Se indlæg
 Udskriv debat
Rice pledging scheme.
NFP
http://www.bangko...en-harvest

I nogle tidligere indlaeg er jeg blevet kritiseret fordi jeg gentager "rice pledging scheme" igen og igen.

I Bangkok Post er der i dag en stoerre artikel omkring Thaksin's mislykkede "brainchild", husk "Thaksin thinks and PT acts".

Jeg mener ikke man skal have hverken den store eller lille eksamen for at regne ud at det er en daarlig ide og forretning. Samtidig er man ved at koere landet i saenk oekonomisk, lagrene bugner med ris som paa et eller andet tidspunkt vil raadne op hvis det ikke allerede er.

Farmerne har ikke faaet deres penge i 5 maaneder og lige nu lukker de vejene sydpaa. Husk lige paa at farmerne faar ikke det fulde THB 15,000.- beloeb (THB 20,000 for Hom Mali), men bliver snydt saa det basker af mellemmaend og dem de lejer jorden af som ogsaa vil have deres del af kagen (lejeprisen gaar op). Farmerne skylder nu penge til laanehajer da de skal afdrage deres laan til banker, betaling for kemikalier osv.

Men laes nu selv.

Mvh

Det ville vaere interessant at hoere fra forum her hvorfor man synes det er en god forretning ?

Yonok
NFP...er du simpelthen bare ude på at lave rav i den herinde-eller fatter du virkelig ikke en pind af hvad folk skriver i deres indlæg.???
Der er mig bekendt ingen herinde der har udtalt sig om at det er en god ide på nogen måde....vi er endog flere der-flere gange har påpeget overfor dig at alt det med reformer og ud med begge parter osv.-det er vi helt enige om.
Det folk-og jeg ikke forstår er den måde Suthep og co. gør det på.
Nu MÅ det da snart været feset ind,selv hos dig.

NFP
Yonok skrev:

NFP...er du simpelthen bare ude på at lave rav i den herinde-eller fatter du virkelig ikke en pind af hvad folk skriver i deres indlæg.???
Der er mig bekendt ingen herinde der har udtalt sig om at det er en god ide på nogen måde....vi er endog flere der-flere gange har påpeget overfor dig at alt det med reformer og ud med begge parter osv.-det er vi helt enige om.

@Yonok, det er bl.a. rice pledging scheme der har faaet folk op af stolene og nu starter farmerne ogsaa og hvorfor goer de det ?

Nej jeg proever ikke paa at lave rav i noget som helst, men lige nu er indlaeg/emnet "rice pledging scheme" og hvad er din mening om det ?

Jeg spoerger blot om folks mening, det er alt.

Indlaegget har intet med Suthep & Co at goere, det er en artikel fra Bangkok Post som jeg bringer op og som klart og tydeligt forklarer hvad det er for noget skidt Thaksin & Co har begaaet.

Saa venligst slap lidt af og laes artiklen og lad os hoere din mening. Tak og mvh.

Anonym Bruger
NFP, for mig at se virker det mest af alt som at du er utilfreds med at vi da heldigvis er nogen der kan se at de gule er helt ude og skide. Jeg skal ikke kunne sige om rice pledging scheme er en god eller dårlig ide men der er ikke meget forskel på det og så den landbrugsstøtte vi selv praktiserer i EU. Det kan jo være en rigtig god ide hvis man ønsker at støtte landbruget, men i et samfund med meget korruption kan det give problemer.

Men der er altså bare tale om klassisk landbrugsstøtte i grundformen.

NFP
@Yonok, som en sidebemaerkning skal det naevnes at jeg betaler skat til Thailand og det er bl.a. mine skattekroner (Baht) der gaar til dette korruptionsbefaengte rice pledging scheme. Betaler du skat til Thailand ?

Anonym Bruger
NFP skrev:

@Yonok, som en sidebemaerkning skal det naevnes at jeg betaler skat til Thailand og det er bl.a. mine skattekroner (Baht) der gaar til dette korruptionsbefaengte rice pledging scheme. Betaler du skat til Thailand ?

Skal man nu betale skat til det for at kunne have en mening om det?

Conrad
@Yonok
Man kan mene at Bangkok Post er ensidig i sin journalistik, men jeg synes nu at ovenstaaende artikel tydeliggoer meget om problemerne med rice pledging cheme og jeg har svaert ved at se hvor NFP's omtale af dem er saa forfaerdelige som du giver udtryk for og hvor han forherliger Suthep.

Der er mange, incl. jeg, som er af den formodning at det er farligt for Thailands oekonomi med denne rice pledging cheme og som saa mange andre ting, der vendes her paa forumet, saa er det da udmaerket af faa det belyst.

Hvis du i dit indlaeg taenker paa NFP's indlaeg i andre traade, saa boer du omtale og henvise til disse, da din harme ellers bliver uforstaaende for laeserne.

Venlig hilsen
Conrad

NFP
TomDK skrev:

NFP skrev:

Ikke noedvendigvis, men som sagt en del af mine skattekroner (Baht) gaar til dette korruptionsbefaengte rice pledging scheme.

Kim Ludvigsen
Som TomDK siger, så er det bare almindelig landbrugsstøtte. Den slags findes i de fleste lande. I dette tilfælde har det givet problemer af flere årsager, bl.a. dem TomDK nævner, og så manglende kontrol, der fx har resulteret i indførsel af ris fra nabolande for at få støtte.

En anden årsag til problemerne er en fejlvurdering af markedsprisen - hvilket også har gjort det muligt at importere ris for at få støtte. Man havde forventet, at man kunne presse prisen op, men i stedet gik prisen på verdensmarkedet ned. Hvilket samtidig betød, at man ville få større underskud, når man solgte risen til eksport.

Regeringen har så håndteret problemerne forkert. De har ikke turdet rette ind, og de har heller ikke sørget for at betale til tiden. Og nu, hvor regeringen er midlertidig, er deres muligheder betydeligt mindre.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Lung Yao
NFP skrev:
.........................................................................................

Ikke noedvendigvis, men som sagt en del af mine skattekroner (Baht) gaar til dette korruptionsbefaengte rice pledging scheme.[/quote]
Jeg vil vove den påstand at JEG og den største del "turist skaren" (1 gang om året besøg i TH) har bidraget mere end DIG til den thailandske statskasse.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Webmaster
Yonok skrev:

Var selv ved at bringe emnet op her den anden dag, men valgte ikke at bringe det op i øvrigt sammen med nyheden om de 4 drab nede i syd/Pattani, for ikke at bringe fokus væk fra de seneste dages allerstørste nyhed - valget, demonstrationerne og den tilhørende vold.

Fint at NFP bringer det op hvis det ligger ham på sinde. Og også fint at debattere det hvis den siddende regering har skidt i nælderne. Ingen er fejlfri - hellere ikke gul og rød - og det er helt menneskeligt. Ingen er perfekte, men det er helt sikkert at tingene ikke bliver bedre hvis man ikke kan eller vil diskutere og argumentere for tingene med åbne øjne og sind. Og nu er det så heldigt herinde at man kan altid springe de debatter og diskussioner over man ikke gider.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Lung Yao
TomDK skrev:
NFP, for mig at se virker det mest af alt som at du er utilfreds med at vi da heldigvis er nogen der kan se at de gule er helt ude og skide. Jeg skal ikke kunne sige om rice pledging scheme er en god eller dårlig ide men der er ikke meget forskel på det og så den landbrugsstøtte vi selv praktiserer i EU. Det kan jo være en rigtig god ide hvis man ønsker at støtte landbruget, men i et samfund med meget korruption kan det give problemer.

Men der er altså bare tale om klassisk landbrugsstøtte i grundformen.

Netop, og mange steder i Europa har der også været demonstrationer mod EU, når der blev pillet ved landbrug støtten. Selv i "lille Danevang" har landmænd protesteret når det blev indskrænket i noget som de opfattede som deres ret og eksistens grundlag (landbrug støtte) .

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Conrad
Ja det kan godt vaere at det i grundformen er alm. landsbrugsstoette, men det er vist ikke det som det har udviklet sig til.

I EU er der nok ogsaa og har vaeret korruption med stoetten, men ikke i den maalestok som her.

Desuden er der meget hemmeligheds kraemmeri omkring rice pledging cheme.

I EU gives stoetten mere direkte til landmaendene end den goer her.

NFP
Lung Yao skrev:

NFP skrev:
.........................................................................................

Ikke noedvendigvis, men som sagt en del af mine skattekroner (Baht) gaar til dette korruptionsbefaengte rice pledging scheme.

Jeg vil vove den påstand at JEG og den største del "turist skaren" (1 gang om året besøg i TH) har bidraget mere end DIG til den thailandske statskasse.

.[/quote]

Du bor her ikke fast, saa sikke noget vaas at sliippe ud.

Conrad
Nu er der en del farmere, som er blevet utaalmodige for at faa deres betaling fra the rice pledging scheme

http://www.phuket...24497.html

NFP
Kim Ludvigsen skrev:

Som TomDK siger, så er det bare almindelig landbrugsstøtte. Den slags findes i de fleste lande. I dette tilfælde har det givet problemer af flere årsager, bl.a. dem TomDK nævner, og så manglende kontrol, der fx har resulteret i indførsel af ris fra nabolande for at få støtte.

En anden årsag til problemerne er en fejlvurdering af markedsprisen - hvilket også har gjort det muligt at importere ris for at få støtte. Man havde forventet, at man kunne presse prisen op, men i stedet gik prisen på verdensmarkedet ned. Hvilket samtidig betød, at man ville få større underskud, når man solgte risen til eksport.

Regeringen har så håndteret problemerne forkert. De har ikke turdet rette ind, og de har heller ikke sørget for at betale til tiden. Og nu, hvor regeringen er midlertidig, er deres muligheder betydeligt mindre.

Kim vil du vaere rar at saette dig ind i sagerne istedet for at komme med en masse teorier.

Korruption: G2G forretning med Kina - har ikke fundet sted - Yingluck ryger paa den grund.

Korruption: Ris er importeret fra nabolandene Laos/Cambodia som om det er hoestet i Thailand.

Ikke transparent - det vil sige regeringen kommer ikke ud med de rigtige tal. Der sad en dame i ministeriet og hun havde lavet sine beregninger - hun blev straks overfoert til en inaktiv post.

Det med at betale tiden. Regeringen skulle have betalt for 5 maaneder siden og det gjorde den ikke.

Det er ikke almindelig landbrugsstoette.

Der hvor det er gaaet galt er at Thaksin har sat for hoej en pris. Hvis man havde sat en almindelig markedspris ville det have vaeret "revolving" dvs farmerne fik deres penge til at starte med og regeringen solgte risen og fik penge i kassen som saa kunne bruges til at betale farmerne.

Se det er et rigtigt rice pledging scheme og det var det som demokraterne gerne saa det og det virker fornuftigt.

Kim Ludvigsen
NFP skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Kim vil du vaere rar at saette dig ind i sagerne istedet for at komme med en masse teorier.

Du har ikke tilbagevist én eneste ting i mit indlæg. Tværtimod.

NFP skrev:
Korruption: G2G forretning med Kina - har ikke fundet sted - Yingluck ryger paa den grund.

Jeg har ikke skrevet herom, og du gætter med hensyn til, om Yingluck ryger af den grund.

NFP skrev:
Korruption: Ris er importeret fra nabolandene Laos/Cambodia som om det er hoestet i Thailand.

Det var sådan set, hvad jeg skrev, bortset fra at jeg ikke nævnte korruption i den forbindelse, for det er ikke korruption, det er svindel.

NFP skrev:
Ikke transparent - det vil sige regeringen kommer ikke ud med de rigtige tal. Der sad en dame i ministeriet og hun havde lavet sine beregninger - hun blev straks overfoert til en inaktiv post.

Har jeg intet nævnt om. Hvis det er rigtigt - hvad jeg tillader mig at tvivle på ud fra dine andre påstande - er det naturligvis ikke godt.

NFP skrev:
Det med at betale tiden. Regeringen skulle have betalt for 5 maaneder siden og det gjorde den ikke.

Igen giver du mig ret, selvom du starter med at skrive, at jeg ikke har sat mig ind i tingene.

NFP skrev:

Landbrugsstøtte er bl.a., at et land eller en række lande (som EU) betaler mere for et landbrugsprodukt end produktets markedspris. Du må gerne uddybe, hvorfor du mener, at risplanen ikke er landbrugsstøtte.

NFP skrev:
Der hvor det er gaaet galt er at Thaksin har sat for hoej en pris.

Igen giver du mig ret. Som jeg skrev, prisen var for høj, fordi markedsprisen mod forventning faldt (eller måske rettere, ikke steg som forventet). Hvor meget Thaksin har haft at sige, skal jeg lade være usagt, jeg vil hellere holde mig til sagen end at spekulere i personer.

NFP skrev:Hvis man havde sat en almindelig markedspris ville det have vaeret "revolving" dvs farmerne fik deres penge til at starte med og regeringen solgte risen og fik penge i kassen som saa kunne bruges til at betale farmerne.

Hvilken fordel mener du, der ville være med den fremgangsmåde i forhold til, hvis landmændene selv solgte til andre end regeringen til den almindelige markedspris? Landmændene ville få det samme ud af det, men det ville give en masse administration (og sikkert en masse svind på den ene eller anden måde), hvis en thailandsk regering (uanset farve) skulle indsættes som et ekstra led.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
NFP
Kim Ludvigsen skrev:

NFP skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Du har ikke tilbagevist én eneste ting i mit indlæg. Tværtimod.

NFP skrev:

Jeg har ikke skrevet herom, og du gætter med hensyn til, om Yingluck ryger af den grund.

NFP skrev:

Det var sådan set, hvad jeg skrev, bortset fra at jeg ikke nævnte korruption i den forbindelse, for det er ikke korruption, det er svindel.

NFP skrev:

Har jeg intet nævnt om. Hvis det er rigtigt - hvad jeg tillader mig at tvivle på ud fra dine andre påstande - er det naturligvis ikke godt.

NFP skrev:

Igen giver du mig ret, selvom du starter med at skrive, at jeg ikke har sat mig ind i tingene.

NFP skrev:

Landbrugsstøtte er bl.a., at et land eller en række lande (som EU) betaler mere for et landbrugsprodukt end produktets markedspris. Du må gerne uddybe, hvorfor du mener, at risplanen ikke er landbrugsstøtte.

NFP skrev:
Der hvor det er gaaet galt er at Thaksin har sat for hoej en pris.

Igen giver du mig ret. Som jeg skrev, prisen var for høj, fordi markedsprisen mod forventning faldt (eller måske rettere, ikke steg som forventet). Hvor meget Thaksin har haft at sige, skal jeg lade være usagt, jeg vil hellere holde mig til s. agen end at spekulere i personer.

NFP skrev:Hvis man havde sat en almindelig markedspris ville det have vaeret "revolving" dvs farmerne fik deres penge til at starte med og regeringen solgte risen og fik penge i kassen som saa kunne bruges til at betale farmerne.

Hvilken fordel mener du, der ville være med den fremgangsmåde i forhold til, hvis landmændene selv solgte til andre end regeringen til den almindelige markedspris? Landmændene ville få det samme ud af det, men det ville give en masse administration (og sikkert en masse svind på den ene eller anden måde), hvis en thailandsk regering (uanset farve) skulle indsættes som et ekstra led.

jeg tror vi er mere enige end uenige. Takker. Nu bragte jeg bare lidt ekstra fakta op.

Webmaster
NFP skrev:
jeg tror vi er mere enige end uenige. Takker. Nu bragte jeg bare lidt ekstra fakta op.

Ok, så fakta er altså teorier ??? For det var jo teorier du påstod det i åbenbart er enig om var, selvom du nu kalder det fakta. Noget forvirrende Pfft
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
NFP
Webmaster skrev:

NFP skrev:

Ok, så fakta er altså teorier ??? For det var jo teorier du påstod det i åbenbart er enig om var, selvom du nu kalder det fakta. Noget forvirrende Pfft

Venligst laes artiklen fra Bangkok Post plus de ekstra fakta som jeg bragte op saa som G2G handlerne som var det rene svindel.

Det ville vaere rart at faa at vide hvad Webs aerlige mening omkring rice pledging scheme er ? og hvorfor det er godt eller skidt.

Jeg har givet min mening til kende og teoretikere er kommet med eksempler fra EU, der er bare det ved det at vi er ikke i EU, vi er i Thailand.

Jeg soeger lidt modspil i diskussionen om hvorfor dette er godt eller skidt. Endnu er der ingen som har naevnt hvorfor det er godt og tvivler paa at der er nogen i dette her forum som kan forklare det gode ved det.

Spring til debat: