Se indlæg
 Udskriv debat
Flyt til Phuket eller pattaya
Rs
- Tråd 2 -

Vi har lavet en ande tråd (ANG) at flytte til thailand og start firma. Men efter rigtig mange snakke over forum privat beskeder, mail, og telefon samtaler. Ville vi godt takker alle for at hjælpe. Selv alt det negative giver os en masse at tænke over.

Men syns den gamle tråd ligger langt fra vores ny planer, derfor jeg opretter en ny tråd her.

Lad mig start forfra.

Vi er par på 20 & 26 Vi kunne rigtig godt tænke os at på i thailand. Jeg Rene (manden) arbejder via et intetnet firma og bruger et par timer om dagen, Jeg har ca 22.000 kr udbetalt om månden men da jeg ejer et hus bil og mc i danmark har vi en del udgifter. Og vi overvejer at sælge mc og bilen. Så ville vi ha ca 15.000 kr i løn om måneden. Skulle vi kommer der ned og bo og efter nogle år ville vi self sælge huset i danmark så ville vi har en noget højre indtjening. Men hver ting til sin tid.

Alle planer med firma er langt på hylden, og skulle det komme frem igen bliver det kun på en lovlige og dyr måde som alle siger det er. Men så længe vi ikke bor der ned og ikke har været der i nogle år ville vi slet ikke tænke på firma.

(1) Vi Ønsker kun at bo sætter os i thailand forbi vi er træt af kedelige danmark, der altid er koldt og kedeligt! Vi har en indtjening vi kan presse til 15.000 dansk kr om måneden.

(2) Men det hele lyder meget godt, men vi har stadig nogle problemer vi skal ha på plas. Vi ville rigtig godt bo nær Phuket om det er det ene eller andet sted eller en lille by lidt udenfor er lige meget. Bare vi kan finde et ok billiget sted at bo. Vi begge er meget bevist om hvordan vi skal bruge vores penge og er god til at spare. ingen af os drikker eller har andre ting som har stor udgifter, ud over min træning som jeg passer hverdag, Men et træningcenter kan ikke koste det helt stor at gå i der ned. og vi er ikke bleg for at spise hvor de lokale gør osv.

(3) Men alle siger phuket er det dyrest sted, og vi slet ikke har nok penge. Hvor meget skal vi ha før vi kan bo der? Ps vi har også tænk på pattaya. Men da vi heller ikke ved så meget om pattaya. Men som sagt vi kunne godt tænke os at bo ved byen.

(4) Og hvad med Visum vi kunne rigtig godt tænke os en lovlige måde at kunne bo der ned på. Vi har snakke med en sprogskole som siger hvis vi betaler for at gå der 5000 kr per person ville de kunne ordne visum så vi kan være der uden at forlade Thailand. Nogle der kender til de metoder? Gå ud fra det er 100% lovliget.

Vi har også tænk over da flere har sagt vi ikke kan være i thailand hele året, og vi skulle tage hjem hver sommer til danmark altså den danske sommer, Være her i vores egen hus de 2-3 måneder.

Som tidligere tage vi gerne i mod alt positiv og negativ (Ang) at bo i phuket. Og presser vi aplesinen har vi ca 15.000 at gøre godt med.

Vi Ønsker bare at finde en måde vi kan bo der på og leve ! og misforstår mig nu ikke som tidligere indlæg vi har på ingen måder tænk på at gøre noget ulovligt! Vi ønsker at finde de Lovlige veje frem så vi kan bo der ned.

Så vi mangler stadig problem løst som Visum. og finde et hus eller en bo vi kan bo i - Osv nogle forslag?

Mvh René
Redigeret af Rs d. 08/05-2013 13:50

Rs
Andre steder som Phuket eller pattaya er også velkommen med forslag. Men vi har kigge på koh chang som vi er igang med at undersøge. Men lige koh chang syns jeg ikke rigtig vi kan finde nogle god steder at bo.?

hugoboerge
Rs skrev:

Andre steder som Phuket eller pattaya er også velkommen med forslag. Men vi har kigge på koh chang som vi er igang med at undersøge. Men lige koh chang syns jeg ikke rigtig vi kan finde nogle god steder at bo.?

Som naevnt i den anden traad. Tag herned paa ferie. Besoeg Phuket, Pattaya og Hua Hin hvis i vil vaere taet paa vandet. Proev det foerst og find ud af hvad det egentlig koster at bo her. Jeg mener det er det bedste raad i kan faa.

Jeg ved ikke om det er naevnt tidligere men der er ogsaa noget der hedder helbredsforsikring og ulykkesforsikring. Taget jeres alder i betragtning vil praemien hoejst sandsynligt ikke vaere saerlig hoej.

Good luck.

Rs
Tak tak Smile jeg ville til at undersøge helbredsforsikring og ulykkesforsikring Smile

Vi har snakke med Europæiske de kan give os en Forsikring til 700 kr per måneden pr person, den dækker alt fra ulykker, transport, sygdom osv osv. lidt dyrt men bedre at være på den sikre side
Redigeret af Rs d. 08/05-2013 15:34

Kim Ludvigsen
I burde første og fremmest fokusere på, om I overhovedet kan holde ud at være i Thailand. Vejret og kulturen er absolut ikke for alle. Det er hul i hovedet at snakke om at flytte uden først at have besøgt landet. 14 dages ferie kan fortælle, om I kan klare varmen, men det er ikke nok til at finde ud af, om I kan klare at leve i Thailand (nærmere tværtimod). Det kræver nok et ophold på 3-6 måneder.

Og når du snakker om penge, og hvad andre kan klare sig for, så er der altså stor forskel på ældre/gamle menneskers behov og unge menneskers behov. Jeg kan sagtens klare mig i Thailand for det beløb, som du nævner [1], men det er også 1½ år siden, jeg købte nyt tøj, og det var to polo-shirts og et par sandaler til samlet 100 kroner. Kan du klare det? Og kan din bedre halvdel klare det? Og hvad med byture og anden underholdning?

Hvis I vil have vestlig mad indimellem, så er det meget dyrt. Ost, smør og vin er betydeligt dyrere i Thailand end i Danmark.

Hvis I skulle leve som mig og andre gamle starutter, så ville der nok ikke gå så lang tid, før kæresten finder noget bedre.

[1] Jeg bor i Danmark og kan derfor klare mig med en "billig" rejseforsikring. Jeg har ikke brug for en dyr helbredsforsikring.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
PATINYA
Kim Ludvigsen skrev:

I burde første og fremmest fokusere på, om I overhovedet kan holde ud at være i Thailand. Vejret og kulturen er absolut ikke for alle. Det er hul i hovedet at snakke om at flytte uden først at have besøgt landet. 14 dages ferie kan fortælle, om I kan klare varmen, men det er ikke nok til at finde ud af, om I kan klare at leve i Thailand (nærmere tværtimod). Det kræver nok et ophold på 3-6 måneder.

Og når du snakker om penge, og hvad andre kan klare sig for, så er der altså stor forskel på ældre/gamle menneskers behov og unge menneskers behov. Jeg kan sagtens klare mig i Thailand for det beløb, som du nævner [1], men det er også 1½ år siden, jeg købte nyt tøj, og det var to polo-shirts og et par sandaler til samlet 100 kroner. Kan du klare det? Og kan din bedre halvdel klare det? Og hvad med byture og anden underholdning?

Hvis I vil have vestlig mad indimellem, så er det meget dyrt. Ost, smør og vin er betydeligt dyrere i Thailand end i Danmark.

Hvis I skulle leve som mig og andre gamle starutter, så ville der nok ikke gå så lang tid, før kæresten finder noget bedre.

[1] Jeg bor i Danmark og kan derfor klare mig med en "billig" rejseforsikring. Jeg har ikke brug for en dyr helbredsforsikring.

hør nu på manden Rs-Wink

Rs
Kim Ludvigsen skrev:

Tak for svart.

Vores ide er også at tage der ned på ferie til at start med, er det noget for os bliver vi der, Men skulle vi fortryde sener kan vi jo
altid bare tage flyet hjem igen.

ja det er rigtig godt, Vi er ungen og ville gerne i byen i ny og næ. Men vi er to sport mennesker og vores behov for vin sprut
vestlig mad er ikke et stort behov. Da min Kæreste er halv afrikaner men hele livet været dansk statboger. men vi lever stort set af sammen mad som thailænderne. Da vi næsten kun spiser afrikansk mad som ligner meget den lokal thailandske mad.

vores behov for nyt tøj er heller ikke så stort. men nok lidt mere end du beskriver Smile og underholdning regner vi begge at skulle tilmelde os et træning center, måske tage i bad lande i ny og næ på stranden osv det koster jo også noget men i danmark gøre vi det sammen men har ikke ret stor udgifter season kort til svømmehandel badeland, diverse sport som batmeton, Golf, som vi få tiden til at gå med i danmark.

Som sagt vi er sport mennesker og lige vores mad vaner ville de fleste mennesker kalde meget kedeligt intet slik intet sodavand osv vand til alle retter. Det er kedeligt i længen men vi har gjordt det til en livs stil i flere år. og i danmark spare vi også rigtig meget på den måde. Skal da lige tilføjes vi har lavet en slik dag engang om måneden og den glæder vi os begge til hvergang hehe.. en enkel gang eller to om måneden går
vi også i byen og drikker lidt eller bare hygger os. Vi er ikke de stor fest mennesker.

Men hvad vi skal regne med at lommepenge der ned har jeg ingen ide om, kender ikke priser på ret meget af det.

Hvad for i tiden til at gå med? og hva koster jeres fritid hobby? Smile

Vh René

zapper
Hej Rene

Køb to enkeltbilletter og ta derned og sondrer terrænet for her finder du altså ikke en færdig facitliste.

Du spørger om hvad andre får tiden til at gå med, helt ærlig hvad vil du bruge de svar til. Vi er alle forskellige og vil absolut ikke det samme. Nogen spiller golf, og nogen sidder på bar, og andre render rundt og bagtaler alle de andre. Hvad får du tiden til at gå med hjemme i DK?

Nogen kan leve for 500 baht om dagen andre kan ikke.

Igen vi er alle forskellige og har alle forskellige behov.

Dine boligudgifter behøver ikke komme over 5000baht (1000 kr)om måneden + forbrug(Pattaya /Jomtien området)

Det bedste råd jeg kan give jer, rejs derned og dan jeres egne indtryk og rejs lidt rundt og sug indtryk til jer, og så finder du nok svar på alle dine spørgsmål.

Rs

Du spørger om hvad andre får tiden til at gå med, helt ærlig hvad vil du bruge de svar til. Vi er alle forskellige og vil absolut ikke det samme. Nogen spiller golf, og nogen sidder på bar, og andre render rundt og bagtaler alle de andre. Hvad får du tiden til at gå med hjemme i DK?

Ja men det var mere for at høre hvad man kunne fortag sig Osv, og så kunne jeg høre lidt ind til hvad priser på de forskellige ting er Smile

Har ikke tænk mig at lave det samme som de andre, ud over det skulle være meget spænderne Smile

Mig og kæresten går lige PT på sidst år på Handelskolen, Vi begge er færdig om 29 dag når vi har været til Eksamen.
ud over det har jeg mit arbejde som jeg ordner om aften ind jeg hopper i seng. der gå også lidt tid med lektier.

Fritid består af Svømme et par gang om ugen, Træne MMA, Styrketræne, spiller lidt golf i ny og næ. Og computer når der er tid til det.
Redigeret af Rs d. 08/05-2013 18:47

Kim Ludvigsen
Med hensyn til tiden, så er der ikke andet at gøre end at prøve sig frem. Du har mulighed for de samme aktiviteter i Thailand. Har din kæreste samme interesser?

Personligt gjorde jeg det, at jeg tog en ferie på 14 dage for at se, om jeg kunne klare varmen og fugtigheden (fugtigheden er det værste). Det gik fint, så næste trin var 6 uger for at se, om jeg ville kede mig ihjel. Det gjorde jeg ikke, så nu opholder jeg mig 2x3 måneder om året i Thailand. Meget af tiden foregår foran en computer.

Jeg bor typisk de sidste tre måneder i Patong, og jeg må erkende, at i den sidste måned er jeg normalt led og ked af at være der på grund af den thailandske mentalitet på et så udpræget feriested.

Men som zapper skriver, så er vi alle forskellige, så det er umuligt at sige, hvordan I vil have det.

Du skriver, at I sådan set allerede spiser thailandsk - hvad spiser I til morgenmad og frokost? Hvis du forventer at smutte til bageren og købe et frisk franskbrød, rundstykker og kager, så kan du godt tro om igen. Og ligeså, hvis du gerne vil have smørrebrød med pålæg til frokost.

Det med priserne er meget svært at svare konkret på, fordi det afhænger af jer. Det er muligt at bo og spise meget billigt, men det er ikke sikkert, at det er noget for jer. Og hvis I vil have noget, der ligner vestlig standard, så er det dyrt.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Robert Kronberg
(2) Men det hele lyder meget godt, men vi har stadig nogle problemer vi skal ha på plas. Vi ville rigtig godt bo nær Phuket om det er det ene eller andet sted eller en lille by lidt udenfor er lige meget.

Hvad mener du med Phuket, for det er jo en meget stor ø og sin egen provins, så det er uklart, hvad du mener med en lille by udenfor. Jeg formoder ikke, at du mener Phuket Town.

(3) Men alle siger phuket er det dyrest sted, og vi slet ikke har nok penge. Hvor meget skal vi ha før vi kan bo der? Ps vi har også tænk på pattaya. Men da vi heller ikke ved så meget om pattaya.

Pattaya er en af de billige badebyer, hvor der alligevel er mange muligheder.

(4) Og hvad med Visum vi kunne rigtig godt tænke os en lovlige måde at kunne bo der ned på. Vi har snakke med en sprogskole som siger hvis vi betaler for at gå der 5000 kr per person ville de kunne ordne visum så vi kan være der uden at forlade Thailand.

Naturligvis er det ikke lovligt at opholde sig på et undervisningsvisum og så arbejde i dagligstuen, men det er en almindelig metode, hvor I næppe vil opleve problemer, såfremt du arbejder med din PC for et dansk firma.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Rs
Robert Kronberg skrev:

(2) Men det hele lyder meget godt, men vi har stadig nogle problemer vi skal ha på plas. Vi ville rigtig godt bo nær Phuket om det er det ene eller andet sted eller en lille by lidt udenfor er lige meget.

Hvad mener du med Phuket, for det er jo en meget stor ø og sin egen provins, så det er uklart, hvad du mener med en lille by udenfor. Jeg formoder ikke, at du mener Phuket Town.

(3) Men alle siger phuket er det dyrest sted, og vi slet ikke har nok penge. Hvor meget skal vi ha før vi kan bo der? Ps vi har også tænk på pattaya. Men da vi heller ikke ved så meget om pattaya.

Pattaya er en af de billige badebyer, hvor der alligevel er mange muligheder.

(4) Og hvad med Visum vi kunne rigtig godt tænke os en lovlige måde at kunne bo der ned på. Vi har snakke med en sprogskole som siger hvis vi betaler for at gå der 5000 kr per person ville de kunne ordne visum så vi kan være der uden at forlade Thailand.

Naturligvis er det ikke lovligt at opholde sig på et undervisningsvisum og så arbejde i dagligstuen, men det er en almindelig metode, hvor I næppe vil opleve problemer, såfremt du arbejder med din PC for et dansk firma.

Hilsen, Robert

Hey Robert

Jeg mente bare Phuket town men ikke længer væk end man kan køre på Mc der til på 20 min tid.

Men tak for svaret Smile pattaya og hua hin har vi nemlige også kigge lidt på. Men skal lige læse en masse mere om dem rundt på nette ind vi beslutter os for noget .)

Robert Kronberg
Nu kender jeg ikke meget til Phuket, men Phuket Town kan vel næppe være specielt dyrt - der er jo ingenting, synes jeg?

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
farao54
Hej René

Dette bliver en gentagelse af hvad andre allerede har skrevet flere gange: En ferie på et par uger vil give dig mange svar, som kan være svært for os andre at give dig. Jeg vil dog lige gentage et par af de ting der tidligere er sagt. Husk på at dette er mine observationer/holdninger, og de er som sagt ikke nødvendigvis noget andre deler eller ser som et problem.:

- Varme og fugt kan afholde de fleste fra et ophold. Der er forskel på fugtigheden, og dermed måden hvorpå varmen føles, mellem sommer og vinter. Jeg har prøvet både vinter halævåret, sommeren og april måned. Sidstnævnte periode var klart den varmeste, og jeg måtte i høj grad søge skygge og aircon.

- Så er der regntiden. Det er en udfordring i forhold til hjemme i DK. Ofte medfører regntiden strømafbrydelser hvilket kan var adskillige timer. Desuden kan det være svært at gå nogen steder da der er så meget vand alle vegne.

- Hvis du bosætter dig i et stort turist område, så vil du sikkert opleve 8 dages nytårsfest (i april måned) en anelse generende... Du kan ikke bevæge dig 10 cm udendørs uden at blive oversprøjtet med koldt vand. Så lad PC'en blive hjemme, og tag skiftetøj med i en vandtæt pose. Nytåret er sjovt i starten, men kan blive ret generende i længden i de store turistbyer... Udenfor disse byer, er det meget mere roligt.

- Trafik... Du nævner at du vil køre MC dernede. Vær opmærksom på at dels er der venstrekørsel, og dels er færdselsregler en by i rusland. Bevares... Det er nemt at få en bøde for at overtræde loven, især når de ser at du ikke er indfødt, men regn ikke med at de andre overholder reglerne... Der dræbes rigtigt mange i trafikken i Thailand, ikke mindst udlændinge... I Danmark er vi vandt til at vi kan krydse en vej hvis der er grønt. I Thailand har jeg ladet mig fortælle at nogle rige Thai'er har betalt sig fra trafik-drab. om dette er sandt eller ej, skal jeg lade være usagt, men i mine tidlige rejser til thailand, prøvede jeg ved flere lejligheder at gøre en bilist opmærksom på at han vist ikke overholdte reglerne, med et meget faretruende resultat, som fik mig til at forstå at jeg nok gorde klogt i at acceptere at bilerne har førsteret, uanset grønt eller rødt signal...

- Thai mentalitet/kultur: Dette er noget som ikke helt kan forklares, men skal opleves. Ved første øjekast oplever man det som meget imødekommende, venligt og varmt folk. Og det er de bestemt også... Men som vesterlænding er det meget nemt at komme til at træde ved siden af, og fornærme. Et lille uskyldigt eksempel er hvis du af tjeneren bliver spurgt om maden smager dig, og du på vanlig dansk kultur-vis svarer ærligt, at den mangler dit eller dat... Det er ikke velset at kritisere, og du vil højst sandsynligt ikke mærke at de tager det ilde op, men i deres tanker vil du være uhøflig. Et andet eksempel, og som også er omtalt i alle rejseguider jeg har læst: Kommer du nogensinde op og diskutere/skændes med en thai, så træk dig ud af diskusionen og gå din vej... Skænderier vil oftest ende galt for dig.

- Priser: Der er allerede blevet beskrevet at det er meget billigt at bo (mellem 1.000 - 3.000 DKK per måned). Prisen afhænger meget af hvor tæt du bor på alt det sjove, og hvor meget luksus du forventer dig. Her tænker jeg også på vagt bemanding 24/7. Omkring mad, så er det allerede sagt: Spis Thai, så spiser du billigt. Det betyder også farvel til ost, smør, brød osv... Men spiser du Thai, så koster maden per døgn ikke mere end 80-100 DKK per person. Det kan gøres billigere. Stegte ris med lidt kød og æg + en flaske vand kan du få for under 10 DKK.
Generelt omkring priser: Lønninger er lave, så jo mere din købte 'vare' afhænger af personlig indsats, des billigere er det for dig i sammenlilgning med DK. 1 times massage UDENFOR turistbyerne koster 10% af herhjemme. Hardware til PC'en, mobiltelefoner osv... Ikke meget at spare... Tøj, sko osv... Det siges at selv det du kna købe i store flotte shoppingcentre er 80% kopivarer. er du til mærkevarer (som vil være kopier med 80% sikkerhed) så kommer du til at betale ca. halv pris af herhjemme. Køber du lokale mærker på markederne, kna du sikkert få noget til 25% af priserne herhjemme.

- Sport: Jeg spiller ikke selv Golf, men har ladet mig fortælle at dette ikke længere er så billigt som tidlligere. En Englænder fortalte mig sidste år, at det kostede det samme som I England. Jeg skal ikke kloge mig på dette område, men det kan du sikkert finde mere om på nettet. Fitness er ca. halv pris af DK. Altså ikke helt så billigt som man kunne ønske sig.

- Beskæftigelse... Tja... Hvad har du lyst til at foretage dig? Op til dig vil jeg sige... Så længe du opfører dig ordenligt, ikke generer kongen og andre højtstående personer.. Ikek bader nøgen og opfører dig uterligt... eller kriminelt, så er derr vel frit slag... At bade i havet er jo gratis... Vandlande findes jo normalt kun i nærheden af store turistbyer, og jeg mener atd et koster mellem 20-40 DKK at komme ind.
Der er masser af ture at tage på, men i Phuket området er det ca. 2-4 gange dyrere end i pattaya.

Og så var der en der skrev at den sidste af 3 måneder føltes kedelig... Jeg er ikke sikker på at du vil ramme kedsomheden når du nu har din kæreste med dig... Men det vil alt andet end lige være noget af en omvæltning at tage et sted hen hvor du arbejder et par timer hver dag, og ellers har i intet andet at tage jer til... Lyder næsten som een lang ferie, og det tror jeg kan slide på selv de bedste forhold... Og det ser jeg nok som jeres største udfordring. Der findes en stor del centre hvor man kan arbejde som frivillige. Det kan f.eks, være som underviser i engelsk. Der er ikke meget løn at hente (hvis overhovedet noget), men det man får igen ved at hjælpe stakkels forældreløse eller forladte børn, giver så meget igen. Det kunne være at det kunne give jer lidt ekstra indhold i tilværelsen derude...

God fornøjelse.

vh
René

Rs
farao54 skrev:

Hej René

Dette bliver en gentagelse af hvad andre allerede har skrevet flere gange: En ferie på et par uger vil give dig mange svar, som kan være svært for os andre at give dig. Jeg vil dog lige gentage et par af de ting der tidligere er sagt. Husk på at dette er mine observationer/holdninger, og de er som sagt ikke nødvendigvis noget andre deler eller ser som et problem.:

- Varme og fugt kan afholde de fleste fra et ophold. Der er forskel på fugtigheden, og dermed måden hvorpå varmen føles, mellem sommer og vinter. Jeg har prøvet både vinter halævåret, sommeren og april måned. Sidstnævnte periode var klart den varmeste, og jeg måtte i høj grad søge skygge og aircon.

- Så er der regntiden. Det er en udfordring i forhold til hjemme i DK. Ofte medfører regntiden strømafbrydelser hvilket kan var adskillige timer. Desuden kan det være svært at gå nogen steder da der er så meget vand alle vegne.

- Hvis du bosætter dig i et stort turist område, så vil du sikkert opleve 8 dages nytårsfest (i april måned) en anelse generende... Du kan ikke bevæge dig 10 cm udendørs uden at blive oversprøjtet med koldt vand. Så lad PC'en blive hjemme, og tag skiftetøj med i en vandtæt pose. Nytåret er sjovt i starten, men kan blive ret generende i længden i de store turistbyer... Udenfor disse byer, er det meget mere roligt.

- Trafik... Du nævner at du vil køre MC dernede. Vær opmærksom på at dels er der venstrekørsel, og dels er færdselsregler en by i rusland. Bevares... Det er nemt at få en bøde for at overtræde loven, især når de ser at du ikke er indfødt, men regn ikke med at de andre overholder reglerne... Der dræbes rigtigt mange i trafikken i Thailand, ikke mindst udlændinge... I Danmark er vi vandt til at vi kan krydse en vej hvis der er grønt. I Thailand har jeg ladet mig fortælle at nogle rige Thai'er har betalt sig fra trafik-drab. om dette er sandt eller ej, skal jeg lade være usagt, men i mine tidlige rejser til thailand, prøvede jeg ved flere lejligheder at gøre en bilist opmærksom på at han vist ikke overholdte reglerne, med et meget faretruende resultat, som fik mig til at forstå at jeg nok gorde klogt i at acceptere at bilerne har førsteret, uanset grønt eller rødt signal...

- Thai mentalitet/kultur: Dette er noget som ikke helt kan forklares, men skal opleves. Ved første øjekast oplever man det som meget imødekommende, venligt og varmt folk. Og det er de bestemt også... Men som vesterlænding er det meget nemt at komme til at træde ved siden af, og fornærme. Et lille uskyldigt eksempel er hvis du af tjeneren bliver spurgt om maden smager dig, og du på vanlig dansk kultur-vis svarer ærligt, at den mangler dit eller dat... Det er ikke velset at kritisere, og du vil højst sandsynligt ikke mærke at de tager det ilde op, men i deres tanker vil du være uhøflig. Et andet eksempel, og som også er omtalt i alle rejseguider jeg har læst: Kommer du nogensinde op og diskutere/skændes med en thai, så træk dig ud af diskusionen og gå din vej... Skænderier vil oftest ende galt for dig.

- Priser: Der er allerede blevet beskrevet at det er meget billigt at bo (mellem 1.000 - 3.000 DKK per måned). Prisen afhænger meget af hvor tæt du bor på alt det sjove, og hvor meget luksus du forventer dig. Her tænker jeg også på vagt bemanding 24/7. Omkring mad, så er det allerede sagt: Spis Thai, så spiser du billigt. Det betyder også farvel til ost, smør, brød osv... Men spiser du Thai, så koster maden per døgn ikke mere end 80-100 DKK per person. Det kan gøres billigere. Stegte ris med lidt kød og æg + en flaske vand kan du få for under 10 DKK.
Generelt omkring priser: Lønninger er lave, så jo mere din købte 'vare' afhænger af personlig indsats, des billigere er det for dig i sammenlilgning med DK. 1 times massage UDENFOR turistbyerne koster 10% af herhjemme. Hardware til PC'en, mobiltelefoner osv... Ikke meget at spare... Tøj, sko osv... Det siges at selv det du kna købe i store flotte shoppingcentre er 80% kopivarer. er du til mærkevarer (som vil være kopier med 80% sikkerhed) så kommer du til at betale ca. halv pris af herhjemme. Køber du lokale mærker på markederne, kna du sikkert få noget til 25% af priserne herhjemme.

- Sport: Jeg spiller ikke selv Golf, men har ladet mig fortælle at dette ikke længere er så billigt som tidlligere. En Englænder fortalte mig sidste år, at det kostede det samme som I England. Jeg skal ikke kloge mig på dette område, men det kan du sikkert finde mere om på nettet. Fitness er ca. halv pris af DK. Altså ikke helt så billigt som man kunne ønske sig.

- Beskæftigelse... Tja... Hvad har du lyst til at foretage dig? Op til dig vil jeg sige... Så længe du opfører dig ordenligt, ikke generer kongen og andre højtstående personer.. Ikek bader nøgen og opfører dig uterligt... eller kriminelt, så er derr vel frit slag... At bade i havet er jo gratis... Vandlande findes jo normalt kun i nærheden af store turistbyer, og jeg mener atd et koster mellem 20-40 DKK at komme ind.
Der er masser af ture at tage på, men i Phuket området er det ca. 2-4 gange dyrere end i pattaya.

Og så var der en der skrev at den sidste af 3 måneder føltes kedelig... Jeg er ikke sikker på at du vil ramme kedsomheden når du nu har din kæreste med dig... Men det vil alt andet end lige være noget af en omvæltning at tage et sted hen hvor du arbejder et par timer hver dag, og ellers har i intet andet at tage jer til... Lyder næsten som een lang ferie, og det tror jeg kan slide på selv de bedste forhold... Og det ser jeg nok som jeres største udfordring. Der findes en stor del centre hvor man kan arbejde som frivillige. Det kan f.eks, være som underviser i engelsk. Der er ikke meget løn at hente (hvis overhovedet noget), men det man får igen ved at hjælpe stakkels forældreløse eller forladte børn, giver så meget igen. Det kunne være at det kunne give jer lidt ekstra indhold i tilværelsen derude...

God fornøjelse.

vh
René

Tak for en super god læsning Smile

jh
Nu vil jeg godt lige citere noget af det du skriver Kim Ludvigsen.
Du skriver, at I sådan set allerede spiser thailandsk - hvad spiser I til morgenmad og frokost? Hvis du forventer at smutte til bageren og købe et frisk franskbrød, rundstykker og kager, så kan du godt tro om igen. Og ligeså, hvis du gerne vil have smørrebrød med pålæg til frokost.

Det er nu ikke helt rigtigt mange ting af disse du nævner er da ingen problemer at skaffe og til rimelige penge.Pattaya kan både købes frankbrød,boller,rugbrød til rimelige penge.Kender nogle Danskere der laver pålæg som rullepølse,leverposteg,frikkadeller mm der.Det samme er på Phukket men det er nu 4år siden jeg var på Phukket.Hua Hin har jeg også været kom meget på en bar der Engelsk ejet de fleste af de ting jeg nævner kunne han også skaffe til folk.Nogle ting er svær at få fat på feks ost der smager af noget men man har jo altid sådan noget med i kuffert.Og man kender vel en del som skal på ferie så nok ikke det store problem.Men selvfølgelig er der meget der er forskel på fra i Danmark.Håber i får noget godt ud af jeres planer i Thailand.

hugoboerge
RS

I har nu faaet en masse gode raad saa herfra oenskes i en god eksamen og se saa at komme afsted og oplev Thailand. Nu er Thailand ikke blot Phuket, Pattaya, Hua Hin og Bangkok. Tag op i landet, rejs til Chiangmai i nord eller proev at rejse til Isaan (nord oest) det kunne jo vaere i falder over et sted i kunne lide at slaa jer ned for et stykke tid.

God eksamen og god tur. Mvh.

Kim Ludvigsen
jh skrev:

Det er nu ikke helt rigtigt mange ting af disse du nævner er da ingen problemer at skaffe og til rimelige penge.

Lidt af et sidespor, derfor det sidste fra mig i denne tråd om nedenstående, så vil ikke får afsporet tråden alt for meget:

Ja, du kan finde franskbrød og rugbrød, men jeg har endnu til gode at finde et ordentligt franskbrød, og jeg har endnu ikke set rundstykker og morgenbrød (undtagen sørgelige efterligninger af morgenbrød). Pålæg har jeg kun set som importeret med undtagelse af skinke og et par andre slags. Smør er også importeret. Og importerede madvarer er ikke billige.

Det kan godt være, du synes priserne er rimelige, men så må det næsten være fordi, du sammenligner med priserne i Danmark. I hvert fald ikke, hvis du sammenligner med priser på thailandsk mad.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Rs
jh skrev:

Det er nu ikke helt rigtigt mange ting af disse du nævner er da ingen problemer at skaffe og til rimelige penge.Pattaya kan både købes frankbrød,boller,rugbrød til rimelige penge.Kender nogle Danskere der laver pålæg som rullepølse,leverposteg,frikkadeller mm der.Det samme er på Phukket men det er nu 4år siden jeg var på Phukket.Hua Hin har jeg også været kom meget på en bar der Engelsk ejet de fleste af de ting jeg nævner kunne han også skaffe til folk.Nogle ting er svær at få fat på feks ost der smager af noget men man har jo altid sådan noget med i kuffert.Og man kender vel en del som skal på ferie så nok ikke det store problem.Men selvfølgelig er der meget der er forskel på fra i Danmark.Håber i får noget godt ud af jeres planer i Thailand.

Hej

Som sagt er vi sport mennesker så morgen mad er havregryn næsten altid, Gå ud fra man kan få det i hele thailand ellers må vi finde noget tilsvarende og så er det bare vand og saftevand osv. min kæresten spiser først mad hen af aften hun spiser ikke ret meget men til gengæld ryger.. Middag havde vi forstille mig at vi gør som i danmark gå i super market og køber rugbrød eller ligne pålæg kalkyen, kylling fisk osv Aftenmad laver vi altid selv og ville nok forsætte med det. altid gryde retter med masser af grønt til salat osv osv..

En af de ting jeg håber på som vi nok ville komme til at mangle er Ost, Det er så usundt men elsker det så kan ikke holde mig fra det.

Jeg er måske lidt sær men kan ikke spise mad fra en bager alt for meget sukker osv få kvalme af det. Men det kan min kæreste til gengæld godt lide det, Men skulle nok blive plads til at købe noget godt usundt morgen et par gange om ugen for hende Smile

Men altså vi føler nu snart at vi har styr på de flest ting, og er snart klar til at hoppe ud i det. Nu er det kun visum vi skal ha helt styr på så vi med 100% ved hvordan og hvorledes og hvad man skal passe på.. Og self få os beslutte hvor vi skal start vores ferie henne. Vi har på det sidst udlukket phuket lidt og set os mere hen på pattaya - hua hin - Kos chang..

Ja der er rigtig mange steder der ude men vi kender intet til dem har hørt noget om dem eller noget. de andre steder kan vi google på nette finde på forum og finde en masse youtube video om dem, det gøre det lidt nemmer Smile

Men tak for svare! Alt info hjælper

Rs
Kim Ludvigsen skrev:

jh skrev:

Det er nu ikke helt rigtigt mange ting af disse du nævner er da ingen problemer at skaffe og til rimelige penge.

Lidt af et sidespor, derfor det sidste fra mig i denne tråd om nedenstående, så vil ikke får afsporet tråden alt for meget:

Ja, du kan finde franskbrød og rugbrød, men jeg har endnu til gode at finde et ordentligt franskbrød, og jeg har endnu ikke set rundstykker og morgenbrød (undtagen sørgelige efterligninger af morgenbrød). Pålæg har jeg kun set som importeret med undtagelse af skinke og et par andre slags. Smør er også importeret. Og importerede madvarer er ikke billige.

Det kan godt være, du synes priserne er rimelige, men så må det næsten være fordi, du sammenligner med priserne i Danmark. I hvert fald ikke, hvis du sammenligner med priser på thailandsk mad.

ja det er så rigtig nok vi samlinger med danske priser, Men når vi kigger på turist priser er det billiger end i danmark sådan alle de thai supermarket vi har slå op hvor vi har kunne se deres tilbud avis. Og i danmark kan vi leve for de penge så når det er billiger kan vi hverfald godt. Men som de flest har sagt vi må springe ud i det. når vi først finder stede og få været der noget tid må vi rundt og kigge og finde de rigtig steder at handle ind. Vi skal jo også lige en tur rundt og ha købt en masse thai mad i super market og finde ud af hvad vi kan lide osv Smile

Spring til debat: