Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Ægteskab (juridisk)
 Udskriv debat
Vielse
Thaidreamer
Hvad mener i , er nemmest :
1) At blive gift med thai pigen i thailand ? ,
eller
2) klare det i dk på rådhuset ?

Nogen der har en nem guide til nr 1 ?

sudsakhon
Selve vielsen og dermed registreringen er stort set lige nemt i begge lande.

Overvejelsen om hvor denne vielse skal foregå hænger derfor ofte mere sammen med den evt. efterfølgende ansøgning om familiesammenføring

Her er en guide:

http://thailand.u...aegteskab/

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
GAMBIT
Thaidreamer skrev:

Hvad mener i , er nemmest :
1) At blive gift med thai pigen i thailand ? ,
eller
2) klare det i dk på rådhuset ?

Nogen der har en nem guide til nr 1 ?

Det er langt nemmere at blive gift i Thailand, rent juridisk HVIS du ikke er gift på nuværende tidspunkt. - her ses bort fra diverse ceremonier, sin sot mm.

Inden du går i gang med ægteskabsproceduren vil jeg anbefale at ringe til den danske ambassade i Bkk og modtage korrekt information og dokumenter som du skal bruge.

Jeg tager forbehold for glemte små detaljer, det vigtigste er at jeg husker det var ganske nemt, dog nåede vi ikke at fuldføre processen helt grundet fejl fra min uduelige kommune og vi skulle på ferie i DK. så vi endte altså med at gøre det på den besværlige måde, nemlig i bureaukratiet Danmark.

Som jeg husker det gjorde vi således:

Step 1
For at blive registreret som ægtepar i Thailand skal du blot bestille en civil attest fra den kommune du bor, eller sidst boede i.

Step 2
Derefter skal du udfylde et oplysningsskema til indgåelse af ægteskab i Thailand, dette modtager du fra den danske ambassade i BKK - så vidt jeg husker skal dette sendes retur til den danske ambassade i BKK.

Step 3

Amphur delen

Du og din kommende Thai hustru går på Amphur i districtet hvor hun er født og får sin civil attest samt underskrevet af en af hendes forældre at de indvilliger i at lade deres datter gifte - hvis de stadig lever.

Der KAN blive spurgt om din indkomst, dette blev jeg ikke spurgt om - men hav en kopi af din formue eller sidste 3 mdrs indkomster med for en sikkerheds skyld.

Der betales et lille fee - og der bliver underskrevet og godkendt at i nu er et ægtepar - har du ikke selv 2 vidner med vil dette blive stillet til rådighed for et lille ekstra fee, måske 300 baht.

I er nu registreret som ægtepar i Thailand og modtager dokumentation herved. Denne dokumentation er fuldt gyldig i Danmark også.

Gift i Danmark

Prøv at undgå at gøre det i DK
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver

GAMBIT
Kiggede lige på min kones civil attest fra Amphur som ikke havde hendes nye efternavn registreret - hertil stod der at hendes efternavn ønskes:

May this surname be blessed with happiness and prosperity.

Det får du altså ikke nede på Svendborg kommune Rolll
- Eldridge Cleaver

sudsakhon
Hmmm??
Jeg er ikke bekendt med, at der skulle eksistere et krav om forældres samtykke, når en myndig registrerer ægteskab i Thailand.

Heller ikke, at det skulle være nødvendigt, at denne registrering foregik i fødekommunen (Amphur)

Men din guide var jo også efter fri hukommelse ;-)

Til gengæld forstår jeg ikke helt, hvorfor du mener, at man skal undgå vielsen i Danmark....
Generelt set er det lige ud af landevejen...
Men har man rod i sine dokumenter, kommer man ud i frustrationer i begge lande

GAMBIT
sudsakhon skrev:

Hmmm??
Jeg er ikke bekendt med, at der skulle eksistere et krav om forældres samtykke, når en myndig registrerer ægteskab i Thailand.

Heller ikke, at det skulle være nødvendigt, at denne registrering foregik i fødekommunen (Amphur)

Men din guide var jo også efter fri hukommelse ;-)

Til gengæld forstår jeg ikke helt, hvorfor du mener, at man skal undgå vielsen i Danmark....
Generelt set er det lige ud af landevejen...
Men har man rod i sine dokumenter, kommer man ud i frustrationer i begge lande

Well Sudsakhon, nu er det jo Thailand og som du sikkert værdsætter, er det ikke atypisk med forskellige procedurer, især i det mere rurale Thailand, som kan være tilbøjelig til at kører mere på skik end bare lov. At du ikke er bekendt med at en forældre skal skrive samtykke, også selvom min kone var 31 på daværende tidspunkt, så var det altså åbenbart "god skik" i dette district - Det kan du så være bekendt med nu.

Lad os bare sige at jeg risikoen for skrankepaveri er langt mere sandsynlig i DK.

Jeg tror måske du husker mit frustrerede indlæg omkring dette tilbage i Januar.. Det var nu ikke så meget med rod i papirerne, blot en manglende stempel fra en autoriseret translatør. Som du selv nævnte var vi blevet offer for en ægte skrankepave.

Desuden er der langt mere vente tid for at få de rigtige dokumenter, stempler og oversættelser lavet til at bruge i DK end den anden vej rundt.
- Eldridge Cleaver

sudsakhon
Jeg kan ikke helt huske episoden, men den bider dig naturligvis stadig ;-)
Generelt set, har jeg ikke oplevet de store problemer.
Men der er naturligvis eksempler, der dræner ens tålmodighed.

MHT samtykkeerklæringen, studsede jeg bare, har aldrig hørt om det før.
Kunne det være, at samtykkeerklæringen i virkeligheden var en vitterlighedserklæring?
Det er nemlig normalt, at forældre eller anden familie afgiver en sådan.
Redigeret af sudsakhon d. 10/06-2016 01:31

GAMBIT
sudsakhon skrev:

Jeg kan ikke helt huske episoden, men den bider dig naturligvis stadig ;-)
Generelt set, har jeg ikke oplevet de store problemer.
Men der er naturligvis eksempler, der dræner ens tålmodighed.

MHT samtykkeerklæringen, studsede jeg bare, har aldrig hørt om det før.
Kunne det være, at samtykkeerklæringen i virkeligheden var en vitterlighedserklæring?
Det er nemlig normalt, at forældre eller anden familie afgiver en sådan.

Der er som sådan ikke noget det bider, det er et overstået kapitel nu.

Mht samtykkeerklering eller vitterlighedserklering så ved jeg det ikke med sikkerhed, alt stod på Thai, men det var ikke nok med bare hendes yngre søster - det skulle være et familiemedlem med højere alder end hende.
- Eldridge Cleaver

cali111
Når man får oversat den Thailandske vielsesattest med henblik på familiesammenføring eller registrering af civilstand, så husk at få det rigtige årstal på.
Vores Thailandske vielsesattest kunne ikke godkendes i første omgang i min skranke anke kommune, fordi der stod det Thailandske årstal i oversættelsen.
Man har faktisk indtryk af, at der ligger en skjult dagsorden, som siger, er der det mindste galt så afvis.
Man kan så klage, til den samme instans som har afvist. De har 1 md. til at vurdere sagen igen.
Som regel fastholdes afvisningen, hvorefter de henviser til at klage til ankestyrelsen. Her har man 3 mdr. behandlingstid, hvor vi så fik medhold. Men da var vi rejst til Thailand igen.
Jeg er udsat for dette, hver gang jeg har noget med min kommune eller udlændingestyrelsen at gøre. Men det skyldes jo nok, at jeg efterhånden har et meget anstrengt forhold til autoriteterne, som giver sig udtryk i manglende ydmyghed.
Jeg udnyttede det så, da vi senere søgte om familiesammenføring, som selvfølgelig blev nægtet i første omgang.
Dette klagede jeg over, og klagesagen fik opsættende virkning, så min hustru kunne blive i landet medens sagen verserede.
Det tog 9 mdr. og vi fik selvfølgelig medhold i sagen, som drejede sig om, at jeg havde modtaget kontanthjælp i 2 mdr. inden for de sidste 3 år. Men da den trådte istedet for et uberettiget stop af min efterløn, var det ingen hindring for opnåelse af familiesammenføring, hvilket forøvrigt står klart og tydeligt i vejledningen om familiesammenføring.
Redigeret af cali111 d. 10/06-2016 03:27

http://www.aseanmctour.dk
Bade-Dyr
Vi blev gift i 2014.

Først papir fra DK om at jeg måtte gifte mig, i de papir står min indkomst også, Forældre navn med mere.

Se evt link fra Den Danske Ambassade side.

http://thailand.u...n-thailand

De papir skal så:

2. You should bring the certificate to the Thai Ministry of Foreign Affairs to be verified as a true document issued by the Royal Danish Embassy.

Da vi gjorde det koster det 200 baht pr papir, samt 40 baht til EMS hvis man vil vente nogle dage på papir, Eller 400 baht pr papir og vente ca 2 timer, Kun ca 50 kan gøre det om dagen, Så med at være der fra morgen af, Hvis man ønsker papir med samme dag.
Vi brugte Ministry of Foreign Affairs Bangkok.

Der er frit valg omkring hvilken Amphue man vælge at bruge.
Ambassaden anbefale at bruge Bangkok eller en anden i støre by.

3. When the certificate has been verified, you may register marriage at any District Office (amphur). The Embassy usually recommends that you register marriage in Bangkok*, or in another larger city, as the district offices in the cities are more familiar with the embassies' certificates. You do not need to make an appointment in advance with the District Office.

Omkring vidner er det 2 vidner, Frit fra alle hyller.

The amphur will charge you a small fee for the registration of marriage. Please note that you might also have to pay a small fee to the two marriage witnesses, if they are provided by the amphur.

Da vi fandt ud af det skulle være Thai, Opgav vi vores mål, Vi ønske at Min Mor og svigermor skulle skrive under.
Vi endte med at bruge Svigermor da hun bare VILLE være med, Og konens storebroder kørte hende til Amphue, Så vi brugte dem, Men som de sagde på Amphue, De kunne gøre dette for 100 baht pr vidne.

Mener vi gav 100 baht for at blive gift.

Vi fik begge de 2 stk vielse papir.

50 baht for at konen fik mit efternavn som mellemnavn.

20 baht for nyt Thai ID-Card.

Da vi så var gift, skal det hele vejen tilbage igen, Før man kan få register sit ægteskab i DK.

Altså havde oversat de Thailandske vielse papir til English, Der er mange ved Legalisation konto i Bangkok der kan klare det for 200-300 baht pr document.
Og koste så igen 200-400 baht for at få dem certificate. Vente nogle dage, Eller samme dag.

De papir skal så godkendes på den Danske Ambassade.

De skal sendes hjem til ens hjemkommune, Som så register at man er gift.

Er ikke 100% sikker, Men mener vi brugte ca 10.000 baht total for alt omkring at blive gift og få det register i Danmark.
Min hjemkommune var utrolige hjælpsomt, De papir der står på internet man skal sende hjem før de laver papir på jeg måtte gift mig, Gav de lov til at sende pr E-Mail.
Har en god bekendt her nede, Da ikke fik lov til dette da han skulle giftes, Og måtte sende alt papir hjem først.
De laver først papir når man har betalt gebyr til kommunen, Mener det var 500 Danske kr.

Vi brugte de "løsgænger" oversætter ved Thai Ministry of Foreign Affair, Da vi og dem var der 30 min før de åben, Så vi havde alle papir klar da de åben op.

PS: Husk på det her er Thailand, Og special mindre Amphue kan give lidt "bøvl" Da de måske ikke er vant til det.

Held og lykke i fremtiden.
Redigeret af Bade-Dyr d. 10/06-2016 04:10

hugoboerge
Vil lige naevne til traadstarter ordet "aegtepagt" eller pre-nuptial agreement som kan vaere/blive et vigtigt dokument hvis aegteskabet oploeses paa et senere tidspunkt. Dokumentet registreres og opbevares paa det Amphoe kontor hvor man bliver viet.

Jeg ved godt det er et fy-ord at bringe op naar to mennesker er forelskede og oensker at blive gift.

Held og lykke med foretagendet.

Thaidreamer
Ægtepagt er skam lavet .. da jeg er selvstændig

Men tak for påmindelse

farao54
Blev gift i DK sidste år, og synes at det var lige ud ad landevejen.
Men jeg har et klart indtryk af at forarbejdet ikke skal være fejlet ret meget, før det kan gå helt galt.
Men oversættelse af nødvendige dokumenter med tilhørende godkendelse af Thai foreign affair, samt verificering af DK ambassade i BKK.
Herefter var der blot tale om visa til dk, samt bestille tid på rådhuset hvor der så lige skulle afsættes tid til at de tjekker dokumenterne igennem. Verificeringen i BKK, skulle være givet godt ud, da man så får et stempel med hjem til DK, så de slipper for at skulle kontakte Thailand for at få verificeret at f.eks. navnet på fruen, er oversat korrekt osv.

Og så mener jeg at Sudsakhon på et tidspunkt skrev nooget lov mæssigt ifbm eventuel fremtidig skilsmisse, hvor der vist nok kunne være en fordel i at nøjes med en 'munke vielse' i Thailand, for at undgå konflikter mellem de 2 landes lovgivning omkring deling af formue osv... Men her må vi nok bede Sudsakhon om en genopfriskning..:-)

hugoboerge
Thaidreamer skrev:

Men tak for påmindelse

Velbekomme. Er det en aegtepagt lavet i DK hos dansk advokat eller i Thailand ved Thai advokat ? Undskyld jeg spoerger, men muligvis er der forskelle i fortolkningerne men maaske Sudsakhon lige skulle komme paa banen omkring emnet.

sudsakhon
Ægtepagt er et kompliceret spørgsmål.
Men udgangspunktet er mandens domicillov ved ægteskabets indgåelse.
Domicillandet er det land, hvor manden har bopæl eller ophold, i den hensigt varigt at forblive der eller i det mindste uden hensigt til, at opholdet kun skal være midlertidigt

Undtagelsen er, at hvis manden umiddelbart i forbindelse med ægteskabets indgåelse klart foretager et domicilskifte, gælder mandens nye domicillov.

sudsakhon
PS..@ farao54.
Så vidt jeg husker var emnet lidt anderledes.
Tænker du på denne tråd?

http://www.thaila...d_id=17513

hugoboerge
sudsakhon skrev:

Ægtepagt er et kompliceret spørgsmål.
Men udgangspunktet er mandens domicillov ved ægteskabets indgåelse.
Domicillandet er det land, hvor manden har bopæl eller ophold, i den hensigt varigt at forblive der eller i det mindste uden hensigt til, at opholdet kun skal være midlertidigt

Undtagelsen er, at hvis manden umiddelbart i forbindelse med ægteskabets indgåelse klart foretager et domicilskifte, gælder mandens nye domicillov.

Hvis vi forestiller os at traadstarter vil forblive at vaere bosat i DK og at vielse foretages paa Amphoe i Thailand kraeves det saa at aegtepagt formodet at vaere lavet i DK ved dansk advokat registreres paa Amphoe i Thailand i forbindelse med vielsen ? Eller skal der laves en ny aegtepagt foretaget af Thai advokat ?

farao54
sudsakhon skrev:

PS..@ farao54.
Så vidt jeg husker var emnet lidt anderledes.
Tænker du på denne tråd?

http://www.thaila...d_id=17513

Ja, det var den tråd jeg tænkte på. Emnet var lidt anderledes, men så alligevel ikke, idet en ægtepagt vel oftest, hvis ikke altid, indgås med henblik på beskyttelse i en eventuel fremtidig skilsmisse...

sudsakhon
@hugoboerge

Hvis vi forestiller os at traadstarter vil forblive at vaere bosat i DK og at vielse foretages paa Amphoe i Thailand kraeves det saa at aegtepagt formodet at vaere lavet i DK ved dansk advokat registreres paa Amphoe i Thailand i forbindelse med vielsen ? Eller skal der laves en ny aegtepagt foretaget af Thai advokat ?

Så vidt der er indgået aftale om ægtepagt inden vielsen kan en dansk ægtepagt registreres i Thailand. Igen, hvis den ikke strider mod thailandsk lov.
Men efter dansk ret, mandens domicillov, er det dansk formueordning, der gælder. (Da fælles bopæl således er i Danmark)

Flytter parret til Thailand, er det svært at forudse hvilken formueordning, der gælder.
Men formodningen vil være, at det er thailandske formueordning, ved bopæl og skilsmisse der. (Med de restriktioner, der så kommer til at gælde)
Jeg er blevet oplyst, i forbindelse med mit notat om dødsboskifte,, at der kan være situationer, hvor en ægtepagt, der strider mod thailandsk lov alligevel tillægges retskraft.

F.eks. en ægtepagt, der er oprettet efter indgåelsen af ægtskabet, som kan foretages efter dansk lov.

Men det er sådan at sige ikke noget man kan forudse og dermed støtte ret på.
-Og formålet med en ægtepagt er jo netop, at man ønsker at forudse hvilken retsstilling man hat i forbindelse med en skilsmisse og -eller dødsboskifte.

Thaidreamer
hugoboerge skrev:

Thaidreamer skrev:

Men tak for påmindelse

Velbekomme. Er det en aegtepagt lavet i DK hos dansk advokat eller i Thailand ved Thai advokat ? Undskyld jeg spoerger, men muligvis er der forskelle i fortolkningerne men maaske Sudsakhon lige skulle komme paa banen omkring emnet.

udformet af dansk advokat , underskrevet i dk , og tinglyst her i dk

Spring til debat: