Se indlæg
 Udskriv debat
Ville i dele en millon bil med hele thai faml,???
PATINYA
Jeg bliver meget tit ireteret over at konen mener den NISSAN TEANA 2,0, skal deles mellem alle og hv er mellem familien skønt de selv incl hendes lillibror so bruger den fr givet selv har bil, bruges afde fleste og jeg står for regningen(ca 25000 bht incl bencin og afdrg) hvader jeres mening?????????????????

Anonym Bruger
hmm jeg kender problemstillingen....

ikke lige med bil, men med alt muligt andet....indholdet af køleskabet, vaskemaskine m.m.

Men jeg forstå nu ikke helt det med at lillebroderen selv har bil, men alligevel låner jeres...måske jeres er pænere og han derfor vil ud og "prale" lidt....og selvfølgelig ser han måske sit snit til at spare lidt benzin...

Men jeg tror det ligger i vores forskellige mentaliteter...i Thailand er familien "ét og alt" og meget tætte og de fleste familier jeg kender deler stort set alt, der er intet "dit" og "mit"...og det skal man som udlænding lige vænne sig til...

De deler sågår tøj...dog har jeg endnu ikke set dem dele tandbørster...hehe

Af samme grund vil du altid høre dem spørge om du vil spise med når du går forbi nogen der spiser...det ligger i deres kultur at dele, fordi du kommer længst med at dele, det viser al forskning også...

Personligt har jeg prøvet at være overbærende med det, fordi jeg ikke vil være ham den sure farang...men frustrationen ligger for mig mest i at jeg ikke synes at der kommer så meget tilbage som jeg giver...men ok, vi har jo også i flere tilfælde lidt mere at give af...

Som jeg har sagt før handler det vel om en opvejning fra vores side...vi skal bestemt ikke være de "naive" udlændinge der bare ser til mens folk nærmest udnytter os fordi de tror at der vokser penge på træerne i farangland...men omvendt må vi også acceptere at en thai familie hjælper hinanden og så tro på at de også vil hjælpe den dag vi har brug for hjælp.....det med opvejningen ligger i at man ikke skal gøre noget hvor hjertet ikke er med længere...når det er tilfældet ved man at nu er det tid til at stoppe festen...dette er selvfølgelig nemmest at gøre fra start, men de vil forstå og respektere det.....en naiv farang har aldrig haft respekt i Thailand.

PATINYA
JS skrev:

hmm jeg kender problemstillingen....

ikke lige med bil, men med alt muligt andet....indholdet af køleskabet, vaskemaskine m.m.

Men jeg forstå nu ikke helt det med at lillebroderen selv har bil, men alligevel låner jeres...måske jeres er pænere og han derfor vil ud og "prale" lidt....og selvfølgelig ser han måske sit snit til at spare lidt benzin...

Men jeg tror det ligger i vores forskellige mentaliteter...i Thailand er familien "ét og alt" og meget tætte og de fleste familier jeg kender deler stort set alt, der er intet "dit" og "mit"...og det skal man som udlænding lige vænne sig til...

De deler sågår tøj...dog har jeg endnu ikke set dem dele tandbørster...hehe

Af samme grund vil du altid høre dem spørge om du vil spise med når du går forbi nogen der spiser...det ligger i deres kultur at dele, fordi du kommer længst med at dele, det viser al forskning også...

Personligt har jeg prøvet at være overbærende med det, fordi jeg ikke vil være ham den sure farang...men frustrationen ligger for mig mest i at jeg ikke synes at der kommer så meget tilbage som jeg giver...men ok, vi har jo også i flere tilfælde lidt mere at give af...

Som jeg har sagt før handler det vel om en opvejning fra vores side...vi skal bestemt ikke være de "naive" udlændinge der bare ser til mens folk nærmest udnytter os fordi de tror at der vokser penge på træerne i farangland...men omvendt må vi også acceptere at en thai familie hjælper hinanden og så tro på at de også vil hjælpe den dag vi har brug for hjælp.....det med opvejningen ligger i at man ikke skal gøre noget hvor hjertet ikke er med længere...når det er tilfældet ved man at nu er det tid til at stoppe festen...dette er selvfølgelig nemmest at gøre fra start, men de vil forstå og respektere det.....en naiv farang har aldrig haft respekt i Thailand.

forsat tak for di svar du har ret en del af vejen, men en bil vil 1,6mill er jeg altså opdragert til at passe meget på, og den har fået sine ture allerede ,ikke noet vildt men det er der.

Saendaeng
Kender til det. Men har holdt store familie møder om sådanne ting. Og de ved hvordan jeg er omkring disse ting.
Jeg havde en Range Rover sport på et tidspunkt og den var der ingen der fik lov at køre i.
Vi er ikke opdraget på samme vis og det skal de have banket ind.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
Boes
Ville i dele en millon bil med hele thai faml,??

Enkelt svar: Nope.... !!
Og det er let at forklare for dem når de allerede fra første dag ved at bilerne kun er forsikrede for ejeren. Det er nok måden at gøre det på Patinya
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

PATINYA
Boes din forklaring er go, men kan du ike udybe lidt

PATINYA
forstår godt hva d mener Boes... enkelt NEJ!!!!!!!!!!!!, men man ryger hellevedshuset sigeer men nej, jeg har prøvet to gange.Frown

Boes
Bilen er forsikret med en navngivet fører . Dette giver en betydeligt billigere forsikring og jeg har en god forklaring på at jeg ikke vil overlade fremdriften af min Fortuner til andre.
Står bilen i konens navn eftersom den´åbenbart er købt på afbetaling ??
Ja, så
kan jeg se at du har et problem....
Albert Einstein

Anonym Bruger
Har du prøvet at sige fra.
Ja jeg ved de fleste mænd ikke tør sige deres koner imod.
Og bare siger ja til alt.
Men prøv at sige fra,og behold din bilnøgle i lommen.

Boes
Helt enig med Sonny her. Du blir nødt til at træde i karakter i denne slags situationer.
Sælg bilen og køb den næste i dit eget navn cash - så er der ingen diskussioner
Albert Einstein

Hilux
Et helt andet problem er, at hvis nu en eller anden "nevø" m.m. skulle have fået f.eks. en parkeringsbøde og glemt at betale den. Så er det dig der ikke kan få fornyet forsikringen og skal rundt fra herodes til pilatus med diverse papirer for at få alt OK igen. Plus du naturligvis kommer til at betale bøden / bøderne.
Ligeledes er det dig politiet kommer for at besøge hvis bilen på en eller anden måde bliver indvolveret i et problem - f.eks en fætter der har lidt for meget "Yabaa" i lommen.

Vi har haft den samme diskussion mange gange, og løsningen er blevet at jeg har købt en brugt pickup og indregistreret den i svigermors navn. Så har jeg både min bil og min nattesøvn i fred.

Hilux

jojokent
Kan du ikke sige nej nu , kommer der nok flere problemer.Smile

Anonym Bruger
Jeg ville måske gå en mellemvej og sige at han kunne låne den såfrem at han skulle noget vigtigt fx til lægen med barnet el.lign.

men hvis han bare skal cruise rundt må han tage sin egen...

På den måde viser man at man er åben for at hjælpe, men stadig ikke naivt udlåner sin bil som var det fælleseje...

PATINYA
Saendaeng skrev:

Kender til det. Men har holdt store familie møder om sådanne ting. Og de ved hvordan jeg er omkring disse ting.
Jeg havde en Range Rover sport på et tidspunkt og den var der ingen der fik lov at køre i.
Vi er ikke opdraget på samme vis og det skal de have banket ind.

gad sgu også godt se min bror i hovedet hvis jeg kom hjem og sagde, stik mig lige nøglerne til BMWén, han vil sig du kan da rende og hoppe eller gå og er der mere skal jeg nok køre dig hvis du betaler bencinen.......og det er det jo også langt fra altid hendes familie gør jeg tror bare det er for sendt at sige stop, jeg må se på dag for dag den blever mere og mere mis ligholdt............satansAngry har faktisk prøvet at forklare hende at i DK låner vi ikke vores biler ud dem værner man om, iser i biler i den kattagori, men den kunne hun slet ikke forståHeadbanger

Boes
Står bilen og financieringsaftalen i dit navn ????
Albert Einstein

PATINYA
Nej Boes i søsterens..................

moerk5002
Det er en skidt situation PATINYA. Jeg ville sgu reagerer på samme måde som dig. Du har vel et års visa eller lign. Det kræver det jo for at få lavet tingene i sit eget navn. Få det lavet hurtigst muligt, du kender mig og mange andre her som gerne hjælper dig.

Få orden på det inden de smadre din bil helt. De har ingen respekt for andres ejendom, om det er hus, bil motorbike, what ever, så respekterer thaier det ikke.

PATINYA
Hej moerk, ja jeg betaler afdrgenede g forsikringen,, ca 22,000 bht pr md men jeg betalte ikke de 400,000bht i ubetakling så jeg tvivler på jeg kang gøre noget, indtil nu har jeg betalt ca en kvart mill af på den, så jeg tror ærligtalt jeg er magtesløs, og udbetalingen kom fra søsterens konto.............hmmmmmmmmFrown

PS. den har allerede sine "skavanker", en af underne har lejet autopolere med en håndfuld sand hende ved bencindækslet, tøsen har været så genial at ridse tonefilmen på front og siderude på indersiden med en pirclips, og til bage til knægten skulle han ds lige fedte hele bilen incl siderude og bakspejl in i de snaskede lyserøde pølser men kan købe på spyd , Og iøvrigt smager af helleved til, og hun selv har selvfølgelig lavet en kamperids nej to på for kofangerren, godt knægten ikke er mihan var blevet slået ihjel, og vask nej nej det er kun når jeg tar initiativ, og forestil dig en sort bil med alt det støv vi har Thailand
Redigeret af PATINYA d. 03/12-2012 05:51

chaingmai
patinya, det er ikke let for dig,du ville godt lade søsteren klare udbetalingen og den står i hendes navn,så er løbet kørt, betragt de 22.000 tbt.du betaler om mdr.som den pris du skal give for, at have en bil til rådighed,måske var det billigere med en taxa...............LOL LOL

PATINYA
he ja chiang mai du har sgunok ret.

Spring til debat: