Se indlæg
 Udskriv debat
Forsker: Leths pige kan godt være lykkelig
sudsakhon
Her er et ganske interessant indlæg i debatten om forhold på tværs af kulturer og alder.

udviklingsminister Christian Friis Bach (R) er desværre med til at holde de fordomme i live.

Samme fordomme vi tit ser her på DTW, når alle mulige skolebørn fra de første universitetsklasser og journalister forsgøer at bekræfte det, med mere eller mindre udslidte "undersøgelser"

Emnet har været oppe mange gange, og med mange vinkler (husker sidst noget om at danske mænd var nogle vatnisser) men uanset vinklen peger den stive overlæbe og de fordømmende øjne altid samme vej. Og resultatet af de forskellige vinkler og indgange til emnet har stort set samme konklusion..
Og det er udviklingsminister Christian Friis Bach (R) desværre med til at holde i live.

http://nyhederne....ml?forside

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
uan
Radikal udviklingsminister....???? Kan man tage de radikale seriøst....?

Nej vel...

Jeg tager hatten af for Jørgen Leth, og kan godt forstå at han er træt af kommentarer, men det hører jo med til stjernelivet i rampelyset, og det er han jo nok klar over inderst inde...

Godt gået Jørgen....
Please note:

I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining

poom
Radikal udviklingsminister ja hvad kan man forvente?

men jeg synes at det er mærkeligt at han er med til alle de fordomme. faktisk et godt indslag. jeg tror hende i undersøgelsen ved noget meget mere om det hele

Kan kun snakke for mig selv personligt, men jeg kan love jer for at min kone har sine helt egne meninger og vilje når hun vil.

At jeg så bliver behandlet som en prins, med frisk lavet kaffe når jeg vågner, og rundstykker på bordet er lidt af det samme. Det gør hun fordi hun VIL og vil gøre alt for at jeg har det godt.

Til gengæld forventer hun så at jeg står op hver dag og går på arbejde så vi har råd til netop morgenmad og andet Smile

Peder1968
Nu handler artiklen vel mere om 75 år gamle Jørgen kontra 17 år gammel pige.....

poom
nu var pigen vidst 22 år men er det ikke ligemeget? det er sgu da ikke nogen andres problem hvem man er kærerster med

når man læser artiklen er problemet at en minister at han er med til alle de fordomme.

Peder1968
poom skrev:

nu var pigen vidst 22 år men er det ikke ligemeget? det er sgu da ikke nogen andres problem hvem man er kærerster med

når man læser artiklen er problemet at en minister at han er med til alle de fordomme.

Jeg er enig med dig.

I følge dr.dk er hun 17.

http://www.dr.dk/...105301.htm

laodenmark
poom skrev:

Radikal udviklingsminister ja hvad kan man forvente?

men jeg synes at det er mærkeligt at han er med til alle de fordomme. faktisk et godt indslag. jeg tror hende i undersøgelsen ved noget meget mere om det hele

så har jeg læst det med :at Signe bliver rost/ fremført som en vidende person herinde !!!

Om det første udsagn er et udslag af en fordom eller bare en manifestation af politisk uenighed skal jeg lade stå usagt.

men jeg er ening i at ministeren fremturer temmeligt fordomsfuldt.
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'

sudsakhon
He he.. Er enige med jer-.

Men pigen er nu 22 Grin

Her er Jørgen Leths 22-årige kæreste

http://www.bt.dk/...e-kaereste

Man må sige, at han , ligesom f.eks. Klaus Pagh, bare indrømmer, hvad der tiltrækker ham.

Det store problem, som jeg ser det, er at når meningseliten, her udviklingsminister Christian Friis Bach (R), går ind og forsøger at mistænkeliggøre på forhånd som "udnyttelse".

Om man bryder sig sig om forhold med stor aldersspredning, eller forhold mellem mennesker fra forskellige kulturer i det hele taget, er jo et personligt standpunkt.
Men at stigmatisere ved som automatreaktion at kalde det udnyttelse er at bære ved til en uheldig drejning af opfattelse om forhold på tværs af landegrænser.

I hele denne diskussion ligger jo også kimen til mange danske (kvinders?) opfattelser om thai/danske ægteskaber.

De accepterer ikke præmissen om ligeværdige forhold, men afviser det som en sidste udvej for den danske tabermand, når han ikke kan få/klare en dansk kvinde.
Og med det helt klare sigte at undertrykke hende, hvis ikke sexuelt, så økonomisk.
Masser af abonnenter til den holdning peger på, at en kvinde i sådanne et forhold er økonomisk afhængig af ham.

mon ikke man kunne lade den stå et øjeblik, og lige se rundt på de rent dansk/danske forhold og ægteskaber?

Hvornår er det i Danmark lige blevet på mode at gifte sig "nedad"? Altså for helt almindelige kvinder?

Når det sker kommer det i avisen som overskrift:
[url]
http://www.djoef....nedad.aspx [/url]

Men det er altså ikke "helt almindelige kvinder", der omtales her i artiklen

Lao.. Fik lige læst dit indslag..
Jeg ved ikke om Signe Plambech skulle have et specielt dårligt rygte herinde.. Men personligt mener jeg hendes forskning er sober og jeg har selv benyttet hende i mine referencer i mit arbejde.

Jeg tror, også med baggrund i det jeg skriver ovenfor, at jendes arbejde bliver udlagt til at støtte mange af de fordomme, der er fastgroet i manges bevidsthed
Redigeret af sudsakhon d. 01/05-2012 13:22

hugoboerge
Jeg tror det var Dirch Passer som en gang bragte budskabet:

"Dengang maend var maend og pigerne var glade for det."

Nu vil kvinder jo gerne vaere maend, men hvad siger pigerne til det ?

Paa nogen omraader synes jeg at aldersforskellen kan vaere ligegyldig, saa laenge man holder af hinanden.

laodenmark
Hej Suds..

helt sikkert hendes studier er noget med noget 'dybde' og kan godt forstå hvis/når du har brugt noget derfra.
men også som du siger :
Qoute:
Jeg tror, også med baggrund i det jeg skriver ovenfor, at jendes arbejde bliver udlagt til at støtte mange af de fordomme, der er fastgroet i manges bevidsthed: Unqoute

Og Hvis hendes arbejde bliver udlagt til at støtte fordommene, så er det der før lød et ramaskrig herinde. så vidt jeg husker. Derfor min kommentar før.

Men vel altid svært at studerer kulturer imellem, når man selv ser det fra den ene kultur's normer. Et eller andet sted må man jo være farvet af sine omgivelser. Og kan se, meget af det som kan hidse vores dk/vestlige normer op, overhovedet ikke vil give anledning til hovedrysten hernede. Læs: hernede er mange nogle 'gamle grise' men det er i vid udstrækning **normalt **
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'

sudsakhon
Det værste, efter min mening, er (som jeg skriver) alle mulige skolebørn fra de første universitetsklasser og journalister forsgøer at bekræfte det, med mere eller mindre udslidte "undersøgelser"

Der ligger så meget sobert arbejde "derude" allerede. Det er jo nærmest til grin, når der er forespørgsler hernde om deltagere til alle mulige undersøgelser som allerede er så gennemundersøgt.

Derfor har jeg selv også været lidt direkte i mine svar til disse studerende. Der har været andre studerende, som jeg har vejledt med masser af spændende opgaver..

Men jeg forstår godt, at der protesteres højlydt herinde, når fordommene luftes.
Det rammer os alle direkte, idet at bare det faktum, at man er gift thai..eller (gys) BOR i Thailand, straks medfører det "berømte blik"

Selv om jeg er flyttet tilbage til Danmark, kan jeg stadig se reaktionerne når jeg oplyser at jeg har boet i Thailand.
Men folk ånder nærmest lettet op, når de finder ud af at jeg var fabrikschef.
Nåh...Det lyder da spændende. Og så er det lige pludseligt "naturligt" at være thaigift.

Bare det ikke er de der fede grimme mænd, der render rundt med en thai . Det er ulækkert (!!)
Den er hørt før.
Sidst i Mormors bordel....

Jeg har da også hørt, før jeg blev gift og har lidt "ude på markedet", danske piger sige..Er du "sådan en" der tager til Thailand??..
Og det var ikke positivt ment, og de var ikke interesseret i at høre om mine oplevelser.

Men startede man at sige at man var backpacker og rejste rundt, var alt lige pludselug helt i orden....

hugoboerge
I sin tid og det er mange aar siden (og til Sudsakhon, der fandtes gummi paa daekkene dengang) var det ligefrem en sensation naar man kom hjem til Danmark med en Thai kone, det var der ikke mange der havde skulle jeg hilse og sige.

Det var heller ikke ligefrem lave priser SAS havde dengang, saa det var ikke alle forundt at tage en tur til Thailand, det var noget helt specielt.

Men nu var min Thai kone og jeg lige gamle, saa der var ikke tale om at jeg havde en teenager med hjem.

Der var ikke nogen dengang der saa ned paa een fordi man havde giftet sig med en Thai, det var bare "ih saa spaendende".

patirak
Ezal skrev:

Kan kun snakke for mig selv personligt, men jeg kan love jer for at min kone har sine helt egne meninger og vilje når hun vil.

At jeg så bliver behandlet som en prins, med frisk lavet kaffe når jeg vågner, og rundstykker på bordet er lidt af det samme. Det gør hun fordi hun VIL og vil gøre alt for at jeg har det godt.

Til gengæld forventer hun så at jeg står op hver dag og går på arbejde så vi har råd til netop morgenmad og andet Smile

Kære Ezal... Ja, du har helt ret. Det handler om gensidige FORVENTNINGER til hinanden. Din kone leverer noget til dig og hun forventer at få noget tilbage... og omvendt.

Dette gælder ALLE forhold i hele verden... To mennesker mødes og har nogle forventninger og krav til hinanden. Opfyldes de ikke af den ene part, så afsluttes forholdet og man søger efter en ny partner, der så i stedet kan opfylde ens krav.

Nøjagtigt det samme princip finder du i forretningsverdenen, f.eks. i et kunde- og leverandørforhold. Leverer man ikke varen, eller betaler man ikke for ydelsen, så afsluttes samarbejdet. Efter min mening er ethvert parforhold eller venskaber baseret på fuldstændig de samme grundprincipper. I den henseende betyder f.eks. aldersforskel intet.

Det særlige ved et parforhold, er at vi ikke kan læse vores partners tanker. Du kan tro din kone gør tingene for dig, fordi hun elsker dig. Det gør hun sikkert, men hun gør måske hovedsageligt også for at sikre hendes børn, forældre etc.

Altså hun kan have andre hoved-intentioner end du rent faktisk går og tror - og det samme kan du. Men det der binder jer sammen, er jeres fælles forventninger... I har rent faktisk indgået en "usynlig handel". Stopper hun med at passe dig op eller stopper du med at komme hjem med penge, så kommer der ubalance i den "kontrakt" der er mellem jer. Det er efter min mening, faktisk ret simpelt.

En ven sagde engang til mig. Kærlighed drejer sig og evnen til at "ofre sig selv for modparten" - og jeg synes egentlig han har helt ret. Trods det at der i ALLE forhold, er indgået en "deal" baseret på individuelle forventninger, så kan man også være heldig at finde kærligheden - altså evnen til at ofre noget af sig selv for sin partner. Evner begge parter det, så er der tale om kærlighed.

Hvadenten man er Thai, Dansk eller kommer fra et helt andet sted, så vil man se forhold der mislykkedes p.g.a. af den ene part i forholdet ikke er i stand til at "bøje" reglerne for den forretningsaftale, der er lavet mellem parterne. Bliver den ene part f.eks. syg eller arbejdsløs, så kan forholdet meget hurtigt være et afsluttet kapitel.

"Lets face it"... Der ER meget få 20-årige piger, der finder en mand på 75 år attraktiv og som synes det er fedt at sove ved siden af ham. Men dermed ikke sagt at hun ikke kan være lykkelig på sin måde - hvis hendes mål, er at forsørge hendes familie og hun ikke har andre udveje. Der er stadig tale om forventinger og "en deal".

Pigen må i sådan et tilfælde blot sluge kamelen, tungekysse oldingen, smile og så ellers tænke på hendes familie, som får det bedre. Det er fuldstændigt som alle andre forhold, bare lidt mere klamt for andre at se på. Men igen... hun kan godt være lykkelig på sin måde og så længe der er gensidig respekt og han behandler hende ordenligt, så har jeg personligt ingen problem med det. Vores verden er ikke fair og vi er ikke alle født lige rige. Hvis vi var, så ville der ikke være noget der hed Nana Plaza eller Soi Cowboy.

Der hvor mine fordomme virkelig kommer frem og hvor jeg bliver sur, er når der er tale om direkte udnyttelse, misbrug og manglende respekt. Fordi en kvinde går afsted med en mand for penge, så behøver han ikke behandle hende respektløs. Tværtimod burde han respektere hende som en ligeværdig person og have klar forståelse af, hvorfor hun går med ham.

Jeg har i min tid i Asien set alt for meget dårlig opførsel og grov udnyttelse, når det gælder mænd og f.eks. Thai-kvinder. Det er noget forbandet svineri at se på og det er noget svineri at der findes mænd uden moral og etik, som behandler Thai-kvinder extremt nedværdigende. Man kan blot tage en tur på YouTube, hvis man vil se gode eksempler.

Faktisk fryder det mig nogle gange, når jeg læser om en eller anden klovn, der er blevet taget grundigt i røven og har mistet alt. For han har sikkert været et totalt svin overfor pigen og har med stor sandsynlighed selv fortjent det. Jeg kender meget få "ondsindede" Thai-kvinder... Men dermed ikke sagt at de ikke kan blive "onde", hvis de bliver behandlet respektløs.

Behandler man sin partner med respekt og overholder man "dealen", så vil et hvert parforhold blomstre... det gælder uanset hvor i verden man er.

Efter min mening, så synes jeg det er fint at Jørgen Leth har en ung kæreste - når bare han behandler hende med respekt. Er han en liderlig gammel mand? "Ja, med 100% sikkerhed"... Er hun kun sammen med ham for pengene? "Ja, med 99% sikkerhed" - men sådan er verden bare... og man kan finde fuldstændig det samme i Danmark. Her er det måske på et andet niveau, men grundprincipperne er de samme.

Mener man det modsatte... så gå ind til konen og sig at du siger dit job op i morgen og har tænkt dig at ligge på sofaen de næste to år og se videofilm... Altid en god måde at teste "kærligheden" på... :-)
Redigeret af patirak d. 02/05-2012 11:13

Kim Ludvigsen
Efter min mening, så synes jeg det er fint at Jørgen Leth har en ung kæreste - når bare han behandler hende med respekt. Er han en liderlig gammel mand? "Ja, med 100% sikkerhed"... Er hun kun sammen med ham for pengene? "Ja, med 99% sikkerhed"

Der er muligvis endnu et aspekt i netop dette tilfælde. Jeg har ikke fulgt med i nyhederne, men hvis det er den samme pige, som sidst han var i rampelyset, så er hun datter af en ansat. Det ændrer en del på tingene, fordi hun kan føle sig mere eller mindre tvunget for ikke, at moderen skal blive fyret.

Og til dem der har nævnt den megen opmærksomhed: Jørgen Leth opsøger bevidst opmærksomheden. Hvis han mod min forventning skulle have været i tvivl sidste gang, om det ville skabe opmærksomhed, da han fortalte om forholdet, så kan han absolut ikke være uvidende denne gang. Han har noget han vil sælge, og det gør han ved at skabe opmærksomhed.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
poom
enig
men der er en ting jeg har tænkt over. det kommer i nyhederne som om det er en stor sensation..

forsker udtaler hun kan være lykkelig

så kan jeg sgu godt forstå der bliver kigget skævt til thai alle de blegfede danske duller når det er så utroligt at man kan være lykkelig når man ikke lige gør som alle de andre

patirak
poom skrev:

enig
men der er en ting jeg har tænkt over. det kommer i nyhederne som om det er en stor sensation..

forsker udtaler hun kan være lykkelig

så kan jeg sgu godt forstå der bliver kigget skævt til thai alle de blegfede danske duller når det er så utroligt at man kan være lykkelig når man ikke lige gør som alle de andre

Efter hvad jeg har hørt (dog aldrig selv oplevet) --- så skulle det som mand også kunne lade sig gøre at være lykkelig med en dansk kvinde :-)

sudsakhon
Efter hvad jeg har hørt (dog aldrig selv oplevet) --- så skulle det som mand også kunne lade sig gøre at være lykkelig med en dansk kvinde :-)

Mon det så også bliver kommenteret af en forsker, som på TV2 news kontroversielt bedyrer, at modsat alle forventninger kan det faktisk ske?Phone......

men jeg synes Kim Ludvigsen har fat i en god pointe:
Der kan muligvis ikke være tale om et ligeværdigt forhold, såfremt det er dattern af en ansat, der er hans kæreste.

Efter min mening er det en anden (men meget relevant) diskussion.

Mit udgangspunkt var, at en offentlig person var med til at holde en fordom i live.
Nemlig at forholdet ´mellem en dansk mand og en udenlandsk kvinde (og specielt, hvis hun er yngre end ham)som udgangspunkt altid regnes for at være uligeværdige for hende.

Som jeg tidligere skrev:

De accepterer ikke præmissen om ligeværdige forhold, men afviser det som en sidste udvej for den danske tabermand, når han ikke kan få/klare en dansk kvinde.
Og med det helt klare sigte at undertrykke hende, hvis ikke sexuelt, så økonomisk.
Masser af abonnenter til den holdning peger på, at en kvinde i sådanne et forhold er økonomisk afhængig af ham

Lung Yao
patirak skrev:
.......................................................................................

Det kan sagtens lade sig gøre, især hvis det er DIG der bestemmer HVOR skabet skal stå !
(dog har hun kridtet stedet i forvejen Angel )

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

patirak
sudsakhon skrev:

Mon det så også bliver kommenteret af en forsker, som på TV2 news kontroversielt bedyrer, at modsat alle forventninger kan det faktisk ske?Phone......

men jeg synes Kim Ludvigsen har fat i en god pointe:
Der kan muligvis ikke være tale om et ligeværdigt forhold, såfremt det er dattern af en ansat, der er hans kæreste.

Efter min mening er det en anden (men meget relevant) diskussion.

Mit udgangspunkt var, at en offentlig person var med til at holde en fordom i live.
Nemlig at forholdet ´mellem en dansk mand og en udenlandsk kvinde (og specielt, hvis hun er yngre end ham)som udgangspunkt altid regnes for at være uligeværdige for hende.

Som jeg tidligere skrev:

Masser af abonnenter til den holdning peger på, at en kvinde i sådanne et forhold er økonomisk afhængig af ham

Fordomme eller ej - så er min holdning, at alle mennesker der bor eller lever sammen er afhængige af hinanden på den ene eller den anden måde. Jeg kender utallige danske par, hvor den ene part f.eks. er økonomisk afhængig af den anden. Sjovt nok taler man her aldrig om undertrykkelse eller har fordomme.

Forestil jer en situation hvor f.eks. alle i Danmark pludselig fik sat et par millioner kroner ind på deres konto. Mon ikke 50% af alle par ville blive skilt med øjeblikkelig virkning?

Efter min mening er det utroligt svært at definere hvad der er et "ligeværdigt" forhold. For hvem kommer med hvad? - og hvad er forventningerne? De er efter min mening forskellige fra person til person.

Ja, Jørgen Leth er helt klart med til at holde en fordom i live og han er efter min mening en "gammel gris", hvis han hopper på en ansats 17-årige datter. Han er hermed fordømt af mig Smile

Men mon ikke fordomme er gode nok at have? De holder os måske som mennesker (og dyr) lidt i "skak"... som med f.eks. "de 10 bud"...

Man kunne jo forestille sig, at der ville udvikle sig en form for anarki og kaos uden fordomme og hvis folk ikke var bange for at blive fordømt af andre. Vores fordomme har vel rod i vores religion, vores grundholdninger, vores fælles livsværdier, moral etc.?

Uden frygten for fordommene kunne man forestille sig, at ALLE vestlige mænd valgte at gifte sig med en Thai-kvinde. Det ville jo være helt kaotisk! Dels ville den rene "danske race" ret hurtig uddø og jeg tror Thai-kvinder ville ende med at blive en del mere besværlige og krævende end de er i dag.

Jeg får det helt dårligt ved tanken om at flere danske mænd skulle få mod til at udfordre fordømmelsen og rejse til f.eks. Thailand for at finde en partner. Vi taler om ren kaos...

Nej, lad os i stedet omfavne fordømmelsen og fordommene og glæde os over at den findes. Lad os takke en mand som Jørgen Leth (den gamle gris), for at hjælpe os med at sikre, at fordommene forbliver hvor de er.

For alternativet ville betyde af vores fantastiske liv her i Thailand med vores Thai-kærester, ville blive stærkt udfordret og drastisk ændret. Så vælger jeg personligt hellere fordommene!

TAK JØRGEN LETH! Yo baby

Spring til debat: