Se indlæg|
Kørekort problem
|
|
| moerk5002 |
Lagt på d. 03/07-2014 15:57
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 384 |
Jeg er for tiden hjemme i Danmark på ferie og i den anledning besøgte jeg idag Borgerservice i min hjem kommune, for at få udstedt et international kørekort. Det var der ikke de store problemer i. Da jeg stadig har det gamle papkørekort som folder sammen, spurgte jeg personen som servicerede mig og jeg ikke kunne få et nyt dansk kørekort (Eu kørekort i kreditkort format) da det gamle er meget slidt. Svaret var nej....... Hvorfor ikke spurgte jeg? Fordi du ikke har fast bopæl i Danmark, lød svaret. Så sagde jeg til damen at godt nok var jeg hjemme på ferie, men havde taget et vikar job som chauffør, hvor der selvfølgelig bliver trukke skat. Det var hun ligeglad med...... Hvad nu hvis jeg taber min pung og kørekort, spurgte jeg, så kører jeg jo ulovligt, når I ikke vil give mig et nyt. Det var ikke hendes problem, det måtte jeg tage med politiet. Ringede fluks til politiet da jeg kom hjem fra arbejdet. Det vidste de ikke noget om, men Borgerservice havde pligt til at undersøge sådanne ting for mig....... Borgerservice henviser til politiet, politiet henviser til Borger service....... Er der nogen herinde som kender de faktiske regler...?? |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 03/07-2014 16:28
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Det lyder sær !!! Jeg har en ven der lige har været hjemme i Danmark, og han fik da det klaret uden de store problemer, de kunne dog ikke nå at havde korte klar til ham i hans ferie, Men sagde de ville sende det til ham her i Thailand. Og han bo her da fast med adresses og det hele, altså ingen Dansk adresses (bopæl). |
|
|
|
| moerk5002 |
Lagt på d. 03/07-2014 16:34
|
Bade-Dyr skrev: Det lyder sær !!! Jeg har en ven der lige har været hjemme i Danmark, og han fik da det klaret uden de store problemer, de kunne dog ikke nå at havde korte klar til ham i hans ferie, Men sagde de ville sende det til ham her i Thailand. Og han bo her da fast med adresses og det hele, altså ingen Dansk adresses (bopæl). Står han som udrejst i folkeregisteret? Du kan i princippet godt stadig have adresse i Danmark og så en adresse i Thailand.... Hvis han er udrejst, lyder det meget sært.......... |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 03/07-2014 17:11
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Det du søger er konkret reguleret i Kørekortbekendtgørelsen . BEK nr 12 af 10/01/2013. §2 Stk. 2. jf. § 85, stk. 1-3, og bestemmelserne i kapitel 9. Her er hjemlen (. §2 Stk. 2.) Udstedelse af duplikatkørekort efter § 85, stk. 1-3, og fornyelse af kørekort efter bestemmelserne i kapitel 9 kan endvidere ske til personer, der har erhvervet dansk kørekort, og som hverken har sædvanlig bopæl i Danmark eller i et andet EU- eller EØS-land. Kommunen har fejlagtigt sagsbehandlet din henvendelse på to punkter. 1: De skulle have modtaget din ansøgning, idet de er rette myndighed. 2. Kommunen har en vejledningspligt. Det er ikke nok at bede dig henvende dig til politiet, især ikke når du stiller et konkret spørgsmål. Henvisningen til politiet var jo for det tilfælde, at du blev stoppet uden kørekort. Det er også rette myndighed hertil, men dit oprindelige spørgsmål blev jo ignoreret. Teknisk set er det i strid med forvaltningsloven. Men nok ikke den største ”forbrydelse”. Nærmere dårligt uddannet personale. Men, ansøgningen kan indleveres til enhver kommune, uanset hvor ansøgeren har bopæl. Ansøgeren skal hos kommunen udfylde underskriftsrubrikken i et stamkort. Håber det er ammunition nok ;-) |
|
|
|
| moerk5002 |
Lagt på d. 03/07-2014 17:20
|
sudsakhon@ Det ser fint ud det du har fundet..... Det tror jeg god jeg kan bruge, takker mange gange..... :-) |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 03/07-2014 17:32
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Tillad mig flg. kommentar. Du har måske også et andet problem, hvis du opholder dig mere eller mindre permanent i Thailand. Dit internationale kørekort er kun gyldigt i Thailand i 3 mdr. pr. indrejse. http://www.thaigu...rekort.htm |
|
|
|
| Girobank |
Lagt på d. 03/07-2014 21:20
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 527 |
Milex. det er ikke rigtig. et internationalt kørekort udstedes af Borgerservice og er gyldigt i et år! Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 03/07-2014 21:56
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 257 |
Girobank skrev: Milex. det er ikke rigtig. et internationalt kørekort udstedes af Borgerservice og er gyldigt i et år! ja, men du må stadig kun bruge det i 3 mdr ad gangen i thailand, ellers må du have thai kørekort. |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 04/07-2014 01:41
|
Men det kan selvfølgelig klares med et 'kørekort-run' hver 3. mdr. ![]() Nu er det nok ikke det store problem i det daglige, men hvis uheldet er ude står man altså uden gyldigt kørekort hvis man har opholdt sig uafbrudt i Thailand mere end 3 mdr. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 04/07-2014 02:18
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
moerk5002 skrev: Bade-Dyr skrev: Det lyder sær !!! Jeg har en ven der lige har været hjemme i Danmark, og han fik da det klaret uden de store problemer, de kunne dog ikke nå at havde korte klar til ham i hans ferie, Men sagde de ville sende det til ham her i Thailand. Og han bo her da fast med adresses og det hele, altså ingen Dansk adresses (bopæl). Står han som udrejst i folkeregisteret? Du kan i princippet godt stadig have adresse i Danmark og så en adresse i Thailand.... Hvis han er udrejst, lyder det meget sært.......... Ja han gøre. Han har ingen adresse i DK. |
|
|
|
| moerk5002 |
Lagt på d. 04/07-2014 08:00
|
number1kk skrev: Girobank skrev: Milex. det er ikke rigtig. et internationalt kørekort udstedes af Borgerservice og er gyldigt i et år! ja, men du må stadig kun bruge det i 3 mdr ad gangen i thailand, ellers må du have thai kørekort. Det lyder mærkeligt..... Hvordan vil de tjekke det? Hvis du bliver stoppet og de ser et gyldigt international kørekort, vil de så også bede om dit pas, så de kan tjekke hvor lang tid du har opholdt dig i Thailand? Det er muligt der er den regel, men jeg tror ikke den bliver ført ud i livet...... |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 04/07-2014 08:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 257 |
moerk5002 skrev: number1kk skrev: Girobank skrev: Milex. det er ikke rigtig. et internationalt kørekort udstedes af Borgerservice og er gyldigt i et år! ja, men du må stadig kun bruge det i 3 mdr ad gangen i thailand, ellers må du have thai kørekort. Det lyder mærkeligt..... Hvordan vil de tjekke det? Hvis du bliver stoppet og de ser et gyldigt international kørekort, vil de så også bede om dit pas, så de kan tjekke hvor lang tid du har opholdt dig i Thailand? Det er muligt der er den regel, men jeg tror ikke den bliver ført ud i livet...... nu er spørgsmålet vel ikke hvad du tror og mener, reglerne er sådan at har du ophold i thailand ud over 3mdr, må du få thaikørekort, og hvis de vil gå hårdt til værks, er det nok ikke svært at regne ud hvor længe du har været i landet, udfra dit indrejse stempel i i dit pas, som også iflg, loven altid skal have på dig, til nød kan en kopi af pas og visa accepteres, men iflg loven skal alle enten have et thai id kort på sig eller for udlændinge deres pas, så dine betraktninger vil myndighedene jo skide stort og flot på. ville ønske at folk nogen gange lige sattesig ind i regler og lovgivning inden de farer ud med ting de ikke ved en hujende fis om. Redigeret af Anonym Bruger d. 04/07-2014 08:13 |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 04/07-2014 08:27
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Der er ogsaa den hage, at ved et uheld, saa kan man let risikere at forsikringsselskabet ikke vil udbetale erstatning, hvis man ikke har et gyldigt koerekort. Conrad |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 04/07-2014 12:07
|
@Conrad, tak for tydeliggørelsen at mit #9 svar. En ting er en politi-kontrol, hvor det næppe vil blive opdaget, eller også kan man betale/tale sig fra det. Noget andet er, hvis sagen er tilspidset og der graves lidt dybere. Så kan det få voldsomme økonomiske konsekvenser. |
|
|
|
| moerk5002 |
Lagt på d. 04/07-2014 15:27
|
number1kk skrev: moerk5002 skrev: number1kk skrev: Girobank skrev: Milex. det er ikke rigtig. et internationalt kørekort udstedes af Borgerservice og er gyldigt i et år! ja, men du må stadig kun bruge det i 3 mdr ad gangen i thailand, ellers må du have thai kørekort. Det lyder mærkeligt..... Hvordan vil de tjekke det? Hvis du bliver stoppet og de ser et gyldigt international kørekort, vil de så også bede om dit pas, så de kan tjekke hvor lang tid du har opholdt dig i Thailand? Det er muligt der er den regel, men jeg tror ikke den bliver ført ud i livet...... nu er spørgsmålet vel ikke hvad du tror og mener, reglerne er sådan at har du ophold i thailand ud over 3mdr, må du få thaikørekort, og hvis de vil gå hårdt til værks, er det nok ikke svært at regne ud hvor længe du har været i landet, udfra dit indrejse stempel i i dit pas, som også iflg, loven altid skal have på dig, til nød kan en kopi af pas og visa accepteres, men iflg loven skal alle enten have et thai id kort på sig eller for udlændinge deres pas, så dine betraktninger vil myndighedene jo skide stort og flot på. ville ønske at folk nogen gange lige sattesig ind i regler og lovgivning inden de farer ud med ting de ikke ved en hujende fis om. Nu er spørgsmålet heller ikke hvad du mener og tror..... Ved razzia, bliver du spurgt om kørekort og intet andet.... Jeg kender udemærket reglerne og en del lovgivning i Thailand. Ved også de 'forlanger' at du har dit pas på dig..... Men har aldrig hørt om eller selv været ude for at de spørger efter det. Så du behøver ikke spille kloge Åge her..... Jeg kommenterer kun på at jeg ikke tror de fører det ud i livet med de 3 måneder, som påståes at det international kørekort skulle gælde i Thailand. Om den regel er rigtig eller ej, ved jeg ikke, men vil undersøge det. Iøvrigt er jeg kommet I Thailand i snart 23 år og boet der de sidste 10 år, så lidt har jeg hørt om og lidt har jeg prøvet...... Har iøvrigt heller ikke noget indrejse stempel i mit pas. Kører på retirement visa på 4 år nu..... |
|
|
|
| JanH |
Lagt på d. 04/07-2014 15:41
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 100 |
Er det int. kørekort stadigvæk sådan en grå papfolder? Fik lavet et for adskillige år siden, blev stoppet af BIB og jeg fremviste stolt pappet, hvorefter han vendte og drejede det og slog en skraldlatter op. Han vidste ikke hvad det var, havde aldrig set sådan et, og troede det var noget jeg selv havde lavet! Derefter hev jeg mit alm. plastik kreditkort-størrelse kørekort frem, og så var han tilfreds. |
|
|
|
| JanH |
Lagt på d. 04/07-2014 15:43
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 100 |
moerk5002 skrev: "Har iøvrigt heller ikke noget indrejse stempel i mit pas. Kører på retirement visa på 4 år nu....." Nå, er du listet uden om paskontrollen da? Enhver har da et stempel fra paskontrollen når de er rejst ind, retirement ell. ej... |
|
|
|
| moerk5002 |
Lagt på d. 04/07-2014 15:55
|
JanH skrev: moerk5002 skrev: "Har iøvrigt heller ikke noget indrejse stempel i mit pas. Kører på retirement visa på 4 år nu....." Nå, er du listet uden om paskontrollen da? Enhver har da et stempel fra paskontrollen når de er rejst ind, retirement ell. ej... @JanH..... 5555 Selvfølgelig har du ret, men pt har jeg kun et udrejse stempel 5555 I Pattaya hvor jeg bor er de begyndt at spørge efter det Internationale kørekort. Det er noget som er rimeligt nyt, men fik 2 bøder lige inden jeg rejste hjem, derfor jeg vil have et. Blev en gang faktisk stoppet af en tysker i Thai uniform ( der var også thai betjente ) som fremviste et international kørekort og sagde at sådan et skulle jeg have. |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 04/07-2014 16:09
|
Problemet er vel ikke så meget om den lokale BIB mener du har lovlig kørehjemmel eller ej. Og jo det er stadig en grå pap-folder. Problemet er jo hvis du er impliceret i en ulykke og der ved nærmere eftersyn konstateres du ikke har et lovligt kørekort efter thailandske regler. Så kan den lokale BIB mene hvad han vil. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 04/07-2014 17:41
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Ja Milex, det er besynderligt hvordan ellers voksne mennesker, kan komme med alle mulige bortforklaringer om dette at have koerekort i Thailand. Efter 3 maaneder i Thailand skal man have thai korekort. Hvis man har dansk koerekort er det let at faa et thai-kort. Selv om man ikke har et dansk koerekort er det noget lettere og billigere at faa et thai-kort end det er at faa et dansk. Det er ikke det at man risikerer at blive stoppet af politiet, som er det vaesentlige, det er den oekonomiske ufoere man kan risikere at komme ud i, hvis man bliver involveret i en ulykke og forsikringen ikke daekker. For mig er det uforstaaeligt at nogen vil udsaette sig for den risiko, naar det er baade billigt og ret nemt at undgaa den. Til orientering saa gaelder et dansk/internationalt koerekort til bil IKKE til lovligt at koere en MC 110/125 i Thailand. Hvis man koerer i beruset tilstand daekker forsikringen heller ikke. Desuden, saa daekker den lovpligtige forsikring ikke ret meget, saa medmindre man tegner en udvidet Nr. 1 forsikring, saa risikerer man at skulle op med den store prangerbog, hvis man bliver involveret i en ulykke. Conrad |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.