Se indlæg
 Udskriv debat
datter med til Danmark
jornnielsen
Hej allesammen

Min kæreste, snart kone har en datter (12 år) fra tidligere forhold med thailandsk mand. De har aldrig været gift, men hun har faderens efternavn. Han vil under ingen omstændigheder lade barnet komme med hende her til selvom han ingen kontakt har til barnet overhovedet. Nogle siger hvis hun skifter efternavn til hendes mors navn og vi så har været gift i 6 månederne, så kan jeg underskrive papir at jeg vil ta´ ansvar som hendes far. Ved i noget om det eller kan nogle sige hvem vi skal kontakte

Hjælp hjælp hjælp....... tak

Jørn

Ki Nuk
Hej Jørn...

Jeg har vendt det samme problem med min forlovede; hun har en søn på 10; født uden for ægteskab, og faderen til ham har heller ikke nogen interesse i knægten. Vi har sankket om, at jeg på et tidspunkt adoptere sønnen, men hun er helt blank på, hvordan det gøres. Så vi har egentligt aftalt, at vi kontakter Thai myndighederne, når jeg kommer derned næste gang. (om 10 dage Grin)
Jeg håber at have lidt nyt med til dig, når jeg er hjemme igen, så et svar her og nu kan jeg ikke give... Sad

Men måske nogle af de ærede medlemmer her kan bidrage med noget relevant ??? Wink

mvh... Ki Nuk Cool

Thai børn som er født uden for ægteskab. "born out of wedlock" tilhøre mødrene 100%, så deres daddy har intet at komme efter.
Redigeret af d. 12/11-2006 09:11

paulsenp
deepseadivers skrev:
Thai børn som er født uden for ægteskab. "born out of wedlock" tilhøre mødrene 100%, så deres daddy har intet at komme efter.

Det er ikke korrekt dsd.

Hvis barnets far er registreret har han stort set "hånds- og halsret" over barnet. Hvis ikke han frasiger sig retten til barnet, er det meget svært at få barnet med ud af Thailand.

For efterhånden en del år siden adopterede vi min kones niece, som er født udenfor ægteskab. Det lykkedes kun fordi faderen accepterede at give afkald på datteren.
Peter

Hej Peter

Jeg kan kun referere til min egne tidligere situationer, som lignede de 2 overstående. Og der var svaret fra bkk ambassaden, at alle børn som er født uden for et normalt registret ægteskab ”Born out off wedlock” tilhøre moderen 100 %.
Men der er måske et fåtal af thaimænd som har boller store nok til, at de tager det store ansvar der følger med når lillemor bliver gravid og lader sig registreres som far. De har selvfølgelig fuld myndighed over deres barn.

dsd
Redigeret af d. 13/11-2006 11:47

Zombie
Hej Jørn
Ambassaden kræver bevis på at moderen har den fulde forældremyndighed eller at der foreligger en tilladelse fra barnets fader på at barnet kan rejse ud af Thailand med sin mor.
Det er nok bedst hvis denne tilladelse udfærdiges så ordlyden bliver noget i stil med "Jeg giver hermed tilladelse til at mit barn kan rejse til Danmark og tage ophold der" Så er den samtidigt tidsubegrænset.
Din Kæreste kan uden tilladelse fra sin exmand ændre barnets navn til sit eget på det lokale kommunekontor.
For at overtale faderen kan din kæreste måske prøve at allierer sig med landsbyens borgmester (hvis de kommer fra en mindre by) for sammen at tage et alvorsord med faderen.
Hjælper det ikke kan du prøve bestikkelse med 2 - 3 måneders løn til faderen (sikkert 15000 - 20000 bath hvis han er en almindelig arbejder).
Sidste løsning er at gå i retten og vinde forældremyndigheden.
Det skal siges at jeg ikke har erfaringer med andet end navneskiftet men det er mit bud på en fremgangsmåde, jeg håber det lykkedes for jer.

MortenDue
Har lige talt med hustruen. Vi har samme udgangspunkt som Jørn - børn af tidligere ægteskab, men uden lovformeligt giftemål.

Ethvert barn i Thailand har en far og hans navn (sandt eller ej) står på barnets papir........

Men første trin er at ændre barnets navn til moderens.

Og er børnene født "out of wedlock" (lovformeligt papirægteskaCool så er børnene reelt moderens 100%.
.....................................................................................
En anden ting i familiesammenføring med børn er, om børnene har haft samkvem med begge forældre eller ej. Hvis "ej" - dvs for "vores" tilfælde, ikke har haft samkvem med faderen, så er dette en fordel i forhold til familiesammenføring.

Husk dog at har moderen ikke haft samkvem med børnene inden for de sidste 2 år - fx kom til DK på første opholdstilladelse for 2 år siden, så træder der en meget fleksibel "Krav om tilknytning" ikræft.......

For vores tilfælde kan nævnes at begge børn ikke bor hos deres far (og aldrig har gjort det), men hos deres bedsteforældre, som efterhånden har en vis alder, at de ikke længere er istand til at passe 2 børn. Dette taler til fordel for "barnets tarv" at opnå familiesammenføring.
Chance favours the prepared mind

www.mjdue.dk
Zombie
For forståelsens skyld:

wedlock (Engelsk-Dansk)
ægtestand;
¤ child born in (or out of) ~ barn født i (el. udenfor) ægteskab;
* They lived together out of wedlock (i et papirløst forhold) .

Og er børnene født "out of wedlock" (lovformeligt papirægteska så er børnene reelt moderens 100%.

Og hvorfor er du så sikker på det?

Når man skal udfylde ansøgning om at få familiesammenføring står der i Blanket A3 pkt. 3: Hvem har forældremyndigheden over barnet? DOKUMENTATION BEDES VEDLAGT.

Men første trin er at ændre barnets navn til moderens

Det har du helt ret i.

men uden lovformeligt giftemål

Og hvordan defineres det så i Thailand, hvis du er gift i det lokale tempel er det så lovformeligt (selv om det er papirløst) eller er det kun hvis der er papir på forholdet?

Hvorom alt er så er det nok de færeste thaipiger der i tilfælde af et papirløst forholds opløsning har sørget for at få papir på 100% forældremyndighed.

Det bringer os tilbage til problemet!

paulsenp
Hej igen dsd,

Det er måske, som med så meget andet i Thailand, et spørgsmål om hvorledes reglerne bliver tolket forskellige steder i landet.

I vores tilfælde, med min kones niece, blev sagen behandlet af en meget hjælpsom og særdeles kompetent dame. Hendes eneste bekymring gik på, hvorvidt faderen ville afgive retten til barnet. Han var registreret som far, men havde aldrig taget noget ansvar for hende iøvrigt, hverken økonomisk eller mht pasning osv.

Da faderen blev fundet, var der ingen problemer. Han var tilsyneladende bare glad for at slippe ud af faderskabet.

Vores sagsbehandler var desuden særdeles ubestikkelig. Ikke fordi vi havde nogen grund til at prøve, men da alt var gået i orden, ville min kone give hende et par småting, værdi ialt kun nogle få hundrede baht, men "nej tak", det ville kunne opfattes forkert. Oven i købet inviterede hun os alle, min svigermor, min svigerinde min kone og mig selv, på en dejlig frokost ved kysten i Chonburi.

Damen og hendes mand har været vores venner lige siden, og vi ses hver gang vi er i Thailand. Netop nu er de igang med at hjælpe os til et billigt køb af hus ved stranden i Bang Saen.

Nå, jeg kom vist lidt ud på et sidespor.
Peter

Ubestikkelige var de ikke hos mig. Kan specielt huske da jeg skulle have en copy af min datters fødsels attest. Vi ankom tidlig om morgen til Lampang hospital, hvor vi måtte vente næsten hele dagen indtil de gad kigge, i arkiverne efter barnet attest. Da det så var vores tur fortalte de at den copy kostede 10.000B. Jeg tabte mit ellers gode humør og der røg en pakning. Fik brugt alle mine thai sprogkundskaber, som jeg havde tilegnet mig på Patpong universitet. Vi måtte selvfølgelig tage hjem uden den fødsels attest for igen igen, at køre tilbage næste dag og der forlangte kællingen sq 20.000B
Vi fik dog forhandlet beløbet tilbage til de 10.000B takke være hjælp fra familien. Og jeg gav selvfølgelig en ordentlig undskyldning til damen, med en buket blomster.

Mit råd til disse forhandlinger, Hav altid den pæneste sko forrest, læg strategien hjemmefra og lad thaifolk køre forhandlingerne, for prisen får altid et stort hak opad når de ser en farang

dsd
Redigeret af d. 13/11-2006 12:06

Zombie skrev

Og er børnene født "out of wedlock" (lovformeligt papirægteska så er børnene reelt moderens 100%.

Og hvorfor er du så sikker på det?

Det stod i min datters papir som vi fik udleveret fra bkk ambassaden

Og hvordan defineres det så i Thailand, hvis du er gift i det lokale tempel er det så lovformeligt (selv om det er papirløst) eller er det kun hvis der er papir på forholdet?

Lovformeligt ægteskaber registres på det lokal kommunale kontor

Hvorom alt er så er det nok de færeste thaipiger der i tilfælde af et papirløst forholds opløsning har sørget for at få papir på 100% forældremyndighed.

Det bringer os tilbage til problemet!

Yeps men en stor pose penge bringer altid lykke

dsd

Zombie
Hej dsd

Nu kan jeg altså ikke finde ud af det mereFrown

Hvordan kan Den Danske Ambassade i BKK bestemme at din kone har forældre myndigheden?

Hvad var / hed dettte dokument som fastslog at din kone har fuld forældremyndighed og hvikle dokumenter har i afleveret for at få dette dokument fra ambassaden?

rinpoche
MortenDue skrev:

Husk dog at har moderen ikke haft samkvem med børnene inden for de sidste 2 år - fx kom til DK på første opholdstilladelse for 2 år siden, så træder der en meget fleksibel "Krav om tilknytning" ikræft.......
.

Kunne være glædeligt hvis alle de thaikvinder, der blot skrider fra deres børn for at bo i dk eller andetsteds på egen hånd ville have dette in mente.

Personligt ville jeg ikke røre sådanne personer med en ildtang, synes det siger alt for meget om deres golddiggermentalitet.

falang yao
Zombie skrev:
Hej dsd

Nu kan jeg altså ikke finde ud af det mereFrown

Hvordan kan Den Danske Ambassade i BKK bestemme at din kone har forældre myndigheden?

Hvad var / hed dettte dokument som fastslog at din kone har fuld forældremyndighed og hvikle dokumenter har i afleveret for at få dette dokument fra ambassaden?

Hej Zombie,

Jeg mener ikke at DSD skriver noget at ambassaden "bestemmer at hans kone har forældremyndighed over barn/børn", men som du selv skriver i dit indlæg #6, kræver ambassaden BEVIS på at hun at hun faktisk har forældremyndighed.
Da vi skulle have min papsøn til DK, for 7år siden og han skulle have pas, forlangte de THAI myndigheder at faderen skulle give tilladelse til han kunne rejse til udenlandet. Min kone og barnets fader havde kun været gift i templet og barnet var :"out of wedlock"(juridisk født udefor ægteskaCool.
Da faderen ikke var til at "finde" og hun havde været gift igen(tempel) blev attesten udfærdigt af kommunen mod "lidt erkendelse" dog ikke i DSD størrelsesorden.
Attesten blev brugt til at forsyne sønnen med pas og samme attest OVERSAT til engelsk blev afleveret med de øvrige dokumenter som den DANSKE AMBASSADE skulle have for udstedelse af visum til DK, og igen senere i DK ved ansøgning om F-S.

M.v.h., M. Rasmussen Cool

P.S. : Glemt alt om at ændre barnets navn, (Thai tror alligevel ikke på "jomfrufødsler" Pfft Pfft ), begge mine stedbørn har forskelige efternavne, og ligesom i DK er det mere "praktisk"men ikke nødvendigt hvis børnene har moderens efternavn ved skilsmisse.
Redigeret af falang yao d. 13/11-2006 21:41
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

falang yao
rinpoche skrev:

Kunne være glædeligt hvis alle de thaikvinder, der blot skrider fra deres børn for at bo i dk eller andetsteds på egen hånd ville have dette in mente.
Personligt ville jeg ikke røre sådanne personer med en ildtang, synes det siger alt for meget om deres golddiggermentalitet.

Er det være at rejse til DK for at få et bedre tilværelse og hjælpe familien end at flytte til Patong eller Pattaya med det samme motiv?

Hvad med dem, vis danske mand ikke ØNSKER at have HENDES børn til DK?

For ikke forfærdeligt længe siden var der mange dansker som søgte "lykken" i Amerika og efterlod konen og børnene i DK for måske at hente dem senere når de var "veletableret".

M. Rasmussen Angry
falang-yao@dansk-thai.dk

Zombie
Hej Rasmussen

Tak for at kaste lidt lys over tingende igen.

Jeg var bare ved at blive i tvivl om det jeg skrev i indlæg 6 ikke er rigtigt, men det er det jo så.

Jeg går ud fra at den såkaldte attest i har fået fra kommunen giver din kone den fylde forældremyndighed?

Ved du tilfældigvis hvad denne attest kaldes.

Hilsen the zombie.

falang yao
Zombie skrev:

1-Jeg går ud fra at den såkaldte attest i har fået fra kommunen giver din kone den fylde forældremyndighed?

2-Ved du tilfældigvis hvad denne attest kaldes.

Hilsen the zombie.

Hej Zombie,

1 : JA

2 : spørger lige fruen i morgen (hun er gået til ro, da hun skal tidligt op i morgen), men det kunne være at "vores ekspert" i thai terminologi her i DTW kunne gøre NYTTE når der er behov for det.

M.v.h., M. Rasmussen Cool
falang-yao@dansk-thai.dk

rinpoche
Er det være at rejse til DK for at få et bedre tilværelse og hjælpe familien end at flytte til Patong eller Pattaya med det samme motiv?

Så vi er altså enige om at de gør det for at få en bedre tilværelse? Altså ikke just for kærlighed til sin nye mand? = Golddigger.

Hvad med dem, vis danske mand ikke ØNSKER at have HENDES børn til DK?

De er heller ikke værd at tale om, at skille en mor fra sit barn er i min bog så lavt.

For ikke forfærdeligt længe siden var der mange dansker som søgte "lykken" i Amerika og efterlod konen og børnene i DK for måske at hente dem senere når de var "veletableret".

Nå, du mener i sidste århundrede, ja, man er vel forh. blevet klogere siden da. Men nu taler du iøvrigt om mænd, jeg taler om kvinder. Angry

Jeg kan næsten forstå på din kommentar, at du føler dig truffet på dine kones vegne?

Zombie
Hej rinpoche

Med dit kendskab til Thailand burde du vide at det er almindelig praksis i Thailand at det er de ældre familie medlemmer der passer børn.
De passer børn fordi der i Thailand ikke er en dansk pensionsordning,
Af den grund arbejder døtre og sønner for at skaffe til familiens underhold, for mig at se er det familie omsorg på Thailandsk og ikke ren ondskab som du tilsyneladende mener.

Du virker bitter og depressiv, god bedring.

Hilsen Zombie
Redigeret af Zombie d. 14/11-2006 08:29

rinpoche
I Afganistan var det indtil fornylig almindelig praksis at stene utro kvinder til døde, og hugge hænder af tyve iht sharia-lovgivningen.
Skal jeg forstå dit indlæg således at du sætter lighedstegn mellem "almindelig praksis" og så er det helt i orden?

Og jeg kan forstå på dig at du øjensynligvis synes det er et glimrende arrangement, de kvinder der forlader børnene i thailand og flytter til DK alene?

Min kammerat har lige fået en bombe fra sin thai kæreste, nu viser det sig efter 6 års samliv, at hun sørme har en datter på 10 år i thailand...lang historie. Man tager sig nogle gange til hovedet.

Jeg har ikke brugt ordet ondskab, det er blot egoisme og ligegyldighed.
Redigeret af rinpoche d. 14/11-2006 11:28

Spring til debat: