Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Giftes i DK
|
|
| km |
Lagt på d. 23/05-2012 21:29
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 69 |
Hej. Min thai kæreste er i DK, og vi overvejer at giftes her. Hvad skal hun bruge af dokumenter - hun har kun sin pas med. Er det nok? Håber på at I kan hjælpe. |
|
|
|
| H_Larsen |
Lagt på d. 23/05-2012 22:01
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
Det er desværre ikke nok Se dette link http://thailand.u...i-danmark/ fra den danske ambassade i Bangkok Generelle oplysninger Før ægteskab indgås, skal det godtgøres, at ægteskabsbetingelserne er opfyldt, og vielsen må ikke foretages, før myndighederne har attesteret dette i en såkaldt prøvelsesattest. Attesten er gyldig i 4 måneder. I henhold til oplysninger fra Bryllupskontoret på Københavns Rådhus (Københavns Magistrat, 1. afd.) kræves følgende dokumenter forevist i forbindelse med udlændinges indgåelse af ægteskab i København: 1.Original fødselsattest og gyldigt pas. 2.Evt. dokumentation for navneændring, hvis relevant. 3.Evt. skilsmisseattest eller dødsattest, hvis det er relevant. Bryllupskontoret oplyser, at parterne skal regne med at opholde sig i byen i mindst 14 dage i forbindelse med vielsen. Specifikt om thailandske statsborgeres indgåelse af ægteskab i Danmark Ambassaden har erfaring for, at de danske myndigheder kræver følgende dokumentation fra thailandske statsborgere: 1.Fødselsattest. 2.Civilstatusattest, udstedt af den thailandske statsborgers hjemkommune/distriktskontor. 3.Evt. skilsmisseattest, - eller i tilfælde af tidligere ægtefælles død, dødsattest. 4.Evt. navneændringsattest, hvis relevant. 5.Kopi af pas. De originale dokumenter skal forinden indgåelse af ægteskab legaliseres på følgende måde: 1.Attesterne, og oversættelser af disse til engelsk *, legaliseres først i det thailandske udenrigsministeriums legaliseringsafdeling: 2. Herefter legaliserer ambassaden den af legaliseringsafdelingen påførte underskrift. Held og lykke ![]() |
|
|
|
| km |
Lagt på d. 24/05-2012 06:27
|
Tak for det hurtige og kvalificeret svar :-) Civilattestten har hun også. Kan det hun mangler fåes på den thailandske ambassade i KBH, samt en autoriseret tolk? Eller skal det skaffes fra Thailand (famillien derover kan nok hjælpe)? |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 24/05-2012 08:33
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 283 |
km skrev: Tak for det hurtige og kvalificeret svar :-) Civilattestten har hun også. Kan det hun mangler fåes på den thailandske ambassade i KBH, samt en autoriseret tolk? Eller skal det skaffes fra Thailand (famillien derover kan nok hjælpe)? Ring du op til din kommune og snak med dem, reglerne er (eller var dengang min kone og jeg blev gift) forskellige fra kommune til kommune. Hvidovre kommune ville ikke gifte os/ udstede en prøvelsesattest, fordi hun ikke havde en civilstandsattest fra thailand, jeg ringede derfor til KBH kommune og spurgte hvad der krævede at blive gift der, og der skulle hun bare fremvise sit pas, efter en masse argumenter over for hvidovre kommune og med trusler om at flytte addresss til KBH indvilligede de i at udstede en prøvelsesattest og vi kunne blive gift. summeret op: reglerne er forskellige fra kommune til kommune. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 24/05-2012 09:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
fjelle.. Det er muligt, at i dit konkrete tilfælde, blev der vurderet, at man enten kunne se bort fra en betingelse for udstedelse af prøvelsesattest, eller at der var andre forhold der kunne ligestilles hermed. Der er ikke forskellige procedurer for dette i kommunerne. Der kan være forskelle i hvor krakilske kommunerne er med den forelagte dokumentation. En påtegning fra Dansk Flygtningehjælp vil i mange tilfælde være tilstrækkelig, men man kan ikke regne med det som Moses og stentavlerne.. De andre attester vil ligeledes i de fleste tilfælde godkendes med påtegningning og oversættelse fra Dansk Flygtningehjælp. |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 24/05-2012 14:19
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 283 |
sudsakhon skrev: fjelle.. Det er muligt, at i dit konkrete tilfælde, blev der vurderet, at man enten kunne se bort fra en betingelse for udstedelse af prøvelsesattest, eller at der var andre forhold der kunne ligestilles hermed. Der er ikke forskellige procedurer for dette i kommunerne. Der kan være forskelle i hvor krakilske kommunerne er med den forelagte dokumentation. En påtegning fra Dansk Flygtningehjælp vil i mange tilfælde være tilstrækkelig, men man kan ikke regne med det som Moses og stentavlerne.. De andre attester vil ligeledes i de fleste tilfælde godkendes med påtegningning og oversættelse fra Dansk Flygtningehjælp. Reglerne er sikkert skrevet ens (self.) men kommunerne vælger så selv om de vil bruge dem, for i københavns kommune sagde til mig - dengang i 2008 - at de ikke behøvede en civilstandserklæring - hvidovre kommune krævede dette og det tog lang tid før de forbarmede sig, jeg sagde at jeg syntes det var noget hø at reglerne var forskellige fra kommune til kommune, hvor til damen sagde at retningslinjerne var lavet, men det var op til kommunen om de ville henholde sig til dem eller ej. derfor mit bedste råd er: RIng til kommunen og få det afklaret, de er de eneste der kan svare på hvordan de tolker/forvalter reglerne. |
|
|
|
| km |
Lagt på d. 24/05-2012 16:30
|
jamen jeg vil gå forbi rådhuset, og høre hvad de siger til det vi har.... Dejligt med brugbare sva. Tak til alle :-) |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 24/05-2012 16:35
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
km skrev: jamen jeg vil gå forbi rådhuset, og høre hvad de siger til det vi har.... Dejligt med brugbare sva. Tak til alle :-) Held og lykke med det kommende bryllup. ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 25/05-2012 08:10
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Yeps. Helt enig Det er vigtigt, at få navnet på sagsbehandleren og spørge om de selv skal behandle sagen eller om det er andre medarbejdere. Og i så fald spørge ind til om det er standard procedure, de følger Det skulle sikre, at man ikke bliver negativt overrasket over lige pludselig at skulle dokumentere i videre omfang end at man har indrettet sig på. Det vigtigste man skal holde sig for øje er, at kommunen har en vis mulighed for skønsudøvelse. Så man kan ikke være nagelfast sikker på, at hvad man får oplyst i telefonen i virkeligheden også er tilstrækkeligt, nårder ansøges om udstedelse af prøvelsesattesten. Men ved at være opmærksom på dette i forvejen, kan man undgå mange irritationer |
|
|
|
| km |
Lagt på d. 25/05-2012 21:31
|
Jeg var forbi rådhuset i Vallensbæk i dag, og de krævede bare et passport, samt en civilattest (hvor det står at kæresten er enlig). Er den på thai, så skal den oversættes af en autoriseret tolk, og det kan gøres i Danmark. Det vil vi så gøre og forventer at det hele vil køre :-) |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 26/05-2012 07:29
|
km skrev: Jeg var forbi rådhuset i Vallensbæk i dag, og de krævede bare et passport, samt en civilattest (hvor det står at kæresten er enlig). Er den på thai, så skal den oversættes af en autoriseret tolk, og det kan gøres i Danmark. Det vil vi så gøre og forventer at det hele vil køre :-) Jeg kender ikke dine økonomiske forhold, men en enkelt ting du (måske) bør huske er at lave en ægtepagt. |
|
|
|
| jydetampen |
Lagt på d. 26/05-2012 08:07
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 355 |
Held og lykke med det kommende bryllup. |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 26/05-2012 09:32
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
No ved jeg ikke om din kommende kone har en cevilattest med, men hvis ikke vil I sikket løbe ind i et problem da myndighederne her normalt kun udstede den ved personligt fremmøde.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 26/05-2012 11:36
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Hej KM. Du skriver i indlæg #1 at hun kun har sit pas. Du skriver i indlæg # 3 at hun nu også har civilstandattest. Jeg skal ikke blande mig men bare lige spørge om i tidlige har snakket om at gifte jer ved dette besøg, og hvis så, har i aftalt at hun medbringer civilstandsattest, så må det jo betyde at i har sat jer ind i sagerne. Hvis ikke, skulle du måske stille dig selv et par spørgsmål. Venligst Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 26/05-2012 12:09
|
mr tirak skrev: Hej KM. Du skriver i indlæg #1 at hun kun har sit pas. Du skriver i indlæg # 3 at hun nu også har civilstandattest. Jeg skal ikke blande mig men bare lige spørge om i tidlige har snakket om at gifte jer ved dette besøg, og hvis så, har i aftalt at hun medbringer civilstandsattest, så må det jo betyde at i har sat jer ind i sagerne. Hvis ikke, skulle du måske stille dig selv et par spørgsmål. Venligst Mr Tirak Man kan da udmærket godt have sat sig ind i sagerne, men derfor stadig vel være lidt i tvivl? Hvis vi alle var 100% sikker i alt behøves vi jo at bruge denne gode side ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/05-2012 12:39
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Peder1968 skrev: km skrev: Jeg var forbi rådhuset i Vallensbæk i dag, og de krævede bare et passport, samt en civilattest (hvor det står at kæresten er enlig). Er den på thai, så skal den oversættes af en autoriseret tolk, og det kan gøres i Danmark. Det vil vi så gøre og forventer at det hele vil køre :-) Jeg kender ikke dine økonomiske forhold, men en enkelt ting du (måske) bør huske er at lave en ægtepagt. Et saerdeles godt raad. Men hvem goer det hvis man er nyforelskede ? Baseret paa tidligere erfaringer lavede jeg en aegtepagt i forbindelse med mit nuvaerende aegteskab, Men det er ret vigtigt ogsaa hvis man har en pensionsopsparing hos PFA eller lignende. Min eks har scoret halvdelen af min PFA pension allerede. |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 26/05-2012 13:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 135 |
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvornår du blev skilt, men så vidt jeg ved skal pensionsopsparingen ikke længere deles ved skilsmisse. I dag skal man selv oprette en ægtepagt hvis man ønsker at dele sin pension med sin ægtefælle. Gør man ikke det, så beholder hver ægtefælle sin egen pension. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/05-2012 13:28
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
larschr5 skrev: Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvornår du blev skilt, men så vidt jeg ved skal pensionsopsparingen ikke længere deles ved skilsmisse. I dag skal man selv oprette en ægtepagt hvis man ønsker at dele sin pension med sin ægtefælle. Gør man ikke det, så beholder hver ægtefælle sin egen pension. Det er mange aar siden og den gang pensionsaftalen blev indgaaet var der stort set ingen raadgivning paa omraadet. |
|
|
|
| km |
Lagt på d. 26/05-2012 19:45
|
Hun har heldigvis en civilattest... den er bare i Thailand.... Hun havde jo læst på internet at den var nødvendige hvis man vil giftes, og den kan kun fåes ved personlig fremmøde... så var hun da fremsynet :-) At vi skal giftes kommer ikke som et chok for os, da vi havde jo talt en del om det :-) Jeg påstod bare, at kun skulle have sit pas med, derfor tog hun kun passet med. Hvis nogen har begået en fejl here so er det mig.... og den er ret ligyldige... For løsningen er lige foran os. Tak for hjælpen til alle |
|
|
|
| poom |
Lagt på d. 26/05-2012 19:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
Hugo. Hvem havde du regnet med st skulle komme og rådgive dig? Det er sci da dit eget ansvar at finde ud af sådan noget. Og kan man ikke finde ud af det må man søge hjælp hos en profesionel. Det er sgu da ikke anderledes end når din bil går i stykker. Så kan samfundet ikke stille med krise psykolog og mekaniker. Det må du selv røde med |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.