Se indlæg|
Bygge hus i hjembyen.
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 24/09-2004 13:55
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Når man som faran skal bygge hus sammen med sin kone i Thailand, er der lige en detalje som man skal være opmærksom på. If. Thai lov kan en faran ikke eje jorden hvorpå huset står, men han kan eje huset og hvad dertil hører. Derfor skal man lave et dokument - hos en advokat - som tilføjes papirerne oppe på det lokale kommunekontor ”landinspektør kontoret” om at du har lejet grunden de næste 20 - 30 år. Og hun / konen ikke kan sælge, belåne, gældsætte, bortlodde eller på anden måde yde råderet over grunden, så længe du betaler en nærmere fastsat års leje af grunden. Det kan også aftales i papirerne, at den årlige leje betales via en advokat, således at der er bevis for at man faktisk også har betalt lejen, og dermed ikke kan smides ud. På denne måde har man helt styr på ”sit” hus i Thailand, hvis konen pludselig en dag skulle få den ide at kyle dig ud. Selv om vi alle nok stoler på vores koner, gør det ikke noget at man lige tager sikkerhedsseler på. Bygger i hus uden dette papir / dokument kan i komme ud for et andet, og meget ubehageligt problem. Nemlig at hvis skattekontoret får nys om at konen bygger et stort og flot hus i landsbyen, kan de godt finde på at spørge hvorfra pengene kommer fra. Hvis hun siger at der er hendes faran mand som betaler, kan hun få problemer med Thailandsk lov om eje ret for personer som er gift med en udlægning. Fortæller hun at hun skam selv betaler for det hele, får hun bare et andet og voldsomt forklarings problem. Skattemyndighederne vil her efter naturligvis så spørge om hvor og hvordan hun har tjent så mange penge. For i deres regnskaber er der ikke opført nogen indkomst de sidste 10 år. Myndighederne har så ret til skønsmæssigt at fastsætte en skattegæld. Og hvem skal så betale den – jeg kan kun se at det bliver faranén. Før i tiden var det ikke noget problem, men nu om dage er myndighederne i Thailand mere om sig med inddrivelse af skatter og afgifter. Det sidste eksempel er fra en bekendt som har bosat sig i Hua Hin. Hilsen Rasmus. |
|
|
|
|
Lagt på d. 24/09-2004 14:42
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davser Rasmus Ja det kan ligne et problem, godt jeg ikke kommer ud i det problem, med at skulle leje og sån Min kone ejer huset og grunden 100 % og rismarkerne er også hendes alene, jeg ejer kun mit tøj. Fattigbamsen ![]() |
|
|
|
| dkjohnt |
Lagt på d. 24/09-2004 16:01
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 273 |
....lovene ændres konstant så det bliver sværere og sværere for faranger at bo og arbejde eller eje noget i Thailand, og skulle det endelig lykkedes, så vær sikker på at de flår dig på anden vis. De passer da ihvertfald på deres land. Andre love gælder for faranger fra USA. De kan både eje og købe land i ejet navn mener jeg at have læst. Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 24/09-2004 17:16
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 938 |
hvorfor sætte en masse penge i hus og jord i thailand hvorfor ikke investere her hejmme og så senere flytte til thailand og så leje et hus og så leve godt af pengene fra din investering |
|
|
|
|
Lagt på d. 24/09-2004 17:29
|
|
Davser Det er sgu svært at investere sin pension her hjemme ![]() Og det er svært at investere sine sorte penge her hjemme hvis man skulle ha sådanne nogen, ja nogen er heldige at finde dem, bare det var mig. Men det er jo dejligt for konen at ha sit eget hus hjemme i landsbyen så er der altid noget at flytte hjem til,hvis og hvis så det er okay at de køber/bygger et hus fattigbamsen ![]() |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 24/09-2004 19:00
|
|
ja jeg kan nu ikke se fordelen ved det og de sorte syntes jeg ikke er så svære at få til at yngle her i danmark ellers kan de vil stå og hygge sig på en konto i thailand i mit eget navn |
|
|
|
|
Lagt på d. 24/09-2004 19:52
|
|
Davser Surin¨ Jo da det er en fordel for feks. min kone hvis vi bliver skilt eller jeg dør, så har hun et hus for resten af livet som er betalt,og kun koster el og vand. Det er da en fordel i stedet for at hun skal betale leje resten af livet Og ja hendes rismarker de er betalt og der kan hun evt selv dyrke ris og tjene penge, eller leje dem ud og få 1/3 af overskuddet og så få lidt penge til at leve for Det gælder jo om at skulle bo så billigt som muligt,og når vi er nede i thaiuland i huset ,ja så koster det næsten intet at være der Jeg siger hvis vi lever rigtigt godt og forsørger hendes familie også de 3 uger så bruger vi aldrig over 500 bath og det er dælme billigt da vi slet ikke mangler noget bamsenhamselv |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 24/09-2004 21:26
|
|
davs bamse det er da helt klart billigt men de penge de fleste sætter i et hus er jo døde penge jeg kan nu bedre lide at have pengene at arbejde med og set i lyset af at jeg er på andet ægteskab (faldt i med en af de dårlige barpiger) så satser jeg på det sikre at pengene følger mig og ikke min kone og det er bestemt ikke forde jeg ikke stoler eller elsker min kone men man bliver jo klogere af erfaring |
|
|
|
|
Lagt på d. 25/09-2004 12:48
|
|
Davser Surin Ja det kan jeg godt forstå men jeg ville bare sikre min kone,og det er sket så nu er det op til hende hvad hun vil bruge sine penge til Jeg ved hun er ved at arrangerer en kæmpe føsdag for mig ude i vores hus,og jeg gider ikke partys Men jeg er nødt til at følge med,hun sender mig en uge til pattaya mens de gør alt klart til festen. Partibamsen ![]() |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 25/09-2004 13:04
|
|
Hej Bamse Hvordan fanden har du båret dig ad med at få lov til at være en uge i syndens hule Pattaya – ” HELT ALENE” ![]() Jeg har foreslået min kone det selv samme ved flere lejligheder, men så kikker hun meget skarpt på mig, hvorefter jeg skyndsomt dropper emnet. Hilsen Rasmus |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 25/09-2004 13:07
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Det du siger er ikke helt forkert. Der er saadant i kampen mod narko skal alle kunne redegore for hvor pengene til at kobe hus og jord stammer fra, dersom det drejer sig om mere end 1000000 Baht. Belob derunder skal der efter loven ikke undersoges hvor de kommer fra. Det betyder dog ikke at man ikke kan gore det. Selvfolgeligt kan man leje jord for saa lenge man vil. Der er dog blot den hage at for en kontragt at vaere retsgyldig skal den der indgaar den have opholdstilladelse her i Thailand, og det er ikke helt ligetil at faa. Jeg her i flere aar og faar stadigt kun arbejdstilladelse for et aar ad gangen. Mange drommer om at komme her paa en pension, men det er nesten umuligt da pensionen ofte ikke udgor det som myndighederne idag kraever. Jeg mener det er 60000 Baht om maaneden og ca 400000 Baht i banken her i Thailand. Har man disse penge vil man kunne faa opholdstilladelse for 1 aar ad gangen. Clyde |
|
|
|
|
Lagt på d. 25/09-2004 13:59
|
|
Davser Rasmus Jamen jeg siger da bare til hende at jeg tager til pattaya,og så suser jeg afsted,det gør min ven også. Og min kone stoler da på mig ![]() rejsebamsen |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 25/09-2004 15:17
|
|
bamsefar jeg vidste der var en grund til dit smørede smil |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 25/09-2004 15:17
|
|
bamsefar jeg vidste der var en grund til dit smørede smil |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 25/09-2004 15:40
|
|
Hej Clyde Jeg kan nu ikke rigtigt forstå, når du skriver at man skal have opholdstilladelse for at kunne indgå en lang tids lejekontrakt. Den lejekontrakt jeg har lavet på min kones jord, blev tilføjet tingbogs oplysningerne på landinspektør kontoret i Khan Dong by. (provinsby til Buri Ram kommune) Men nu kan det jo være at de ikke var klar over at faranén skulle besidde en opholdstilladelse, eller også fortolker de love andeles ude på landet – det har man hørt om før. Med hensyn til opholdstilladelsen, skulle det vel være en smal sag: Når man er gift med en Thailænder - har barn sammen - og er fyldt 55 år - og har en fast pension mm. Har jeg ikke hørt eller kender til at det skulle være noget problem når man opfylder disse krav. Hilsen Rasmus Redigeret af Rasmus d. 25/09-2004 15:59 |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 25/09-2004 17:08
|
Jeg kan godt forstaa du ikke kan forstaa det, men saadan er loven nu. Mange indgaar aftaler her som ikke er aftaler da de ikke er bygget paa geldende lov. Ofte er det uden betydning da begge parter ikke er klar over at det ikke er retsgyldigt. Ofte bliver jord solgt som selgeren ikke ejer og langt mere bliver det lejet ud. Mange bonder lever paa jord de ikke ejer men kun har brugsretten til. Bornene tror ofte at foreldrene ejer jorden, men nej, det gor staten. Naar saa foreldrene gaar bort staar de med intet. Du siger at dit lejemaal er blevet tinglyst Det forstaar jeg ikke da det ikke er normalt at lejemaal bliver registreret paa distriktskontoret. Er der tale om en brugskontragt til jorden er det noget andet, men den kan kun gives til en Thai Statsborger der er betagnet som fattig ( en indtegt paa under 45000 om aaret.)Ikke Thailandste statsborgere kan ikke faa tilladelse til at drive landbrug i Thailand. Er der tale om jord i en by zone er der ofte tale om i jord for industriel udnyttelse og saa kan der gives lejemaal til udlendinge dersom BOI giver tilladelse. Opholdstilladelse er ikke noget problem dersom betingelserne er opfyldt. Du siger du er gift, har barn og en pension og er over 55. Well Jeg har set paa det siden sidste indleg og reglerne er at du skal have mindst 50000 Baht indfort til Thailand maanedligt og ca 400000Baht staaende paa en konto for at kunne faa opholdstilladelse. Derudover skal du have en ren dansk straffeattest. Det sidste undersoges ikke ret ofte. Clyde |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 25/09-2004 18:09
|
|
de mrd. penge til thailand er nemme at omgå for ganske få penge kan du sende de samme penge fra en konto til danmark eller et andet land til en anden konto i thailand |
|
|
|
| dkjohnt |
Lagt på d. 25/09-2004 20:18
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 273 |
Mange danske pensionister lever her på 10-15 år eller mere. Får hver måned sendt penge ned fra Danmark. Har ingen opholdtilladelse, men rejser ind/ud til et naboland hver måned eller kvartal. Så selv om man ikke har opholdstilladelse - kan du i realiteten blive her så længe du vil som "turist" Jeg selv tager til Burma hver tredie måned. Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 25/09-2004 20:18
|
Det ville vaere fint dersom det var saa nemt som du siger, men det er det desverre ikke. Du skal have en tilladelse fra National Banken her for at sende penge ud af landet. Og for at faa denne skal du forklare hvad pengene skal bruges til. Jeg har en datter der studerer i USA og havde i lang tid et helvedes besver med at faa lov til at sende penge til hende. Clyde. |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 25/09-2004 20:28
|
Selvfolgeligt kan man leve paa Visa Runs, saa lenge det gaar. Der er bare det at for 10 aar siden var det ikke et problem at oprette en bankkonto her uden opholdstilladelse, det er det i dag. Det er ikke lovligt at oprette en konto for en udlending uden arbejdstilladelse selv om det nogen gange sker. No konto. no transfere af penge. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.