Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Hvor er dit uopdaget Thailand?
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 10/07-2014 22:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Da jeg for 16 år siden første gang satte mine ben i Thailand, er rigtig meget af det oprindelige Thailand enten forsvundet eller omdannet til et kommercielt Turistmekka. Jeg husker tydeligt hvordan øen Kho-Chang (nær grænsen til Cambodja) tog sig ud dengang i år 1998-2000. Her var kun én håndfuld små hoteller, primært langs White Sand Beach. Dengang skulle man lige huske at veksle til THB, inden man tog til Kho-Chang da øen dengang ikke havde nogen ATM automat. Kho-Chang havde også dengang én enkelt telefonboks i White Sand Beach – hvis da den ellers virkede! Længer syd på, kunne man dengang finde nogle enkelte herlige primitive ”Bag-Packers hoteller” helt ude ved strandkanten - i dag er de alle forsvundet ud i sandet. I dag (ano:2014) fremstår Kho-Chang nærmest som Phuket eller lign. sted i Thailand. Prisniveauet er astronomisk selv efter Thailandske forhold. Samtidigt er øen nu overrandt af fulde englænder og højt råbende russer, som tror at de her annekteret Kho-Chang på samme måde som de gjorde med Krim Halvøen..! Så spørgsmålet er: hvor finder man i dag det Thailand som mange af os engang faldt for..? Og hvor er dit uopdaget Thailand i dag ..? ![]() Hilsen Rasmus |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 11/07-2014 03:40
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Det er ikke noget for mig, jeg vil gerne have adgang til civilisationens glæder i form af strøm, internet, sukkerfri cola og lange åbningstider. Det nærmeste, jeg er kommet til "uopdagede" steder er Koh Phayam ved Ranong ved grænsen til Myanmar. Her er der stadig ikke ATM på øen og mange hytterne har kun strøm i nogle af døgnets timer. Der er en dansker, der har udgivet en bog om den slags "uopdagede" øer, det var måske noget for dig. Jeg husker ikke hans navn, men andre herinde kan måske hjælpe. Der er desuden masser af muligheder for at finde det gamle Thailand med fiskere på stranden i provinsen Trang syd for Krabi. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 11/07-2014 08:03
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Det er nok ikke det du havde i tankerne da du oprettede tråden, men mit uopdagede Thailand er Phuket med omegn, da jeg aldrig har været der.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 11/07-2014 09:23
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
Jeg er nok lidt anderledes end gennemsnittet af turister i Thailand. Jeg gider ikke strande og jeg gider slet ikke den der med at finde mit eget lille private sted. Min kone er en storby pige og jeg har det bedst steder hvor der sker noget. Så når vi tager til Thailand hedder det primært Bangkok (centralt ikke en forstad) og så lige en uge udenfor for børnenes skyld. Så for mig er Thailand ikke særligt ændret i forhold til min første tur i 2001. Der er kommet en del flere højhuse men myldret og stemningen er den samme. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/07-2014 10:35
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Det mest uopdagede for mig må være full moon fester på Koh Phangan eller Backpacker områder som Kaosan rd. Jeg afskyr sådanne steder og de der dreadlocks-ringinæsen-red-hvaler-og-træer-typer, der kommer de steder. De steder vil forblive uopdagede for mig. men ellers var det da en sjov opfordring til at tænke lidt over hvad man ønsker. Og jeg må indrømme, at jeg melder mig i koret, der vil have internet, komfort. Ordenligt kaffe, et glad rødvin mens jeg nyder aftenbrisen og civiliseret livsførelse. Men jeg vil gerne være i nærheden af en strand. Jeg ville visne bort hvis jeg skulle sidde i en. eller anden landsby i no-where-buri og glo på høns og hillbillies. Men det er jo drømmen for nogen. Og man kan jo ikke dømme andres drømme. Min kone og jeg er ved at kigge på hus, og lige netop dette emne er vi heldigvis enige i. Vi var forbi konens tante tidligere i dag. Hun forsøgte, som en brugtvognsforhandler, at snakke varmt for at købe land i nærheden af hende. Der var der vist enighed om, at det var langt ude på lars Tyndskids marker og min kone bed tanten af med: Og hvad skulle jeg så lave her? Hun er nemlig også en storbypige, der har boet og arbejdet hele sit liv med aircon og gulvtæpper som standard. Udsigten at skifte det ud med et stampet lergulv og et nabolag, der ligner en svinesti var ikke lige sagen. (Mange landsbymiljøer ligner virkelig sigøjnerlejre) Men igen. Kender flere, som bare gerne vil have det stille liv, som der også findes på de kanter. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 11/07-2014 11:55
|
sudsakhon skrev: Udsigten at skifte det ud med et stampet lergulv og et nabolag, der ligner en svinesti var ikke lige sagen. (Mange landsbymiljøer ligner virkelig sigøjnerlejre) det kan man skam også sagtens få i midten af Bangkok :-) min kone er opvokset lige ved siden af en af galopbanerne (den tæt på zoo og kongens hjem i bangkok), i små "huse" de færreste af os ville klassificere som udhuse her i Danmark. Da hun var lille var staldene til galopbanen stort set lige uden for hendes hus. Staldene er forsvundet og træhytterne bliver stille og roligt erstattet med murstens huse men stadig med en labyrint af gange som ikke er meget bredere end at 2 personer lige kan passere hinanden. Jeg skal hilse og sige at jeg plejer at vække opsigt når jeg kommer ind i det område :-) |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 11/07-2014 13:10
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Kim Ludvigsen skrev: Der er en dansker, der har udgivet en bog om den slags "uopdagede" øer, det var måske noget for dig. Jeg husker ikke hans navn, men andre herinde kan måske hjælpe. . Du sigter til Michael Fjordings fine rejseguide: http://www.michae...ailand.htm |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 11/07-2014 13:41
|
|
rinpoche skrev: Kim Ludvigsen skrev: Der er en dansker, der har udgivet en bog om den slags "uopdagede" øer, det var måske noget for dig. Du sigter til Michael Fjordings fine rejseguide: http://www.michae...ailand.htm Jep, tak. Den slags ferie er ikke noget for mig, jeg klarede kun omkring et døgns tid på Koh Phayam, før jeg flygtede tilbage til civilisationen.
|
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 11/07-2014 15:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Har ingen interesse i at finde et ensomt sted, hvor vi kan gemme os væk. Vil have lys/el, godt toilet/vand/bad, behagelig seng, internet og fjernsyn m.m., ønsker gode restauranter og 7/11 lokalt, det betyder også masser af andre turister. Senere når vi får bil, vil min hustru tage mig op i bjergene, det glæder jeg mig alligevel lidt til, kan altid køre tilbage, hvis det bliver for kedeligt. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 11/07-2014 15:51
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
I 1980 var jeg på Phuket med mine forældre. Jeg skulle skrive dagbog og afleveren den som en stil for at få fri fra skole. Desværre er den væk idag. Det var sørme uopdaget den gang. Dog var resortet fantastisk, men så var der hegn rundt om, samt advarselskilte ved udgangene. Vi var også forbi Phi Phi - det var en øde ø med et par bambushytter, så vi kedede os voldsomt, men heldigvis kom vores long tail-både flere timer før aftalt. Vi besøgte naturligvis også Phuket Town, men der stank af kloak. Dog var rejsen en god oplevelse, hvor jeg lovede mig selv at komme tilbage som voksen. Jeg har så i nyere tid også oplevet det simple Koh Chang, hvilket var en tand for kedeligt. Jeg kom så tilbage for nogle år siden, og da var det totalt fyldt af hoteller, barer osv. Der er vist bygget overalt, hvor man må bygge. De største oplevelser har altid været med "de lokal", altså enten venner eller familie til kærester. Det var fantastisk at stå i en rismark, at stå op kl. 05.00 for at fodre munke, at se børnene i familien blive indviet som munke, at være med til en begravelse osv. Men hvad var det egentlig, som jeg faldt for i Thailand? Det har jeg aldrig kunnet svare på, men det er vel ligesom en kone eller kæreste, at man ikke kan svare på, hvorfor man er faldet for hende. Jeg tror, at det er en kombination af helheden. |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 11/07-2014 19:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
Jeg tror ting forandrer sig med tiden... Ikke kun omgivelserne, men også det vi oplever, og måden det synker ind. Da jeg i 1993, første gang kom til Thailand, med min daværende danske kone, havde jeg INGEN anelse om hvad jeg skulle opleve.... Havde en trillion erfaringer med muslimske lande, især Egypten, og det var nok det fjerneste jeg havde været fra den vestlige verden. Kludder med forbindelses flyet i Frankfurt, med et fly over Singapore til Bangkok... Klokken l....t om natten ankom vi til Bangkok... Vores kufferter var ankommet før os (med det oprindelige fly), så vi gik på udkig efter dem... Der var ingen andre vesterlændinge, og inden vi havde set os om, var vi omringet af Thai'er... De ville hjælpe med hotel, taxi, kufferter osv... Jeg var træt, og desuden skulle jeg ikke have alle disse tiggere nær mig, så jeg forsøgte at vifte dem væk... Nej tak.. jeg har hotel.. nej tak... Jeg finder selv min taxi, og NEJ jeg kan selv slæbe min kuffert... De fulgte alle efter os hele vejen ud til taxi'en, gav os et wauw, da vi kørte væk... Der sad jeg med en flov følelse over min egen opførsel, og det var nok det, der fangede mig, og gjorde mig forelsket in Thailand. Jeg har sidenhen set meget af det ødelagt, især i Phuket, hvor turen gik til dengang, og ikke mindst i Pattaya, hvor jeg sjovt nok søger til år efter år. For et par år siden var jeg i Chiang Mai, og fik gen-oplevet lidt af de søde, høflige Thai'er, og fik på den måde genoplevet, hvad der fik mig til at falde for Thailand. Nu, 20+ år senere, vil jeg ikke undvære levende musik (helst rock), et pool bord, min dejlige Thai kæreste (snart kone), 7-eleven, strøm, lys, biograf, strand og udsigt noget der minder om civilisation... Jeg er dog mega træt af russere, indere og kinesere, og ville derfor gerne finde et bedre egnet sted.. Og her falder mit valg nok for fremtiden på Hua Hin. Knap så meget knald på, ingen biograf, og begrænset med kvalificeret rock musik.. Men det snerper derhen ad.... Min snart-kone er fra Chiang Mai, og når nu hun ikke helt kan lokke mig til hendes by for at holde ferie, så er hendes næste valg i fremtiden også Hua Hin.. Heldige mig..:-) |
|
|
|
| jojokent |
Lagt på d. 11/07-2014 23:27
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 74 |
Syd for koh chang ligger koh kood. Det er ikke helt uopdaget ,men ingen hæveautomater og barer. Og noget af det bedste vand jeg har oplevet. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 12/07-2014 02:22
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
Jeg selv er så heldig at bo i Chiang mai så jeg hver weekend kan tage bilen og køre længere Nord til Pai i bjergene eller endnu længere Nord, helt op til den gyldne trekant. Fantastisk natur og tæt på uberørt. Mit uberørte Thailand er nok min kones landsby som ligger i Sikhoraphum ca 35 km fra Surin by. Landsbyen som hedder er "Baan Luuk Gai" (Lille kyllinge hjem) er en minilandsby som består af en hovedstig (vej på halvanden bils bredte) og 2 veje der krydser. I alt ligger der nok 15-20 små huse af primitiv slags. Her går dyr som børn frit rundt. Jeg nyder at komme her fordi jeg efter at have besøgt hendes forældre 5-6 gange føler mig hjemme, og jeg kender folk i landsbyen. Hver gang jeg kommer på besøg går jeg med min kone rundt til de nærmeste venner/familie og hilser på, og bliver altid mødt med varme smil og bliver gerne budt på et glas kold øl - det bliver til nogle stykker i løbet af dagen. Min svigerfars og afdøde svigermors hus er den landlige stil med soveetage ovenpå og underetagen er værestedet med primitiv blus til at lave mad, vandpumpe og lidt skabe med glas - kyllingerne løber frit rundt. og balgebad med lukum over ved stalden. Ret under soveetagen er der denne platform lavet af træ som i kender her sidder man så og for dagen til at gå med at læse, drikke øl og spise. Man kan altid lige tage en lur i hængekøjen også. Naboen laver silketæpper og jeg går oftte over for at se hvordan projektet skridder frem. Det er landlig natur og livsstil og det er for mig det autentiske Thailand. Her leves der nogenlunde uberørt af modernismen efter deres tro, traditioner og kultur - Khmer/Thai Det er ÆGTE mennesker med STORT buddhistisk hjerte og det kan man se i deres øjne og deres handlinger. Jeg nyder at være der fordi jeg her kan glemme hverdagen og træde tilbage og lægge mærke til de små ting i livet. de lokale kan se og mærke at jeg nyder at være der og derfor bliver jeg mødt med varme smil og indbydende vink. Jeg ville utroligt gerne dele denne oplevelse med venner/kollegaer men måske er det ikke meningen - Stedet er i dag en del af mig, og det tror jeg er sundt når man som 29 årig generelt har smæk på hverdagen og karrieren at kunne træde 2 skridt tilbage og fremkalde roen og glæden ved det simple. Redigeret af GAMBIT d. 12/07-2014 02:33 |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 12/07-2014 03:33
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Det u-opdaget Thailand var for mig i starten jeg flytte her ned. Jeg havde jo læst en del på nettet, og hørt en masse fra Dansker på de Tourist steder jeg var på min ferie inden jeg flytte her ned. Så der jeg flytte her til, og fandt ud af at næsten alt jeg oplevet, ikke var som jeg havde læst og fået fortalt, var som et U-opdaget Thailand for mig. Som da jeg leje et hus efter 3 måned tid her nede, og den dag jeg flytte ind blev inviteret til at side med villa vejen folk og familie til spisning og 1-2 øl om aften, og det var den dag jeg flytte ind de kom og inviteret mig. Så der var gode chance for at lære nye "venner" at kende, og lade dem vide noget om mig, jeg var meget overrasket over for venliget og åben Thai er for udlænding der flytter til landet. Det gjorde de hver week end, og var inviteret hver gang, sikken en åbenhed !!! Den 25 dec stod det meste af vejen folk og vente på jeg kom ud til morgen gåtur og sagde "merry christmas" og have en lille kurv med frugt og 2 øl (Hvis jeg huske korrekt) Så føler man sig altså velkommen til sine nye omgivelser. Og nej jeg fortalte dem ikke at vi i Danmark holde jul den 24 dec. he he Over alt jeg kom var Thai så meget på mærkerne for at jeg havde det godt, og og følte mig tilpas, Vigtigeheden for Thai for man har det godt, og siger man er blevet behandlet godt i deres omgivelser er utrolige at opleve, og det eneste de sagde de ønsker var at jeg 1 dag ville sige, Thailand and Thai people Good Good, number 2 after Denmark. Jeg har så mange positive fortælling fra mit liv her nede hvad Thai har gjort uden bagtanker at det har rørt mig en hel del. Måske en anden måde at se på det U-Opdaget Thailand på !!!! |
|
|
|
| Girobank |
Lagt på d. 12/07-2014 23:02
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 527 |
Jep, tak. Den slags ferie er ikke noget for mig, jeg klarede kun omkring et døgns tid på Koh Phayam, før jeg flygtede tilbage til civilisationen. Kim, til din og andres orientering, så havde vi alle tiders 2 dejlige uger på samme ø her i februar 2014. Ved da godt at der ikke er elektricitet på øen-kun generator, som blev startet hver dag kl. 1800-2400. Jeg skal ikke sidde ved computeren eller mobiltelefonen, når jeg holder ferie, så det var egentlig ganske rart uden strøm. De sidste tre år har vi fundet nogle andre ikke så turistede steder i det sydøstlige Thailand. Bl.a. området ved Khanom og nord for Chumpon. Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 12/07-2014 23:36
|
|
Girobank skrev: Den slags ferie er ikke noget for mig, jeg klarede kun omkring et døgns tid på Koh Phayam, før jeg flygtede tilbage til civilisationen. Kim, til din og andres orientering, så havde vi alle tiders 2 dejlige uger på samme ø her i februar 2014. Mit problem var nok først og fremmest, at jeg var der alene, og selvom der var strøm, så var der ikke internet eller anden moderne underholdning. Og så er det altså svært at få tiden til at gå i de 11 mørke timer. |
|
|
|
| maik |
Lagt på d. 14/07-2014 06:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 582 |
I øjeblikket et Sukhothai mit uopdagede Thailand. Jeg har nemlig aldrig været der. Men det bliver der snart ændret på, jeg tager der til i morgen. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 14/07-2014 09:11
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Hvor er dit uopdaget Thailand ? For os er det Sam Roi Yot ca. 40 km syd for Hua Hin. Hvordan fandt vi saa det ? Een af min kones veninder ringede en dag og sagde hun var flyttet til Sam Roi Yot og at der var utrolig flot med hav og bjerge. Saa en dag koerte vi derned for at se hvad det var for noget og i bagagen havde vi til en overnatning. Vi havde ikke bestilt hotel saa vi forhoerte os lidt omkring. Det foerste sted vi kiggede paa var alt for dyrt. Det andet sted som havde en lokkende hjemmeside viste sig at vaere ikke saa tillokkende endda. Men det tredie sted var lige sagen: Dolphin Bay Resort: http://www.dolphi...esort.com/ Bare kig paa hjemmesiden og saa forstaar man hvorfor. Jeg har tidligere anbefalet Dolphin Bay Resort I diverse traade og lad mig sige med det samme at jeg har ingen oekonomisk interesse i stedet. I sin tid for mange aar siden var det en amerikaner som ejede stedet, men han har nu solgt det til et fransk aegtepar som tog over for 1 ½ aar siden og de har virkelig lavet forbedringer maa jeg sige. Priserne paa vaerelserne er rimelige. Vaertsparret oensker at holde priserne for et dobbeltvaerelse for under THB 2,000.-. Hvad goer Sam Roi Yot specielt ? For ca. 3 ½ aar siden var der en artikel i Bangkok Posts Sunday Brunch magasin med overskriften: “True Tranquility, Surrounded by Sea” Jeg lavede en scan af artiklen I sin tid og med Webmasters assistance saa kan artiklen downloades herfra: http://www.filedr...-samroiyot Nogle deltagere i vort forum udtrykker oensker om at vaere paa et “udsted” men stadigvaek have al den komfort man har behov for saa som el, air-condition, wi-fi, kabel tv osv. Disse behov opfyldes paa Dolphin Bay Resort og herudover er restauranten helt perfekt med et omfattende menu kort til rimelige priser. Dolphin Bay bugten straekker sig over 5 – 6 km og langs stranden findes der ogsaa gode seafood restauranter. Nu er Sam Roi Yot ikke strand det hele men navnet betyder “de 300 tinder” eller “bjerge” om man vil. Lad mig sige det med det same – stedet er ikke for honeymooners (de vil blive raedselsslagne naar de ser legende boern). Diskoteker er der ikke noget af – barer med damer er der heller ikke noget af. Der er nogle smaabarer som aabner op ved stranden om aftenen men larm er der ikke noget af. Alt I alt hvis man oensker en stille og rolig ferie er det lige stedet – alt er relativt for legende boern larmer som regel. Efter kl. 2200 er der faktisk helt stille. For at vaere neutral linker jeg op til et par andre steder I naerheden af Dolphin Bay Resort: http://www.anchan... http://www.thepri...esort.com/ I artiklen naevnes der nogle projekter. Navne naevnes dog ikke. http://talaytara.... http://orientalbe... Ovennaevnte skulle vaere danske projekter. Talay Tara ligger I naerheden af stranden mens der er et stykke vej fra Oriental Beach Pearl som ligger ud til landevejen dog med udsigt til de 300 tinder. Noget tilbagetrukket fra stranden findes dette project – The Sea Condominium http://www.thesea...n/home.php Her er lidt om nationalparken: http://en.wikiped...ional_Park Vi bor i Samutprakan ca. 240 km fra Dolphin Bay og det tager lidt under 3 timer at koere dertil. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 14/07-2014 09:32
|
|
Og hvis man er i det område, kan man passende besøge Tham Phraya Nakhon. En eventyrlig hule med en magisk kongepavillion: [img]http://kimludvigsen.dk/projekter/Tham-Phraya-Nakhon.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/07-2014 09:37
|
Girobank skrev: Kim, til din og andres orientering, så havde vi alle tiders 2 dejlige uger på samme ø her i februar 2014. Jo men det er bare ikke for alle, så fordi du havde 2 gode uger der er det ikke det samme som Kim eller jeg ville have det samme. Jeg vil gerne opleve noget når jeg er på ferier og en lille ø som Koh Phayam er jo udforsket på en formiddag. Så jeg ville personligt være ved at gå til af kedsomhed når vi nåede ud på eftermiddagen. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.