Se indlæg
 Udskriv debat
Skattebetaling i Thailand
Anjin
Er der nogen som ved hvordan det fungerer i praksis, hvis man som dansker flytter permanent til Thailand og skal betale skat der i stedet for i Danmark ?

Jeg forudsætter, at betingelserne (salg af hus i DK og tilhørsforhold osv) er godkendt af skattevæsenet herhjemme, men hvordan fungerer det så derefter ?

Eksempelvis, hvordan får Thailand mine oplysninger om indtægt og eventuelle fradrag ?

hugoboerge
Anjin skrev:

Er der nogen som ved hvordan det fungerer i praksis, hvis man som dansker flytter permanent til Thailand og skal betale skat der i stedet for i Danmark ?

Jeg forudsætter, at betingelserne (salg af hus i DK og tilhørsforhold osv) er godkendt af skattevæsenet herhjemme, men hvordan fungerer det så derefter ?

Eksempelvis, hvordan får Thailand mine oplysninger om indtægt og eventuelle fradrag ?

Anjin, du giver ikke saerlig mange oplysninger. Er du pensionist ? Eller skal du i arbejde og have en arbejdstilladelse. Paa en arbejdstilladelse gaar tingene helt automatisk eftersom dit firma er forpligtet til at registrere dig hos skattevaesenet og fratraekke skat i din loen.

Som pensionist er skatten fratrukket og betalt i Danmark og derfor er pensionsindtaegten ikke skattepligtig i Thailand. Der er altid et men. For at vaere paa den sikre side boer man bibeholde pensionsindtaegten for 2013 paa sin konto i Danmark og i begyndelsen af 2014 overfoere beloebet til Thailand fordi saa er det "gamle" penge og ikke indtjent i indevaerende aar dvs 2014. En samtale med en revisor vil ikke vaere nogen daarlig ide.

Mvh

twixies
hugoboerge skrev:

Anjin skrev:

Anjin, du giver ikke saerlig mange oplysninger. Er du pensionist ? Eller skal du i arbejde og have en arbejdstilladelse. Paa en arbejdstilladelse gaar tingene helt automatisk eftersom dit firma er forpligtet til at registrere dig hos skattevaesenet og fratraekke skat i din loen.

Som pensionist er skatten fratrukket og betalt i Danmark og derfor er pensionsindtaegten ikke skattepligtig i Thailand. Der er altid et men. For at vaere paa den sikre side boer man bibeholde pensionsindtaegten for 2013 paa sin konto i Danmark og i begyndelsen af 2014 overfoere beloebet til Thailand fordi saa er det "gamle" penge og ikke indtjent i indevaerende aar dvs 2014. En samtale med en revisor vil ikke vaere nogen daarlig ide.

Mvh

Jeg tog selv fat i revisor og skat i danmark, og svaret fra skat og revisor er du ikke skal betale skat i thailand, da thailand skal fratrække den skat du betaler i danmark først før du betaler skat i thailand.
Livet er, hvad vi gør det til.
Livet er som vi tænker over det.
Livet er, hvad vi ønsker, det skal være.

Anjin
Sorry . Ja jeg er pensionist.Skal ikke arbejde i Thailand, men får udbetalt fra forsikring og har derved indtægt.

Med hensyn til pensionen (min indtægt), så er det jeg leder efter, situationen -efter- at skattepligten til Danmark er ophørt på grund af, at ens relationer ikke længere betyder, at man behøver betale skat i Danmark.

hugoboerge
Anjin skrev:

Sorry . Ja jeg er pensionist.Skal ikke arbejde i Thailand, men får udbetalt fra forsikring og har derved indtægt.

Med hensyn til pensionen (min indtægt), så er det jeg leder efter, situationen -efter- at skattepligten til Danmark er ophørt på grund af, at ens relationer ikke længere betyder, at man behøver betale skat i Danmark.

Hvis det er pension fra Danmark er du skattepligtig i Danmark, f.eks. pension fra PFA, ATP og folkepension.
Dvs der skal udfyldes et forskudsskema hvor pensionsindtaegterne oplyses og saa fratraekker f.eks. PFA skat fra pensionen baseret paa en gennemsnitlig skatteprocent for Danmark. Skattepligten ophoerer nemlig ikke pga man fraflytter Danmark og melder sig ud af folkeregisteret. Man bliver begraenset skattepligtig saa f.eks. renteindtaegter beskattes ikke og paa den anden side kan man ikke modregne renteudgifter. Igen en samtale med en revisor goer ingen skade. Hvis du er ejer af ejendom i Danmark er der specielle regler der goer sig gaeldende.

Anjin
OK, tak for det.

Jeg troede skattepligten kunne ophøre, men kan godt se det du skriver mht revisor, for det er tilsyneladende ikke så simpelt Smile

hugoboerge
Anjin skrev:

OK, tak for det.

Jeg troede skattepligten kunne ophøre, men kan godt se det du skriver mht revisor, for det er tilsyneladende ikke så simpelt Smile

Egentlig burde det vaere simpelt problemet er hvis man har fast ejendom i Danmark f.eks. sommerhus som evt udlejes saa kan det maaske blive kompliceret.

Som sagt du er skattepligtig i Danmark og naar du flytter til Thailand skulle der ikke vaere nogen grund at melde sig til skattevaesenet for du har ingen indtaegt her. Du er kommet ind i landet paa "retirement" eller "marriage" og i den forbindelse har du opgivet dine indtaegter til immigrationen. Saa flyt bare hertil og taenk ikke over det thailandske skattevaesen.

Anjin
Nogen gange, så har jeg mere lyst til ikke at tænke på det danske skattevæsenGrin

Conrad
Husk hvis du er thai gift, så kan du sikkert blive beskattet som grænsegænger hos SKAT.DK og derved få hustruens personfradrag

maik
Anjin skrev:

Nogen gange, så har jeg mere lyst til ikke at tænke på det danske skattevæsenGrin

Den danske pension bliver finansieret af det danske skattevæsen (den danske skat). Har du heller ikke lyst til at tænke på den danske pension? Wink
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
Anjin
@Maik

Jo, den vil jeg gerne tænke på. Andet kan jeg heller ikke da jeg får udbetalt kr.0,00 i pension på grund af jeg har en privat forsikringsdækning der udbetaler.

Jeg vil så understrege, at jeg synes det er ok, da jeg har ikke behov for udbetaling fra staten.

hugoboerge
Anjin skrev:

@Maik

Jo, den vil jeg gerne tænke på. Andet kan jeg heller ikke da jeg får udbetalt kr.0,00 i pension på grund af jeg har en privat forsikringsdækning der udbetaler.

Jeg vil så understrege, at jeg synes det er ok, da jeg har ikke behov for udbetaling fra staten.

Faktisk har man haft den fordel at hvis man har haft en privat pensions forsikring saa kunne man traekke det indbetalte beloeb fra den skattepligtige indkomst og derved betalte man en lavere skat. Ved pensionsindbetalinger fra ens firma blev indbetalingen ikke inkluderet i den skattepligtige indkomst. Regningen (eller skatten) kommer nu hvor pensionen bliver udbetalt.

Hvis man opfylder betingelserne er alle berettiget til dansk folkepension og det maa vel ogsaa gaelde Anjin naar den tid kommer.

Anjin
@Hogoboerge

Jeg er helt enig.

Nu er der relativt mange år til min folkepension, derfor kan jeg godt være tvivlende overfor om reglerne stadig vil være de samme til den tid. Dertil er der for mange politikere der får gode ideer.

Så i relation til de pt. ca 5800 i måneden i folkepension, så er det ikke en faktor som skulle give mig et kærligt forhold til det danske skattevæsen Smile

Det er dejligt og en stor hjælp med alle Jeres input og viden her, så tak til alle der har hjulpet.

Ud fra hvad man generelt kan læse i "samfundet" , så har jeg en idé om, at det stadig kan lade sig gøre at blive skattepligtig i et andet land, men jeg kan sagtens tage fejl i det. Nu vil jeg opsøge noget mere viden fra eks revisor og skat og så kan jeg videregive info her når jeg har fået den.

God dag til alle på dtwSmile

max
er i gang med at finde ud af hvor meget man skal betale i skat her i thailand men det kniber med at finde ud af detFrown er bosiden her arbejder for et dansk firma i europa skal svare skat at det jeg tjener i dk til dansk skat og resten skal svares til th men hvordan regner man det thailanske skat ud

hugoboerge
max skrev:

er i gang med at finde ud af hvor meget man skal betale i skat her i thailand men det kniber med at finde ud af detFrown er bosiden her arbejder for et dansk firma i europa skal svare skat at det jeg tjener i dk til dansk skat og resten skal svares til th men hvordan regner man det thailanske skat ud

Egentlig burde det vaere det firma du arbejder for der skal finde ud af det.

Som jeg forstaar det saa er din indkomst splittet op saa du faar en del af loennen i DK og en del af loennen i Thailand. Udover det saa mener jeg ikke at det er normal praksis at danske firmaer splitter loennen op, det er enten her eller der at man faar det fulde beloeb. Jeg mener ikke det er helt efter bogen.

Hvis du faar loen udbetalt i Thailand skal du vel ogsaa have en arbejdstilladelse ? Men hvad slags visa har du for at vaere bosiddende i Thailand ?

Du naevner heller intet om du i forbindelse med dit arbejde er udenfor Thailand i et bestemt antal dage. Jeg mener der er nogle regler omkring dette f.eks. mindre end 180 dage saa er der en speciel tarif.

Slutteligen, saa snak med en revisor.

Mvh

max
ingen arbejdtilladse til th da jeg ikke arbejder i th visa non immigrant o er total afmeldt dk skal selv indbetale skat til th

max
hov mangler lige at jeg opholder mig under 180 dage i th så der et eller andet der

hugoboerge
max skrev:

hov mangler lige at jeg opholder mig under 180 dage i th så der et eller andet der

Her er skattereglerne:

http://www.rd.go....045.0.html

Igen check med en revisor for en sikkerheds skyld.

Saa er det med at holde styr paa dagene mht ophold i Thailand.

max
joo har været inde og læse på den side og blev lidt mere klog men må nok bide i det sure æbel og tage bussen til hovstaden der må der jo nok findes nogle revisor der kan hit ud af det der er jo frist til marts efter hva jeg kun forstå

hugoboerge
max skrev:

joo har været inde og læse på den side og blev lidt mere klog men må nok bide i det sure æbel og tage bussen til hovstaden der må der jo nok findes nogle revisor der kan hit ud af det der er jo frist til marts efter hva jeg kun forstå

Du burde nok snakke med din arbejdsgiver. Du naevner du er totalt frameldt DK saa i forbindelse med din kontrakt med det danske firma maa du have aftalt og indgaaet diverse ordninger. Jeg synes det er lidt rodet hvis en ansat selv skal begynde at rode rundt i Thailandske skatte regler. Men igen, min mening det er ikke helt efter bogen.

Spring til debat: