Se indlæg
 Udskriv debat
Rotter i Pattaya
John
Jeg har fået lov til at læse Maik Jensens bog Rotter i Pattaya som udkommer 25 januar.

Her er en anmeldelse af bogen

Bogen er en spændings roman, der ikke fremhæver Pattaya fra den bedste side, den indeholder: Fiktion, sex, vold, korruption og kriminalitet. Handlingen foregår i bar og gogo miljøet, og derfor vil den for nogen puste kraftigt til fordommene om byen.
Læseren følger 5 danske mænd, 1 thai mand og 3 thai kvinder og deres færden i miljøet og indbyrdes forhold til hinanden. Det er tydeligt at forfatteren kender thai kulturen, Især beskrivelsen af det Thailandske familie mønster, hvor det er døtrene der skal skaffe penge til familien. Forfatteren rammer også forholdet mellem bar pigerne og deres kunder rigtig godt.
De danske personer i bogen er et kapitel for sig selv, men jeg er sikker på at disse personligheder alle kan findes i Pattaya.
Bogen er læse værdig, specielt hvis man kender lidt til byen.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
maik
Den tror jeg, jeg vil læse Grin

Tak for de smukke ord John Yo baby
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
JohnBKK
Jeg melder pas, bryder mig ikke om titlen, det er bare mere brændstof på bålet til danskere i DK der er p!strætte af andre danskere der fiser den af i Pattaya med ludere, sprut, dope og what not.

Igen, titlen er ikke OK.. for plat simpelthen.

Sad

Pingus
Det bliver nu heller ikke en bog, jeg vil købe.
Bla skriver John i sin anmeldelse:Læseren følger 5 danske mændfor lidt senere at gøre figurerne fiktive...men jeg er sikker på at disse personligheder alle kan findes i Pattaya
Det er ren fiktion i min verden, men held og lykke.

natty
Pingus skrev:

Det bliver nu heller ikke en bog, jeg vil købe.
Bla skriver John i sin anmeldelse:Læseren følger 5 danske mændfor lidt senere at gøre figurerne fiktive...men jeg er sikker på at disse personligheder alle kan findes i Pattaya
Det er ren fiktion i min verden, men held og lykke.

Fiktion eller ikke fiktion, som i så meget anden fiktion er de 5 danske mænd nok ikke helt uden hold i virkeligheden.
Selvom jeg sådan set ikke er interreseret i at læse en roman om danske mænds eskapader i pattaya, kan det da godt være jeg skimmer den hvis den anskaffes på bibliotekerne.

Er iøvrigt enig med JohnBKK i at titlen kun bekræfter diverse "fordomme."

Kan ellers anbefale "På træk" af Kamilla Hega Holst...og nej det er ikke en feministisk betonroman. Google selv.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Webmaster
natty skrev:
Kan ellers anbefale "På træk" af Kamilla Hega Holst...og nej det er ikke en feministisk betonroman. Google selv.

Der er mere om den bog i denne tråd:
- Ny bog: På træk

Jeg har ikke læst bogen, har kun hørt de udsendelser man også kan høre i tråden og udfra det anser jeg (hellere) ikke bogen som noget feministisk ævl. Heldigvis.

John skrev:
Jeg har fået lov til at læse Maik Jensens bog Rotter i Pattaya som udkommer 25 januar.

Man kan læse lidt nærmere om udgivelsen i denne nyhed:
- Rotter i Pattaya - En ny roman af Maik Jensen

Har du læst nogle af Maik's tidligere værker som omhandler Thailand? Hvordan er bogen i forhold til de bøger? Er der en rød tråd der går igen eller kan hver bog læses selvstændigt?

JohnBKK skrev:

Een ting er titlen. Men hvad med indholdet? Har ikke selv læst bogen, men at dømme udfra denne del af bogens beskrivelse citat: "Og for flere af dem viser opholdet i Pattaya sig at have voldsomme og uoprettelige konsekvenser" så tror jeg da nok den kan være læsværdig for der er vist nok en stor sandhed i citatet. Der er ikke mange som rejser til Pattaya og tager derfra igen uforandret.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
John
Webmaster skrev:
Har du læst nogle af Maik's tidligere værker som omhandler Thailand? Hvordan er bogen i forhold til de bøger? Er der en rød tråd der går igen eller kan hver bog læses selvstændigt?

Jeg har ikke læst noget af Maik Jensen tidligere, men det er ikke mit indtryk at bogen hænger sammen med andre bøger. Bogen kan sagtens læses som enkeltstående.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Thomas72
JohnBKK skrev:

Jeg melder pas, bryder mig ikke om titlen, det er bare mere brændstof på bålet til danskere i DK der er p!strætte af andre danskere der fiser den af i Pattaya med ludere, sprut, dope og what not.

Sad

Det er vel smag og behag hvad man synes om titlen og om bogen, mht. at fordømme danske mænd der tager til Pattaya, finder Jeg for hyklerisk, når det åbenbart ikke er noget problem i at voksne danske kvinder typisk i efterlønalderen, rejser til steder som Vestafrika, Kenya, Caribien og Tyrkiet for at købe unge muskeløse mænd til omsorg og sex.

Jeg ser selv frem til at læse bogen og bare en skam den ikke udkommer før, fordi det kunne ellers være perfekt til tidsfordriv når Jeg på mandag har en transit tid på syv timer i Frankfurt.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

natty
Thomas72 skrev:

JohnBKK skrev:

Sad

Det er vel smag og behag hvad man synes om titlen og om bogen, mht. at fordømme danske mænd der tager til Pattaya, finder Jeg for hyklerisk, når det åbenbart ikke er noget problem i at voksne danske kvinder typisk i efterlønalderen, rejser til steder som Vestafrika, Kenya, Caribien og Tyrkiet for at købe unge muskeløse mænd til omsorg og sex.

Jeg ser selv frem til at læse bogen og bare en skam den ikke udkommer før, fordi det kunne ellers være perfekt til tidsfordriv når Jeg på mandag har en transit tid på syv timer i Frankfurt.

JEG læser ikke i tråden her på tp, at nogen er hykleriske og fordømmer danske kvinder som tager til kulørland. Lad dem dog.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Thomas72
Præcis natty Der er ingen der fordømmer de danske voksne kvinder som køber unge mænd i udlandet, men danske mænd som tager til Pattay gør sig klogt i at gå stille med dørene.
Men vi må se om Jeg kan genkende mig selv, når Jeg engang får læst bogen. Angel

GAMBIT
JohnBKK skrev:

Sad

Fuldstændig enig med dig J-BKK - Titlen er patetisk, selv oversætteren på Private Dancer kunne havde lavet en mere indbydende titel.

John skrev:

Det er tydeligt at forfatteren kender thai kulturen, Især beskrivelsen af det Thailandske familie mønster, hvor det er døtrene der skal skaffe penge til familien. Forfatteren rammer også forholdet mellem bar pigerne og deres kunder rigtig godt.

Jeg har ikke læst bogen, netop pga titlen. Men tak for anmeldelsen John, det lyder som en forfatter der skulle finde på noget andet at lave end at gå så meget op i Thailand og gengive det samme emne og kulisse om og om igen. Det grænser snart til at være tragisk parodi..

Der findes allerede en John Burdett

GAMBIT
Thomas72 skrev:

JohnBKK skrev:

Sad

Ja - det er smag og behag, Einstein.

Hvorfor er det hyklerisk ? Du kender måske kvinder der udtaler sig grimt om danske mænd og deres smag for Thailandske damer, for derefter at hoppe på en flyver for at blive sugarmama med hang til lakridsrod i Caribien?

Jeg tror kun det er folk som er for grimme til at nogle vil have dem, der rejser på den anden side for at få sex.

Det er godt du har tid til at læse denne fantastiske novelle. Jeg antager du rejser fra DK til TH alene ?

chaingmai
nu er der en der har skrevet en bog, hvor handlingen foregår i pattaya fint nok, men det er ligesom man glemmer det er en roman og ikke en anmeldese og guide bog om pattaya...................og det er da en god ide og læse bogen først ikke..............? ..LOL LOL

Dalton
Som Maik selv skriver i kommentarer til artiklen på forsiden:
maik d. 20/12-2015 klokken 07:33:45
"Bogen er ren fiktion - men al fiktion bygger som regel altid på en eller anden form for virkelighed.

Kan sige der ligger en grundig research forud for skrivningen. Må dog indrømme, at nogle af de steder, som nævnes der i, ikke længere eksistere eller har gennemgået en forandring."

Regner med at læse bogen, da jeg har følt mig godt underholdt af Maiks andre bøger.

Det er jo op til den enkelte om man har lyst til at læse bogen eller ej, men lad dog være at hagle den ned inden den er læst.

jh
Tror da bogen er god glæder mig til at læse den.Som John skriver.
Bogen er en spændings roman, der ikke fremhæver Pattaya fra den bedste side, den indeholder: Fiktion, sex, vold, korruption og kriminalitet. Handlingen foregår i bar og gogo miljøet, og derfor vil den for nogen puste kraftigt til fordommene om byen.
Ergo sådan er det jo i byen om folk li det eller ej.Men måske kan bogen også give et andet billede end det mange forestiller sig dernede.
Mange der ikke har været der tror kun byen er go go barer,ludere og druk.Pattaya har jo også rigtig mange gode sider,men efter bogens tittel tror jeg næppe selv disse bliver nævnt.
Men @Maik pøj pøj med udgivelsen.

JohnBKK
Ja, der skal jo være noget til Bill og Ben/Kaptajn Mickey segmentet..

Cool

Thomas72
GAMBIT skrev: Du får mit svar med rødt.

Thomas72 skrev:

Ja, så langt så godt.

Hvorfor er det hyklerisk ? Du kender måske kvinder der udtaler sig grimt om danske mænd og deres smag for Thailandske damer, for derefter at hoppe på en flyver for at blive sugarmama med hang til lakridsrod i Caribien?

Nu har Jeg kun oplevet det er mænd der tager til Pattaya som bliver fordømt. Bare tag Karen Thisted

Jeg tror kun det er folk som er for grimme til at nogle vil have dem, der rejser på den anden side for at få sex.

Ja du tror og du tager fejl, der er mange andre grunde til at f.eks. mænd tager til Pattaya. Det kan være fordi man ikke gider at leve i en fast forhold og fordi man ikke gider de danske kvinder, men istedet nyde livet med øl og uforpligtende sex, måske endda med to på engang. Det gælder både grimme og pæne folk.

Det er godt du har tid til at læse denne fantastiske novelle. Jeg antager du rejser fra DK til TH alene ?

Nu udkommer novellen først på mandag, samme dag som Jeg rejser, så den mulighed får Jeg ikke. Ja, Jeg rejser alene til TH, men Jeg kommer til at mødes med flere derovre, nogle er der når Jeg ankommer og andre ankommer senere, så det bliver ikke helt "Palle alene i Verden"
Udfra fra dit skriv antager Jeg du har lidt ondt i et vis sted, over dem som tager til Pattaya for at nyde livet og fordi du ikke har den samme mulighed, da du lever i fast forhold.

GAMBIT
Thomas72 skrev:

GAMBIT skrev: Du får mit svar med rødt.

Thomas72 skrev:

Ja, så langt så godt.

Nu har Jeg kun oplevet det er mænd der tager til Pattaya som bliver fordømt. Bare tag Karen Thisted

Ja du tror og du tager fejl, der er mange andre grunde til at f.eks. mænd tager til Pattaya. Det kan være fordi man ikke gider at leve i en fast forhold og fordi man ikke gider de danske kvinder, men istedet nyde livet med øl og uforpligtende sex, måske endda med to på engang. Det gælder både grimme og pæne folk.

Nu udkommer novellen først på mandag, samme dag som Jeg rejser, så den mulighed får Jeg ikke. Ja, Jeg rejser alene til TH, men Jeg kommer til at mødes med flere derovre, nogle er der når Jeg ankommer og andre ankommer senere, så det bliver ikke helt "Palle alene i Verden"
Udfra fra dit skriv antager Jeg du har lidt ondt i et vis sted, over dem som tager til Pattaya for at nyde livet og fordi du ikke har den samme mulighed, da du lever i fast forhold.

Haha, godt svaret! Respekt Wink

sudsakhon
Jeg tænker, at idet man ikke har læst romanen, er det vel lidt svært at argumentere for at titlen er skæv.
Det kunne jo være, at titlen refererede ganske skarpt til handlingen eller de i bogen beskrevne begivenhedsrækker.

For mig at se, går "kritikken" dels på valg af ramme og dels på om hvorvidt man overhovedet skal be-eller afkræfte de faste fordomme, der er omkring Pattaya og mænd, der vover sig derned.

Men hvorfor skulle denne skønlitterære fortælling og være anderledes end som så mange andre, bygget op om en rammekomposition?

Er det specifikt valget af Pattaya, som er problemet eller mener man bare ikke at emnet er interessant?
Så er man jo heller ikke i målgruppen.

Denne bog er skrevet indenfor en genre, der står mange hyldemeter om i enhver engelsksproget afdeling i bogbutikkerne i Thailand.

Lidt groft sagt, er valget ligesom i videobutikken, om man vil se en cowboyfilm, en slå-på-tæven-film eller en sværd-og-sandal-film.

Rammen er valgt, men indholdet må vise om underholdningsværdien var fornuftig. (kan i øvrigt anbefale "Hateful eight"hvor rammen netop er cowboygenren, men den overrasker på anden vis ved at den kunne være sat i et hvilket som helst miljø )

Derfor mener jeg, at man lige bør læse bogen, for at se om metakommunikationen fungerer i romanen.
Jeg har kun læst en enkelt af samme forfatter før. Og uanset hvad man mener om netop genren, kan han sgu sit håndværk.

Jeg læser nu for det meste faglitteratur, og får ikke altid "sunket ned" i en skønlitterær fortælling, idet de er let læste (i forhold til fagbøger) og en side tager ikke mange minutter..

Derfor er jeg helt rolig og kan ikke rigtig se problemet med denne bog.
Min mor ønsker sig altid samme slags bøger til jul. Der er den genre, der hedder "slægtsromaner"
For mig handler det om det samme: Kærlighed og begær, samt problemer på tværs af generationer, sat i forskellige miljøer.
Gaaaaaaab...
Men hun sluger den ene serie efter anden, og det er ikke udelukkende pop-kultur. Nogle af verdens førende forfattere har skrevet i den genre.

Jeg er derfor sikker på, idet jeg ved forfatteren kan sit kram, at denne bog er kvalitetsmæssig på højt niveau.

Men har man slægtsromansbrillerne på, er det personlige valg i alle tilfælde forkert alligevel..

Bogen er vel ikke anderledes end "Private dancer".
Den læste jeg også og tænkte: Fint nok...Og....???
Men det har jo intet med forfatteren at gøre. Historien om en mands deroute var leveret ganske fortræffeligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Angela-dk
Pattaya er jo bon-bon land for ¨gamel mænd. sker meget sjov og meget skit, glæder mig til læse bog.

Spring til debat: