Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Det danske sprog er svært...
|
|
| KnockKnock |
Lagt på d. 27/11-2013 15:27
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 33 |
Min kone knokler med sit sprog…. her er lidt eksempler hvorfor det måske nogle gange går lidt galt alligevel: "A pro pos det danske sprog – en udlændings bekendelser Da jeg kom til Danmark og skulle til at lære sproget i det daglige, fandt jeg bl.a. ud af, at man ikke købte en is hos en isenkræmmer, selvom det forekom mig at være det mest indlysende sted. Jeg var længe overbevist om at være kommet til verdens mest hygiejniske land, da jeg ofte kom forbi en møntvask. Jeg forhørte mig, om vi selv skulle aflevere mønterne til rensning, eller om pengeinstitutterne klarede problemet. Megen morskab. Anatomisk set må danskerne være et elastisk folkefærd. Jeg har i hvert fald aldrig før mødt nogen, der kunne tage benene på nakken, hoppe på tungen, have sommerfugle i maven og sluge kameler. Den stakkels mand, der ikke kan få den pige, han gerne vil ha’, bliver brændt af. Går det skævt for en, så brænder lokummet. Og hvis der er en person, man helst ikke vil have med at gøre, er der barske muligheder: Man kan gøre kål på ham eller slå hånden af ham. Modsætninger er heller ikke altid logiske. Jeg tænker f.eks. på ro kontra uro, men ukrudt er ikke det modsatte af krudt, og ligeledes har noder og unoder ikke meget med hinanden at gøre. Når en person betegnes som lunefuld, betyder det ikke, at vedkommende er fuld af lune. Det modsatte af ens overmand betegnes ikke som ens undermand, og siger man, at en person er intetsigende, behøver det ikke at betyde, at personen ikke siger noget. En af mine gæster spurgte engang, om jeg havde hugget sukker. Jeg må have kigget fornærmet på ham, da jeg lige havde lært, at hugge betød stjæle – der skulle en nærmere forklaring til…….. og så snakker man også om mundhuggeri! At skyde en hare er noget andet end at skyde genvej, for ikke at tale om min forbavselse, da vi en juleaften sang om rosen, der kunne skyde. At skuffe en person er ikke det samme som at skuffe sin have. Man kan have en spids blyant, se spids ud, gå op i en spids og få sig en spids. Da en af mine bekendte – en dame i 50’erne – fortalte, at hun skulle gå en lang tur på heden, ønskede jeg hende spontant en god hedetur…….. Og så er der alle disse ord, som har med drage at gøre. De forhistoriske uhyrer og de drager, som børnene sætter op i luften. Desuden kan man drage en konklusion, drage af sted – og hvad med et foredrag, man ikke kan fordrage? Og hvor er logikken, når man har lært remsen ”gammel, ældre, ældst”, og man så finder ud af, at en ældre mand faktisk er yngre end en gammel mand og en yngre mand er ældre end en ung mand? Et større firma er i virkeligheden mindre end et stort firma. I grammatikken er man heller ikke konsekvent. Efter et tillægsord i intetkøn tilføjes et t – som f.eks. ”et fladt tag”, ”et blåt hus”, men jeg har aldrig set, at man har skrevet om et gladt menneske og et lillat hus. Små udgaver af dyr betegnes ofte med udgangen –ling, som i gæsling, ælling o.s.v. – men hvorfor er en musling så ikke en lille mus? Danskerne siger, at det er sundt at le, så jeg håber, at mine fejl har bidraget til sundheden i min omgangskreds. Når man selv kan grine med, er det morsomt at lære et nyt sprog" |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 27/11-2013 16:00
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Og så kommer hun nok forbi det "ulogisk" i sproget: ord som udtales anderledes end de skrives, samt dem hvor endelsen bortfalder: fx : ly og lyst (løst) - løb og løg (loj) , moder = mor , alligevel = allivel og jeg kunne blive ved. Samt HVORFOR hedder det : et bord og ikke en bord og en stol /et stol ? forklaring med at "det lyder forkert" at sige en bord/et stol, kan hun sikkert ikke bruge til noget. Logik for "burhøns" ikke? måske for jer som er blevet opflasket (vil ikke bruge udtryk: indoktrineret) med det er det "naturligt". . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Girobank |
Lagt på d. 27/11-2013 16:12
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 527 |
godt det ikke er i Sverige ,hvor is hedder noget ganske andet!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 27/11-2013 16:56
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Det gælder vel for alle sprog. Er man ikke opflasket/født med det kan man komme rigtig galt afsted. Prøv eks. i 7/11 at bede om mælk - altså på thai. |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 29/11-2013 11:01
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Maelk og patter er det same ord på Thai, så de kan nok regne ud hvad du siger. |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 29/11-2013 11:51
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 489 |
milex skrev: Det gælder vel for alle sprog. Er man ikke opflasket/født med det kan man komme rigtig galt afsted. Prøv eks. i 7/11 at bede om mælk - altså på thai. bannok skrev: Maelk og patter er det same ord på Thai, så de kan nok regne ud hvad du siger. Og Fotofreak vrider sig af grin - - Jeg elsker go' humor.Mv.h. Fotofreak |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 29/11-2013 12:19
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Fotofreak skrev: milex skrev: Det gælder vel for alle sprog. Er man ikke opflasket/født med det kan man komme rigtig galt afsted. Prøv eks. i 7/11 at bede om mælk - altså på thai. bannok skrev: Maelk og patter er det same ord på Thai, så de kan nok regne ud hvad du siger. Og Fotofreak vrider sig af grin - - Jeg elsker go' humor.Mv.h. Fotofreak Man kan blive ved. Amerikaneren som gik paa det lokale marked for at koebe bananer som han selvfoelgelig fik udtalt forkert med det resultat at de gamle tandloese kvindelige banansaelgere laa flade af grin. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 29/11-2013 13:08
|
|
Girobank skrev: godt det ikke er i Sverige ,hvor is hedder noget ganske andet! Ej eller må du spørge om at se hvad han har i "sin taske" . . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 29/11-2013 13:13
|
|
milex skrev: Det gælder vel for alle sprog. Er man ikke opflasket/født med det kan man komme rigtig galt afsted. Prøv eks. i 7/11 at bede om mælk - altså på thai. Den bedste "joke" i 7/11 er efter min udmyg mening : Dig : << Mee Nom, khrap ? >> Hende : << Mee , kha >> Dig (med et glimt i øjet) : << Ma Do, khrap >> . Enten flækker hun af grin eller rødmer over hele hoved. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| buffalo |
Lagt på d. 29/11-2013 16:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 148 |
grammatikken læres hurtigt nutid, datid , øltid , al tid
Stol aldrig på en prut
] |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 29/11-2013 21:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 873 |
Hvis halvtreds er 50 hvorfor er tres så ikke 100 |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 29/11-2013 22:23
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hvis halvtreds er 50 hvorfor er tres så ikke 100 Det ville ikke være logisk, så... Efter gammel sprogbrug Man kalder (her talord) men ellers "svære" begreber hvad de altid har heddet. Uanset om det gør det hele sværere. Jeg har stor udfordringer i formidlingen af kemi. Folk lukker simpelthen mentalt ned, når man benævner med rette navne. -Og hævder, at det er meget nemmere, når samme stoffer benævnes på dansk Jeg plejer derefter at bede om den kemiske formel for: Potaske tvekulsurt natron Blysukker Brækvinsten Helvedessten Sæbesten Hjortetakssalt... osv.. Det plejer at åbne op for at bruge moderne navngivning, i stedet for de navne oldemor brugte.. Man holdt op i 1923 med disse navne, undtagen i "folkemunde". Det gør det hele meget mere vanskeligt i dag |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 30/11-2013 10:54
|
|
roald skrev: Hvis halvtreds er 50 hvorfor er tres så ikke 100 Hvad er så Halvfems = 90 ? 60 og 80 er "delvis" logiske, forkortelse af 3 snes (3x20) og 4 snes (4x20). Efter nogle år i DK, opgav jeg simpelt hen at forstå sproget og gjorde som mange sagde til mig: sådan er det bare. ![]() Edit: Husk lige at nævne at : Potaske er den danske udtale af det franske ord: Potasse. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 30/11-2013 21:23
|
|
Husk lige at nævne at : Potaske er den danske udtale af det franske ord: Potasse. Ja...Gør det alt lettere? ![]() |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 30/11-2013 21:50
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Er "nom" ikke en vulgær betegnelse for bryster, sådan lidt luderagtigt? Hilsen, Robert |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 30/11-2013 22:01
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 513 |
Robert Kronberg skrev: Er "nom" ikke en vulgær betegnelse for bryster, sådan lidt luderagtigt? Hilsen, Robert næ, nom betyder bryst, men også mælk, når de "frække " thaipiger oversætter til engelsk siger de derfor fx. "you like big milk" hvilket de tror betyder : kan du lide store bryster. Men det er jo helt forkert oversat til engelsk for os, medmindre vi ved hvad "nom" er på thai. Mvh,
Nahm |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 30/11-2013 22:04
|
|
nej. Det er en normalt hverdagsbetegnelse Na-Ok er mere formelt (både mand/kvinde) |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 30/11-2013 22:23
|
|
Lung Yao.. 60 og 80 er "delvis" logiske, forkortelse af 3 snes (3x20) og 4 snes (4x20). Tæt på, men det er nu ikke snese, der menes. "Sinds" eller sinde betyder at multiplicere eller gange (Som i nogensinde og ingensinde.) Så tre sinde tyve (tresindstyve) bliver 60 (3x20) Halvtredje er et meget gammelt adjektiv, som betyder 2,5. (en halv fra 3) Så 2,5X20=50 (halvtredsindstyve) halvfjerde betyder 3,5 osv. (70) og halvfemte betyder 4,5. Så 4,5X20=90 (halvfemsindstyve) |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 30/11-2013 22:23
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Enhver thai vil sige nom om maelk...........saa intet perverst i det. . Jeg husker dog i gamle dage paa et hotelvaerelse i PTY, der var nom i nom, men ingen corn flakes.
Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 30/11-2013 22:38
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 513 |
Longway skrev: Enhver thai vil sige nom om maelk...........saa intet perverst i det. . Jeg husker dog i gamle dage paa et hotelvaerelse i PTY, der var nom i nom, men ingen corn flakes. ![]() Longway, Du ved da godt at pigerne ofte siger "big milk" og hvad de selv tror det betyder! de siger fx. ofte at den og den pige har "big milk" og om man kan lide disse "big milk". Så fniser de . De spørger ofte også i sjov om man har dyym "milk" wanni. Det er jo bare fordi de ikke altid er så gode til engelsk, el. laver sjov og kender dobbelt betydningen af ordet. Mvh,
Nahm |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

- Jeg elsker go' humor.