Se indlæg|
Ambassaden modtager flere visumansøgninger end forventet
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 23/05-2013 17:48
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Ambassaden og vores Visa Application Centre (VFS) modtager i øjeblikket mange flere visumansøgninger end forventet og ventetiden på VFS kan derfor forekomme længere end normalt. Derfor må alle ansøgere påregne ekstra ventetid på VFS. Både VFS’ medarbejder og ambassadens visumafdeling arbejder på højtryk for at nedbringe ventetiden og behandler alle ansøgninger i den rækkefølge de modtages. Det skal i denne forbindelse understreges, at hurtigst mulig behandling af visumansøgningen er afhængig af, at ansøgningen er korrekt udfyldt og at alle nødvendige dokumenter, jævnfør ambassadens tjeklister, er vedlagt ansøgningen. Sagsbehandlingstiden for alle visumansøgninger er normalt 15 dage, dog vil enkelte ansøgere opleve en ydereligere sagsbehandlingstid, og derfor bedes du venligst ikke – inden for de 15 dage efter du har indgivet din ansøgning - kontakte os og spørge til status i din sag. Du bør kun kontakte os, såfremt du har nye oplysninger til sagen. Kilde: Den danske Ambassade, Bangkok, Thailand Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 24/05-2013 01:17
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Træls, så skal vi da til og i gang, konen skal til DK 11 Juli. |
|
|
|
| Boes |
Lagt på d. 24/05-2013 15:40
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2688 |
Sogte pa VFS den 23/4 og fik telefonisk afslag den 18/5 = 25 dage. Sa man skal vare ude I god tid. "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 24/05-2013 16:01
|
|
Og i har søgt visum flere gange, eller var det første gang ? Min oplevelse er nemlig det går meget hurtigere efterfølgende gange. Hvad fik i egentlig til grund for afslag, hvis man må være så nysgerrig at spørge ? :-) |
|
|
|
| Boes |
Lagt på d. 24/05-2013 17:39
|
|
Bjarke85 skrev: Og i har søgt visum flere gange, eller var det første gang ? Min oplevelse er nemlig det går meget hurtigere efterfølgende gange. Hvad fik i egentlig til grund for afslag, hvis man må være så nysgerrig at spørge ? :-) Det må du godt Bjarke.. Konens visum gik igennem uden videre.. Børnenes blev afslået, da jeg, deres far er dansk og de dermed skal have danske pas. Det skal så også navnes at børnene er fødte i Thailand af Thai mor og med en far som ikke har boet i DK siden 1978 , så måske derfor det tog lidt lang tid... Vi får se .. Til ambassaden i BKK mandag for at ansøge.. "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 24/05-2013 17:43
|
|
Ahh, så har der nok været noget ekstra sagsbehandlingstid.. Fordi sidste gang fik vi visum på under en uge. Da der intet er der har ændret sig fra sidste gang til nu, så det er nok bare formalitet at de lige kigger det igennem og ser om der var nogen overtrædelser sidst og så ellers stempler godkendt :-) Men angående børnene, så er det bare at bestille et pas til dem hver, vel ? Eller, de kommer vel i dit pas hvis de er små ? Jeg husker da jeg var i mit mors pas indtil jeg blev en vis alder. |
|
|
|
| Boes |
Lagt på d. 24/05-2013 17:48
|
|
Børn skal have egne pas nu for tiden...
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 24/05-2013 23:08
|
|
Okay, det vidste jeg ikke engang. Sikke noget pjat, deres udseende ændre sig jo seriøst hurtigt især i de helt unge år.. Men håber da ikke vi skal vente så længe, for det er lidt vigtigt hun kommer inden 19 juli, da hun skal være med til min søster og svogers bryllup næste år 19 juli, og det kan hun ikke hvis hun kommer senere jo. Åhh stress |
|
|
|
| phom |
Lagt på d. 25/05-2013 15:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
Bjarke85 skrev: Okay, det vidste jeg ikke engang. Sikke noget pjat, deres udseende ændre sig jo seriøst hurtigt især i de helt unge år.. Men håber da ikke vi skal vente så længe, for det er lidt vigtigt hun kommer inden 19 juli, da hun skal være med til min søster og svogers bryllup næste år 19 juli, og det kan hun ikke hvis hun kommer senere jo. Åhh stress Mon ikke de kan nå det inden 14 måneder. Min kone har lige fået forlænget sin opholdstilladelse i Danmark, det tog under 10 arbejds dage. Fra vi ansøgte hos politiet til der kom et positivt svar fra udlændinge service. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 25/05-2013 17:39
|
|
det handler ikke om 14 måneder. Men at når hun kommer 11 juli, så kan hun komme igen 11 januar, og så igen 11 juli, osv. osv. da det hedder 90 dage per halv år, den dato hun kommer, starter der en halvårs periode. Dvs. hvis hun kommer senere end 19 juli i år, kan hun ikke komme før 19 juli næste år, og så når hun ikke brylluppet ![]() |
|
|
|
| phom |
Lagt på d. 25/05-2013 18:15
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
Ok, det giver lidt mere mening, husk at hvis i kommer i tidsnød, så kunne hun evt. Tage hjem lidt før på en af turene, fx turen du allerad planlægger i januars næste år kunne afkortes, så hun rejser hjem tidligere, hvis i kommer kommer i problemer med 90 dage ude og 90 dage inde i schengen reglerne. Så i sikker på at hun kan nå næste års bryllup. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 25/05-2013 19:56
|
|
Jamen det forstår jeg ikke helt, fordi Eva (chefen for visum afdelingen) siger at man ikke kan overlappe 2 perioder, altså hvis hun tager hjem 30 dage før, kan hun ikke komme 30 dage før den nye periode, og så blive i 120 dage istedet men så kun have været her 60 dage i den tidligere periode. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 25/05-2013 20:12
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
I en halvårsperiode kan man opholde sig 90 dage i DK eller andre steder i Schengen, og det er så ligegyldigt, hvor mange gange man søger visum og rejser, eller rejser på mutiple. Når halvårsperioden for første indrejse er slut, så starter der et nyt tællesystem fra næste indrejse. Sådan læser jeg visum-praksis, om end jeg ikke lige har opdateret min hukommelse ved at åben filen igen. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 25/05-2013 21:10
|
|
Dvs vi kan godt søge 2 indrejse visum, og hun så kommer f.eks. 30 dage, tager hjem, og så kommer 60 dage, og så starter den nye periode og så bliver hun i 90 dage i rap ? (altså 150 dage i træk) Men hvad så med den nye ansøgning? Den skal jo afleveres på VFS i Bangkok, så hvis hun overlapper perioderne, er hun i DK. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 25/05-2013 21:34
|
Citat: "Et Schengenvisum giver en visumindehaver mulighed for at indrejse og opholde sig i Schengenområdet i højst tre måneder (90 dage) i løbet af en seksmåneders periode regnet fra datoen for den første indrejse, jf. udlændingelovens § 3. Datoen for første indrejse bliver væsentlig, når en visumindehaver skal beregne, hvornår den pågældende på ny kan indrejse. Det vil altså sige, at datoen for første indrejse skal fungere som udgangspunkt for beregningen af de halvårsperioder, indenfor hvilke den pågældende på ny kan indrejse og opholde sig i Schengenområdet i op til tre måneder (90 dage). EU-Domstolen har ved dom afsagt den 3. oktober 2006 taget stilling til spørgsmålet om, hvad der nærmere skal forstås ved begrebet ”første indrejse”. Dommen betyder, at ”første indrejse” er den dag, hvor visumindehaveren indrejser, når der er forløbet mere end seks måneder, siden visumindehaveren senest indrejste i Schengenområdet. Hvis en visumpligtig udlænding har opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland i en periode kortere end 90 dage (f.eks. 30 dage), kan den pågældende indenfor en seksmåneders periode alene meddeles Schengenvisum til ophold i det antal dage, som svarer til 90 dage fratrukket det antal af dage, som det tidligere Schengenophold varede (f.eks. 90-30 = 60 dage). Der kan således ikke ske overlap af visumperioderne for visa, der er gyldige for en enkelt indrejse, hvilket betyder, at der ikke kan meddeles Schengenvisum for en længere periode, end hvad den pågældende udlænding har ret til i forhold til reglen om maksimalt 90 dages ophold i Schengenområdet pr. seks måneders periode. En udlænding som har et visum, der er gyldigt til flere indrejser i en periode på mindst seks måneder, kan dog indgive en ansøgning om et nyt visum inden udløbet af det gældende visum, og såfremt det nye visum meddeles, så det ligger i forlængelse af det gældende visum, kan visumindehaveren indrejse på det første visum og udrejse på det andet visum. Dette gælder alene for indehavere af visum til flere indrejser, og en udlænding der har et visum, som kun er gyldigt for én indrejse, kan således ikke ansøge om et nyt visum før det allerede udstedte visum er anvendt eller annulleret." Det bør dog ikke ændre på det maksimale ophold på en gang af 90 dage: "Et Schengenvisum kan – som nævnt under afsnit 7.1. – maksimalt give visumindehaveren ret til at opholde sig i Danmark eller i de øvrige Schengenlande i tre måneder (90 dage), enten som et uafbrudt ophold eller som flere forskellige ophold inden for det tidsrum, som visummet er gyldigt for, og i overensstemmelse med det antal indrejser, som der er givet tilladelse til." Hilsen, Robert Redigeret af Robert Kronberg d. 25/05-2013 21:40 |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 25/05-2013 21:39
|
|
Ah, så hvis vi søger om multiple visum her næste gang, eller næste gang igen. Og hun tager hjem 10 dage før, kan hun altså godt komme 10 dage før, og så blive yderligere de 90 dage. Men hvor aflevere man så den nye ansøgning på de næste 90 dage, når hun befinder sig her i DK ? |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 25/05-2013 21:43
|
Hej Bjarke, Jeg lavede en tilføjelse, mens du skrev. Dog kan der naturligvis kun søges om visum i udlandet uden for Schengen, hvilket i dit tilfælde som udgangspunkt er i Thailand. Hilsen, Robert Bjarke85 skrev:
Ah, så hvis vi søger om multiple visum her næste gang, eller næste gang igen. Og hun tager hjem 10 dage før, kan hun altså godt komme 10 dage før, og så blive yderligere de 90 dage. Men hvor aflevere man så den nye ansøgning på de næste 90 dage, når hun befinder sig her i DK ? Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 25/05-2013 22:11
|
|
Så kan der jo ikke overlappes alligevel ? Da hun så skal hen på VFS i Bangkok -.- det forstår jeg ikke, når der står man godt kan. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 25/05-2013 22:16
|
Det er ikke det, som der står - eller som det skal forstås, Visum for næste periode skal stadig søges i Thailand før indrejse. Et visum er en indrejsetilladelse, eller rettere en tilladelse til at anmode om indrejse ved grænsen, og man kan ikke søge om indrejse, når man allerede er inde. Hilsen, Robert Bjarke85 skrev: Så kan der jo ikke overlappes alligevel ? Da hun så skal hen på VFS i Bangkok -.- det forstår jeg ikke, når der står man godt kan. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 25/05-2013 22:26
|
|
Ja okay, dvs. det kan ikke lade sig gøre.. Men der er dog en anden mulighed jeg kommer i tanke om. Har ikke læst om det nogen steder, men Eva nævnte det i en mail.. Et 3 års visum. Altså et visum der gælder i 3 år, det gælder som et almindeligt visum, kun 90 dage per halvår. Men det gælder i 3 år, dvs. når hun har været her i 90 dage og det halve år er gået, kan hun bare rejse ind igen, uden at skulle søge på ny. Er det noget du kender til Robert ? Kan nemlig ikke rigtigt finde noget om det nogen steder. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.