Se indlæg|
Hvide løgne, Fortielse og ”Tabe ansigt”…
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/09-2012 16:40
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
Nu har jeg efterhånden boet i Asien et godt stykke tid og jeg kan stadig blive ved med at blive forundret og forvirret over deres ”tabe ansigt” begreb. Det gælder både privat og i forhold til mit arbejde. Som dansker og ”jyde” er jeg vant til at sige min mening og sætter en ret stor ære i ærlighed og ”sandheden”. Jeg hader løgne og fortielser i forsøg på f.eks. at dække over noget eller undgå konflikter. I Thailand løber jeg derimod konstant ind i ”tabe ansigt” begrebet og oplever situationer, som jeg til tider ser som direkte groteske. På jobbet oplever jeg at medarbejderne ofte fortier eller skjuler sandheden for at enten de eller jeg skal undgå at ”tabe ansigt”. I privatlivet har jeg oplevet situationer, hvor jeg har konfronteret min kæreste med ”sandheden” og har fået totalt modsatte reaktioner end forventet. Et eksempel kunne være at hun gør noget forkert (som i mit hoved gør, at jeg taber ansigt) – og når jeg konfronterer hende med det så taber hun ansigt, fordi jeg vælger at konfrontere hende. Det er til tider direkte ulogisk og i mit hoved virkelig forvirrende. Jeg hader som nævnt løgne – også selvom sandheden gør ondt. Men sådan oplever jeg det ikke i Thailand. Her er det ok at lyve, hvis det kan dække over noget ”ikke godt” – men hvis man så bliver taget i løgnen eller konfronteret med den, så bryder ”helvede” løs. Man taber altså ikke ansigt ved at lyve, men ved at blive ”taget” i løgnen og blive tvunget til at indrømme at man løj. Det er jo møg forvirrende. I det hele taget, så tror jeg aldrig jeg lærer at forstå denne måde at tænke på. For i min verden er det at lyve forkert og det at indrømme, at man har begået en fejl – er netop det der gør, at man for mig personligt ikke ”taber ansigt”. For mig virker ”tabe ansigt” konceptet i Thailand, som en måde at undgå konflikter og tab af ens ære og personligt identitet. Men hvad ære er der i at lyve eller forsøge at undgå at indrømme at man f.eks. har gjort noget forkert eller lavet en fejl? Det er der kæden hopper af for mig. I såvel mit arbejdsliv som mit privatliv, ser jeg ”tab ansigt” begrebet som den allerstørste udfordring ved at leve her i Thailand. Primært fordi min opdragelse og forståelse af begrebet er totalt modsat af, hvordan oplever Thaierne udlever og forstår begrebet. Jeg gider ikke og vil ikke finde mig i f.eks. at blive løjet overfor – og hvis jeg opdager det, så reagerer jeg ved at konfrontere personen med det. Dette betyder åbenbart at personen så ”taber ansigt” – men for mig er det en æressag at folk fatter at de ikke skal lyve i første omgang. For ved at lyve overfor mig, så føler jeg som dansker nemlig at jeg ”taber ansigt”. Er det kun mig, der synes ”tabe ansigt” begrebet her i Thailand er vildt forvirrende at forstå og leve med som dansker? Jeg tror aldrig jeg lærer at forstå hvorfor det er bedre at lyve eller fortie noget, end at kalde ”en spade for en spade” og lade sig konfrontere med sandheden – eller indrømme når man har begået en fejl. Hvad mener i? Endvidere har jeg oplevet nogle ret voldsomme reaktioner, når jeg f.eks. har konfronteret min kæreste og hun jo så deraf har "tabt ansigt". Det viser at "tabe ansigt" begrebet tages meget alvorligt og det er jo også helt fint, hvis man er Thai. Men skal man som dansker ikke også fastholde sig til ens egne værdisæt og de normer, som man er blevet opdraget med? Hvis man først glemmer det eller fortrænger det, så mister man jo selv en del af ens personlighed og identitet. Laver jeg en fejl, så indrømmer jeg det hellere end lyve om det og forsøgt at skjule det for at skåne mig selv eller andre. Men som jeg ser det, så konflikter dette med Thai-måden at tænke på. Eller er det mig, der er helt forkert på den? Nogen her der forstår "tabe ansigt" begrebet ud fra et Thai-synspunkt? - for jeg synes deres måde at takle begrebet på er direkte ulogisk... At få en Thailænder til at indrømme en fejl eller en løgn, kræver nærmest et "tortur"-ligende forhør, hvor vedkommende hellere finder på nye løgne i stedet for blot at sige sandheden og indrømme fejltagelsen. Efter indrømmelsen burde man så forventet klarhed og afklaring, men risikerer i stedet hævn, fordi man har fået en person til at indrømme en fejl eller løgn. Man skal så nærmest selv undskylde for at man f.eks. er blevet løjet overfor, for at løgneren igen kan genvinde "ansigt"...Det er jo en komplet barnlig og ulogisk måde at tænke på og jeg føler nogle gange, at jeg skal "sluge kameler" og "slå knuder" på mig selv, for ikke at flippe helt ud. Det kunne være sjovt at høre fra nogle Thailændere her, på hvordan de selv ser på begrebet "tabe ansigt", men også fra hvordan I andre danskere oplever det. Redigeret af patirak d. 22/09-2012 16:50 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 22/09-2012 16:57
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
@Patirak, jeg startede en traad med denne her overskrift: Er det i orden at lyve ? Det mener Thailand's finansminister helt klart saa laenge det er i landets interesse !!!! http://www.bangko... Hvad mener i ? Det kom der ikke meget ud af, men nu du bringer det op igen, ssa med hensyn til finansministeren som endda ogsaa er en af landets vice statsministre saa skete der det: Et stykke efter at han indroemmede at han var kommet op med en hvid loegn mht til landets eksporttal, saa indroemmede han saa at han ikke have loejet. Det ligner da ogsaa lidt af en loegn. Her er lidt af en grov joke: "Hvornaar lyver en Thai kvinde ?" Svaret er: "Naar hun aabner munden". Faktum er at alle lyver og ingen oensker at tabe ansigt. |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 22/09-2012 17:11
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
Jeg er ked af at gentage mig selv....... Men sådan er det. Det er en del af kulturforskellen... og vi kan ikke lave om på det. Kun grine / græde af det Det er ikke kun i Thailand men det meste af Asien..... |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 22/09-2012 17:12
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 230 |
Vi har lige haft emne oppe ude på min skole, og nogle ting de smide ind under "Tab Ansigt" Kan jeg nemt forstå, og andre ting kan jeg slet ikke forstå de synes de "tabe Ansigt" over.. Forstå godt at hvis en person der bo i en by med et gode muligheder for uddannelse (Universet) Lover Familien/bliver pålagt af familien, at tage sig af Familien voksen barn i store byen, og som jeg har fået det fortalt betyder det, at man sørger for husly, mad og lomme penge til den person, hvis man love det / få den pligt lagt på sine skulder af familien, og den person der så love / er pålagt det, ikke kan klare opgaven, og må bede om hjælp, ja så på en måde kan jeg da godt se det med "Tab Ansigt". På den anden side forstå jeg ikke, at det at bede den person´s forælder om nogle penge til at hjælpe til med at tage sig af deres barn til Diverse ting, i sær når man se på hvad nogle af de person der bliver "pålagt" det har i forvejen til dem selv... Så er der de "dumme" ting der siger de "tab Ansigt" over.. Falde på vejen, op/ned af trapperne.. Bus bremser hårdt op, og de falde, komme til at støde ind i en, falde ned og sider på deres knæ osv osv, JA det forstå jeg ikke at de "tabe Ansigt" over... Hvis en spørge om vej, og de ikke ved det, tabe de Ansigt hvis de siger de ikke ved det, så heller "lyve" at sende personen et sted hen, gerne hen imod et område de tro der er andre der bedre kan hjælpe... |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/09-2012 17:12
|
|
hugoboerge skrev: @Patirak, jeg startede en traad med denne her overskrift: Er det i orden at lyve ? Det mener Thailand's finansminister helt klart saa laenge det er i landets interesse !!!! http://www.bangko... Hvad mener i ? Det kom der ikke meget ud af, men nu du bringer det op igen, ssa med hensyn til finansministeren som endda ogsaa er en af landets vice statsministre saa skete der det: Et stykke efter at han indroemmede at han var kommet op med en hvid loegn mht til landets eksporttal, saa indroemmede han saa at han ikke have loejet. Det ligner da ogsaa lidt af en loegn. Her er lidt af en grov joke: "Hvornaar lyver en Thai kvinde ?" Svaret er: "Naar hun aabner munden". Faktum er at alle lyver og ingen oensker at tabe ansigt. Enig, men der hvor jeg oplever en kæmpe forskel, er når en Thai konfronteres med en løgn eller fejltagelse. Som danskere, så synes jeg vi er gode til at erkende vores fejl og endda også indrømme en løgn, hvis vi står ansigt til ansigt med den. En Thailænder derimod vil gøre ALT for at undgå indrømmelsen - og ser anklageren som en fjende, selvom vedkommende har fuldstændig ret. Jeg er opdraget til at sige tingene som de er - især når jeg f.eks. oplever løgn eller fortielse af sandheden. Personligt føler jeg at "jeg taber ansigt" og det fatter jeg ikke at thailændere ikke kan se. De fokuserer mere på at de har "tabt ansigt" ved at blive taget i løgnen. Det er som om deres "tabe ansigt" begreb berettiger løgnen eller fortielsen..."Lyv alt det du vil - og forsvar dig til døde, hvis du bliver opdaget". Jeg har svært ved at se moralen, etikken og ikke mindst æren i denne måde at tænke på. |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/09-2012 17:51
|
|
Peder1968 skrev: Jeg er ked af at gentage mig selv....... Men sådan er det. Det er en del af kulturforskellen... og vi kan ikke lave om på det. Kun grine / græde af det Det er ikke kun i Thailand men det meste af Asien..... Enig, det er en del af kulturforskellen. Alligevel har det en betydning i relation til f.eks. ens arbejdsliv og ens privatliv, hvis man lever med en Thai-kvinde. Spørgsmålet er, hvad man som dansker og med andre normer og moralbegreber skal finde sig i og hvor ens grænser går. Som dansker nægter jeg at påtage mig Thaiændernes måde at opfatte "tabe ansigt" begrebet på, tiltrods for at jeg bor og lever blandt dem. Jeg vil simpelthen ikke give afkald på hvad jeg mener der er rigtig og forkert, selvom det betyder at en medarbejder eller min kæreste så "taber ansigt". Som medarbejder eller kæreste må tingene gå begge veje, hvis man vælger at arbejde eller leve med mig. Det kan godt være det er en forkert måde at tænke på, men jeg tror på at hvis man en dag ikke følger ens grundlæggende principper, så taber man sin egen identitet og personlighed. Ingen tvivl om at min holdning er med til at skabe situationer og konflikter, som kunne være undgået - men mit håb er at de Thailændere der omgåes mig, så også lærer noget at min måde at tænke og være på. På samme måde kan jeg lære en masse af dem - pånær deres "tabe ansigt" begreb, som jeg bestemt ikke har tænkt mig at lære noget af :-) |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 22/09-2012 17:56
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
jamen sådan er det her i thailand,hvor man ikke ønsker, at tvære nogen ud i modsætning til danmark godt kan ende på forsiden af ekstra-bladet hellere en gang for meget, end for lidt det er vi i danmark efterhånden blevet vandt til, at leve med nemlig det lad os endelig træde på folk, så langt er man ikke nået i thailand endnu, og det er jeg personlig glad for og jeg er jyde, men kan man ikke lide lugten i bageriet, jamen så mangler de folk i danmark,der ved hvordan det skal gøres ![]() |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/09-2012 18:13
|
|
chaingmai skrev: jamen sådan er det her i thailand,hvor man ikke ønsker, at tvære nogen ud i modsætning til danmark godt kan ende på forsiden af ekstra-bladet hellere en gang for meget, end for lidt det er vi i danmark efterhånden blevet vandt til, at leve med nemlig det lad os endelig træde på folk, så langt er man ikke nået i thailand endnu, og det er jeg personlig glad for og jeg er jyde, men kan man ikke lide lugten i bageriet, jamen så mangler de folk i danmark,der ved hvordan det skal gøres ![]() Det handler for mig ikke om at "træde" på folk - men princippet om ikke at acceptere løgne og fortielser... og være villig til at indrømme når man laver en fejl. Hvis du som "Farang" i Thailand vælger at tilsidesætte din grundlæggende opdragelse og moralbegreber, så mener jeg du vil få det meget svært - ikke mindst med dig selv. For du er først og fremmest "Farang" og ikke "Thai" - og du vil altid være "Farang" her ligemeget hvad. At give afkald på danske normer, moral og værdier har efter min mening ikke noget med integration eller tilpasning at gøre og man kan sagtens leve fint her, uden at f.eks. skulle tilegne sig Thaiernes "lose face" begreb og opføre sig 100% som dem. For "face it" .... vi er ikke som DEM... de er thailændere og vi er danskere - og sådan vil det altid være. Jeg ved godt at "det er sådan" i Thailand, men det er ikke det jeg vil frem til. Selvom "det er sådan", så er det for billigt blot at sige... "så rejs dog hjem". Det har ikke noget med sagen eller emnet at gøre. For mig er spørgsmålet om hvor langt man som dansker skal gå, når det gælder tilpasning til den Thailandske kultur. "Så rejs dog hjem" udtagelsen kan også vendes om til... "Så drop dog dit danske statsborgerskab, spray-paint dig selv, farv dit hår sort og bliv Thai-statsborger"... Den er der sjovt nok ikke ret mange "Så rejs dog hjem" sigere, der følger eller efterlever... Redigeret af patirak d. 22/09-2012 18:19 |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 22/09-2012 18:38
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
En Thai lyver, hvis sandheden ikke er så god en nyhed, men det betyder ikke at du skal tro på hvad han/hun siger, du skal bare akseptere det i øjeblikkets stund. De fleste løgne thaierne fylder dig med, bliver opdaget før eller senere, og inderst inde ved de det godt. Du skal selv passe på med at konfrontere thaierne for meget, for så mister du respekt, og det er meget vigtigt at du ikke gør det. Nu har jeg boet og arbejdet med thaier og andre asiater i mere end 10 år, så nu kender jeg dem så godt, at jeg kan mange gange se om de lyver, og andre gange et det så ulogisk det de siger, at det kun kan vœre løgn, men jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har sagt til en thaier at han/hun lyver, jeg siger det til andre uden at konfrontere dem, så kan de snakke med rette vedkommende og ad den vej får jeg så sandheden at vide. Vedkommende der har løjet for ved at jeg har fundet ud af at han løj for, og vedkommende ved også at jeg har fået sanheden at vide, men jeg konfrontere ikke vedkommende med det, på den måde er ingen ansigter tabt og jeg bevarer reapekten. |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/09-2012 18:59
|
|
bannok skrev: En Thai lyver, hvis sandheden ikke er så god en nyhed, men det betyder ikke at du skal tro på hvad han/hun siger, du skal bare akseptere det i øjeblikkets stund. De fleste løgne thaierne fylder dig med, bliver opdaget før eller senere, og inderst inde ved de det godt. Du skal selv passe på med at konfrontere thaierne for meget, for så mister du respekt, og det er meget vigtigt at du ikke gør det. Nu har jeg boet og arbejdet med thaier og andre asiater i mere end 10 år, så nu kender jeg dem så godt, at jeg kan mange gange se om de lyver, og andre gange et det så ulogisk det de siger, at det kun kan vœre løgn, men jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har sagt til en thaier at han/hun lyver, jeg siger det til andre uden at konfrontere dem, så kan de snakke med rette vedkommende og ad den vej får jeg så sandheden at vide. Vedkommende der har løjet for ved at jeg har fundet ud af at han løj for, og vedkommende ved også at jeg har fået sanheden at vide, men jeg konfrontere ikke vedkommende med det, på den måde er ingen ansigter tabt og jeg bevarer reapekten. Bannok, for mig en super beskrivelse af hvordan tingene ofte foregår i hverdagen her... Du skrev: Du skal selv passe på med at konfrontere thaierne for meget, for så mister du respekt, og det er meget vigtigt at du ikke gør det. Ja, det er fuldstændig korrekt, men der hvor det kolliderer med min "danskhed" er at en Thai ved at lyve for mig allerede har mistet min respekt - og det er netop det, som jeg ikke forstår at Thaier ikke kan se. Dermed ikke sagt at jeg ikke lever efter reglerne her og accepterer det store antal af løgne og fortielser. For jeg kender godt grunden - set fra Thai-øjne... kan bare ikke følge logikken, set med danske øjne. Derfor konfronterer jeg også f.eks. min kæreste, hvis hun lyver for mig og forklarer hende, at hun ved at lyve eller fortie noget risikerer, at jeg mister respekten for hende. Tror egentlig hun fatter det, men hun er jo Thai så det er svært at ændre på ![]() |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 22/09-2012 19:46
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
jamen det er helt utroligt, i danmark siger vi ,,hvis i ikke vil tilpasse jer den danske kultur og de normer vi har haft i tusind år ,så rejs hjem" det er jeg enig i men når vi kommer ud til en anden verdensdel og en anden kultur, så har de bare og indordne under os, for vores måde er den rigtige så jeg tilpasser og dermed ikke sagt jeg ikke kan se problemet, men hvor stort er det? her i huset har vi ingen og langt hen af vejen kan jeg godt skilde skidt fra kanel og da jeg lever i et fremmed land og en anden kultur ja så prøver jeg at indpasse mig,kan jeg ikke leve med det , ja så må jeg rejse hjem til dk. |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 22/09-2012 20:17
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
Min thailandske kone kan sagtens indrømme en fejl og se det dumme i "tabe ansigt" kulturen, men det er ikki kommet automatiskt til konen. Hvis man synest ens kone/dame er lidt mærkelig, sa hjælper man hende til at være lidt mindre mærkelig ![]() |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 22/09-2012 20:18
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Det var en svaer en: kan godt foelge Chaingmai i at vi skal / maa tilpasse os som fremmede i dette land, for det er det vi altid har villet andre gjorde i DK, helt enig. Tilgengaeld saa har Patirak ramt rigtigt med at det er meget mod en danske vaerdier og normsaet. Og droen irriterende at faktiskt staa som den dumme fordi man finder ud af at der er blevet loejet for en Har selv faaet svaret at jeg ville jo bare at du skulle vaere "happy", hvordan man saa end kan vaere det naar man ved at der er blevet loejet for en. "Happy" er en maerkelig stoerrelse ![]() Med min hustru der konfrontere jeg altid hvis der er noget der dukker op som jeg tror kan vaere en loegn, ikke noedvendigvis fra hendes side men i omkredsen eller forretningsforbindelser el lign. Og svaret er at jeg helst skal bide i mig for det kan jo vaere vi faar "brug" personen senere. Men jeg har allerede tabt lysten ( respekten ) for at "bruge" personnen senere ved det tidspunkt. Kan naevne ex i massevis og har "kun" vaeret fast boende i 6 maaneder Tror faktiskt jeg goer det lidt svaert for min hustru med min indstilling, men som Patirak er det jo en stor del af min identitet der forsvinder hvis jeg "bare" tilpasser mig og lukker oejene Min egen slutsats af alt det er at kun stole paa dem indnfor murene, dvs den absolut naermeste familie Af andre kan jeg forvente en hvidloegn eller en kulsort, saa gaelder om at vaere vaagen...og det skriver jeg kl 01;18 God nat |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 23/09-2012 09:02
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
patirak - jeg opfatter dit indlæg som, hvor svært det kan være at blive integreret i et kulturelt anderledes samfund. Heldigvis - ja - kan jeg ikke tale thai endnu, men er sikker på, at når jeg forstår sproget, vil der være masser af nye udfordringer. Da jeg selv stiller krav om at andre kulturer skal integreres i Danmark, må jeg også stille samme krav til mig selv i Thailand. |
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 23/09-2012 09:39
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
vandango skrev: Da jeg selv stiller krav om at andre kulturer skal integreres i Danmark, må jeg også stille samme krav til mig selv i Thailand. fandme god idé fandango, det var der mange der kunne lære noget af. Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme ![]() livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 23/09-2012 10:03
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
TG950 skrev: vandango skrev: Da jeg selv stiller krav om at andre kulturer skal integreres i Danmark, må jeg også stille samme krav til mig selv i Thailand. fandme god idé fandango, det var der mange der kunne lære noget af. Et utroligt fornuftigt indlaeg fra Vandango. |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 23/09-2012 10:16
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
Da jeg selv stiller krav om at andre kulturer skal integreres i Danmark, må jeg også stille samme krav til mig selv i Thailand. Hvorfor gaa baglæns? bedre at trække de andre frem, løgne og manglende indrømmelse er frygt og dumhed. |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 23/09-2012 10:58
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 130 |
Der er mange måder at "tabe ansigt", ikke kun i thailan og så i Der er mange måder at "tabe ansigt", ikke kun i thailan og så i Danmark. Alle vil gerne være venlig, prøve at spørge nogen om hjælp, i ca 90% vil folk altid prøve, de er "stolte" af at du tiltror dem den evne at kunne hjælpe. Noget at det sværeste svar er: Nej jeg har ikke tid kan du ikke finde en anden ellr svaret det har jeg ikke forstand på. Mange gange er det faktisk det bedste svar man kan give, da det giver mulighed for at få en bedre hjælp. Hvis man ved at folk ikke kan svare/hjælpe, hvorfor så sætte dem i en posision hvor de måske ”taber ansigt”, det er da dumt. Nogen Dansker har travlt med at spørge andre ”Er du dum eller hvad” det fremme sku ikke forståelsen mellem folk og bruges til at skade folks ansigt. Jeg spørg altid, fremmed det dit mål, det du gør her, eller er det noget som den anden part kan bruge til at blive dyktiger eller lykeliger af? At jeg har det ovenstående i baghoved gør min værdag en hel del nemmer både i Thailan og Danmak. Karsten. Ps. beklar jeg har lige skifte fra word til open office og mangle lige at få stave kontrolen til at virke. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 23/09-2012 11:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Karstenf skrev:Hvis man ved at folk ikke kan svare/hjælpe, hvorfor så sætte dem i en posision hvor de måske ”taber ansigt”, det er da dumt. Der maatte jeg lige traekke paa smilebaandet; Som at hoere min hustru naar jeg spoerger hende hvorfor hun ikke bare spurgte den eller den. Saa kommer der engang imellem svaret, hvorfor spoerge ham / hende naar jeg ved han / hun ikke kan give mig et ordentligt svar Den logik er vel ikke saa svaer at forstaa. Hvorfor synes saa mange at ved at indpasse sig efter kulturen her saa "gaar" man ned i standard / kommer ned paa et lavere niveau ? ( Har flere PB hvor dette direkte skrives ) Og nogen naevner at " Skik foelge eller land fly" er en kliche. Er det fordi vi ( faranger ) altid tror vi ved hvad der er bedst for alle og ikke kun for os selv ? Rart at hoere Vandago at jeg ikke er den eneste der "kaemper" med at faa laert sporget Og en hilsen til det danske folk... termometeret siger lige nu 38grader |
|
|
|
| PATINYA |
Lagt på d. 23/09-2012 12:45
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 219 |
patirak. Jeg kan udemærket godt forstå du ikke kan følge Thaiernes tankegang, det kan jeg heller ikke og kommer aldrig nogensinde til det, og vandango har som så mange andre i denne tråd meget ret, men jeg vil også sige der er sgu ting jeg ikke kan tollerere, eksembelvis LØGN!.......og det kan ikke være et spørgsmål om at tilpasse sig, det må for mig at se også være et spørgsmål om ære og respect.....uanset at tabe ansigt eller ej! |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.