Se indlæg
 Udskriv debat
Førtidspensionist i Thailand, - regler for besøg i andre lande ?
OleH
Er der regler for, hvor længe en førtidspensionist bosiddende i Thailand kan besøge:

1: Andre lande udenfor EU.
2: EU lande ( undtagen Danmark )
3: Danmark

Jeg er interesseret i links til reglerne, det være sig love, vejledninger m.m.

hugoboerge
Jeg kender ikke reglerne, men jeg vil formode man kan rejse hvorhen man vil.

OleH
hugoboerge skrev:

Ja, selvfølgelig kan man det, men det er ikke det, jeg spørger om.

Jeg spørger om, hvor længe man kan besøge o.s.v.

Altså, max. ophold pr. rejse, pr. år og lignende.

Hvis man er pensionist bosiddende i DK, er man jo underlagt visse regler om ophold i udlandet, men hvor finder man evt. regler for førtidspensionister bosiddende i f.eks. Thailand ?

Webmaster
OleH skrev:

Er der regler for, hvor længe en førtidspensionist bosiddende i Thailand kan besøge:

Du kan finde reglerne på Borger.dk. Men som jeg har forstået det fra debatterne her på siden, så mister du alt andet end grundbeløbet ved at bosætte dig i Thailand.

Så hvis du ikke ligefrem har behov for at bo i Thailand hele året, så kan du bibeholde din adresse i Danmark (eller et andet EU-land) og besøge Thailand i op til 6 måneder om året uden at miste de ting ud over grundbeløbet. Du skal dog huske på at du har meldepligt overfor kommunalbestyrelsen ved ophold over 2 måneder.

Men du burde kunne læse dig til det på Borger.dk og Pensionsstyrelsen.

Håber en af pensionisterne lige kan rette mig hvis jeg er kommet med urigtige oplysninger. Er nemlig ikke 100% inde i reglerne.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
hugoboerge
OleH skrev:

hugoboerge skrev:

Hvis man er pensionist bosiddende i DK, er man jo underlagt visse regler om ophold i udlandet, men hvor finder man evt. regler for førtidspensionister bosiddende i f.eks. Thailand ?

Jeg undskylder, men du skriver ikke noget om hvor vidt du har fast adresse i Danmark og det er vel her at problemet opstaar som Webmaster skriver noget om i hans indlaeg.

Hvis du er frameldt folkeregisteret i Danmark og har pensionist visa status her i Thailand som gaelder i et aar vil jeg mene man kan rejse hvorhen man vil i verden med gyldigt pas og visa hvis det er paakraevet.

Jeg selv er bosiddende i Thailand og har ingen oplysningspligt overfor Pensionsstyrelsen om hvor jeg rejser hen og paa hvilket tidspunkt. Den oplysningspligt jeg har angaar adresseaendring, aegteskabelig status (selvom det intet betyder for pensionens stoerrelse her i Thailand) samt aendringer i mine oekonomiske forhold. Det samme maa gaelde foertidspensionister.

handy
OleH skrev:

som bosat i Thailand udenfor Danmark mener jeg man må opholde sig i Danmark op til 5 md årligt...Smile

OleH
hugoboerge skrev:

OleH skrev:

hugoboerge skrev:

Jeg undskylder, men du skriver ikke noget om hvor vidt du har fast adresse i Danmark og det er vel her at problemet opstaar som Webmaster skriver noget om i hans indlaeg.

Hvis du er frameldt folkeregisteret i Danmark og har pensionist visa status her i Thailand som gaelder i et aar vil jeg mene man kan rejse hvorhen man vil i verden med gyldigt pas og visa hvis det er paakraevet.

Jeg selv er bosiddende i Thailand og har ingen oplysningspligt overfor Pensionsstyrelsen om hvor jeg rejser hen og paa hvilket tidspunkt. Den oplysningspligt jeg har angaar adresseaendring, aegteskabelig status (selvom det intet betyder for pensionens stoerrelse her i Thailand) samt aendringer i mine oekonomiske forhold. Det samme maa gaelde foertidspensionister.

Du behøver såmænd ikke at undskylde, men du forstår tilsyneladende ikke, hvad jeg skriver.
Du bruger selv ordet "bosiddende", så du må vel vide, hvad det betyder ?
Og: hvis jeg husker rigtigt, er du ikke førtidspensionist, men folkepensionist, og der kan evt. godt være forskel på reglerne.

Overskriften i tråden: Førtidspensionist i Thailand, - regler for besøg i andre lande ?
Spørgsmålet i mit første indlæg: Er der regler for, hvor længe en førtidspensionist bosiddende i Thailand kan besøge:

OleH
handy skrev:

som bosat i Thailand udenfor Danmark mener jeg man må opholde sig i Danmark op til 5 md årligt...Smile

Det er måske rigtigt, men hvor har du det fra ?

escabarte
Mener nu kun du må rejse ud af danmark max tre mdr. om året som førtidspensionist disse er ikke side stillet med invalidepensionist men du kan fine det under borger dk. det er ikke så let når man er førtidsp. det var en artikel om en penson der ville sejle rundt on jorden men det kunne ikke lade sig gøre da han kun må være ude af eu. i 3 mdr. mener så der står at du må opholde dig i eu lige så længe du ville bare kommune har info om det

handy
OleH skrev:

handy skrev:

det er jeg 99 procent sikker på jeg har læst men hvor måske på borger mener ophold på under 5 md kræver ikke man flytter sin adresse...Smile

hugoboerge
OleH skrev:

handy skrev:

Udenlandsdanskere, der flytter hjem
Anmeld din bopæl

Hvis du er dansk statsborger, og skal opholde dig i Danmark i minimum tre måneder, skal du møde personligt op i borgerservice i den kommune, som du flytter til. Her skal du registreres i folkeregisteret, vælge læge mv. Du skal sørge for at medbringe dit pas, når du henvender dig til borgerservice.

Alle borgere, der flytter bopæl, skal senest fem dage efter flytningen anmelde det til folkeregistret. Hvis du opholder dig i Danmark i mindre end tre måneder, skal du dog ikke meddele din flytning til registret. For at kunne blive optaget i Folkeregisteret skal du have egen bolig eller andet fast opholdssted og samtidig medbringe dit pas og udfylde formularen "Anmeld indrejse"/Arrivals from foreign countries.

hugoboerge
OleH skrev:

hugoboerge skrev:

OleH skrev:

hugoboerge skrev:

Du behøver såmænd ikke at undskylde, men du forstår tilsyneladende ikke, hvad jeg skriver.
Du bruger selv ordet "bosiddende", så du må vel vide, hvad det betyder ?
Og: hvis jeg husker rigtigt, er du ikke førtidspensionist, men folkepensionist, og der kan evt. godt være forskel på reglerne.

Overskriften i tråden: Førtidspensionist i Thailand, - regler for besøg i andre lande ?
Spørgsmålet i mit første indlæg: Er der regler for, hvor længe en førtidspensionist bosiddende i Thailand kan besøge:

Jeg kan godt laese og forstaa. Du svarer ikke paa om du er frameldt folkeregistret eller ej og det er efter min mening noeglen eftersom hvis man er frameldt behoever man ikke rapportere og saa er det ligegyldigt om man er foertids- og/eller folkepensionist. Dvs man faar de tillaeg som gaelder som foertidspensionist mens folkepensionisten faar en lang naese.

Omkring ophold i Danmark saa har jeg svaret paa det og her drejer det sig om 3 maaneder.

Jeg synes godt nok det lyder maerkeligt men det er KUN hvis man paataenker at flytte tilbage. Hvis man er bosat i udlandet kan man holde ferie lige saa laenge man vel i Danmark.

Mvh.

born
For Danmark..

http://www.google...75&bih=444

OleH
hugoboerge skrev:

Jeg kan godt laese og forstaa. Du svarer ikke paa om du er frameldt folkeregistret eller ej og det er efter min mening noeglen eftersom hvis man er frameldt behoever man ikke rapportere og saa er det ligegyldigt om man er foertids- og/eller folkepensionist. Dvs man faar de tillaeg som gaelder som foertidspensionist mens folkepensionisten faar en lang naese.

Omkring ophold i Danmark saa har jeg svaret paa det og her drejer det sig om 3 maaneder.

Jeg synes godt nok det lyder maerkeligt men det er KUN hvis man paataenker at flytte tilbage. Hvis man er bosat i udlandet kan man holde ferie lige saa laenge man vel i Danmark.

Mvh.

hugoboerge: man kan ikke være tilmeldt folkeregistret i Danmark, når man er bosiddende i Thailand.

Angående dit svar omkring ophold i Danmark:
Det, du citerer (velsagtens fra borger.dk) drejer sig om danskere, der flytter hjem til Danmark, og det er ikke det, mit spørgsmål drejer sig om.

clydehaumann
Hvis du er dansk statsborger og bor her i Thailand som pensionist eller hvad ved jeg kan du rejse hvorhen du vil. Det eneste du bør gøre er at huske at få re entry permit da dit visum ophører ved udrejse.
Rejser du ind i Danmark kan du opholde dig der i op til 3 måneder uden at tilmelde dig folkeregisteret. Opholder du dig i DK længere end 3 måneder betragtes du som tilbagevendt og skal tilmelde dig folkeregisteret.
Det der er vigtigt er at du husker at få en tilbagerejsetilladelse når du forlader Thailand.
Den fås på immigration.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

OleH
OleH skrev:

Jeg har måske ikke formuleret mig tydeligt nok, men, - det, jeg efterspørger, er eventuelle danske regler for førtidspensionister bosiddende i Thailand. Regler, der fortæller, hvor lang tid man må opholde sig i andre lande, uden at Danmark betragter ens bopæl i Thailand som bortfaldet, se ovenfor.

Det ser ud til, at man max. må opholde sig i Danmark i 3 måneder pr. gang, men det drejer sig jo mest om skattepligt, og som dansk førtidspensionist er man jo allerede skattepligtig til Danmark, om end kun begrænset skattepligtig.

Jeg savner stadig links til evt. love og regler, men tak for svarene alligevel.

clydehaumann
Jeg tror ikke du kan finde det du søger nogen steder..
Så længe du ikke oplyser myndighederne at du har skiftet adresse bor du stadigt på den adresse du har oplyst til myndighederne.. Det vil sige at har du oplyst til de danske myndigheder at du bor i Thailand så bor du i Thailand indtil du fortæller dem noget andet. Rejser du til Langtbortistan i et stykke tid er det uden betydning hvis du ikke meddeler myndighederne i Danmark det.
Skifter du adresse skal du selvfølgeligt meddele det. Rejser du på ferie i et andet land er det selvfølgeligt dit ansvar at du modtager den post som måtte blive sendt til dig på den adresse du har angivet.
Der er regler for om du opholder dig uden for EU og visse andre europæiske lande ,
;men jeg tror ikke der er regler for om du opholder dig udenfor Thailand.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

Kim Ludvigsen
OleH skrev:
Det ser ud til, at man max. må opholde sig i Danmark i 3 måneder pr. gang, men det drejer sig jo mest om skattepligt

Ikke helt. Hvis du opholder dig i Danmark i mere end tre måneder, og du betragtes som hjemvendt, kan det have betydning, hvis du rejser tilbage til Thailand for at bo der igen. I dit tilfælde vil det i hvert fald være et problem, fordi du nåede at flytte på de gamle regler, og efter en tilbagevending og ny udflytning, vil du ryge over på de nye regler. Hvilket vil betyde lavere pension.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
hugoboerge
clydehaumann skrev:

Hvis du er dansk statsborger og bor her i Thailand som pensionist eller hvad ved jeg kan du rejse hvorhen du vil. Det eneste du bør gøre er at huske at få re entry permit da dit visum ophører ved udrejse.
Rejser du ind i Danmark kan du opholde dig der i op til 3 måneder uden at tilmelde dig folkeregisteret. Opholder du dig i DK længere end 3 måneder betragtes du som tilbagevendt og skal tilmelde dig folkeregisteret.
Det der er vigtigt er at du husker at få en tilbagerejsetilladelse når du forlader Thailand.
Den fås på immigration.

Og saa er der ogsaa lige det med passets udloebsdato da man som regel ikke kan rejse ind i nogen lande hvis man har mindre end 6 maaneders gyldighed tilbage i ens pas.

Der er en del ting man skal vaere opmaerksom paa.

Men OleH, fat pennen og skriv til Pensionsstyrelsen, det kunne da vaere interessant at vide hvad de kan komme op med, hvis de ellers gider svare.

Min hustru har saa ovenikoebet faaet tildelt et personnummer bemaerkede jeg fra min pernsionsmeddelelse. Det starter med 61XXXX-XXXX hvilket jeg har svaert ved at forstaa eftersom hun har foedselsdag den 01. Nogen der har kendskab hertil ?

Mvh

OleH
hugoboerge skrev:

Men OleH, fat pennen og skriv til Pensionsstyrelsen, det kunne da vaere interessant at vide hvad de kan komme op med, hvis de ellers gider svare.

Mvh

Her er vi inde ved problemets kerne. Det er min erfaring, at de ikke gider svare.

Spring til debat: