Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Etnisk rabat - afstemning
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/05-2006 09:11
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg ser at afstemning giver ca. 50/50. En logisk konsekvens af at acceptere etnisk rabat er så også at man afholder sig fra at brokke sig over prisdifferentiering baseret på det samme i Thailand. Med andre ord, man betaler som farang med et smil forhøjede priser for serviceydelser, massage, mad, forlystelser, national parker etc. Er 50% også enige i det? mvh rinpoche |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 22/05-2006 09:38
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Jeg betale ikke med et smil naar jeg skal betale bare fordi jeg er farang jeg er sur over at jeg som farang skal betale mere end thai men der er jo ikke rigtig noget at gore vil det og hvem skulle jeg saa klager til for at faa mit ret.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 22/05-2006 13:28
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 540 |
Tjaaaa, både og, man kan vel ikke have ondt i r... over at vi skal betale 200 baht i entre og en thai skal betale 20 baht i entre til en nationalpark, når man tager løngrundlag og rådighedsbeløb i betraktning eller har jeg en naiv holdning, jeg er da ikke ked af at vi skal betale det mere, synes kun det er fair.... Der hvor filmen kan knække er hvis vi skal betale mere for almene ydelser såsom massage og lign. men det er nu heller ikke min opfattelse at det er sådan.... Hilsen Martin Kaiser-Nielsen Tuk Tours - Thailand |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 22/05-2006 13:50
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hej Det mener jeg nu ikke kan sammenlignes... 1... rabatter. 2... Overpriser. Hvor er lige sammenlignings grundlaget. Le-si |
|
|
|
| falang yao |
Lagt på d. 22/05-2006 14:27
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1075 |
le-si skrev: Hej Det mener jeg nu ikke kan sammenlignes... 1... rabatter. 2... Overpriser. Hvor er lige sammenlignings grundlaget. Le-si Hej Lesi, Den ligger i at hvis : hvis EN får rabat så skal det udlignes med at en ANDEN skal betale "overpris", da det er ikke tale om "dumping" priser eller "Frelsens Hær" , og så kan vi diskuterer til evigheden om det er fair/rimeligt at nogle bliver forfordelt p.g.a. deres "etnisk baggrund".M.v.h., M. Rasmussen
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk |
|
|
|
|
Lagt på d. 22/05-2006 15:18
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
tror at kunne huske at dette emne har været oppe og vende engang før med de samme kommentarer til dette spørgsmål ,og vi kan jo ikke gøre så meget ved det , der er sådan , kan sammenlignes med alle de forskellige indkøbsmuligheder hvis man er medlem af en bestemt fagforening , og vil sige som tuktuk hvad gør det at man skal betale en smule mere i de forskellige seværdigheder der findes her i thailand , og mener også at vide at der er ingen prisforskel på diverse service ydelser om du er falang eller thai |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/05-2006 15:19
|
|
Grundlaget le-si er såre simpelt: pris baseret på etnisk oprindelse Om det er rabat eller overpris er da ligemeget. Og så har falang yao da også fuldstændig ret, det ene afføder det andet. Iøvrigt taler jeg ikke om hvorvidt det er fair eller ej, blot den moralsk logiske konsekvens af at acceptere en rabat på flyrejser baseret på etnisk oprindelse bør tilsvarende udløse en accept af prisdifferensiering baseret på det samme i Thailand. Kunne godt tænke mig at vide om de 50 % der stemte ja tilsvarende stemmer ja til prisdifferentiering i Thailand? Martin, hvis du kunne læse thai, ville du vide at det mange steder er sådan. Iøvrigt kan det næppe komme bag på dig at der er trods alt er en del thaier der har et rådighedsbeløb som nogle af os kun kan drømme om. Jeppe, du forstår ikke min pointe, jeg gider heller ikke diskutere dette fortærskede emne igen kun set i lyset af afstemningen, se ovenstående. mvh rinpoche Redigeret af rinpoche d. 22/05-2006 15:21 |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 22/05-2006 17:17
|
|
hejsa Rinpoche skrev: Martin, hvis du kunne læse thai, ville du vide at det mange steder er sådan. Iøvrigt kan det næppe komme bag på dig at der er trods alt er en del thaier der har et rådighedsbeløb som nogle af os kun kan drømme om. Jeg kan ikke læse Thai 100 %(men 50 % er nok til kunne læse det jeg skal kunne læse !) og jeg forstår godt teksterne der står de forskellige steder........ en Del thaier har et stor rådighedsbeløb skriver du..... ja men en MEGET MEGET MEGET LILLE del..... det er nøjaktigt denne smålighed der gør at jeg er glad for at bo i Thailand og ikke i Danmark.... Jeg ville da være glad hvis SAS til ex. havde en rabat til andet end forretningsfolk, UPS der var vist også en prisforskel....hmm jeg KAN altså hidse mig op over det, kan man ikke lide lugten i bageriet, skal man nok ikke være slagter.....eller sådan noget ligende..... Det der er galt er at vi danskere en gang i mellem har svært ved at se ud over vores egen næsetip og være glade for at der ER nogen som kan opnå rabbatter som VI ikke kan få af den ene eller den anden grund, men jeg har erfaret at hvis man snakker lidt med dem på deres eget sprog og "driller"/plager dem lidt kan man også få samme rabat/pris.....det kunne du jo prøve næste gang....! Kan i øvrigt fortælle dig at det er IKKE alle steder at priserne er forskellige, i Tiger templet er prisen for indgang 300 baht pr. PERSON uanset om du er barn, voksen, Thai eller turist..... det synes JEG er synd da det holder en Masse Thailændere for døren da de ikke kan betale den pris, jeg har set op til flere minvans med familier og busser med skolebørn vende om da de fik prisen da de håbede på at de kunne komme ind og se tigerne og tage billeder sammen med dem, men altså ikke kunne betale prisen, det synes jeg er forkert !!! men fred være med de smålige !!!! Hilsen Martin Kaiser-Nielsen TukTours - Thailand p.s. må der så heller ikke være herre- og dametoiletter mere hvis man ikke må kigge på hvad folk er eller hvor de kommer fra eller hvad de er ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/05-2006 17:42
|
|
Hej Martin, Ved ikke lige hvad du refererer til når du nævner smålighed, og du misforstår åbenbart bevidst hvad jeg skriver, og det er faktisk lidt trættende at jeg skal blive ved med at gentage mig selv: Iøvrigt taler jeg ikke om hvorvidt det er fair eller ej, blot den moralsk logiske konsekvens af at acceptere en rabat på flyrejser baseret på etnisk oprindelse bør tilsvarende udløse en accept af prisdifferensiering baseret på det samme i Thailand. Og når du taler om at jeg skal prøve at tale med dem på deres eget sprog så finder jeg det lidt morsomt, da min far er thai og jeg er født og opvokset i thailand, men hvad har det med sagen at gøre? Ang. tigertemplet i `Kan tvivler jeg alvorligt på at du har ret, selvom jeg ikke har været der siden det fik massiv exposure i bla. discovery channel, og så kan du iøvrigt tage din bemærkning omkring smålighed og .... læs dog for pokker hvad jeg skriver inden du farer i kridthuset og spørg hvis der er noget du ikke forstår. Og i lighed med andre internet-krigere der kan en hel masse, så tvivler jeg alvorligt på at du kan læse det du taler om, siden du har det indtryk. rinpoche. Redigeret af rinpoche d. 22/05-2006 17:50 |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 22/05-2006 18:57
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Hejsa, I forbindelse med den nuværende afstemning, så havde vi for noget tid siden en lignende afstemning omkring samme emne (kan ses ved at trykke Afstemningsarkiv i afstemningsboksen). Dengang hed spørgsmålet: Har du/I fået etnisk rabat på flyrejser til Thailand ? Og de 146 stemmer var fordelt med 34% til ja, 58% til nej og 8% til ved ikke. Til trods for at "kun" 34% svarede ja til at de havde fået sådan én rabat, så svare 49% altså ja til at det er i orden i den nuværende afstemning. Personligt mener jeg helt klart at det er forkert og det får mig til at tænke på en episode for nogle år siden her i København hvor jeg sidder og snakker med min partner i firmaet dengang - hun er kineser og der kommer en tyrker vi kender og fortælle at han lige har købt 30 æg for 20,- inde hos grønthandleren ved siden af. Vi syntes at det er en OK pris og min makker går ind for at benytte sig af tilbuddet og kommer tilbage med 30 æg som hun havde givet 25,- fordi grønthandleren benægtede at han noglesinde havde solgt æg for 20,- pr. bakke. Jeg syntes så at 25,- er ok for 30 æg og går ind hos grønthandler og tager en bakke. Dem ville han havde 30,- for og der stoppede festen og han fik lov til at beholde sine æg. Det kan sgu' ikke være rigtigt at en landsmand til grønthandleren skal give 20,-, en anden udlænding 25,- og så kan den hvide dansker betale gildet for de andre....... Denne form for særbehandling udfra etnisk herkomst er desværre ret udbredt herhjemme - jeg har i hvert fald oplevet den adskellige steder. Og resultatet er at jeg ikke lægger mine penge et sted hvor jeg har følelsen af at blive pisset på. Jeg kan lige forestille mig et ramaskrig der ville blive hvis Netto satte prisskilte op med 5,95 for hvide, 6,95 for gule og 7,95 for sorte på f.eks en liter mælk. Den ballade der kunne blive ud af det kan vi alle vist nok forestille os uden den store fantasi - men ikke desto mindre så ville det kun være helt i tråd med mit eksemple fra grønthandleren eller eksemplerne vi tidligere hørte om på flyrejser. En ting jeg overbevist om er at det findes, det er ikke fair og vi får det aldrig stoppet.... Ikke at det er et problem for mig at en-eller-anden kan få en vare billigere end mig, det er fair nok og det kan der være tusind gode grunde til - men for mig er det ikke en god grund at jeg har den forkerte hudfarve eller snakker de forkerte sprog. Så mit spørgsmål er, hvad gør vi ved det ???? Skal vi selv prøve at opnå en eller anden form for rabat ???? Hvordan gør vi ???? Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 22/05-2006 19:48
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 873 |
den eneste gang jeg har oplevet ens priser på seværdigheder og museer i thailand var på opium museet ved den gyldne trekant, 50 baht for ALLE![]() |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 23/05-2006 05:28
|
|
Kære Rinpoche Jeg angriber IKKE dig personligt men jeg kan blive harm over man vader rundt i om men kan få en rabat eller ej grundet i hvor man kommer fra eller hvad man laver. Jeg forstod skam godt dit indlæg og citerede dig også kun for bemærkningen om rådighedsbeløb af samme grund, da jeg mener det var helt ude i skoven.... Bemærkningen om at snakke med dem, var heller møntet på dig, men bare at man som regel hvis man spørger får den "rabat"/pris som Thailænderne betaler... Tiger Tempelet holder, jeg var der så sent som for 3 dage siden og så igen en familie på 4 gå hjem med uforettet sag, da det var for dyrt....synd !!! Som svar på sit spørgsmål om den moralsk logiske konsekvens kan jeg ikke se det store problem i at thailænderne slipper billigere visse steder, igen grundet i den almene befolknings rådighedsbeløb... Hilsen Martin Kaiser-Nielsen Tuk Tours - Thailand |
|
|
|
|
Lagt på d. 23/05-2006 06:10
|
|
Davser Ja jeg går aldrig ind nogen steder, hvis ikke jeg skal betale samme pris om thaierne. Så må de undvære mine penge. Det er en sjovt at se dem når vi har kommeten hel flok, og vi ikke vil betale, de får sådan et sjovt udtryk i hovedet bamsen |
|
|
|
| Nuk |
Lagt på d. 23/05-2006 09:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 179 |
Og når jeg skal ind og se noget i TH. , og de vil have overpris, siger jeg , at jeg lukker det ene øje, så jeg vil gerne ind billigere. Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
|
| Mads_T |
Lagt på d. 23/05-2006 10:05
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 115 |
Rinpoche skrev: Hej Martin, Ved ikke lige hvad du refererer til når du nævner smålighed, og du misforstår åbenbart bevidst hvad jeg skriver, og det er faktisk lidt trættende at jeg skal blive ved med at gentage mig selv: Iøvrigt taler jeg ikke om hvorvidt det er fair eller ej, blot den moralsk logiske konsekvens af at acceptere en rabat på flyrejser baseret på etnisk oprindelse bør tilsvarende udløse en accept af prisdifferensiering baseret på det samme i Thailand. Og når du taler om at jeg skal prøve at tale med dem på deres eget sprog så finder jeg det lidt morsomt, da min far er thai og jeg er født og opvokset i thailand, men hvad har det med sagen at gøre? Ang. tigertemplet i `Kan tvivler jeg alvorligt på at du har ret, selvom jeg ikke har været der siden det fik massiv exposure i bla. discovery channel, og så kan du iøvrigt tage din bemærkning omkring smålighed og .... læs dog for pokker hvad jeg skriver inden du farer i kridthuset og spørg hvis der er noget du ikke forstår. Og i lighed med andre internet-krigere der kan en hel masse, så tvivler jeg alvorligt på at du kan læse det du taler om, siden du har det indtryk. rinpoche. Rinpoche, ..- ( oh du store ekspert i alt vedrørende Danmark og Thailand )bette ven, når du nu alligevel ikke kan acceptere andre meninger end din egen, så var det måske en ide, at du oprettede dit eget debatforum på din egen computer, så kunne du selv skrive alle indlæggene, så var du også fri for at folk bevidst misforstod dig, og du vil heller ikke blive så træt, fordi du nu ikke længere skal gentage dig selv, ja, der er garanteret mange fordele for dig ved et sådant forum. Selvfølgelig ville det være et stort tab for os andre her på dansk-thai, at vi skulle undvære din mening om stort og småt, .... men så kommer der jo nok en anden "ekspert" på et tidspunkt. Bare et godt råd fra mig ![]() Mads Et lille humoristisk /ironisk indlæg i debatten, som jeg sikkert nok skal få at høre for. ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 23/05-2006 11:07
|
|
Tak for rådet bette ven. Og for dit dybsindige ndlæg omkring emnet etnisk rabat. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 23/05-2006 11:36
|
|
Tiger Tempelet holder, jeg var der så sent som for 3 dage siden og så igen en familie på 4 gå hjem med uforettet sag, da det var for dyrt....synd !!! Ja, det kan vi hurtigt blive enige om. Godt nok en pebret pris for en thailandsk gennemsnitsfamilie. Jeg mente ellers jeg havde set et skilt med dual pricing på thai, men der tager jeg så åbenbart fejl. mvh rinpoche |
|
|
|
|
Lagt på d. 23/05-2006 11:40
|
|
kommer lige hjem fra besøg på krokodillefarmen i samut prakan , kan oplyse at min kæreste betalte 60 bath og jeg selv måtte af med 300 bath , dete kunne måske være en god ide for tivoli og andre steder derhjemm at indfører en højere betaling for turister og så lade danske komme ind billigere ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 23/05-2006 12:13
|
|
Ang tiger templet i `Kan. Her finder du et billede af skiltet, der tilmed på engelsk siger at man blot skal fremvise sit thai ID kort for at komme gratis ind. http://www.virtua...i-R-1.html Næsten nederst. mvh rinpoche |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 23/05-2006 12:37
|
|
Hejsa Skiltet stammer fra da de lavede prisen om d. 1/92005 det blev pillet ned meget hurtigt efter det og er der ikke mere, og man får ikke en speciel pris mere, men jeg ved godt det har været der.... Nu er der et andet skilt (på thai) hvor man skal søge om at kunne komme ind med rabat, men det står ikke på deres hjemmeside eller lign. og overrasker mange når de så kommer derop... Du kan se lidt fra deres hjemmeside her, at selv om du er thai har du doneret 100 baht til drese nye anlæg, det kan jo være svært hvis du er kommet gratis ind... http://www.tigert...nation.htm Men lad nu det ligge, tilbage til diskutionen, nej jeg synes ikke det er forkert at man kan opnå rabbater og andre fordele ved at være fra et bestemt land eller en bestemt type menneske (ex. statsansat eller lign) og så kan man være enig eller uenig i det, fred være med det....! Martin Kaiser-Nielsen Tuk Tours - Thailand |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

, og så kan vi diskuterer til evigheden om det er fair/rimeligt at nogle bliver forfordelt p.g.a. deres "etnisk baggrund".