Se indlæg
 Udskriv debat
Pension
ibtj144
Jeg har også fået oplyst , at man godt må tage sin pension med sig til et andet land. og også flytte sin adrs. ( Men ) hvis man gør det,
Så er det at man mister sine tillæg, og kun får grundbeløbet. Og så er det jo ikke nemt at leve for pensionen hernede.
Det er derfor jeg ville beholde min adrs hjemme i dk. ( Men )
Det går jo så i konfligt med bopælspligten. som jo kun giver dig tilladelse for at være væk 6 mdr om året hvis du vil have din adrs i dk.
Såå. Jeg ved sku ikke hvad er bedst og mest rigtig
ib
Ib Tjørnild

surin
bedst og mest rigtigt det ved jeg ikke men kender da flere der bor fast ithailand med pension de har proforma adresse her i dk og for at staten ikke registrere at de rejser ind og ud af dk så tager de til norge og derfra via finland til thailand

Davser
Ja jeg kender flere som bor i thailand som har en adresse i enten norge eller spanien hos nogle,og så kan de få hele pensionen ud til thailand,da du kan flytte din pension rundt i EU og få det hele med,man skal bare kigge på skatten,feks,mener jeg i frankrig at man ikke skal betale skat af sin pension
pensionistbamsen

dkjohnt
Det er jo nemt i Jomtien området, (soi Chaiyapruk)at finde små apartments til 1500-2000 om måneden, eller 3500-4000 møbleret. Nogle steder endda små huse til 4500-6000. Nogle steder med fælles swimmingpool. I de år jeg boede i Jomtien brugte min kone og jeg ca. 6000baht om måneden til mad.
Hun købte selv ind på markedet og de gange vi ønskede hurtigmad så er der jo et væld af gadekøkkener.
Men har man dyre vaner, så slår pensionen måske ikke til. Men 20.000 baht om måneden er da langt rigeligt skulle jeg mene.
Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.

"If you havnt been - you havnt live"

surin
og på landet er 10 til 15000 bath alt rigeligt til et godt livGrin

Davser
Ja som jeg altid siger
500 bath om dagen ja ca 15.000 bath om måneden så lever du meget godt
og i de næsten 2 år jeg boede i jomtien, ja så handlede konen ind på markedet og lavede mad til os,Det var sjældent jeg gik i dansk spisested,fordi jeg fatter ikke at de skal være så dyre bare fordi det hedder dansk
JA John sidst jeg så dig var i gourmet house hos orla i soi 7
spisebamsen

surin
15000 bath pr mrd i jomtien det var nok ikke gået for mig
men nu er jeg jo heller ikke så standhaftig og ædrulig som bamsefarrCoolCool

Davser Surin
Ja men vi ryger og drikker jo ikke,og jeg går ikke med andre piger
så det er jo kun til mad og husleje, og vand
Så det er jo svært at bruge de penge
fattigbamsen

ibtj144
Ja der kan jeg heller ikke rigtig få 15000thb, til at slå til om måneden.
også selvom jeg ikke drikker.
Alene husleje,lys,vand,ubc,Tlf.Thai sygeforsikring udgør 10000thb, Så mit forbrug pr md ligger nærmere på 25 til 30000thb om måneden. Og det er enda når vi spiser hjemme. Det meste af tiden.
MVH IB
Ib Tjørnild

surin
og hvor bor du så henne i pattaya?

Rasmus
Lad mig slå en ting fast med det samme. Ifølge EU regler fra efteråret 2000, skal alle EU borger beskattes i det land hvor man har sin hovedindkomst, uanset bopæl inden for EU. Er man bosat uden for EU beskattes man efter almindelige danske skatteregler. (søfolk og andre udsendte har særlige regler) En pensionist (folkepensionist 67 år eller mere) må således betragtes at have sin hovedindkomst i Danmark, og således beskattes derefter. Da der er indgået fælles beskatningsregler mellem Danmark og Thailand bliver man således ikke beskattet i Thailand af indkomst som allerede er beskattet af hjemlandet Danmark. Der er naturligvis visse tillæg i pensionen som man ikke kan opnå, så som boligsikring, varmeydelser, hjælp til briller og andre hjælpemidler hvis man da ikke direkte er invalid eller handicappet. Man har akkurat samme muligheder for fradrag som andre danske skattyder, med undtagelse af konens personfradrag – da parret jo ikke opholder sig i Danmark - samt evt. renteudgifter man måtte have uden for EU landene. Samme regler gælder også indkomster fra aktie udbytter, kapitalpension eller anden ubeskattet kapitalopsparing / pensionopsparing som udbetales i Danmark.
Om en efterløn modtager lovligt kan bosætte sig permanent i Thailand, (før han bliver 67 år) er jeg noget tvivlende overfor.
Hilsen Rasmus
Redigeret af Rasmus d. 18/10-2004 10:10

surin
som efterløner må man max være uden for eu i 3 mrd.

commandertorp
hejsa !
Wink

Jeg har lige fået tilkendt min førtidspension og ville af den grund gerne høre om nogen vidste noget om udbetalinger i Thailand, så vidt jeg har fået at vide på mit kommunekontor, skulle det eneste der bliver berørt være min behandlings-ret hos læger/sygehuse hvis jeg vel at mærke vælger at returnere !?!?
- og hvis dette er korrekt, så er det jo ikke noget en sygeforsikring ikke ville kunne klare ?
Commandertorp

Hjem er det sted man sætter sin kuffert !
OK det ser ud til at det er Thailand denne gang Wink

http://www.khonkaen.dk
bahtman
problemet er at der findes to forskellige f:ee-lrtidspesioner, har du efter den 1/1 2003 f:aa-let f:ee-lrtidspension kan du tage hele pensionen med da der ikke findes nogle till:ae-lg i den nye pension, den svare til rent dagpenge, du vil derfor ikke miste en krone, brug det link jeg har langt i dansker i thailand til [url]www.dss.dk[/url]
folk som har f:aa-let pension f:ee-lr 2003 vil muligvis miste tillek hvis de flytter til thailand,
da jeg fik pension i 2003 kender jeg ikke de gamle regler, men har du lige f:aa-let pension er det bare om at komme igang med at pakke CoolCoolCoolGrin

surin
og husk hvis i fraflytter dk inden i er blevet 45 så mister iretten til folkepensionenSad

Henrik J
surin skrev:
og husk hvis i fraflytter dk inden i er blevet 45 så mister iretten til folkepensionenSad

Hej Surin

Tak for svaret på et spørgsmål jeg har gået og tænkt over.

Kender du et link til et sted hvor jeg kan læse den præcise lovtekst?

MVH Henrik
Once you go asian, you never go caucasian

commandertorp
- Se det var jo et svar jeg kunne lide !!! lol

- Bye bye Danmark ! see you in the next life !!! lol
Commandertorp

Hjem er det sted man sætter sin kuffert !
OK det ser ud til at det er Thailand denne gang Wink

http://www.khonkaen.dk
surin
Henrik J skrev:
surin skrev:

Hej Surin

Tak for svaret på et spørgsmål jeg har gået og tænkt over.

Kender du et link til et sted hvor jeg kan læse den præcise lovtekst?

MVH Henrik

du kan læse det under [url]www.dds.dk[/url] for at få folkepension skal du have boet i dk i mindst 30 år imellem du var 15 og 67 år

bahtman
ja det skulle man umiddelbart tro, men reglerne kan b:ee-ljes, for du f:ee-lrtidspension kan du rejse ud af landet, n:aa-lr du har l:ee-lst, dine ophold i udlandet bliver betraktet som ophold i danmark, og du vil derfor stadivek f:aa-l fuld folkepension.
Grin

surin
ja jeg ville nu have det på skrift fra kommunen før jeg turde stole på at reglerne kan bøjes og det vil min kommune ikke så jeg skal ikke nogen steder før jeg er 45Wink

Spring til debat: