Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Ægteskab (juridisk)
 Udskriv debat
Hendes forberedelse på ægteskab
farao54
Min kæreste gennem 3 år og jeg planlægger at blive gift i Danmark næste år.
I den forbindelse søger jeg at trække på jeres erfaringer og viden (de af jer som allerede har været igennem det at blive gift i Danmark).
Jeg tænker helt konkret på om der er nogle juridiske ting, der skal være i orden inden hun rejser til Danmark og gifter sig med mig.
Hun har aldrig være gift, og har ingen børn.
En ting der er lidt speciel (iflg hende selv er det vist normalt i Thailand), er at hendes dåbsattest på et tidspunkt var blevet væk, og måtte fornyes af hendes mor, hvorved hun med et trylleslag blev 2 år ældre, således at hun står som værende født 1972 istedet for 1974. Så legalt i Thailand er hun altså fra 1972. Jeg kan ikke helt gennemskue konsekvenserne ved dette ifbm et evt fremtidigt dansk statsborgerskab, pension osv.
Så snakkes der meget om civilstands dokumenter i diverse tråde... Men er det ikke kun ifbm ophævelse af tidligere ægteskaber?
Så alt hvad i kan ryste ud af ærmerne er velkommen, således at vi kan forberede os bedst muligt.

PS. Viden om visa er på plads... Det handler udelukkende om Thailandske forberedelser.

Anonym Bruger
farao54 skrev:

En ting der er lidt speciel (iflg hende selv er det vist normalt i Thailand), er at hendes dåbsattest på et tidspunkt var blevet væk, og måtte fornyes af hendes mor, hvorved hun med et trylleslag blev 2 år ældre, således at hun står som værende født 1972 istedet for 1974. Så legalt i Thailand er hun altså fra 1972. Jeg kan ikke helt gennemskue konsekvenserne ved dette ifbm et evt fremtidigt dansk statsborgerskab, pension osv.

Ja det er vidst ikke helt unormalt at de har gættet sig lidt, for især ude på landet har de vidst ikke lige registreret tingene så korrekt. Min svigermor kender ikke sin egen fødselsdag da hun ikke var registreret fra starten. Hun har så efterfølgende fået lavet en ny "attest" og hun har så valgt sig en fødselsdag. Vi tror at året for hendes vedkommende er rigtigt da flere af hendes ældre og yngre søskende har deres registreringer.

Men hvad angår Danmark så er jeg sikker på at det er året der står på attesten der kommer til at gælde som værende den der beregnes pension af.

phom
Husk nu at blive gift og ansøg familiesammenføring inden SR regeringen falder.
At trække den et år mere for at få et ligegyldigt romantisk bryllerup, er at spille hasard, med jeres fælles fremtid.

Du kan være helt sikker på, at alt hvad du har sat dig ind i af regler for familiesammenføring og permament opholdtilladelse i Danmark, bliver strammet tilbage til 2011 niveau, få måneder efter SR er færdig.

Hendes brøkpension udregnes efter den aldre der står i hendes pas, som er den aldre du registrere hende med i Danmark.
For at få fuld brøkpension skal hun bo i Danmark 40 år i mellem hun er 15 og 65 år, jeg går dog ud fra, at nu hvor man har hævet pensionsalderen, til over 70 år, for dem under 40 år, så vil perioden man kan optjene brøkpension også stige fremadrettet.

alphabravo
UPS... så var der lige noget her som jeg måske kan drage nytte af at få at vide....
Min kæreste er her i DK lige nu, vi har kendt hinanden et godt stk. tid ved mine rejser til Thailand......
Hun trives godt her på besøgsvisum og jeg er ganske "happy" ved at hun er her... Så måske vil vi begge at hun så bliver her i DK og DET kræver så lige en familiesammenføring... hun har aldrig været gift og har ingen børn... bare SÅ ligetil det hele... MEN hvad kræves det så for at at få en familiesammenfæring... ? nogen derude som har kendskab eller erfaring med dette ... ?

Robert Kronberg
farao54 skrev:

Min kæreste gennem 3 år og jeg planlægger at blive gift i Danmark næste år.
I den forbindelse søger jeg at trække på jeres erfaringer og viden (de af jer som allerede har været igennem det at blive gift i Danmark).
Jeg tænker helt konkret på om der er nogle juridiske ting, der skal være i orden inden hun rejser til Danmark og gifter sig med mig.
Hun har aldrig være gift, og har ingen børn.
Så snakkes der meget om civilstands dokumenter i diverse tråde... Men er det ikke kun ifbm ophævelse af tidligere ægteskaber?
Så alt hvad i kan ryste ud af ærmerne er velkommen, således at vi kan forberede os bedst muligt.

PS. Viden om visa er på plads... Det handler udelukkende om Thailandske forberedelser.

Hun skal have en civilstandsattest og sin fødselsattest med. Disse kan oversættes og legaliseres enten i DK eller TH. Hvis hun har skiftet for- og/eller efternavn, så skal dette også med, eftersom de ikke ændrer navnet på fødselsattesten.

Ja, det er ikke unormalt, at thaiere er ældre end deres papirer oplyser. Jeg har såmænd haft en kæreste (fra Laos), som var yngre end hendes ID-kort og pas oplyste.

Dette er normalt mest et problem ift. familiesammenføring, altså hvis kvinder faktisk er over 24, men papirerne siger, at hun er under 23. Jeg kan derimod ikke se et problem ift. pension o. lign, eftersom hun blot får den alder, som hendes pas oplyser, men må vente nogle flere år med at gå på pension.

Hvis det skal ændres, så er det min opfattelse, at det skal ske i retten i Thailand, og det er vist ikke helt nemt, især hvis man ikke har dokumentation, således hun skal forbi et hospital.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Papa
alphabravo skrev:

UPS... så var der lige noget her som jeg måske kan drage nytte af at få at vide....
Min kæreste er her i DK lige nu, vi har kendt hinanden et godt stk. tid ved mine rejser til Thailand......
Hun trives godt her på besøgsvisum og jeg er ganske "happy" ved at hun er her... Så måske vil vi begge at hun så bliver her i DK og DET kræver så lige en familiesammenføring... hun har aldrig været gift og har ingen børn... bare SÅ ligetil det hele... MEN hvad kræves det så for at at få en familiesammenfæring... ? nogen derude som har kendskab eller erfaring med dette ... ?

Her er lidt læsestof til weekenden. Wink

http://www.nyidan...oering.htm

"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude.
I can assure you it is much, much more important than that." Wink

buick
Det er forskelligt fra kommune til kommune hvad de kræver for at i bliver gift nogen vil som kronberg skriver have div legaliserede papirer andre kræver blot hun har et pas med et gyldigt visum i.
Efter i er gift så er det på udls og aflevere en ansøgning om familie sammenføring og hun kan blive til den er afgjort, nemt og lige til

PS hvis ikke lige frem du er en social "taber" så er der ikke noget at frygte nu når vi forhåbentlig snart får en ny regering dvs har du et sted at bo, et job, passer dine regninger så banken vil give dig en bankgaranti og ikke har været på kontant hjælp fornyligt så glider det nemt igennem også efter valget

alphabravo skrev:

phom
Sikke en omgang sludder buick, du kommer med.

Naturligvis kan ingen udlændinge bare blive gift med et pas i hånden, Hverken i dk eller i Thailand, giftefoden skal se officielle dokumenter på at dem der vil giftes, ikke er gift i forvejen.

Og pointsystemet fra VKO tiden, ændre ikke på om de såkaldte sociale udskud, som du tænker på, kan få familiesammenføring, for det kan de skam heller ikke idag.

Pointsystemet stiller krav til uddanndelse og beskæftigelse, og dansk kundskaber inden ægtefæller lander i Danmark. For nogle er det intet problem, eller blot et lille problem der kan løses ved et halvt års sprogskole ophold i Thailand, imens det for andre er en umulig hindring.

Personer der har fået kontanthjælp og en række andre ydelser, indenfor de sidste 3 år, er skam allerade som regler er nu, helt udelukket for at få en familiesammenføring.

Om bankgarntien er på 50.000 eller 150.000 kr. Vil nok ikke betyde det store for dem der får banken til at stille garantien, da bankerne har et stort overskud på de garantier.

Krav om job og passende bolig for den danske part, er over 10 år gammel.
Derudover kommer der en masse gebyrer på visum og opholdtilladelser, som der ikke har været i 3 år.

phom
.

buick
Det er sku da dig selv der sludre,

Selvfølgelig kan man blive gift kun med pas og gyldig visum (blev selv gift sådan) og kender flere andre
er ikke sikker på kbh lige i dag men det er ikke længe siden de ikke krævede andet
Der er ikke meget giftefoged hos kommunen min ven

alt det andet du skriver er jo blot det samme jeg skrev det vil ikke gøre den store forskel på at blive gift nu eller efter et valg

phom skrev:

Naturligvis kan ingen udlændinge bare blive gift med et pas i hånden, Hverken i dk eller i Thailand, giftefoden skal se officielle dokumenter på at dem der vil giftes, ikke er gift i forvejen.

Og pointsystemet fra VKO tiden, ændre ikke på om de såkaldte sociale udskud, som du tænker på, kan få familiesammenføring, for det kan de skam heller ikke idag.

Pointsystemet stiller krav til uddanndelse og beskæftigelse, og dansk kundskaber inden ægtefæller lander i Danmark. For nogle er det intet problem, eller blot et lille problem der kan løses ved et halvt års sprogskole ophold i Thailand, imens det for andre er en umulig hindring.

Personer der har fået kontanthjælp og en række andre ydelser, indenfor de sidste 3 år, er skam allerade som regler er nu, helt udelukket for at få en familiesammenføring.

Om bankgarntien er på 50.000 eller 150.000 kr. Vil nok ikke betyde det store for dem der får banken til at stille garantien, da bankerne har et stort overskud på de garantier.

Krav om job og passende bolig for den danske part, er over 10 år gammel.
Derudover kommer der en masse gebyrer på visum og opholdtilladelser, som der ikke har været i 3 år.

phom
Jeg tror ikke på din påstand.

Hvor og i hvilke årstal blev i gift.

Jeg kender indtil flere, der har måtte udsætte et bryllup, indenfor de sidste 10 år, netop fordi de manglede et eller flere papirer.

Og jo pointsystemet vil betyde massivt meget for folk der vil familiesammenføres, tallet faldt massivt i det første år, ligesom der var en længere periode på over et halvt år hvor under ti personer fik permanent opholdtilladelse.

THansen
phom skrev:

Civilstandsattest er ikke et lovkrav ved indgåelse af ægteskab med udlænding, i hvert fald ikke hvis man skal tro på Vejledning om behandling af ægteskabssager

5.1.1. Hvornår kræves civilstandsattest fremlagt

Der stilles ikke krav om, at en part med relevant tilknytning til udlandet altid fremlægger en civilstandsattest, men kommunen kan altid kræve en civilstandsattest fremlagt.

Følgende forhold kan begrunde, at kommunen kræver, at en part fremlægger en civilstandsattest:

– Parten bor ikke i Danmark.

– Konkret mistanke om, at parten er eller har været gift.

– Stikprøve.

Det beror på en konkret vurdering, om kommunen kræver fremlagt en civilstandsattest.

Kommunen kan kræve civilstandsattest fra følgende lande:

– Lande, hvor parten har eller har haft bopæl.

– Lande, hvor parten har eller har haft ophold.

– Lande, hvor parten har eller har haft statsborgerskab.

Robert Kronberg
Jeg ønsker ikke at gå ind i snak om love og bekendtgørelser, men henviser nu blot til, hvad ambassaden skriver:

http://thailand.u...i-danmark/

sudsakhon
For de nørdede:
En vejledning har ingen lovkraft, den er lige så bindende som en gul seddel sat op i Netto. Det vil sige, at men ikke kan støtte ret på en formulering i en vejledning

Men vejledningen forklarer naturligvis hvorledes den relevante lov eller bekendtgørelse skal forstås. Retter sig både mod myndigheder og borgere, modsat et cirkulære. (kun myndigheder)

For at forstå det linkede citat fra vejledningen, er det nok nødvendigt, at læse i sammenhæng med eksemplet, der er givet.

Normalt ville det være lovstridigt for en kommune, at have en "fast regel" om at der altid skulle vises civilstandsattest.

Men ikke i dette tilfælde, da vurderingen ikke er en afgørelse.

Jeg må indrømme, at jeg har aldrig oplevet, at den ikke er forlangt.

Men det kan jo være, at prøvelsen af ægteskabsbetingelserne er foretaget på et andet grundlag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Robert Kronberg
sudsakhon skrev:

For de nørdede:
En vejledning har ingen lovkraft, den er lige så bindende som en gul seddel sat op i Netto. Det vil sige, at men ikke kan støtte ret på en formulering i en vejledning

Men vejledningen forklarer naturligvis hvorledes den relevante lov eller bekendtgørelse skal forstås. Retter sig både mod myndigheder og borgere, modsat et cirkulære. (kun myndigheder)

For at forstå det linkede citat fra vejledningen, er det nok nødvendigt, at læse i sammenhæng med eksemplet, der er givet.

Normalt ville det være lovstridigt for en kommune, at have en "fast regel" om at der altid skulle vises civilstandsattest.

Men ikke i dette tilfælde, da vurderingen ikke er en afgørelse.

Jeg må indrømme, at jeg har aldrig oplevet, at den ikke er forlangt.

Men det kan jo være, at prøvelsen af ægteskabsbetingelserne er foretaget på et andet grundlag.

Da jeg blev gift min min tidligere (thai-) kone i Danmark, da skulle vi (hun) heller ikke vise civilstandsattest og fødselsattest fra Thailand, men det var sikkert, fordi hun allerede boede i Danmark. Det tog tre dage at blive gift, og der var intet papirarbejde. Jeg ringede mandag og spurgte, kan vi blive gift på torsdag (okay, fire dage). Ingen problemer. Måske er der noget, som jeg har glemt, men hvis det er glemt, så er det, fordi det var så simpelt, at jeg har glemt det.

Men, det er ikke sædvane. Man bør altid spørge sin kommune, hvad de ønsker, eftersom der, som sagt af andre, kan være forskel på, hvad de vil se.

Hilsen, Robert

sudsakhon
Jeg tror, at det helt klart er fordi hun allerede boede i DK.

Prøvelsen er så bare foretaget hurtigt.
Sikkert fordi kommunen har kunne trække "friske" data.

Jeg har jo også set prøvelsesattester, som blev skrevet med det samme.
Det er ikke altid, at man for udleveret en attest. Specielt ikke hvis man skal vies borgerligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Robert Kronberg
sudsakhon skrev:

Jeg tror, at det helt klart er fordi hun allerede boede i DK.

Prøvelsen er så bare foretaget hurtigt.
Sikkert fordi kommunen har kunne trække "friske" data.

Jeg har jo også set prøvelsesattester, som blev skrevet med det samme.
Det er ikke altid, at man for udleveret en attest. Specielt ikke hvis man skal vies borgerligt.

Tror ikke, at vi fik en prøvelsesattest. Det klarede de vel internt, således vi ikke så den.

farao54
Okay.. Indtil videre har jeg fået følgende ud af jeres velmenene råd:

- Hun skal have en civilstands attest i Thailand.
- Få den godkendt og oversat af de Thailandske myndigheder.
- Aflevere den til den danske ambasade i Bangkok for godkendelse.

Hvis dette er korrekt forstået, så har jeg et par spørgsmål.

- Kan ambasaden finde på at nægte hende visum hvis de kan se at hendes formål med at besøge Danmark er at blive gift? (via civilstands attesten)
- Og hvis hun opholder sig på et turistvisum for at blive gift, hvilken rolle spiller så denne 4 måneders prøvelses attest? Eller har jeg forstået det med prøvelses attesten forkert? 4 måneder er jo længere end et turistvisum giver hende lov til at opholde sig i DK.

Jeg forestillede mig at det blot var at hoppe ind forbi borgmesterens kontor... Stikke ham de nødvendige dokumenter, og blive viet...

Angående skift af regering, så sker det nok ikke før efter sommeren næste år, og da skulle vi helst være blevet viet :-)

Atrox
Buick !!!

Man kan IDAG ikke blive gift kun med en pas og visum. Man skal have civilstands attest, da dobbelt ægteskab er ulovligt i DK, og det kan et pas jo ikke vidne noget om. Den skal i øvrigt også oversættes, godkendtes af thai myndigheder, og den danske ambassade.

Det du skriver er simpelthen ren vås, og derfor jeg ofte er tilhænger af at folk søger rådgivning via myndigheder/advokat osv. Og ikke på et forum, hvor absurd vås som dette du postulere, florere !!

Webmaster
Det var tidligere let at blive gift i Tønder for udlændinge, ved dog ikke om det stadigvæk er ligeså let men tror det næsten at dømme udfra kommunes hjemmeside.

Hvorfor kravet for at blive gift i Danmark er forskelligt for en dansker og en udlændinge har jeg ikke helt sat mig ind i.

Her er lidt links:
- Borgerlig vielse af udlændinge
- Heiraten in Tonder
- Udlændinge strømmer til Tønder for at blive gift
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Spring til debat: