![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 22/04-2012 19:54
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
39 point..lidt træt og ukoncentreret...men vel ok til EB el. BT... |
|
|
|
| tingtong |
Lagt på d. 22/04-2012 20:17
|
|
beklager JS, du er overkvalificeret til BT og EB ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/04-2012 20:23
|
|
Samme her.. Eller Det BedsteJeg synes, at spørgsmålene er Ok, kan ikke se, at de er ligegyldige.. Meget relevante og måske passer spørgsmålene meget godt til et niveau man burde have efter gymnasiet..(det almene) det er vel mest normalt, at tage journalistuddannelsen relativt tæt på studentereksamen Dog anede jeg ikke hvad "thulebasen" er. Har Googlet..Og det er en eller anden musikgruppe. Jeg hører meget sjældent musik, så det undrer mig ikke, at det var sort snak.. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 22/04-2012 20:32
|
Tja, det handler jo i bund og grund om "almen viden" og spørgsmålene afdækker egentlig meget godt det materiale der findes i nyhedsmedierne. Politiet har vist også en tilsvarende test om almen viden, som bruges i bedømmelsen til optagelse. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/04-2012 20:56
|
sudsakhon skrev: Samme her.. Eller Det BedsteJeg synes, at spørgsmålene er Ok, kan ikke se, at de er ligegyldige.. Meget relevante og måske passer spørgsmålene meget godt til et niveau man burde have efter gymnasiet..(det almene) det er vel mest normalt, at tage journalistuddannelsen relativt tæt på studentereksamen Dog anede jeg ikke hvad "thulebasen" er. Har Googlet..Og det er en eller anden musikgruppe. Jeg hører meget sjældent musik, så det undrer mig ikke, at det var sort snak.. Hej sudsakhon, Thulebasen var nu ganske vigtig under den kolde krig, og det var også derfor, at USA ønskede at købe vores part af Amerika, altså Grønland, i sin tid. Det er samtidig Thulebasen, som, visse mener, var transitland for anholdte terrorister på vej til Guatemala. Det bør en journalist vide, men du er ikke journalist, og du har heller aldrig påstået at være det. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 22/04-2012 21:01
|
spørgsmålet var ikke så enkelt, men lød således: Udover at være navnet på en nu nedlagt militærbase i Grønland er ”Thulebasen” navnet på? - Et kunstnerkollektiv - En digtsamling - En moderne opera - Et eksperimenterende rockband |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/04-2012 21:07
|
JS skrev: spørgsmålet var ikke så enkelt, men lød således: Udover at være navnet på en nu nedlagt militærbase i Grønland er ”Thulebasen” navnet på? - Et kunstnerkollektiv - En digtsamling - En moderne opera - Et eksperimenterende rockband Øh, det kan jeg ikke svare på, og jeg vidste end ikke, at Thulebasen var nedlagt??? http://en.wikiped...Thule_base Men så må sudsakhon have ret, uagtet lukket eller ej? Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| tingtong |
Lagt på d. 22/04-2012 21:08
|
|
robert, du har helt misforstået sudsakhon, naturligvis ved han hvad thulebasen er, nu var der ikke nogen af svarende der handlede om thulebasen, som vi kender den, men åbenbart om en musikgruppe!! jeg fornemmer, du ikke selv har prøvet testen! |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/04-2012 21:14
|
tingtong skrev: robert, du har helt misforstået sudsakhon, naturligvis ved han hvad thulebasen er, nu var der ikke nogen af svarende der handlede om thulebasen, som vi kender den, men åbenbart om en musikgruppe!! jeg fornemmer, du ikke selv har prøvet testen! Hej tingtong, Du har ret. Jeg har ikke prøvet testen ... Min fejl, og jeg agter ikke at tage den, men jeg troede dog, at debatten var lige ud ad landevejen. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| tingtong |
Lagt på d. 22/04-2012 21:18
|
|
godt ord igen men netop det spørgsmål, var et af dem som jeg mente var ligegyldig for at blive journalist |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/04-2012 21:22
|
|
yep. Jeg svarede "Et kunstnerkollektiv".. Fordi det ene var lige så sort som det andet. Af ren nyskerrighed Googlede jeg "Thulebasen " og jeg troede HELT ÆRLIGT, at jeg for 117 gang havde hevet i den løse forbindelse til mit headset.. Der var bare knas og skrigelyde. men NEJ.. Sådan VAR musikken. Så den viden må leve sin skæve gang videre uden mig.. ![]() Og der er vi enige Tingtong... Det er specialviden, man kun har brug for i ganske snævre kredse... |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 23/04-2012 10:49
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Robert Kronberg skrev: ................................................................................................ Thulebasen var nu ganske vigtig under den kolde krig, og det var også derfor, at USA ønskede at købe vores part af Amerika, altså Grønland, i sin tid. Det er samtidig Thulebasen, som, visse mener, var transitland for anholdte terrorister på vej til Guatemala. Det bør en journalist vide, men du er ikke journalist, og du har heller aldrig påstået at være det. Hilsen, Robert Mon ikke du skulle måske heller havde fuldført dine "teologi studier", for Journalist bliver DU heller ikke . ![]() Bare for din info var fangerne i transit på vej til GUANTANAMO basen på Cuba og ikke Guatemala i Mellem Amerika ved Stillehavet. ![]() 1-0 til Sudsakhon. Edit. Så nu kan jeg bedre forstå hvorfor du skrev: Hej tingtong, Du har ret. Jeg har ikke prøvet testen ... Min fejl, og jeg agter ikke at tage den, men jeg troede dog, at debatten var lige ud ad landevejen. Hilsen, Robert ![]() . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 23/04-2012 16:20
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
Jeg fik kun 32 point... Så det bliver BT eller EB til mig ![]() Eller måske skulle jeg bare blive i min nuværende branche... |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 23/04-2012 17:46
|
Hej Lung Yao, Ja, det undrede mig også, hvorfor sudsakhon ikke vidste, hvad Thulebasen er, og her har jeg redegjort for, at jeg ikke havde taget testen og derfor misforstod sudsakhons indlæg. Jeg er bachelor i teologi (også kaldet BA på dansk), og det har jeg papir på - det er en internationalt anderkendt uddannelse (jeg har også papir på andre ting). Men hvis du vil kalde mig ufaglært, så er det dit valg. Jeg er ligeglad. Desuden kan jeg sagtens få dansk pressekort, da jeg opfylder kravene for et dansk pressekort, men jeg gider ikke betale for det. Der er forskel på journalist (DJ), journalist (cand.public) og journalist, men alle kan få pressekort, hvis de opfylder reglerne, og det gør jeg - men nu er jeg jo ikke et mediefirma. At jeg så lige fik roddet lidt rundt i navnet på det sted, hvor amerikanerne placerer deres fanger, er så en anden snak, men din styrke. Hilsen, Robert Lung Yao skrev:
Robert Kronberg skrev: ................................................................................................ Thulebasen var nu ganske vigtig under den kolde krig, og det var også derfor, at USA ønskede at købe vores part af Amerika, altså Grønland, i sin tid. Det er samtidig Thulebasen, som, visse mener, var transitland for anholdte terrorister på vej til Guatemala. Det bør en journalist vide, men du er ikke journalist, og du har heller aldrig påstået at være det. Hilsen, Robert Mon ikke du skulle måske heller havde fuldført dine "teologi studier", for Journalist bliver DU heller ikke . ![]() Bare for din info var fangerne i transit på vej til GUANTANAMO basen på Cuba og ikke Guatemala i Mellem Amerika ved Stillehavet. ![]() 1-0 til Sudsakhon. Edit. Så nu kan jeg bedre forstå hvorfor du skrev: Hej tingtong, Du har ret. Jeg har ikke prøvet testen ... Min fejl, og jeg agter ikke at tage den, men jeg troede dog, at debatten var lige ud ad landevejen. Hilsen, Robert ![]() . Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 23/04-2012 19:25
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Robert Kronberg skrev: Desuden kan jeg sagtens få dansk pressekort, da jeg opfylder kravene for et dansk pressekort, men jeg gider ikke betale for det. Er du sikker på det? Det kræver, at du er medlem af DJ og for at blive det, er der nogle krav, der skal opfyldes, heriblandt et krav om, at man arbejder inden for DJs organisationsområde. Selv da jeg arbejdede som journalist, kunne jeg ikke blive medlem. Dengang havde de også et krav om hvor stor en del af ens løn, der stammede fra journalistisk arbejde, og jeg havde et arbejde ved siden af som gav for meget i forhold. Jeg fik for øvrigt kun 42 rigtige i prøven. Jeg kan godt se, at jeg ikke følger så meget med i det danske samfund som jeg plejede. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 23/04-2012 19:50
|
Hej Kim, Tjek: http://danskedagb...pressekort "Kortene udstedes til medlemmer, der har journalistik eller pressefotografisk arbejde som hovedbeskæftigelse, samt til personer, der har journalistik eller lignende som en væsentlig beskæftigelse, uden at der er tale om et hovederhverv, hvis denne beskæftigelse er relateret til medier og journalistisk reportage." Hilsen, Robert Kim Ludvigsen skrev:
Robert Kronberg skrev: Desuden kan jeg sagtens få dansk pressekort, da jeg opfylder kravene for et dansk pressekort, men jeg gider ikke betale for det. Er du sikker på det? Det kræver, at du er medlem af DJ og for at blive det, er der nogle krav, der skal opfyldes, heriblandt et krav om, at man arbejder inden for DJs organisationsområde. Selv da jeg arbejdede som journalist, kunne jeg ikke blive medlem. Dengang havde de også et krav om hvor stor en del af ens løn, der stammede fra journalistisk arbejde, og jeg havde et arbejde ved siden af som gav for meget i forhold. Jeg fik for øvrigt kun 42 rigtige i prøven. Jeg kan godt se, at jeg ikke følger så meget med i det danske samfund som jeg plejede. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Eller Det Bedste