Se indlæg|
Folkepension for danskere bosat i '3. lande'
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2014 04:18
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Indlæg flyttet fra tråden: http://www.thaila...ost_224381 Admin. Dejligt at laese at Lars Andersen er kommet til Danmark med Falcks mellemkomst. Naar man laeser laeserkommentarer til de avis artikler, saa kan man blive helt forstemt over alle de negative kommentarer, som mener at Lars Andersen skulle blive og doe i Kenya. De negative findes ogsaa her paa forummet, formodentligt medlemmer, som bor i Danmark og der faar det hele betalt og ikke er videre informeret om hvad en sygeforsikring, som virkelig daekker koster naar man bor i udlandet. Det er et beloeb som er meget hoejere end en rejsesygeforsikring og derfor ikke altid kan findes plads til i budgettet. Til disse medlemmer som ikke er saa velinformerede, kan jeg oplyse at mange bosat i udlandet, stadig betaler fuld skat til Danmark inkl. sundhedsbidrag, men ikke faar noget til gengaeld, bortset fra maaske folkepensionens grundbeloeb. Skattebetalingen til sundhedsbidraget kunne betale for den sygeforsikring jeg tidligere havde, men nu maa jeg saa vaere selvforsikrende og finde mig i at buick opfatter mig som en der er tosset. God soendag Redigeret af John d. 21/12-2014 19:05 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 21/12-2014 05:48
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Conrad skrev: Dejligt at laese at Lars Andersen er kommet til Danmark med Falcks mellemkomst. Naar man laeser laeserkommentarer til de avis artikler, saa kan man blive helt forstemt over alle de negative kommentarer, som mener at Lars Andersen skulle blive og doe i Kenya. De negative findes ogsaa her paa forummet, formodentligt medlemmer, som bor i Danmark og der faar det hele betalt og ikke er videre informeret om hvad en sygeforsikring, som virkelig daekker koster naar man bor i udlandet. Det er et beloeb som er meget hoejere end en rejsesygeforsikring og derfor ikke altid kan findes plads til i budgettet. Til disse medlemmer som ikke er saa velinformerede, kan jeg oplyse at mange bosat i udlandet, stadig betaler fuld skat til Danmark inkl. sundhedsbidrag, men ikke faar noget til gengaeld, bortset fra maaske folkepensionens grundbeloeb. Skattebetalingen til sundhedsbidraget kunne betale for den sygeforsikring jeg tidligere havde, men nu maa jeg saa vaere selvforsikrende og finde mig i at buick opfatter mig som en der er tosset. God soendag Tak i lige maade Conrad - god soendag. Conrad har valgt at vaere selvforsikret mens jeg har tegnet en forsikring i Thailand og den er ikke billig skulle jeg hilse og sige. Praemien svarer til lidt over 50% af folkepensionens grundbeloeb FOER skat. Herudover er der saa eksklusioner for det ene og det andet samt en selvrisiko (hvis man kan kalde det for det) paa THB 69,000.-. Dvs forsikringen daekker beloeb der overstiger THB 69,000.-. |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 21/12-2014 05:52
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
Jeg mener altså ikke at det har noget med kynisme at gøre, hvis man tillader sig at sige at en dansker, der bosætter sig i udlandet, uden at betale en form for sygesikring, selv er ude om sig, hvis det går galt. Det er dog på ingen måde fair og rimeligt at man blot regner med at andre så nok skal fikse det for dig. Det er en svær diskussion fordi det virker umenneskeligt at sige nej til at hjælpe, men man skal jo huske på at personen godt selv kendte risikoen. I dette tilfælde valgte han at forsikre sine sønner, vel vidende at det måske betød at han måte betale den ultimative pris selv... Forestil jer hvis alle undlod at forsikre sig, fordi man jo kan se at det løser sig i sidste ende... Kynisk? Måske.. Men jeg hører nok til den type, der synes at jo ældre man bliver des tættere holder man sig på sundhedssystemet, og flytter altså ikke til udkantsDanmark og forlanger at en helikopter skal hente mig inden for 15 minutter. På det område synes jeg at man skal sætte tæring efter næring, og har man ikke råd til at bosætte sig i udlandet, OG betale for en forsikring, så har man gjort op med sig selv, at der måske en dag vil komme en mand med en le, og banke på sin dør... Jeg regner bestemt ikke med at andre sørger for mig... Og jeg fraråder på det kraftigste at andre leger med den slags tanker... Det er fint at manden er kommet hjem til Danmark, og ikke mindst at familien selv har lovet at betale tilbage. |
|
|
|
| OleH |
Lagt på d. 21/12-2014 06:33
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
Conrad skrev: Dejligt at laese at Lars Andersen er kommet til Danmark med Falcks mellemkomst. Naar man laeser laeserkommentarer til de avis artikler, saa kan man blive helt forstemt over alle de negative kommentarer, som mener at Lars Andersen skulle blive og doe i Kenya. De negative findes ogsaa her paa forummet, formodentligt medlemmer, som bor i Danmark og der faar det hele betalt og ikke er videre informeret om hvad en sygeforsikring, som virkelig daekker koster naar man bor i udlandet. Det er et beloeb som er meget hoejere end en rejsesygeforsikring og derfor ikke altid kan findes plads til i budgettet. Til disse medlemmer som ikke er saa velinformerede, kan jeg oplyse at mange bosat i udlandet, stadig betaler fuld skat til Danmark inkl. sundhedsbidrag, men ikke faar noget til gengaeld, bortset fra maaske folkepensionens grundbeloeb. Skattebetalingen til sundhedsbidraget kunne betale for den sygeforsikring jeg tidligere havde, men nu maa jeg saa vaere selvforsikrende og finde mig i at buick opfatter mig som en der er tosset. God soendag Tak til dig, Conrad, for et godt indlæg. Jeg er enig med dig i, at man kan blive trist til mode over de negative kommentarer fra mennesker, der åbenbart helt mangler empati for andre mennesker. God søndag. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2014 07:44
|
Jeg er godt klar over at denne traad ikke handler om sygeforsikring, men da en del mener at det er uforsvarligt ikke at have en, saa vil jeg lige fortaelle hvor dyr den kan vaere. Da jeg var 65 aar fik jeg opkraevning som var steget til over 150.000 baht pr aar og jeg kunne se at naar jeg blev 70 aar saa ville praemien med den tids pristal vaere over 300.000 baht og jeg var endda i en gruppe hvor vi fik 15 % rabat. Jeg fik derfor foretaget et gennemgribende sundhedscheck og da det var OK, saa opsagde jeg min forsikring og blev selvforsikrende. Nu efter smaa fire aar, saa staar der mere end baht 700.000 paa min sundhedskonto og beloebet stiger hver maaned. Jeg har ikke i den periode haft brug for min egen forsikring, klinik besoeg tages af de loebende udgifter. Foruden min egen selvforsikring har jeg en ulykkesforsikring som koster ca. baht 4.600 pr aar og daekker baht 100.000 ved en ulykke ogsaa paa MC og baht 1.000.000 til arvingerne. Desuden daekker baade mine bil og MC forsikringer foereren og passagererne for hospitalsudgifter ved uheld. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 21/12-2014 09:45
|
Indirekte drejer traaden her sig om sygeforsikring. Conrad er kommet med et par gode indlaeg men for nogle medlemmer her af TP - tidligere DTW er der maaske nogen som ikke er klar over den forskelsbehandling der finder sted overfor folkepensionister. Hvis man er bosat i DK, EU eller et EOES land samt Schweiz vil man som pensionist modtage alle goder inkl. sygeforsikring. Dvs der kommer diverse tillaeg paa toppen. Saa vil nogle sige "flyt dog tilbage til DK osv", det er lettere sagt end gjort og i mange tilfaelde er det umuligt. Velvidende at der er mange pensionister som er bosiddende i Thailand og isaer i Pattaya tillod jeg mig i en traad om emnet at spoerge medlemmerne hvordan de klarede problemet med sygeforsikring. Et medlem bosiddende i nordoest svarede men ellers var der ingen reaktion. Man skal ikke vaere en Sherlock Holmes for at konkludere hvorfor der ikke blev svaret. |
|
|
|
| Angela-dk |
Lagt på d. 21/12-2014 10:31
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 37 |
buick skrev: Ja så er man meget dum.Beklager hvis man er tosset nok til at rejse uden forsikring så må man tage følgerne af det og det lige meget hvor ondt det gør på familien men god jul og godt nytår |
|
|
|
| Hymmer |
Lagt på d. 21/12-2014 10:35
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
Jeg er helt enig i det urimelige i at man skal betale fuld skat i Danmark, når man bosætter sig udenfor EU/EØS lande. Men jeg tror desværre ikke det nogensinde bliver anderledes, Thailand kommer ikke med før der ligges et politisk pres ikke kun i Danmark, men i hele EU. Men jeg synes til gengæld også at det så er en nødvendighed og en pligt at forsikre sig på den ene eller anden måde. Der er jo altid muligheden for at hoppe på et fly hjemad ved livstruende sygdomme som fx. kræft og modtage den behandling som vi betaler skat for. Ved godt det kan være svært at finde de penge hvis man kun er folkepensionist eller førtidspensionist, og har mistet sit grundbeløb. Men jeg er så osse så realistisk at hvis dette ikke var tilfældet ville sager som fx. Lars's stadig dukke op. Forsikring er jo en ting som mange desværre glemmer eller ikke gider beskæftige sig med, og når så ulykken rammer hyler folk op og vil gerne have medlidenhed og ofte gerne hjælp til at får det tabte tilbage. Jeg finder Conrad's måde at spare op til evt.. hospital regninger en utrolig god ide, og det giver jo i sidste ende det samme som en forsikring gør. Det er dyrt at forsikre sig både i Danmark og i Udlandet. Jeg betaler fx. 18.000,- kr om året i forsikringer, men kender osse mange der kun har de lovpligtige forsikringer, på trods af de har rigeligt råd til at forsikre sig fuld ud som jeg gør. Jeg ved godt jeg er heldigt stillet og kan tage de 18.000,- kr jeg betaler pt i forsikringer med til Thailand og få den samme dækning der som jeg har nu. Men jeg er efterhånden ved at være træt at alle de indsamlinger der finder sted på de sociale medier. Mange af dem der søger hjælp, burde slet ikke været rejst ud, og der er desværre osse en del eksempler på folk søger hjælp, som havde midlerne til at tegne en forsikring, men ikke lige gjorde det. Enten fordi de glemte det, ikke gad, eller ville bruge de penge på en ekstra aften i byen. Og min personlige mening om disse mennesker er at de ligger som de selv har redt. Jeg kan godt have ondt af dem, men vil på ingen måde give penge for fx. at hjælpe dem hjem igen. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 21/12-2014 10:46
|
@ Angela-dk, Tak for udtalelsen, saa nu er der medlemmer her som mener at bl.a. jeg er baade meget dum og tosset. Vorherre bevares, god jul til I andre. |
|
|
|
| savarden |
Lagt på d. 21/12-2014 10:54
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 226 |
Mit indlæg var nu heller ikke ment som en debat om hvor dumt der er at tage afsted uden en forsikring eller om hvorvidt de selv var uden om det. Det var en opfordring til de menesker som havde lyst til at hjælpe en dansker i nød og som havde brug for hjælp her og nu. De som ikke ønskede at bidrage burde bare springe indlægget let og elegant over istedet for at bruge tiden på at stå på fortorvet og kigge på ulykken og konstatere med et smil på læben at de har de sgu selv været ude om. Personligt er jeg glad for de indsamlinger som er på nettet da vi nok ikke havde havde fået samme respons ved almindelige medier, Glædelig jul derude |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 21/12-2014 11:47
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
hugoboerge skrev: Indirekte drejer traaden her sig om sygeforsikring. Conrad er kommet med et par gode indlaeg men for nogle medlemmer her af TP - tidligere DTW er der maaske nogen som ikke er klar over den forskelsbehandling der finder sted overfor folkepensionister. Hvis man er bosat i DK, EU eller et EOES land samt Schweiz vil man som pensionist modtage alle goder inkl. sygeforsikring. Dvs der kommer diverse tillaeg paa toppen. Saa vil nogle sige "flyt dog tilbage til DK osv", det er lettere sagt end gjort og i mange tilfaelde er det umuligt. Velvidende at der er mange pensionister som er bosiddende i Thailand og isaer i Pattaya tillod jeg mig i en traad om emnet at spoerge medlemmerne hvordan de klarede problemet med sygeforsikring. Et medlem bosiddende i nordoest svarede men ellers var der ingen reaktion. Man skal ikke vaere en Sherlock Holmes for at konkludere hvorfor der ikke blev svaret. Nu ved jeg ikke hvad Sherlock Holmes har konkluderet, men måske mener detektiven at mange bosiddende i Thailand har en dæk-adresse i EU. Det ændrer dog ikke på, at sygesikring i Thailand er ens eget ansvar. Staten dækker ikke. At man så uberettiget gør sig 'fortjent' til andre pensions-ydelser er en anden sag. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 21/12-2014 12:01
|
milex skrev: hugoboerge skrev: Indirekte drejer traaden her sig om sygeforsikring. Conrad er kommet med et par gode indlaeg men for nogle medlemmer her af TP - tidligere DTW er der maaske nogen som ikke er klar over den forskelsbehandling der finder sted overfor folkepensionister. Hvis man er bosat i DK, EU eller et EOES land samt Schweiz vil man som pensionist modtage alle goder inkl. sygeforsikring. Dvs der kommer diverse tillaeg paa toppen. Saa vil nogle sige "flyt dog tilbage til DK osv", det er lettere sagt end gjort og i mange tilfaelde er det umuligt. Velvidende at der er mange pensionister som er bosiddende i Thailand og isaer i Pattaya tillod jeg mig i en traad om emnet at spoerge medlemmerne hvordan de klarede problemet med sygeforsikring. Et medlem bosiddende i nordoest svarede men ellers var der ingen reaktion. Man skal ikke vaere en Sherlock Holmes for at konkludere hvorfor der ikke blev svaret. Nu ved jeg ikke hvad Sherlock Holmes har konkluderet, men måske mener detektiven at mange bosiddende i Thailand har en dæk-adresse i EU. Det ændrer dog ikke på, at sygesikring i Thailand er ens eget ansvar. Staten dækker ikke. At man så uberettiget gør sig 'fortjent' til andre pensions-ydelser er en anden sag. Milex - du mener det samme som detektiven. Sygesikring i Thailand er ens eget ansvar, korrekt - fair eller ikke fair ? Vi betaler allesammen til statskassen. Den der med uberettiget osv er efter min mening direkte kriminelt. |
|
|
|
| Hymmer |
Lagt på d. 21/12-2014 12:10
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
savarden skrev: Mit indlæg var nu heller ikke ment som en debat om hvor dumt der er at tage afsted uden en forsikring eller om hvorvidt de selv var uden om det. Det var en opfordring til de menesker som havde lyst til at hjælpe en dansker i nød og som havde brug for hjælp her og nu. De som ikke ønskede at bidrage burde bare springe indlægget let og elegant over istedet for at bruge tiden på at stå på fortorvet og kigge på ulykken og konstatere med et smil på læben at de har de sgu selv været ude om. Personligt er jeg glad for de indsamlinger som er på nettet da vi nok ikke havde havde fået samme respons ved almindelige medier, Glædelig jul derude Jeg er et meget socialt bevist menneske, og har den opfattelse at det er fair at dem der tjener mest bidrager til dem der tjener mindre. De der indsamlinger er jo folk der har taget en chance eller bare er bevist dumme. Alle de indsamlinger giver folk der ikke tegner en rejseforsikring en sovepude.Og kan da helt sikkert få andre til at lade være med at forsikre sig,,,,,for det går nok. Og det betyder på ingen måde at ikke jeg ikke kan få ondt af de stakkels mennesker.Jeg fryder mig på ingen måde, men iser heller ikke nogen grund til at dovenskab, dumhed, eller bare en besparelse skal honoreres |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 21/12-2014 12:16
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 489 |
milex skrev: Nu ved jeg ikke hvad Sherlock Holmes har konkluderet, men måske mener detektiven at mange bosiddende i Thailand har en dæk-adresse i EU. Det ændrer dog ikke på, at sygesikring i Thailand er ens eget ansvar. Staten dækker ikke. At man så uberettiget gør sig 'fortjent' til andre pensions-ydelser er en anden sag. Jeg betragter folkepensionisters eventuelle 'fiflerier' med dækadresser i EU, som hjælp til selvhjælp. Hvordan skulle folkepensionisterne (uden anden indtægt end folkepensionen's grundbeløb.) bosat i '3. lande' ellers få råd til en fornuftig sygesikring ? Alle danske folkepensionister bosat udenfor Danmark skal da behandles ens. Loven skal laves om hurtigst muligt M.v.h. Fotofreak |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 21/12-2014 12:33
|
Fotofreak skrev: milex skrev: Nu ved jeg ikke hvad Sherlock Holmes har konkluderet, men måske mener detektiven at mange bosiddende i Thailand har en dæk-adresse i EU. Det ændrer dog ikke på, at sygesikring i Thailand er ens eget ansvar. Staten dækker ikke. At man så uberettiget gør sig 'fortjent' til andre pensions-ydelser er en anden sag. Jeg betragter folkepensionisters eventuelle 'fiflerier' med dækadresser i EU, som hjælp til selvhjælp. Hvordan skulle folkepensionisterne (uden anden indtægt end folkepensionen's grundbeløb.) bosat i '3. lande' ellers få råd til en fornuftig sygesikring ? Alle danske folkepensionister bosat udenfor Danmark skal da behandles ens. Loven skal laves om hurtigst muligt M.v.h. Fotofreak Der er ingen folkepensionist som kan vaere bosat i "3.lande" som kan leve af blot grundbeloebet. Som naevnt min forsikringspraemie er over 50% af folkepensionens grundbeloeb foer skat saa efter skat ?? Udover det kan man faa et hustrufradrag i skat hvis man kan bevise at ens hustru ikke har arbejde. Come on. Hvor i verden er der en myndighed der kan udstede saadan et bevis ? |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 21/12-2014 13:14
|
|
For en god ordens skyld (hvis der er nogle der ikke kender 'almissesatserne' ) Folkepension pr. måned i kr. før skat (2014/2015): ................................Enlige ..........................Gifte/samlevende Grundbeløb ........5.908 / 5.997..........................5.908 / 5.997 Pensionstillæg.... 6.137 / 6.261 ........................ 2.966 / 3.043 M.v.h. Fotofreak Redigeret af Fotofreak d. 21/12-2014 13:21 |
|
|
|
| savarden |
Lagt på d. 21/12-2014 13:22
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 226 |
Hymmer skrev: Jeg er et meget socialt bevist menneske, og har den opfattelse at det er fair at dem der tjener mest bidrager til dem der tjener mindre. De der indsamlinger er jo folk der har taget en chance eller bare er bevist dumme. Alle de indsamlinger giver folk der ikke tegner en rejseforsikring en sovepude.Og kan da helt sikkert få andre til at lade være med at forsikre sig,,,,,for det går nok. Og det betyder på ingen måde at ikke jeg ikke kan få ondt af de stakkels mennesker.Jeg fryder mig på ingen måde, men iser heller ikke nogen grund til at dovenskab, dumhed, eller bare en besparelse skal honoreres Hej Hymmer. min tråd gik på at hjælpe såfremt man havde lyst og såfremt man som du ikke ønskede dette var der vel ingen grund til at deltage i debatten vel ?... Hvad jeg eller andre vælger at bruge vores penge på kommer vel i bund og grund ingen andre ved... at du mener når vi hjælper en dansker i nød dum eller ej er forkert og ikke skal honoreres er dette vel tråden uvedkommende.. ![]() |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 21/12-2014 13:31
|
|
Hej savarden Jeg undskylder, hvis jeg i min iver er kommet til at dreje fokus væk fra dit indlæg #1. Men der er en grund til, at også folkepensionister i Thailand kan komme slemt i knibe, hvis et kostbart hospitalsophold er påkrævet. Og grunden er simpelthen: Der er ikke råd til en forsikring M.v.h. Fotofreak |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 21/12-2014 13:34
|
Fotofreak skrev: For en god ordens skyld (hvis der er nogle der ikke kender 'almissesatserne' ) Folkepension pr. måned i kr. før skat (2014/2015): ................................Enlige ..........................Gifte/samlevende Grundbeløb ........5.908 / 5.997..........................5.908 / 5.997 Pensionstillæg.... 6.137 / 6.261 ........................ 2.966 / 3.043 M.v.h. Fotofreak Jeg kender dem udmaerket godt og paa trods af at jeg er gift faar jeg et grundbeloeb som enlig. Ud af det beloeb betaler jeg over 50% af grundbeloebet til en forsikring som ikke daekker 100% pga eksklusioner. Lad os sige det paa denne her maade at grundbeloebet efter skat daekker min forsikring som saa ikke daekker 100%. |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 21/12-2014 13:41
|
|
hugoboerge skrev: Fotofreak skrev: For en god ordens skyld (hvis der er nogle der ikke kender 'almissesatserne' ) Folkepension pr. måned i kr. før skat (2014/2015): ................................Enlige ..........................Gifte/samlevende Grundbeløb ........5.908 / 5.997..........................5.908 / 5.997 Pensionstillæg.... 6.137 / 6.261 ........................ 2.966 / 3.043 M.v.h. Fotofreak Jeg kender dem udmaerket godt og paa trods af at jeg er gift faar jeg et grundbeloeb som enlig. Ud af det beloeb betaler jeg over 50% af grundbeloebet til en forsikring som ikke daekker 100% pga eksklusioner. Lad os sige det paa denne her maade at grundbeloebet efter skat daekker min forsikring som saa ikke daekker 100%. ? M.v.h. Fotofreak |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.