Se indlæg|
Køb af Condo
|
|
| fml |
Lagt på d. 08/08-2014 16:39
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 22 |
Påtænker at købe en Condo i Jomtien her i det kommende vinterhalvår – jeg har søgt på mange forskellige hjemmesider, men må konstaterer at rigtige mange af hjemmesiderne ikke opdateres ret tit i forhold til danske ejendomsmægler og derfor ofte er ubrugelige. Efterlyser alligevel om nogle har erfaring med køb af en Condo – jeg har kun interesse i ”foreign owned” så jeg kan få den i mit eget navn. Priserne som forlanges er altid til forhandling, men hvor meget er normalt i Thailand? Hvordan er betalingsforløbet ved gensalg (vil ikke købe i nyt byggeri)– hvornår betaler man hele beløbet, er det normalt at vente til navnet på skødet er ændret til ens eget navn? Med venlig hilsen Flemming |
|
|
|
| Lagge |
Lagt på d. 08/08-2014 18:53
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 4 |
Jeg kan varmt anbefale Steve fra Gecko Properties, har selv handlet med han 2 gange. Han er god, hjælpsom og en kanon fin fyr. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 08/08-2014 18:56
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Hej Flemming Jeg har selv søgt condo i ca. 2 år og været i dialog samt møder med flere agenter. Første råd er at holde sig fra skandinaviske mæglere...deres priser er som regel alt for høje fordi de gerne går efter skandinaviske købere der har tendens til at sammenligne med skandinaviske priser. Nå, det var en lille sidebemærkning. Hvor meget nedslag i prisen du kan opnå handler om en masse ting. Men der er så meget til salg, så det er købers marked. Du kan med lethed være fræk. Jeg har som regel fået accepteret bud med afslag på 90.000-300.000 THB. Men det er meget alt efter hvilket 'projekt' du kigger på. I gamle, slidte og dårligt drevet projekter som fx Nirun, er det ok let at rive noget af prisen, der vil folk bare gerne sælge uden tab. Nyere og bedre projekter er sværere at få ned, men ikke umuligt. Der er meget stor forskel på billederne på nettet og lejlighedernes faktiske tilstand, så du skal selvfølgelig se dem inden og undersøge på nettet ang. problemer osv...i den store bygning på Nirun, har folk skrevet ting som "run away", "mafia", "shitty management" osv. på de beskidte vinduer...elevatoren virkede ikke for 11. gang på 2 måneder...så der var mange trin til 8. etage i bagende varme. Mht. betalingsforløbet er det forskelligt hvad sælger vil gå med til. Men de fleste ønsker en form for depositum betaling, en slags 'booking fee'. Men uanset hvad ville jeg råde dig til at få en advokat ind over. Der er masser af fornuftige boligadvokater som gerne hjælper med papirarbejdet osv..prisen er ca. 10.000-20.000 THB og det er gode penge givet ud, specielt hvis det er første gang du handler, de ved også alt det der med pengeoverførsler osv. Det er vigtig at pengene kan dokumenteres at stamme fra en udenlandsk konto. Jeg har selv haft god dialog med Sunbelt = http://www.sunbel...isors.com/ Redigeret af Anonym Bruger d. 08/08-2014 19:08 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 08/08-2014 19:05
|
Lagge skrev: Jeg kan varmt anbefale Steve fra Gecko Properties, har selv handlet med han 2 gange. Han er god, hjælpsom og en kanon fin fyr. @Lagge, velkommen til Thai Portalen og tillykke med din første post. Er det tilfældigt at dig og Flemming har joined Thai Portalen på samme dag? og begge med første post i dette indlæg? Jeg er glad for at du har haft en god oplevelse med Gecko Properties, jeg kender dem ikke selv, men tjekkede lige deres hjemmeside og priserne ser helt vanvittige ud. fx condo i Novana Residence, som er et projekt jeg har kigget længe på, den står til: 2,450,000 THB hos Gecko....prisen før projektet var færdigbygget var 999.000 THB...i dag ligger de på omkring 1.300.000 THB hos de fleste agenter ca. 1.000.000 i thai navn. Så for Gecko's pris, kan du købe en condo til dig selv og én til landsbyprinsessen fra baren for samme pris. Klassisk eksempel på udenlandske forretningsmetoder i Thailand. Redigeret af Anonym Bruger d. 08/08-2014 19:16 |
|
|
|
| Lagge |
Lagt på d. 08/08-2014 19:51
|
Tak for det JS, ja det må være en tilfældighed. Jeg kan ihvertfald oplyse at de 2 lejligheder jeg har købt, ikke er købt for dyrt :-) Husk nu at hvis man kigger for længe, så får man aldrig købt ;-) |
|
|
|
| fml |
Lagt på d. 08/08-2014 20:51
|
|
Tak for det JS – brug af advokat er en selvfølgelighed for mig. Jeg er ny på portalen, men ikke i Thailand, hvor jeg er kommet i mange år og lejet Condo 4 gange i en længere periode og altid det samme sted – skulle selvfølgelig have prøvet nogle forskellige steder når jeg havde planner om at købe på et tidspunkt. Vil ikke bo inde i Pattaya – der fortrækker jeg Jomtien / View Talay 2B hvor jeg vil forsøge, at finde en Condo som min første prioritet er dog åben for andre – jeg har tid til at vente på det rigtige tilbud og skulle det ikke komme – må jeg leje igen. Med venlig hilsen Flemming |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 08/08-2014 20:54
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
ja det er nu 10 år siden vi købte gennem David Gray http://www.thaipr... han er Skotte og vi blev godt behandlet, så fik vi John a fra Skandinavisk Expat til at efterse og oversætte alle papire og sørger for ejerskift gennem advokat, mener vi gav omkring 7000 for det hele, lejligheden var meget misligeholdt så David fik et firma til at male alt og andet for 15000, vi var meget tilfredse med det hele. ![]() |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 09/08-2014 04:26
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Kender intet til køb af lejligheder. Men vil bare give et tips !!! Her den 12 August træder de nye Visa regler i kræft, Og der snakkes om det kommer til at KAN ramme en del condo ejer, Alt efter hvor meget de nye regler følges. Da en del af dem er her på Tourist Visa, Og Thailand har meldt ud, at de ikke vil havde folk her hele året på det mere !!!! Der er en del snak på de English sproget forum omkring om dette kan påvirker condo marked netop i Pattaya / Jomtien og andre steder. Da de folk der "Måske" ikke kan opholdes sig i Thailand i længer tid af gangen mere. Måske sælges ud, og det bliver Måske til spotpris, Hvis det bliver mange. Igen bare en infomation, Vi kender jo ikke fremtiden, så må vente og se. |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 09/08-2014 08:01
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Ja vi har nu aldrig haft ide om at bo helårs i Thailand, og kender en del som også kun bruger lejligheden til ferieophold, så er der nogen som lejer ud. er jo ikke så dyrt at have lejligheden. |
|
|
|
| fml |
Lagt på d. 09/08-2014 12:04
|
|
Tak Bade-Dyr for tips og dem vil jeg gerne have flere af, men om køb af Condo og prøve på at holde indlæg om køb af Condo her. Svar om Visum regler vil jeg foreslå kommer i den gruppe af emner som det hører under – jeg kikke forbi i denne gruppe for at se om der er noget jeg skulle have overset, men syntes ikke det er de store ændringer på vej. Overholder man reglerne og har det nødvendige Visum med hjemmefra som man får brug for og i mit tilfælde er der tale om 60 dages turistvisum med 3 indrejser 600 kr. – det dækker mit 6 måneders ophold og ved at man kan forlænge 60 dage med 30 dage for 1900 bath (har dog aldrig prøver det) for at spare på antal udrejser af Thailand – som dansk turist skal du ud af Thailand efter 60+30 dage. Som jeg læser de nye regler rammer de kun dem som komme til Thailand uden Visum og får 30 dage turistvisum ved indrejse – de skal ud efter 30 dage og det bliver sværere for dem at forlænge deres ophold i Thailand Der er selvfølgelig dumt, at jeg selv kommentere på visum når jeg opfordre til en anden gruppe, men syntes det lige skulle lukkes ordentligt ned og vil ikke yderlig kommentere på visum i denne gruppe. Jeg skal som ”sank” heller ikke opholde mig i Thailand hele året – beholder min bolig i Danmark. Med venlig hilsen Flemming |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 09/08-2014 12:26
|
Udover nye visumregler, meldes der også om fald i antallet af russere i pattaya pga. skidt russisk valuta og deres udenrigsmæssige problemer. Dette vil måske også påvirke condo markedet idet russerne står for en pæn andel af købene. Uanset hvad ville jeg vente til slutningen af 2015, start 2016 med at købe. Jeg tror personligt at der vil ske meget i 2015. I asien holder folk også vejret i forhold til en mulig kinesisk boligboble der måske vil sende chokbølger igennem markedet. |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 09/08-2014 14:49
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Købte en condo for 4 år siden i jomtien ( Baan suan lalana ) i gennem seabord proberties jomtien,helt igennem en dejlig,og behagelig oplevelse,alt foregik efter bogen,og jeg har idag en lækker condo,med skøde i eget navn![]() |
|
|
|
| fml |
Lagt på d. 10/08-2014 17:00
|
|
JS, der er selvfølge mange ting som kan påvirke et boligmarked det er jeg helt klar over, men det afgørende må være om der er ”boligboble” i Thailand – det er min opfattelse at priserne har udviklet sig nogen lunde stabilt i mange år – måske lidt kraftigere stigning på grund af russerne de foregående år. Priserne stigningerne vil nok flade ud og måske blive negative af de grunde du nævner – der er mange nye projekter planlagt eller i gang – mange af dem bliver måske udskudt, droppet eller ikke færdiggjort, hvis det skulle gå så galt som du antyder. Jeg tror ikke der bliver tale om et meget stort fald i boligpriserne i Thailand eller Condo til spotpris som ” Bade-Dyr” er inde på. Jeg vil købe en Condo som feriebolig og ikke som direkte investering, men har det da med i overvejelserne og ser på det på den måde, at lige nu har jeg penge stående i banken til 0% i rente, så de kan lige så godt stå i en Condo og det jeg sparer i lejeudgifter kan jeg så have som forrentning og skulle jeg om 10 år tabe f.eks. 100.000 kr. går det ”lige op” som hvis jeg havde lejet i den 10 års periode og kun tabt inflationen – skulle der komme en fortjeneste bliver regnestykket et helt andet som jeg slet ikke vil tænke på nu. Med venlig hilsen Flemming |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 10/08-2014 18:58
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
Jeg er af samme mening som JS. Hvis man gør sig selv en tjeneste og tage en runde i Pattaya/Jomtien og omegn, vil man tage sig til hovedet over de mange projekter. Jeg har kommet i Jomtien de seneste 10 år, og har set hvordan der er skudt kæmpe huse op alle vegne, med en bunke kinesere og russere's indtog til følge... Og netop i Kina er der en stor potentiel (jeg vil gå så langt at tro at den er reel) fare for at boligmarkedet kollapser. Det vil formentlig betyde en finansiel krise i Kina, og dermed i Asien.. Det vil så sikkert betyde færre Kinesiske turister, med en masse tomme hoteller og lejligheder. Russerne er under et voldsomt pres for tiden, og på mindre end et halvt år, er det blevet omkring 13% dyrere at være russer i Thailand. Læg dertil at en typisk NY Condo kostede for 6 år siden i omegnen af 700.000, hvor den nu koster det dobbelte. Det er i min verden et tegn på en boble. De mange nye projekter vil efter min bedste overbevisning, med baggrund i førnævnte begrundelser, få mere end almindeligt svært ved at finde købere... Og dermed er der lagt i ovnen til et markant drop i priserne. Måske er jeg naiv... Men jeg ville nok også leje de kommende 2 år, og se tiden an... Men pøjpøj med dit køb... Og det ville da være rart hvis du kunne pøse ud af dine erfaringer, såfremt du kommer i hus med en god deal... Andre kunne måske drage nytte af det..:-) |
|
|
|
| fml |
Lagt på d. 11/08-2014 11:10
|
|
Klovn, sank og Lagge i skriver at i har handlet Condo – vil i skrive lidt om betalingsforløbet i disse handler og om i har handlet Thai -, Company - eller foreign owned. Tænker de 3 type har forskellige forløb jeg er mest interesseret i ”foreign owned” som er det jeg vil købe. Hvor lang tid går der inden man modtager et skøde med ens navn registeret som ejer? Andre er også velkommen til at beskrive handler som i har gennemført! Med venlig hilsen Flemming |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 11/08-2014 12:55
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Som sagt,en helt igennem smertefri oplevelse,jeg havde som så mange andre været rundt i pattaya og omegn,ville dog gerne lidt væk og faldt over et område i Jomtien som jeg syntes var rigtig lækkert ( Baan Suan lalana ) nå men jeg fandt en Condo i det omtalte område hjemme fra Danmark på nettet,der var flere til salg,alle fra 1.2 mio til 3.5 alt efter størelse,faldt over en sammen med min Thai-kone,( som nu er Dansk ) til 1,2 mio på Seabord properties,den var ejet af en udlæning,så det var let at gå til,vi kontaktede ejedomsmægler og gav et bud på Condoen,der gik lidt tid ca 2 uger så var vi enige om en pris,vi skulle sende 10% af det samlede beløb til ejendomsmægler,og resten når vi kom til thailand,ca 9 måneder efter,begge beløb skulle overføres via Bank det første,som jo ikke var så stort,gik ind,og vi fik et Condo.nr som vi skulle skrive på meddelelser til Bank når vi overførte det store beløb ( til egen konto ) i Thailand,da vi så stod i Thailand,gik vi ind i vores bank og fik et papir på at penge var sendt til condo,det skyldes at man vil sikre sig man ikke er kommet til penge på ulovlig hvis,så at stå med kontanter er bare en No Go' nå men tilbage til det sidste trin på denne 3 trins Raket,vi mødes på landoffice i Pattaya med sælger / ejendomsmægler og os som køber,vi havde jo betalt lidt men manglede at betale 1 mio. Som vi nu havde på en check,vi sad så der og vente på at det blev vores tur,og da vi kom op til skanken,sad den søde dame og stemplede løs på dokumenter vedr.condo,jeg gav min check til ejer og jeg fik skøde i hånden med mit navn på med det samme,ja sådan gik det til at jeg nu har en Condo i Jomtien![]() |
|
|
|
| Lagge |
Lagt på d. 11/08-2014 23:29
|
Jeg købte min første Condo i 2012 og den bor jeg i når jeg er på ferie. Den blev købt som foreign owned gennem Alan Bolton Properties, mægleren hed Steve ( han har startet Gecko Properties ) Jeg fik forhandlet prisen og accepterede købet, så betalte jeg 10 % med det samme! og 40 % efter nogle få dage. Da min advokat ( KT Law ) havde ordnet alle dokumenter, og alt var i orden - sørgede de for den sidste transaktion 50 % og så stod jeg med skødet i hånden - fuldstændig problemfrit. Advokaten kostede 15.000 baht. Tid fra jeg accepterer købet, til jeg står med skødet i hånden ca. 10 dage. I år har jeg købt en spritny condo - men som Company owned, fordi alle condo'erne i foreign owned var solgt. Denne gang var det så gennem Steve fra Gecko Properties, da forgik betalingen ca. På samme måde. Jeg startede med at gå til advokaten, og de hjælper med at oprette et Thai Company - det kostede 30.000 baht, plus de 15.000 baht for at stå for bankoverførsler, landoffice samt gennemgå alle dokumenter, og så var den ged barberet. Tid fra jeg accepterer købet, til jeg står med skødet i hånden ca. 17 dage, det tager lidt længere tid p.g.a Thai Company. Advokaten oplyste at når man har en condo i Thai Company, skal der betales en boligskat på ca. 15.000 baht om året. Man skal naturligvis ikke handle med hovedet under armen, men man kan også blive forblændet af folk der siger, at det er hovedløst, markedet har toppet, russerne og kineserne er ved at gå konkurs og dommedagen er nær - og jeg skal komme efter dig. Hvis og når markedet tager sig en puster, hvilket sker på et tidspunkt, får man så købt på bunden - eller afventer man situationen og tror på at markedet kommer længere ned, og pludselig opdager man at nu er priserne højere end før markedet tog pusteren, og vi sidder stadig her 10 år senere og stiller de samme spørgsmål ( skal jeg mon købe en condo ;-) ) Jeg siger køb. Det er ikke anderledes end at handle med aktier, det går op og det går ned. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 11/08-2014 23:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Husker jeg forkert? Jeg mener at have læst for nogen tid siden, at man ville begynde at gå efter dem med proforma-virksomher i forbindelse med boligkøb. Og at man også ville tjekke, hvor pengene kommer fra, hvis en lejlighed købes i konens navn - altså kontrollere, at det er hendes egne penge og ikke ægtemandens. |
|
|
|
| Asian Farmer |
Lagt på d. 12/08-2014 02:46
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 445 |
Lidt off-topic, og alligevel ikke....... http://www.bangko...at-least-3 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 12/08-2014 04:49
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Kim Ludvigsen skrev: Husker jeg forkert? Jeg mener at have læst for nogen tid siden, at man ville begynde at gå efter dem med proforma-virksomher i forbindelse med boligkøb. Det mener jeg der er noget om. Dog er det en meget besvaerlig vej at gaa med at etablere virksomhed osv Og at man også ville tjekke, hvor pengene kommer fra, hvis en lejlighed købes i konens navn - altså kontrollere, at det er hendes egne penge og ikke ægtemandens. Lejligheder er intet problem her kan farangen godt staa som ejer. Dog skal der i ejendommen vaere et ejer forhold paa minimum 51% Thai og 49% farang. Udlaendige maa ikke eje jord i Thailand og som regel vil det hele staa i konens navn |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

ja det er nu 10 år siden vi købte gennem David Gray